Kontrollrummet

Biscuit Barney - Imorgon är försent

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hej hej gott folk!!

Då e vi tillbaka med en ny låt som heter Imorgon är försent.
Synpunkter på allt tas emot. Gott som ont.
Musikstil? Progressiv myspop??


LÅTNAMN: Imorgon är försent
ARTIST/GRUPP: Biscuit Barney
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD:4:42
KOMPOSITÖR:Michael Ehrnstén
TEXT OCH MELODI: Thomas Ericsson
PRODUCENT:Michael Ehrnstén
EV. MEDVERKANDE:Thomas Ericsson & Michael Ehrnstén
INSPELNINGSÅR:2008
FORMAT: mp3


IMORGON ÄR FÖRSENT

LIVET TAR OCH LIVET GER
LÄNGTAN FÖDS OCH LÄNGTAN DÖR
HJÄRTAN BLÖDER NÄR INGEN SER
ORD SOM SÄGS FAST INGEN HÖR
VÄNNER KOMMER VÄNNER GÅR
DE É SÅ

VI LEVER HÄR VI LEVER NU
EN STUND PÅ DENNA JORD
DET DU GER É DET DU FÅR
I HANDLING OCH I ORD
SÄG VAD DU VILL OCH GÖR DET NU
IMORRON É  FÖR SENT
VI LEVER HÄR OCH NU

LIVET TAR OCH LIVET GER
DRÖMMAR FÖDS OCH DRÖMMAR DÖR
TÅRAR RINNER NÄR INGEN SER
ROP PÅ HJÄLP FAST INGEN HÖR
KÄRLEK KOMMER KÄRLEK GÅR
DE É SÅ

https://soundcloud.com/biscuit-barney/imorgon-r-f-rsent
« Senast ändrad: 20.03.2013, 13:58:39 by jonnerstone »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Bi Ba!

Detta svänger sig rakt in ett gammalt hjärta, mäktig låt med alla ingredienser för att kunna åka på en internationell kryssning.
Vem av er är det som står för sjunget? Bör i varje fall få ett extra omnämnande, känslofylld snygg tolkning och den härliga dialekten, den sitter!

Mixandet kunde ses över en gång, önskade lite mer dynamik, känns som stråkarna bl.a tar över lite mycket i ljudbilden (fast dom sågar på ganska i mitten) och gör den aningen grötig. Tyckte först att acken blir jobbig i längden, men efter några lyssningar så har den nog sin plats, kanske lite ner på volymen på den..... Detta är arrat för en jättestor typ eurovisionsorksester, så mixandet är inte det lättaste.

Jättesnyggt jobbat männen! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Blir en kort kommentar denna gång... :)
Fin sångmelodi, och texten passar! Kan hålla med mahan om mer dynamik, å andra sidan är låten ju inte jättelång. Så det är mer en avlägsen känsla, än nåt nödvändigt ;)

Gillade!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tjou Bi Ba!

Detta svänger sig rakt in ett gammalt hjärta, mäktig låt med alla ingredienser för att kunna åka på en internationell kryssning.
Vem av er är det som står för sjunget? Bör i varje fall få ett extra omnämnande, känslofylld snygg tolkning och den härliga dialekten, den sitter!

Mixandet kunde ses över en gång, önskade lite mer dynamik, känns som stråkarna bl.a tar över lite mycket i ljudbilden (fast dom sågar på ganska i mitten) och gör den aningen grötig. Tyckte först att acken blir jobbig i längden, men efter några lyssningar så har den nog sin plats, kanske lite ner på volymen på den..... Detta är arrat för en jättestor typ eurovisionsorksester, så mixandet är inte det lättaste.

Jättesnyggt jobbat männen! :)

h.  johan
Blir en kort kommentar denna gång... :)
Fin sångmelodi, och texten passar! Kan hålla med mahan om mer dynamik, å andra sidan är låten ju inte jättelång. Så det är mer en avlägsen känsla, än nåt nödvändigt ;)

Gillade!


Tackar tackar!!

Ja tanken var ju en stor och svulstig refräng. Så det blir lite jobb med att hitta frekvenser och nivåer. Ska kolla över stråkarna lite mer. Har inte bounceat ut allting heller (på grund av lathet). blir lite lättare att få en överblick då.
Acceguran ska nog ner lite i volym ja, eller kanske skäras lite mer i diskanten, eller både och :)
Angående dynamik så efter den första lugna refrängen så åker allt vad dynamik heter ut genom fönstret. Full pung till slutet ;)

Tack för kommentarer

Micke


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Skitsnyggt. Gillar skånskan. Det snyggaste är ju helt klart när sången går upp en oktav, så tokigt snyggt arrangerat och ger låten ett verkligt snyggt lyft.

Tycker mig höra lite knas från någon slags tonkorrigerare, om man ska vara petig. Och så har jag liiite svårt för texter med stora ord som egentligen inte säger något, men det funkade rätt bra i denna ändå.

edit: haha, vadå överanvändande av ordet "snyggt". ska gå en synonymkurs :P
« Senast ändrad: 26.04.2008, 16:47:08 by Fidden »
blargh


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Skitsnyggt. Gillar skånskan. Det snyggaste är ju helt klart när sången går upp en oktav, så tokigt snyggt arrangerat och ger låten ett verkligt snyggt lyft.

Tycker mig höra lite knas från någon slags tonkorrigerare, om man ska vara petig. Och så har jag liiite svårt för texter med stora ord som egentligen inte säger något, men det funkade rätt bra i denna ändå.


Tack så mycket, kul att det uppskattas. Idén med låten var lite att det skulle vara storslaget och pampigt. Vet inte om det lyckades, men det känns rätt mäktigt iaf. Därav kan jag tänka mig mig att Thomas valde att skriva en text som skulle passa in på den idén.
Ang. Pitchkorrigeringen så här du nog rätt. Jag var tvungen att ändra om tonerna lite på sångslingan i slutet på andra varsen för att få ett lyft in till sticket. Eftersom sångaren(Thomas a.k.a silverpilen) bor 60 mil från mig så var det lättare att göra så. Men jag ska göra så att det blir en effekt av det istället för att få det att låta naturligt.

Tack för kritik!!

Väl mött

Micke


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Blev glad när jag upptäckte en ny låt från Biscuit Barney -som jag för övrigt tycker är ett himla snyggt namn! Och ännu gladare blev jag när jag lyssnade.. Skitbra, så skön låt, och jag är ju rätt frälst i sångaren  :)

Låten är färdig för att spelas i etern  :D Om och om igen!


ps. såg att du ska bli pappa! Grattis! Och du, för att svara på frågan: nej man behöver inte bli vuxen, låt barnasinnet vara kvar, det blir så mkt roligare då! För barnen också  :D
« Senast ändrad: 26.04.2008, 19:21:48 by Åsa »
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Lyssnar på den ena bra låten efter den andra och tycker jag bara ägnar mig åt att klappa folk på axeln.
Men men  gillar låten, riktigt skön.
Enda lite lite negativa är texten, lite upprabblande av klyschor? Fast samtidigt gör frasen "De e så" att det får passera för mig ;)
Sången tyckte jag först att den kunde vara aningens närmare, fast nu vet jag inte längre...

Bra
/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Grymma texter och snyggt ljud. Nu blev jag glad:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Blev glad när jag upptäckte en ny låt från Biscuit Barney -som jag för övrigt tycker är ett himla snyggt namn! Och ännu gladare blev jag när jag lyssnade.. Skitbra, så skön låt, och jag är ju rätt frälst i sångaren  :)

Låten är färdig för att spelas i etern  :D Om och om igen!


ps. såg att du ska bli pappa! Grattis! Och du, för att svara på frågan: nej man behöver inte bli vuxen, låt barnasinnet vara kvar, det blir så mkt roligare då! För barnen också  :D
Lyssnar på den ena bra låten efter den andra och tycker jag bara ägnar mig åt att klappa folk på axeln.
Men men  gillar låten, riktigt skön.
Enda lite lite negativa är texten, lite upprabblande av klyschor? Fast samtidigt gör frasen "De e så" att det får passera för mig ;)
Sången tyckte jag först att den kunde vara aningens närmare, fast nu vet jag inte längre...

Bra
/Staffan
Grymma texter och snyggt ljud. Nu blev jag glad:)

Åsa:  och jag blev ännu ännu mer glad av att du blev glad når du hörde låten.  :D
Jag får väl passa på att tacka på Thomas(sångaren) vägnar också. Det lilla a..t tillbringar den närmaste veckan i Itialien. Hans svärmor bjöd  :blink:
Tack för gratulationerna ang. faderskap. Jag tror frågan var retorisk. Det är nog försent för min del att bli vuxen  :D

Tack än en gång

Stajo: Klyschor??.....Näääääää   :D  Ibland behöver man bli påmind om dom viktiga sakerna här i livet imorgon kan det ju vara försent  ;)

Tack för lyssning och feedback....uppskattas.


MB:Tack för värmande ord, Det är alltid kul att kunna göra nån glad  :)



Må väl

Micke


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Lyssnar på den ena bra låten efter den andra och tycker jag bara ägnar mig åt att klappa folk på axeln.
Men men  gillar låten, riktigt skön.
Enda lite lite negativa är texten, lite upprabblande av klyschor? Fast samtidigt gör frasen "De e så" att det får passera för mig ;)
Sången tyckte jag först att den kunde vara aningens närmare, fast nu vet jag inte längre...

Bra
/Staffan

Jag känner likadant, jag ryggdunkar jag oxå, men nu råkar det vara så att det i mitt tycke finns flera kanonlåtar i toppen, så vad ska man göra?!Man bara kapitulerar :P
Svårt att skriva texter, ja, men igenkänningsfaktorn om hur livet är funkar alltid tycker jag.
Silverpilens röst...obeskrivligt bra, speciellt i uppgångarna, får jag rysningar. Ojoj.
Tack för en ny fin låt från Biscuit Barney.

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Jag känner likadant, jag ryggdunkar jag oxå, men nu råkar det vara så att det i mitt tycke finns flera kanonlåtar i toppen, så vad ska man göra?!Man bara kapitulerar :P
Svårt att skriva texter, ja, men igenkänningsfaktorn om hur livet är funkar alltid tycker jag.
Silverpilens röst...obeskrivligt bra, speciellt i uppgångarna, får jag rysningar. Ojoj.
Tack för en ny fin låt från Biscuit Barney.

/Marr

Jag tackar och bockar för dom fina orden och tackar än en gång från silverpilens vägnar som befinner sig i ett soligt Italien just nu. Han ger sig nog tillkänna när han kommer hem :)

Tack så mycket

Micke


Utloggad mossman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Grymt mysig låt och trevlig röst!

Gillar melodin. Mäktig!

Lite klyschig text, men det passar bra här så det gör inget alls!

Sketa bra!

//Mossman


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Grymt mysig låt och trevlig röst!

Gillar melodin. Mäktig!

Lite klyschig text, men det passar bra här så det gör inget alls!

Sketa bra!

//Mossman

Vi bugar, bockar och tackar för alla lovord. :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
1.43 guran låter oteroligt otight :S


annars. jättebra. rösten kunde lyftas fram lite, kan grötas till. Detta mästerverk har anor från ratata torr jag..samma uppfinningsrikedom och kvalutta på grejjorna på ngt sätt.


bra text,  ENORMT bra uttryck i sång/text-samspelet...och även musiken passar.

snyggt.  utror är sånt man gärna hör 200 ggr :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
känns helt äkta o genuint
lockar in mig i livets allvar att leva o älska

tack för det
'tony
att leva är att dö


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Nu har jag lyssnat på ett par låtar av er men jag har nog inte skrivit någon kommentar förrän nu. Detta beror mest på att jag tycker att det är så bra att jag inte har någon konstruktiv kritik att komma med. Älskar skånskan. Om inte något bolag signar er snart så beror det bara på att de är dumma i huvet.
Allt gott!
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
1.43 guran låter oteroligt otight :S


annars. jättebra. rösten kunde lyftas fram lite, kan grötas till. Detta mästerverk har anor från ratata torr jag..samma uppfinningsrikedom och kvalutta på grejjorna på ngt sätt.


bra text,  ENORMT bra uttryck i sång/text-samspelet...och även musiken passar.

snyggt.  utror är sånt man gärna hör 200 ggr :)



Tack tack tack!! Kul med Ratata referensen, inget jag tänkt på själv, men när du säger det så  :)
Har lyssnat kollat på 1:43 och kan inte höra nåt otight, men jag kollade i cubase för säkerhets skull och alla spår ligger exakt på slaget och går man in i waveeditorn och kollar waven på gitarren så den så exakt så  att man nästan skulle kunna tro att den är kvantiserad......skumt. Det måste var en "hörvilla"    :P

känns helt äkta o genuint
lockar in mig i livets allvar att leva o älska

tack för det
'tony

Trevligt att vår lilla melodi kan skapa såna känslor. Min flickvän börjar gråta varenda gång hon hör den. Kan ju bero på att hon e gravid  ;)

Nu har jag lyssnat på ett par låtar av er men jag har nog inte skrivit någon kommentar förrän nu. Detta beror mest på att jag tycker att det är så bra att jag inte har någon konstruktiv kritik att komma med. Älskar skånskan. Om inte något bolag signar er snart så beror det bara på att de är dumma i huvet.
Allt gott!
 :P

Vi tar emot enbart beröm också  ;) Ett bolag hade ju varit trevligt  :D


Känns väldigt proffsigt, en trevlig lyssning. :)


Kul att du gillade det. Vi tackar och bockar  :D

« Senast ändrad: 03.05.2008, 21:23:19 by jonnerstone »


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
back from italy,stora solbrillor och därför en solbränna som påminner om :ph34r:   :D

det är sannerligen roligt att komma hem och läsa alla de fina kommentarerna här på KR

texten håller med om att den är rätt klyschig, jag ville liksom skriva lite på näsan, det självklara, carpe diem osv, även om vi alla vet att vi borde ta vara på nuet bättre så är de flesta av oss rätt dåliga på det, jag kan iaf tala för mig själv att jag inte är särskilt bra på att leva som jag skriver ;)  sen är jag rätt ny på att skriva på svenska, jag har alltid skrivit engelska texter innan, så det tar väl ett tag att hitta tonen i svenskan,, däremot gillar jag nu att inte vara språkligt begränsad och känner att där finns ett stort landskap därute att utforska :rolleyes:

sången det värmer sannerligen att få höra att så många uppskattar sången, man blir ju nästan generad :wub:  ibland tycker man att det låter ok men många är de gånger då man känner att "fan det låter ju inget roligt det här" så det är verkligen en boost för självförtroendet att få höra att man duger, tack :rolleyes:
lite kul att skånskan uppskattas, är det ingen som tycker skånskan låter förjävlig ? :D

låten det är kul varje gång micke skickar ner nåt som man får sätta tänderna i, att få göra melodi och text till musik har jag velat göra så jäkla länge, så tack Micke för att du bara är bäst :D  och det är skitkul att höra att fler gillar det och att det passar ihop på någotvis ;) när det gäller det instrumentala och mixning så är jag total analfabet och det är med varm hand jag låter micklo härja fritt

det blev nästan en novell detta men jag hade ju en veckas kommentarer att ta igen, tack för alla synpunkter


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
hejsan..
tänkte bara säga att ni gjort en skitsnygg låt
sången är jättebra..

/Larsson
 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
hejsan..
tänkte bara säga att ni gjort en skitsnygg låt
sången är jättebra..

/Larsson
 :)


Tacka ska du ha....kort och koncist  :wub:

Och så passar jag på att hälsa min gode vän och kollega Thomas a.k.a silverpilen hem från det soliga Italien.

Micke


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Snyggt plektrumljud på den akustiska.
Tycker dock att sången är för låg.
B-temat (eller sticket) är överraskande. Tänkte ett tag att du borde börja så, avskalat. När sången går upp en oktav - släppa in allt.
När man går upp en oktav i sången är det alltid snyggt att gå ner igen, speciellet i slutet av låten.
Jättebra!


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Det här känns ju som en juste låt, det känns äkta... genuint på något sätt. Jag hade väntat mig mycket av skitsschlagersyndromet och det bara genom att läsa titeln. Ibland är det bra att utmana sina fördomar och lyssna ändå. Gillar att ni sjunger på skånska, det är fan så mycket mer rock n roll än stockholmska. :) Det är en bra låt, har inte så mycket att säga - men att man vill höra mer är väl gott betyg nog?


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Snyggt plektrumljud på den akustiska.
Tycker dock att sången är för låg.
B-temat (eller sticket) är överraskande. Tänkte ett tag att du borde börja så, avskalat. När sången går upp en oktav - släppa in allt.
När man går upp en oktav i sången är det alltid snyggt att gå ner igen, speciellet i slutet av låten.
Jättebra!

Hej hej och tack för kommentarer. När du menar B-tamat så antar jag att du menar det parti som kommer in efter första versen?? Det är inget stick utan en presentation av refrängen fast i en mer avskalad form och en oktav lägre ner. Bra att det känns överraskande, det var poängen med det.

Tack för kommentar

Micke


Det här känns ju som en juste låt, det känns äkta... genuint på något sätt. Jag hade väntat mig mycket av skitsschlagersyndromet och det bara genom att läsa titeln. Ibland är det bra att utmana sina fördomar och lyssna ändå. Gillar att ni sjunger på skånska, det är fan så mycket mer rock n roll än stockholmska. :) Det är en bra låt, har inte så mycket att säga - men att man vill höra mer är väl gott betyg nog?

Mersmak är alltid ett gott betyg :)
Ja det är trevligt med lite skånska ibland. Det är dock inte så vanligt inom popmusiken att man sjunger på dialekt. Synd!! Hip Hop:en har dock insett slagkraften att sjunga på sin egen dialekt. Det blir lixom lite mer trovärdigt på nåt sätt och mer äkta. Ska man sjunga på svenska så tycker jag helt klart att man ska sjunga på dialekt. Punkt  :D



Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Micke.
Missat denna pga. andra sysslor,havsörings fiske  :) ,men bättre sent än aldrig

Hur låter det då? Kanon tycker jag,möjligen lite distinkt ljud från plektrum guran - kanske sänka lite där.Alternativt skära bort lite av plektrumsoundet,nivån på den funkar..Sången riktigt riktigt bra! Först tyckte jag den var lite torrt mixat men sen under reffen så fick jag svar på tal..

Skitbra låt och mycket snyggt lirat/arrat.

Mvh
Micael


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tjena Micke.
Missat denna pga. andra sysslor,havsörings fiske  :) ,men bättre sent än aldrig

Hur låter det då? Kanon tycker jag,möjligen lite distinkt ljud från plektrum guran - kanske sänka lite där.Alternativt skära bort lite av plektrumsoundet,nivån på den funkar..Sången riktigt riktigt bra! Först tyckte jag den var lite torrt mixat men sen under reffen så fick jag svar på tal..

Skitbra låt och mycket snyggt lirat/arrat.

Mvh
Micael

Tjenare Micael

Och välkommen tebax från fesket.
Blev det några öringar? Fan va nice och va ute och fiska. Lite nyfångad fisk så här i grilltider är aldrig fel.

Tack för att du än en gång vill dela med dig av dina åsikter. Kul att du gillar låten.
Ja det där med plektrumljudet har jag stött och blött, och provat allt från att Eq:a bort det till att det bara låter plektrum. Men jag gillar det som det är nu, det blir så där lite lagom irreterande så att folk höjer på ögonbrynen och stannar kvar en stund till om du förstår vad jag menar (för det gör knappt jag  :P ) Det låter lite mekaniskt och drivande.

Tack för lyssning och bättre sent än aldrig, för den som väntar på nåt gott.......... ;)

Micke



Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Ohh... detta var trevligt!
Bra låt, bra produktion och bra sång!
Jag gillar verkligen ljudet på de ackustiska gitarren. Hur såg inspelningskedjan ut? Hur behandlades spåret efteråt? Gilalr det jättemycket. Varmt men änå tydligt.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ohh... detta var trevligt!
Bra låt, bra produktion och bra sång!
Jag gillar verkligen ljudet på de ackustiska gitarren. Hur såg inspelningskedjan ut? Hur behandlades spåret efteråt? Gilalr det jättemycket. Varmt men änå tydligt.

Hej Stolle

Jag antar att du syftar på Acce guran. Den är inspelad men min Takamine EG 240M som är uppmickad med en Röde NT1000 och genom en enkel micförstärkare i CME Matrix. Jag spelade in versen genom spela accorden med ett klick i lurarna och flyttade runt mig lite i förhållande till micen i c:a 3 min. Därefter letade jag upp en takt i varje ackord som jag tyckte lät bra och tight och klippte ut dom och klistrade in i projektet och kopierade sen upp så många takter som behövdes av varje ackord och la ut på rätt ställen. Låter kanske omständigt. Men jag ville ha ett statiskt och mekaniskt gitarrljud på versen. Reffen är dock livespelad  :D
Därefter är den skuren i basen och lite lyft i övre mellanregistret. Komprimerad och sen ett svagt reverb. Därefter kopierade jag hela spåret och försköt det nya spåret lite framåt i tid och panorerade ut dom.

Hoppas det hjälpte nåt

Kul att du gillade

Fridens....

Micke


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Fin låt, bra framfört, håller dock inte riktigt med om texten
"DET DU GER É DET DU FÅR I HANDLING OCH I ORD
SÄG VAD DU VILL OCH GÖR DET NU IMORRON É  FÖR SENT"
men det kanske inte var meningen man skall läsa den för noga, eller
också fattar jag inte ;)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
roligt att få kommentar på texten,

ja egentligen var väl tanken "imorgon kan va för sent" men det passar inte in, men med facit i hand tycker jag det blev bättre, inte för att man kan dö och det då är försent imorgon utan snarare att man inte ska hålla igen utan vara lite mindre hämmad och säga det precis i det ögonblick man tänker /känner det man gör.

om du menar "det du ger e det du får" så tycker jag väl att det stämmer ganska bra men visst absolut inte alltid men bra dagar är det ju så. det är ju ett av de 10 budorden "du ska behandla din nästa bla,bla..."

jag tycker absolut man ska läsa texter noga och man ska inte slarva när man skriver heller, det får inte bara bli ord för att fylla ut en slinga.

full respekt har jag för att du inte håller med, tack för feedback :)


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Jo det är väl så att det beror på vad man tänker på när man läser texten :)
Jag tycker man ger och ger men får inte mycket tillbaks, kanske jag skall byta umgänge  :P
Sedan "imorron e de för sent" tyckte jag lät lite som att ge upp, men jag håller med
om att det är bra att säga till direkt, ujuj ont i huvudet idag, för tidigt på morgonen för textanalys  :wacko: :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
OBS: FUL-BUMP  :)

Har uppdaterat trådhuvudet med en Soundcloud-länk för dom/oss som gillar den varianten.  ^_^