Kontrollrummet

Div_1up-Modern_Art V3! Nu är det hip-hop!

1up · 50 · 26224

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
MEmphis: Tack skall du ha. Ja, gillar också 1ups rap... Hans bästa rap-stund kanske... :)


Hajjar ni hur jäkla musikaliskt detta är!!!!

Det finns ett par spännande profiler på KR, men jag tror, nej trodde gjorde jag redan innan, nu vet jag att två av de största är 1Up och Dvididend. De besitter en musikalitet som inte många andra kommer i närheten av. (de 98.9% på det "andra" forumet vars musikaliska horisont sträcker sig till Basshunter... En förlorad generation?)

 :wub: Tack för beröm.

Citera
Ops, får ta mig tillbaka till tråden,,  hehe  :-)

Nu får ni ta er en funderar på texten, och det är en balansgång som kanske kan själpa detta stycke? Att föra in ett allt för tydligt och enkelt budskap kan kanske vara fel?

Kanske, själv har jag egentligen ingen uppfattning. Surrealistisk text. 1up rappar så han bestämmer.

Citera
Några smådetaljer. Nu är det ju en orkester som har en fin rumsklang, men sången smälter inte riktigt in. Kan ni få till en rumsakustik för sångaren oxo? Så att det låter som om de är i samma rum.

Sant, 1up lade på reverb innan han skickade waven, med sången. Svårt att gissa/testa sig fram eftersom jag sköter prod av rapp-partiet, och 1up prod av den ursprungliga "versen". Den arbetsfördelningen funkar, men kan bli såna problem dyker upp.

Citera
Uttalet från 1Up, är tveksam även där. Det är ju en del av hela arret att det låter som det gör... så det är kanske helt fel väg att försöka få det att låta på annat sätt?

Jag gillar det. Var treksam till "svenne"-uttalet på versen på nåt ställe, men tycker det låter bra nu.

Citera
Detta är störtskönt! Musikaliskt och det svänger på riktigt ordentligt.

Hur långt är V2? Jag skulle vilja ha ett riktigt avslut, inte bara ett klipp rakt av.

Grymt jobbat gubbs!

Tack. Ja, det kommer nog nåt exstra lugnare parti också för variationens skull :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Enkelhet = texten är essensen i låten, resten är glasyr.  ;) Du har nog en bra tanke där med "mer återhållsamma synthinstrument"!  :)

Aha! Här har vi nog en skild världsuppfattning :) För mig är sång bara ännu ett instrument, iofs ett instrument som kan kommunicera ett budskap lättare än en saxofon, men ett instrument nevertheless. Musik å andra sidan kan förmedla känslor lika bra, fast det är svårare. När det funkar är det dock bättre än vilken uppläsning av poesi som helst. (anser jag) Det visas ju av din produktion.

Tack för din ärliga comment. Glasyren skall finputsas nu under förmiddagen ;) v3 färdig i detta nu. Lägger nog upp v4...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nej, klockan hann bli 12, så v3 är uppe, med nytt mellanparti och lite synthigare ljudbild. Brasset är dock kvar! (Vad tror ni egentligen, sumpa brasset vore som att sumpa sin själ ;) Kören är nu kvinnlig också... Give us comments, är vi på väg åt fel håll?? Eller blir det bara bättre?
https://soundcloud.com/user7789882


jay thomas

  • Gäst
Lyssnar på V3 och jag gillar den betydligt mer än v2!  :)

Funderar på om formen i V3 funkar bättre hos mig. Den anglosaxiska rappen växer, gillar den mycket!  :D


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lyssnar på V3 och jag gillar den betydligt mer än v2!  :)

Funderar på om formen i V3 funkar bättre hos mig. Den anglosaxiska rappen växer, gillar den mycket!  :D

Kul det! Kanske var ett dåligt drag att upprepa det som kallas "versen", men möjligt att annan text när den spelas andra gången skulle funka.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jahapp, med lite rapp!
Låten iofs har tagit ett gått steg framåt, fortfarande dock ställen som jag inte riktigt hänger med i svängen som t.ex 1:23-1:52 när rytmsektionen fullständigt spårar ur från resten av gänget.

Och sen är det väl så med texten att t.ex en vals i dur måste ju handla om sommar o sol,
och i låtar som denna så måste det ingå ord som FUCKER, MOTHERFUCKER, SHIT, FUCK, WANKER, FUCKING HEAVYSHIT... :unsure:
Ju äckligare, skitigare, asigare text, dess bättre... är det faktiskt så, ja då är detta ju snyggt då.
Denna typs textverk får dock inga tilläggspoäng av mig, är väl för gammal för det ;)

På slutet tycker jag mig höra en stämma till i bakgrunden, den borde höjas upp och kanske slå en stämma till, tycker det kunde låta fett! Tycker att dom stora pojkana brukar arra rap på det sättet ibland :)

Bara att svarva på här, slå fast på en kinesisk text, den har jag ingen möjlighet att klandra! ;)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bara att svarva på här, slå fast på en kinesisk text, den har jag ingen möjlighet att klandra! ;)

Gillar din tanke, men tyvärr kan inte 1up kinesiska ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Bara att svarva på här, slå fast på en kinesisk text, den har jag ingen möjlighet att klandra! ;)

Gillar din tanke, men tyvärr kan inte 1up kinesiska ;)


Oj då, glömde ju säga att i min tanke så är det du som skall sköta sången, helt o fullt, o på kinesiska! ;)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bara att svarva på här, slå fast på en kinesisk text, den har jag ingen möjlighet att klandra! ;)

Gillar din tanke, men tyvärr kan inte 1up kinesiska ;)


Oj då, glömde ju säga att i min tanke så är det du som skall sköta sången, helt o fullt, o på kinesiska! ;)

Jag har sjungit på kinesiska på en låt! "Chinese kung fu", men då blev det vilda demonstrationer längs de stora kuststäderna, och mitt visum blev indraget... Så det gör jag inte om.. ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nu är det hip-hop såsom Wernborg föreslagit!

Nej det är det inte. Jag föreslog en jazzig hiphop.

Nånstans under alla instrument och "rap" anar jag ett beat åt hiphophållet.

Här är ett exempel på det jag hade i åtanke:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nu är det hip-hop såsom Wernborg föreslagit!

Nej det är det inte. Jag föreslog en jazzig hiphop.

Nånstans under alla instrument och "rap" anar jag ett beat åt hiphophållet.

Här är ett exempel på det jag hade i åtanke:

1up spelar boule eller vad det var, så jag får väl ensam här försvara oss med att vår def. av "jazzig hiphop" inte överensstämmer med din :) SKall kolla länken, och bli upplyst.

Edit: Öh, vad är jazzigt med det där? Hör inte antydan till jazz i musiken (dock dålig ljudkvalité), bara det gamla vanliga trista rapen med r'n'b-influenser, med brudsång som wailar äckligt ovanpå.
(OGillar wail)
« Senast ändrad: 28.04.2008, 20:58:41 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nu är det hip-hop såsom Wernborg föreslagit!

Nej det är det inte. Jag föreslog en jazzig hiphop.

Nånstans under alla instrument och "rap" anar jag ett beat åt hiphophållet.

Här är ett exempel på det jag hade i åtanke:

1up spelar boule eller vad det var, så jag får väl ensam här försvara oss med att vår def. av "jazzig hiphop" inte överensstämmer med din :) SKall kolla länken, och bli upplyst.

Edit: Öh, vad är jazzigt med det där? Hör inte antydan till jazz i musiken (dock dålig ljudkvalité), bara det gamla vanliga trista rapen med r'n'b-influenser, med brudsång som wailar äckligt ovanpå.
(OGillar wail)

En aproach som kanske är svår att ta på. Jag har iofs skivan och kanske har en helhet i skallen, men mycket improvisationer ovanpå hiphop-beaten gör det till jazz för mig. En annan kalasskiva i genren är Doo Bop med Miles Davis. Marcus Miller har iofs proddat hela skivan och sen glassade Miles in och solade ovanpå allting. (Nåja, kanske förenklat men ändå.....)

Några spår från Miles Davis - Doo Bop



« Senast ändrad: 28.04.2008, 21:15:37 by Wernborg »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tackar. Miles är ju svår att hata...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hmm, jag kanske blandar i hop Amandla med Doo Bop. Skit samma, båda är bra skivor.

Sorry OT


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Bara att svarva på här, slå fast på en kinesisk text, den har jag ingen möjlighet att klandra! ;)

Gillar din tanke, men tyvärr kan inte 1up kinesiska ;)


Oj då, glömde ju säga att i min tanke så är det du som skall sköta sången, helt o fullt, o på kinesiska! ;)

Jag har sjungit på kinesiska på en låt! "Chinese kung fu", men då blev det vilda demonstrationer längs de stora kuststäderna, och mitt visum blev indraget... Så det gör jag inte om.. ;)


JA och tänk om dom hamnade inhibera olympiaden åxå.....så det är nog lika bra att du håller låg profil! :D :P
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............