Kontrollrummet

Stockholm Stadio 30/5-08

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Well, bara lite allmänt så där; någon mer som skall KISS på Stadion nästa fredag? Själv var jag kluven. Det är inte originalbandet, vilket det var sist det begav sig. Det handlar om pengar, pengar pengar, det är jag medveten om. Samtidigt är det trevlig nostalgi, det är bra musik om man gillar deras typ av rock n roll, det är oftast valuta för pengarna och det är kul att åka på koncert. Jag har själv inte var på en koncert sedan de var här sist 01 (tror jag). Skamligt... hade jag sett fredagsprogrammet för SRF innan vi beställde biljetterna till KISS så hade nog tagit en biljett dit för att njuta av Whitesnake, Def Leppard, Ace Frehley och Ministry men jag såg det först i efterhand.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nån som såg konserten?

Men alltså... har ju inte haft koll på Kiss sedan åttiotalet, men hallå.... två nya medlemmar som sminkar sig som Peter och Ace. Det stämmer ju inte.....

 :angry:


 :D


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Japp, jag var ju där så klart! Jag skrev en kort recension på min blogg o den kan jag ju bjuda på här:

Resan upp gick bra, David hade en GPS i sin firmabil - det underlättade ju för att hitta hotellet. Checkade in strax innan 1600, sedan tog vi det lugnt en timme och träffades i receptionen via 1700. Vi gick till Olearys, drack en öl och åt lite lätt, sedan tunnelbanan ut till Solna. Det var inte riktigt samma KISS-mania i luften som sist när de lirade på Stadion 97, tyvärr.

Det var inte några problem att komma in eller så, allt gick väldigt smidigt. Lufsade runt lite och kollade in merchandise, jag köpte en tröja med Love Gun-tryck. Vädret var helt strålande, varmt och solsken. Vi kom ungefär samtidigt som det första förbandet (Happy Pill) gick på men vi såg inte dem och det var nog inget att missa heller. Platserna var inte de bästa - ganska långt från scenen men det gick bra ändå.

Strax innan 21:00 kom "Wont get fooled again" i PA:t och då är det ju snart dax; "You wanted the best..." Jag tyckte att första delen var en rätt OK inledning om än inte världens bästa:

    * Deuce (Helsinki! vrålar Gene Simmons men rättar sig snabbt till Stockholm...)
    * Strutter (där de spelade fel i slutet!!! Första gången jag har sett en sådan tabbe på en KISS konsert)
    * Got to Choose (Kanonlåt, som var kul att se med i setet)
    * Hotter than hell (Hade hellre sett Firehouse)
    * Nothing to loose (Singer på sång, inte så illa - tyckte han gjorde ett bra jobb!)
    * Cmon and love me (svängde rätt bra - en gammal go favorit!)
    * Parasite (svängde inte lika bra som den förtjänar, saknade Aces flyt i liret)
    * She (Kul att höra men de har gjort den bättre)
    * 100 000 years (också en gammal favorit men som sagt, den har åxå gjorts bättre)
    * Let me go rock and roll (här började konserten lyfta tyckte jag)
    * Black diamond (bra låt, men har svängt bättre än igår kväll)
    * Rock and roll all nite (här lyfte de igen - dels överraskade det att låten kom här och inte som ett extra nummer, därtill massor med effekter... förvånansvärt bra!)

Extras:
(För första gången jag har varit på en KISS-konsert skrek publiken inte "We want KISS" för att få in gubbarna på scen igen. Skamligt att folk inte kan detta klassiska grepp!!!)

    * Shout it out loud (gick definitivt hem i Stockholm, grymt ös på publiken!)
    * Cold gin (Tja, den har gjorts bättre)
    * Lick it up (trist låt som funkade över förväntan igår)
    * I love it loud (som lick it up, jag har aldrig varit mycket för 80-tals-låtarna)
    * I was made for loving you (Pauls röst höll inte riktigt, inte vad den kan vara...)
    * Love gun (underbar låt!)
    * Detroit rock city (final och en mycket bra sådan!)


Nej, jag tycker inte att det var lika bra som sist när de var här men det var fortfarande en bra spelning. På något sätt känns det lite udda att se Tommy o Eric ta de gamla medlemmarnas roller... Eric gör trummandet med bravur, han är riktigt duktig. Tommy är bra på gitarr men han är inte Ace. Ace har sin stil, inte helt perfekt men med sväng och personlighet - det kan man inte öva in. Synd också att Pauls röst inte var i toppform. Överlag kändes det som att de var lite tröttare än sist det begav sig men åldern tar väl också ut sin rätt.

Well, det var en topp-kväll. Inga otrevligheter, bra underhållning med valuta för pengarna. I had a good time! :)