Kontrollrummet

Tokai - Cosy eyes

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hejsan!
... Och nu till nåt helt annat... En rätt gammal låt som en gång i tiden hade en svensk text och hette "mysiga blickar". Har nu gjort en engelsk översättning och låten som sådan är omvandlad från lugn popsoul till en rockigare version. Har här fått den stora äran att ha med Harmonica mike på munspel!
Tyck till om mixning och själva låten!

Omarbetad 2009-10-08

LÅTNAMN: Cosy eyes
ARTIST/GRUPP: Tokai
GENRE: Bluesrock
LÅTLÄNGD: 2:52
KOMPOSITÖR: Tokai
PRODUCENT: Tokai
EV. MEDVERKANDE: Harmonica mike
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3
« Senast ändrad: 07.10.2009, 15:44:43 by Tokai »


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Mina 50 öre efter sen ofokuserad lyssning:
Konstig takt på trummorna som fångade min uppmärksamhet halva låten innan jag hann fokusera på resten :)
Låter bra vid en snabb lyssning, sologuran lät lite ostämd några toner men inget allvarligt.
Urgött munspel, skön låt, trummorna låter äkta o bra, jag gillar när det låter äkta.
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
flabb, tack för lyssning och kommentar!
Trummorna är lite James Brown inspirerade, tyckte det svängde bäst så.
Men jag kan hålla mig för skratt, 8 lyssningar och ett svar, inget vidare :angry:
Kom igen!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hej Tokai!

Allt finns där..guror och munspel å skön röst, till och med blås vilket är kul tycker jag..
Det enda som behövs är ett stadigt trumkomp..blir lite haltande nu tycker jag..
lägg om dessa och lägg upp låten på nytt..helt övertygad om att det kan bli ett grymt sväng.. :)
och det är låten värd!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Trumkompet haltar inte alls, det sitter bergfast. Du är nog lite konfunderad över slagen på virvelkaggen som är lite speciella.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gobit som det svänger om. Trummorna låter som sagts tidigare, levande så här. Jag gillar mixen och instrumentspelet är det inte heller något fel på.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Tokai!
Gillar definitivt alla vidunderliga takter med trummorna!
Enda som sticker ut e sologuran, den sitter väldigt "mono" till restan av alstret.
Tänkte just fråga om detta är Harmonica Mike, men lyssnandet berättar att så är frågan!
Snyggt munspelslir av Bodenmannen!

Alltid tummen upp för samarbeten! Gäller även här :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenixen Staffan.
Kul att du fick ihop detta. Några månader sedan jag lirade min fil,men bättre sent än aldrig :)Det låter grymt! Gillar hur du disponerade mitt lir.
Låten svänger ju som själva den! Allt låter autentiskt och väl avvägt så även mixen.
Jag gillar trumliret i denna,takten är hur läcker som helst.Bra lir på Guran!
Sången är guld,faktiskt det bästa jag hört från dig.Lite smått väsande vilket passar låt och stämning perfekt!

Slutrakan med munspelet låter kanon.Snyggt pannat när guran gör entre där.Kul samarbete detta,gärna mer om du får till nåt fler smårockigt alster.

Full pott på lir och låt.



Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
flabb, tack för lyssning och kommentar!
Trummorna är lite James Brown inspirerade, tyckte det svängde bäst så.
Men jag kan hålla mig för skratt, 8 lyssningar och ett svar, inget vidare :angry:
Kom igen!


mm. du är välkommen till nån av mina trådar  :rolleyes: ;)

Som någon sa tycker jag att tummorna haltar lite. Varken jag eller tidigare skribent anser nog att de är i otakt, snarare att låten hackas upp lite av dem. Man sitter och uppmärksamheten dras till dem på något sätt, som inte gör lyssnignen bättre?

jag tror att ett rakare trumkomp skulle få ett bättre flow -kanske bara spara detta komp i verser...eller stick?

Bra instrumentinsatser överlag tycker jag! snygg mix.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tack för alla positiva kommentarer!
Nu är jag nöjd! Ursäkta om jag lät lite grinig.
Och Emulator, vad gäller lyssning och kommenterar av dina alster känner jag rodnaden blomma ut i mitt ansikte. Du verkar mest hålla till bland "ofärdiga demos", eller? och där är jag inte så ofta tyvärr... Men jag ska skärpa mig. Redan nu.

Som låt betraktat är den ju inte så speciellt originell, det var därför jag ville ha ett något udda trumkomp. Det jag gillar mest med låten är uppgången från E till Fiss och sen nedgången till E i sticket (man får illusionen av att låten gör ännu ett tonsteg upp efter Fiss)
och mahan - ett samarbete med dig vore väl fett!
Tack igen HM för ett lysande munspel. Var lite orolig om jag kört den för hårt i compressorn, typ Fairchild 670, ville ha den ganska rå och skitig.


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Härligt med lite blues!
Håller med om att låten sticker ut med trumkompet, svänger rätt fint. Kanske hade det varit gött med ett parti mot slutet med rakare trummor?
Snygg sång och härligt munspel!
Bra jobb!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
äh, no worries :)  Men kolla gärna över på ofärdiga sidan.finns mycket bra där, lite galnare saker ibland också.

Men rba att du säger det, jag skall väl försöka ta mig över på denna sidan med några alster.

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Men kolla gärna över på ofärdiga sidan.finns mycket bra där, lite galnare saker ibland också.:)

Jag beundrar er som lägger upp halvfärdiga låtar på "ofärdiga demos". Det krävs mod att visa sig sårbar. Att det inte perfekt. Jag gjorde nåt liknande för några år sedan på det andra forumet, du vet. Hade en idé om från ax till limpa. Att jag med hjälp av forumdeltagare skulle bygga upp en låt som från början mest var en ganska halvdan låtidé. Men så var det nån som tyckte att det var det sämsta han någonsin hört, och då la jag ner allt. Sen dess har jag avstått från att visa upp skisser, låtidéer, osv. Och har därför inte haft intresse att vistas bland avdelningen Ofärdiga.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ah, på så vis!

Jag tycker du skulle testa! Jag har dragit låter (som förvisso inte hamnat på färdiga....men snart ;) )  via säkert tio versioner under halvfärdiga. Man får enormt mycket tips, och det brukar vara kul att följa andras ideeverksamheter!

Egualitys stigar också är ett bra exempel på sånt jobb: tror han har sex versioner....det har varit kul att följa den.

så, testa? tror inte det är samma behandling som på studio!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
synd att du inte hänger nått på avdelningen ofärdiga... för det är faktiskt där de flesta låtarna kommer upp...många släpper aldrig över dem till "färdiga" (fast man kanske kan kalla den färdiga :)) , jag har själv ingen låt under kat. "färdiga" ... men borde kanske ha de ja  -_-


:):)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Skön låt med lite Diddley-vibbar. Tyckte först taktslagen på trummorna lät lite udda med betoningen förskjuten efter "tvåan" men det ger ett rätt skönt sväng. Instrumentalinsatserna är bra från såväl H M som dig men din röst låter lite för "snäll" för "vit" för denna typ av genre om du förstår hur jag menar. Skulle min röst också göra och har bett Tony sjunga på de låtar som kräver mer tryck och pondus. Brasset låter jättebra - vad är det?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hallå där equality!
Tack för dina synpunkter. Ja du vet, vit man gör så gott han kan. Hoppas Antares uppfinner nån mojäng så att man kan välja presets som Otis redding, James Brown, Stevie Wonder, osv. Men det finns ju vita som har bra bluesröst, som t. ex Tom Jones och minst vår egen Tony.
Nu hade jag väl nog inte tanken att den här låten skulle låta svart på nåt sätt, trots James Brown inspirerat trumkomp och din egen liknelse med Bo Diddley.
Blåset kommer från Chris Hein Horns. Det finns en rolig liten sak, tycker jag i allafall, det är när blåset kommer in så sjunger jag "to take the bull by the horns" - och sen direkt Bapp! Tyvärr blev blåset lite lågt där, skulle vart mer tryck, men det går nog att fixa till.
Ha det gott! / Staffan