Forum > Färdiga produktioner
Yllet - A place to call home
Yllet:
borttagen
mahan:
Tjou JON!
Visst har du hittat vintage här, lite whiter shade of pale i orgelintron.
Börjar tvivla lite med mer ingående kommentering när du satt upp den på "färdiga",
kanske dess plats vore tillsvidare på "halvfärdiga".
Vill ju inte vara småpetig här men sanningen är att det är lättare att kommentera en låt på "halvfärdiga".
Nog med det gnället... :rolleyes:
Låtens stämning är väldigt sorgmodig, lite begravningsmusik, utan att ha satt mig i i texten.
Tramporgeln kunde du ta ner en aning, den erövrar lite stort utrymme i ljudbilden nu, tuggar på sången.
Sen borde du kolla övergången vid 1:18, några instrument där som lirar olika ackord, samma upprepas vid 2:11.
Helheten är en stämningsfull låt som lätt får ögonvrån fuktig.
Lägg gärna upp orden här åssån, dom kommer inte så tydligt fram på alla ställen nu (orgeln tar över).
Gillar detta och tycker en koll av nivåer i mixen kunde lyfta låten ännu högre! :)
h. johan
Yllet:
mahan Angående ackorden vid 1:18 så har du "fel" ;) Det ska skära sig där, är fullt medveten om det. Det är ett D som blir ett D# (dim) till ett G. Men jag är med på att man hajjar till första gången man hör det, men det är också poängen.
Du kan nog ha rätt i att tramporgeln ligger lite starkt också, men den är ju så fin! Ska ta ner den lite, eventuellt dra upp sången istället.
Lägger upp texten.
/Jon
Dividend:
"klarinetten" (?) eller vad det är låter lite söndrig kyrkorgel... ;) Fasen känner igen ljudet, men kan inte placera det.
Gillar sångmelodin, gillar inte arret lika mycket. Nån ändring där, men jag vet inte vad det skulle vara. Andra lyssningen, det ÄR ju den där orgeln/klarinetten/whatever som stör mig :). Hade det varit min låt, hade jag kanske testat instrumentera om. Den kör ju bara ackord, och spelar inget som gör den så jätteviktig att ett sådant ljud behövs.
Cellos är väl det vanliga, men kanske lite trist. :)
Fast (tredje lyssningen) det funkar nu också, fyller ut hyfsat... Men tror ändå det kunde låta bättre med annat instrument.
Edit: AHA! Tramporgel... Förvirringen tilltar
Yllet:
--- Citat från: Dividend skrivet 26.04.2008, 11:28:56 ---"klarinetten" (?) eller vad det är låter lite söndrig kyrkorgel... ;) Fasen känner igen ljudet, men kan inte placera det.
Gillar sångmelodin, gillar inte arret lika mycket. Nån ändring där, men jag vet inte vad det skulle vara. Andra lyssningen, det ÄR ju den där orgeln/klarinetten/whatever som stör mig :). Hade det varit min låt, hade jag kanske testat instrumentera om. Den kör ju bara ackord, och spelar inget som gör den så jätteviktig att ett sådant ljud behövs.
Cellos är väl det vanliga, men kanske lite trist. :)
Fast (tredje lyssningen) det funkar nu också, fyller ut hyfsat... Men tror ändå det kunde låta bättre med annat instrument.
Edit: AHA! Tramporgel... Förvirringen tilltar
--- Slut citat ---
Haha du är rolig du. Hela poängen med låten är ju den trasiga tramporgeln, vill egentligen att den ska vara ännu mer söndertrashad och opitchad, men det får jag fixa i nästa mix. Tack för lyssningen.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida