Kontrollrummet

Div_1up-Modern_Art V3! Nu är det hip-hop!

1up · 50 · 25945

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil


www.aurells.com/div/Div1up_-_Modern_Art_(v3klippt-080428).mp3

Nu är det hip-hop såsom Wernborg föreslagit! Med rapp av 1up! Crossover med läckra Dividend arr på horn och stråkar och grejs.


En skum känsla.


Som att vakna upp i badkaret. Med kläderna på. Blå.

Text
why bow to an order of catholic virtues?   
pray for leasure
maximize pressure

looking for an outpost
here in the desert

looking for water
nothing but catsup

throw up
in the bucket between you
slurp it up
there's nothing between you at all

walking down a dead-end-street
you can't find
nothing but shiiite


Text till rappen:

i can't move my fingers
i can't move my toes

the fucker is inside me
the fucker is loose


i can't move my fingers
you can't move you're toes

let's get out of here before you're toast!


-------
Refräng
-------
|

i can't see your bossom
i can't see your blood, no

                         :|


the hell is all around you
                                                                           
the hell hound is loose


and

everything is black and white

the fucker is tonight



(Tidigare version V1
www.aurells.com/div/Div_1up-Modern_Art.mp3)
« Senast ändrad: 28.04.2008, 12:55:25 by 1up »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Uppdaterar denna

LÅTNAMN: Modern Art (arbetsnamn)
ARTIST/GRUPP: Div1up
GENRE: progressiv orkesterrap, fast nu mer synthig med V3
LÅTLÄNGD: än så länge 1 min
KOMPOSITÖR: Versen: Dividend på "piano" (ursprungligen kallad pianostycke 22 ;), sedan pålägg av gitarrplonk och snack av 1up. Hiphop-partiet: Text, gitarr och bas av 1up och beatet. Resten Dividend
PRODUCENT: 1up (vers) och Dividend ("refräng")
EV. MEDVERKANDE: Alla spöken i skogen och västerås. Inspirerade av JT litegrann tror jag bestämt.
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

« Senast ändrad: 28.04.2008, 12:59:50 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


jay thomas

  • Gäst
Upp som en sol och sedan tar det slut!  :ph34r:

Den minuten som den lät var den riktigt uppfriskande men oj vad fort den tog slut.  :)  :huh:

Lite fler skogs- och vålnadsljud före och efter samt ett litet överraskande break i mitten skulle nog kännas intressant.  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det kommer en refräng, som jag tänkt ut melodin till under förmiddagen! :) Eller så nåt helt oväntat...

T ex tror jag 1up kommit på nåt som kommer att redefiniera the laws of music!!
« Senast ändrad: 23.04.2008, 15:51:25 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


jay thomas

  • Gäst

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Det kommer en refräng, som jag tänkt ut melodin till under förmiddagen! :) Eller så nåt helt oväntat...

T ex tror jag 1up kommit på nåt som kommer att redefiniera the laws of music!!

Ack, broder, visst har han det! :D

(Njaaee, mest varit ute och fiskat gädda. :D)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kommer jag se fram emot det?  ;)

Svårt att säga :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
fan nyskapande gillar utalet nästan hela tiden :)
o lite lägre volym på rösten ,,

gillas

tony
att leva är att dö


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
fan nyskapande gillar utalet nästan hela tiden :)
o lite lägre volym på rösten ,,

gillas

tony

Cool :) Mmm, det slirar lite på något/några ställen. Det hör ni bättre än jag. Volym ned då på sången. Tackar!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
fan nyskapande gillar utalet nästan hela tiden :)
o lite lägre volym på rösten ,,

gillas

tony

Cool :) Mmm, det slirar lite på något/några ställen. Det hör ni bättre än jag. Volym ned då på sången. Tackar!

Jag skulle gilla om pianot höjdes, och/eller gitarren sänktes något... ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
fan nyskapande gillar utalet nästan hela tiden :)
o lite lägre volym på rösten ,,

gillas

tony

Cool :) Mmm, det slirar lite på något/några ställen. Det hör ni bättre än jag. Volym ned då på sången. Tackar!

Jag skulle gilla om pianot höjdes, och/eller gitarren sänktes något... ;)

okey. :P


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hmmm jag vet inte riktigt. Det finns något intressant där, men jag är inte säker riktigt på vad det är. Jag brukar aldrig störa mig på uttal, men det låter lite konstigt Austrauliensiskt eller Irländskt vilket blir lite mysko. Eftersom du pratar så blir det så påtagligt hur det låter.
Sedan hinner jag aldrig fånga känslan riktigt. Jag hinner inte komma in i det för först så känns det som att det är sfärsikt svävande och jag får en känsla av mystik och lugn, men det texten och talet illustrerar känns mer som ilska/frustration.
Det svåra med konstmusik är att hitta autenciteten tycker jag. Det är lätt att vara obegriplig och visst, konst har den rättigheten, men samtidigt så kan jag känna mig lurad om jag ändå inte fattar vad du vill säga. Finns det en känsla som du vill förklara och illustrera? Då missade jag nog den.  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Känslan är bakfylla tror jag (1up vet nog bättre), hos en man som vaknar med kläderna på i badkaret på morgonen.
En bubblig ambience feel finns där också, därför jag vill ha upp pianot ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Hmmm jag vet inte riktigt. Det finns något intressant där, men jag är inte säker riktigt på vad det är. Jag brukar aldrig störa mig på uttal, men det låter lite konstigt Austrauliensiskt eller Irländskt vilket blir lite mysko. Eftersom du pratar så blir det så påtagligt hur det låter.
Sedan hinner jag aldrig fånga känslan riktigt. Jag hinner inte komma in i det för först så känns det som att det är sfärsikt svävande och jag får en känsla av mystik och lugn, men det texten och talet illustrerar känns mer som ilska/frustration.
Det svåra med konstmusik är att hitta autenciteten tycker jag. Det är lätt att vara obegriplig och visst, konst har den rättigheten, men samtidigt så kan jag känna mig lurad om jag ändå inte fattar vad du vill säga. Finns det en känsla som du vill förklara och illustrera? Då missade jag nog den.  :)

Du levererar ofta väldigt intressanta inlägg formulerade på ett konstruktiv sätt - så även här.  :wub:

Känslan är blandad. Känslan som jag vill föra fram alltså. Det mesta av pratet är improviserat. Så det är meningen att vara konstigt/skumt. Om vi ska hitta något djupare behöver vi borra oss igenom konventioner och allt som är "normalt". Det kräver mer av lyssnaren förstås, och av skaparna, att delge något intressant där djupt under.

Det som ska framföras är alltså dels en kritik mot sexuell avhållsamhet och den sociala konstruktionen som giftermål faktiskt är, som kommer ur kristna värderingar.

Resten är rent mumbo jumbo, man kommer till en surrealistisk realm där saker är blått, folk ligger med kläderna på i ett badkar och fönstret är öppet och där nere i öknen ligger Paris city.

Obegripligt? Bra. :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
1up - surrealisten.. Så höll ju surreal-författarna på, att skriva det första som dök upp ur det omedvetna.. Skrev fan hela romaner på det sättet har jag för mig.

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
1up - surrealisten.. Så höll ju surreal-författarna på, att skriva det första som dök upp ur det omedvetna.. Skrev fan hela romaner på det sättet har jag för mig.



~ I AM SURREAL ~ ;P

Oj intressant sätt att skapa på. Lite som jag gör musik när jag plitar noter. haha


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hmmm jag vet inte riktigt. Det finns något intressant där, men jag är inte säker riktigt på vad det är. Jag brukar aldrig störa mig på uttal, men det låter lite konstigt Austrauliensiskt eller Irländskt vilket blir lite mysko. Eftersom du pratar så blir det så påtagligt hur det låter.
Sedan hinner jag aldrig fånga känslan riktigt. Jag hinner inte komma in i det för först så känns det som att det är sfärsikt svävande och jag får en känsla av mystik och lugn, men det texten och talet illustrerar känns mer som ilska/frustration.
Det svåra med konstmusik är att hitta autenciteten tycker jag. Det är lätt att vara obegriplig och visst, konst har den rättigheten, men samtidigt så kan jag känna mig lurad om jag ändå inte fattar vad du vill säga. Finns det en känsla som du vill förklara och illustrera? Då missade jag nog den.  :)

Du levererar ofta väldigt intressanta inlägg formulerade på ett konstruktiv sätt - så även här.  :wub:

Känslan är blandad. Känslan som jag vill föra fram alltså. Det mesta av pratet är improviserat. Så det är meningen att vara konstigt/skumt. Om vi ska hitta något djupare behöver vi borra oss igenom konventioner och allt som är "normalt". Det kräver mer av lyssnaren förstås, och av skaparna, att delge något intressant där djupt under.

Det som ska framföras är alltså dels en kritik mot sexuell avhållsamhet och den sociala konstruktionen som giftermål faktiskt är, som kommer ur kristna värderingar.

Resten är rent mumbo jumbo, man kommer till en surrealistisk realm där saker är blått, folk ligger med kläderna på i ett badkar och fönstret är öppet och där nere i öknen ligger Paris city.

Obegripligt? Bra. :)

Okej jo jag fattar. Men det kanske skulle bli begripligare om du höll fast mig där en stund. Har du läst några av dikter av William S. Burroughs t e x? (naked lunch filmen är ju lysande, äsch nu spårar jag ur) Han kan ju hålla på sådär och mässa så att man glider in något konstigt sinnestillstånd.

Här finns en massa roliga exempel:
http://www.ubu.com/sound/burroughs.html

 :)

Öh med andra ord-- Håll kvar mig en stund till.



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Håller med om att den filmen är bra, inte läst honom dock. (burroughs)

Till 1up, kan jag ju säga att du kan gå två vägar. Jag vet att du är bra poet, så du skulle kunna läsa upp nåt i samma stil och NATURLIGTVIS med den coola brittiska dialekten, fast mer genomtänkt...

Eller så flummar vi vidare...Sätter mig nog med piano-fortsättningen ikväll...

Det är ju framförallt musik det här ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Detta var grymt inspirerande! Skön stämning och gott om utrymme till tankar och känslor.

Men så kort? Underbart må vara kort, men bra musik kan vara hur länge som helst...

Det är en fin ljudbild och effekterna är skumma och precis lagom integritetskränkande.

Det engelska uttalet är bra och övertygande förutom på ett par små ställen där det låter "svenne". Inget problem egentligen, men det är de små detaljerna som är svåra, eller vad det nu var de lärde mig i skolan.


(det var väl ingen som uppfattade det underfundiga och djupa i meningen "Underbart må vara..."?!)


Bra jobbat och jag vill snarast höra fortsättning/uppdatering!

Gillade texten, i vilket fall själva känslan och sättet det är skrivet på. Ändå fick jag för mig att skriva en variant,,,,

Text
why bow to an order of catholic virtues?   
praying for pleasure
maximize the pressure

looking for an outpost
here in the deserted church

looking for refreshing water
nothing but wine

throwing up
in front of you
disgusted by the killing belief
there's nothing at all, but the lie

walking down a dead-end-street
you can't find
nothing but shiiite
« Senast ändrad: 25.04.2008, 14:13:54 by Light Head »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Detta var grymt inspirerande! Skön stämning och gott om utrymme till tankar och känslor.

Men så kort? Underbart må vara kort, men bra musik kan vara hur länge som helst...

Det är en fin ljudbild och effekterna är skumma och precis lagom integritetskränkande.

Bra det, så upplever jag det också :) Det kommer en fortsättning.

Citera
Det engelska uttalet är bra och övertygande förutom på ett par små ställen där det låter "svenne". Inget problem egentligen, men det är de små detaljerna som är svåra, eller vad det nu var de lärde mig i skolan.

1up får väl svara på det där, och det nedanför. Där är nån fras som låter väldigt svenne, och 2-3 som låter litegrann bara.

Citera
(det var väl ingen som uppfattade det underfundiga och djupa i meningen "Underbart må vara..."?!)


Bra jobbat och jag vill snarast höra fortsättning/uppdatering!

Gillade texten, i vilket fall själva känslan och sättet det är skrivet på. Ändå fick jag för mig att skriva en variant,,,,

Text
why bow to an order of catholic virtues?   
praying for pleasure
maximize the pressure

looking for an outpost
here in the deserted church

looking for refreshing water
nothing but wine

throwing up
in front of you
disgusted by the killing belief
there's nothing at all, but the lie

walking down a dead-end-street
you can't find
nothing but shiiite
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou gubbar!

Lite allvarlig stämning, men sången piggar upp, eller texten egentligen ;)
Den är så orealistisk att man blir tvunget att smila, humöret tog några steg uppåt.
Detta kunde vara nåt för Dividends usla morronhumör... :rolleyes:

Antar att vi går vidare med låten, gillade faktsikt LH:s nya version av texten, nu får den lixåm en betydelse.
Och aningen ner på sångvolymen, och sätt in en ny B-del.

Gott botten har ni gjort,
en ny verre får vi fort! :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tjou gubbar!

Lite allvarlig stämning, men sången piggar upp, eller texten egentligen ;)

Allvarlig? Kanske det. Tycker det känns lite "ambient" främst, och det är ju ganska allvarlig musik kanske :)

Citera
Den är så orealistisk att man blir tvunget att smila, humöret tog några steg uppåt.
Detta kunde vara nåt för Dividends usla morronhumör... :rolleyes:

Ja, den är kul! Morronhumöret är bättre nu. Kaffet hjälpte som du tipsade om :)

Citera
Antar att vi går vidare med låten, gillade faktsikt LH:s nya version av texten, nu får den lixåm en betydelse.
Och aningen ner på sångvolymen, och sätt in en ny B-del.

Gott botten har ni gjort,
en ny verre får vi fort! :)

Jag föredrar också om texten har en betydelse -> associerar till nån känsla -> lättare att göra musik som förmedlar känslan....
Det skall dit en vettig fortsättning. 1up och jag får diskutera låtens disposition på msn :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Texten,,, är det fel väg att ge hela texten en mening? Precis just nu, med en själ styrkt av självförtroende,,, Jag kan förstå och fullt acceptera att det inte finns en homogen mening i texten. Det kan ju faktiskt klart förhöja det konstnärliga! Men ändå???


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Texten,,, är det fel väg att ge hela texten en mening? Precis just nu, med en själ styrkt av självförtroende,,, Jag kan förstå och fullt acceptera att det inte finns en homogen mening i texten. Det kan ju faktiskt klart förhöja det konstnärliga! Men ändå???

Jag tycker också gärna att texten skall ha nån "mening".
Hur förhöjer en nonsenstext (inte surrealism) det konstnärliga värdet? Inte för att det inte var snyggt improviserat av 1up, men jag föredrar ofta konst som har något att förmedla. Iofs förmedlas ju spridda tankar från det undermedvetna kanske  :rolleyes: med den text vi har nu. Men det bestämmer 1up hur det blir med texten.
Tack för din version förresten :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Texten,,, är det fel väg att ge hela texten en mening? Precis just nu, med en själ styrkt av självförtroende,,, Jag kan förstå och fullt acceptera att det inte finns en homogen mening i texten. Det kan ju faktiskt klart förhöja det konstnärliga! Men ändå???

jag vete sjutton faktiskt. jag gillar väl när det finns någon form av poäng. att göra allt poänglöst känns lite pretto?

Nu är texten improviserad och en sak blev fel. titta jag erkänner misstag - vad stark jag är. ;)

"pressure" ska va "pleasure" egentligen. Då får inledningen mer mening.

Tycker din text är bra. Snackar nu med dividend om hur vi ska gå vidare.

Trevligt med diskussionen, jag känner mig lite off så har inte så mkt djupa tankar att bidra med för tillfället dessvärre. :P


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil


Det som ska framföras är alltså dels en kritik mot sexuell avhållsamhet och den sociala konstruktionen som giftermål faktiskt är, som kommer ur kristna värderingar.


[/quote]

Hm. det fanns giftermål på vikingatiden oxo va? ;)

Uttalet: jag tycker det låter lite lustigt, som egget sade, samt att visa fraseringar avslutas som frågor, fast de är pstënden. (typ) fast å andra sidan är det intressant också.

låten som sådan. jag skule vilja säna delayträsket i volym i början lite....och för övrigt har jag ingen aning. har lysnat massa gånger....och något stör mig att det är kort, samtidigt som det lämnar en känsla av eftertänksamhet som känns rikigt bra.

så....typ...rätt...öh bra jobbat tror jag  :wacko: eller nåt.

helt klart intressant iallafall!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil


Det som ska framföras är alltså dels en kritik mot sexuell avhållsamhet och den sociala konstruktionen som giftermål faktiskt är, som kommer ur kristna värderingar.

Hm. det fanns giftermål på vikingatiden oxo va? ;)

Kanske menar han att kristna giftermål är sämre än muslimska, hinduiska och vikingatida :) Äh, 1up får svara när han inte känner sig alltför "off" för "djup debatt". :)

Citera

låten som sådan. jag skule vilja säna delayträsket i volym i början lite....och för övrigt har jag ingen aning. har lysnat massa gånger....och något stör mig att det är kort, samtidigt som det lämnar en känsla av eftertänksamhet som känns rikigt bra.

så....typ...rätt...öh bra jobbat tror jag  :wacko: eller nåt.

helt klart intressant iallafall!

Haha. "Intressant" är ju det mest positiva man kan säga på sätt och vis. Finns mängde med "bra" utförda låtar, men bara en minoritet av dem är intressanta (för mig)... Vad avhandlas i dessa stunder av eftertänksamhet, om jag får fråga? :)
Det kommer en fortsättning, skall sätta mig lite nu på söndag morgon och fortsätta stycket, som också skall ha en känsla av ambience.. Om det går, var inne på ett spår med "många" noter, men osäker om det inte blir för avantgarde och svårlyssnat. Vi vill ju inte skrämma bort folk  :rolleyes:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
 :D


Schysst.

I mitt huvud blir denna nån slags jazzig hiphop a la 1994 där den nu tar slut. Sen lägger du grymmaste trumpetsolot ovanpå det. Så.... Klart.



Gott!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack för lyssning, och smålustig comment!

:D


Schysst.

I mitt huvud blir denna nån slags jazzig hiphop a la 1994 där den nu tar slut. Sen lägger du grymmaste trumpetsolot ovanpå det. Så.... Klart.
Gott!

'94 blandade de jazz och hiphop? Minns inte  :unsure: Trumpet(er) måste vi ha! Tack för idén... Finns många alternativ här: bara fortsätta med plonkandet på ett vis som sticker ut ("refräng")
Metal/hardcore-refräng (min första tanke när jag hörde det), sen återgång till flumversen igen.
och så ditt förslag..
Tror det skulle funka jättebra med en rappande cockney-1up, till lite jazziga ackord, Nån sjua, och så nåt ackord som inte existerar i teorin (ännu)... Eller nåt...
Velat lite om hur vi skall ta tag i fortsättningen de senaste dagarna + massa att göra, så resultatet har varit noll. Startar sequencern nu...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nu finns här sjuor och annat jazzigt i "refrängen" som är hiphop och 1up rappar på nåt slags brittisk engelska... :)

Låten utvecklar sig och vi mottager gärna kommentarer av alla de slag, infall om saker osm bör ändras, saker som funkar väl osv. Sången skall varieras lite, finns en vers 2, men 1up hann inte ikväll sjunga in den. Detta bör dock ge en fingervisning om vilka originella domäner vi färdas i.  :D

Det orkestrala står jag för + piano. 1up för bas och gitarren genom hela låten där, och den eminenta sången. Verkar som "nonsensimproviserade" pratet i "versen" (det lugna partiet) skall skrivas om, men det är upp till 1up.

Nog babblat. Låten finns i trådhuvudet.
https://soundcloud.com/user7789882


jay thomas

  • Gäst
Hmm, nog har den utvecklats alltid. Kommer säkert lyssna in mig på den mer men just nu känns det som motsatsen till "koka soppa på en spik", dvs ni har tycks ha använt större delen av skafferiet. Kommer just nu inte riktigt överens med den rikliga kryddningen... Låten är tilltalande men jag tycker den dränks lite i för många olika saker.

Hantverket är gott, gillade den totala enkelheten i den första, om än för korta, versionen bättre.


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Haha, skum låt! Orginell och kul att lyssna på. 1up,s rappande var inte helt dåligt faktiskt.  :)

Bra jobb!

MVh

Memphis


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Hajjar ni hur jäkla musikaliskt detta är!!!!

Det finns ett par spännande profiler på KR, men jag tror, nej trodde gjorde jag redan innan, nu vet jag att två av de största är 1Up och Dvididend. De besitter en musikalitet som inte många andra kommer i närheten av. (de 98.9% på det "andra" forumet vars musikaliska horisont sträcker sig till Basshunter... En förlorad generation?)

Ops, får ta mig tillbaka till tråden,,  hehe  :-)

Nu får ni ta er en funderar på texten, och det är en balansgång som kanske kan själpa detta stycke? Att föra in ett allt för tydligt och enkelt budskap kan kanske vara fel?

Några smådetaljer. Nu är det ju en orkester som har en fin rumsklang, men sången smälter inte riktigt in. Kan ni få till en rumsakustik för sångaren oxo? Så att det låter som om de är i samma rum.

Uttalet från 1Up, är tveksam även där. Det är ju en del av hela arret att det låter som det gör... så det är kanske helt fel väg att försöka få det att låta på annat sätt?


Detta är störtskönt! Musikaliskt och det svänger på riktigt ordentligt.

Hur långt är V2? Jag skulle vilja ha ett riktigt avslut, inte bara ett klipp rakt av.

Grymt jobbat gubbs!






Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hmm, nog har den utvecklats alltid. Kommer säkert lyssna in mig på den mer men just nu känns det som motsatsen till "koka soppa på en spik", dvs ni har tycks ha använt större delen av skafferiet. Kommer just nu inte riktigt överens med den rikliga kryddningen... Låten är tilltalande men jag tycker den dränks lite i för många olika saker.

Hantverket är gott, gillade den totala enkelheten i den första, om än för korta, versionen bättre.

Jag tänker (tror) att orkesterprylar kan vara fel väg att gå egentligen, mer återhållsamma synthinstrument kanske funkar bättre. Öser ju gärna på. Ibland i onödan ;)
Men: "Enkelhet", usch och fy ;)
https://soundcloud.com/user7789882


jay thomas

  • Gäst
Hmm, nog har den utvecklats alltid. Kommer säkert lyssna in mig på den mer men just nu känns det som motsatsen till "koka soppa på en spik", dvs ni har tycks ha använt större delen av skafferiet. Kommer just nu inte riktigt överens med den rikliga kryddningen... Låten är tilltalande men jag tycker den dränks lite i för många olika saker.

Hantverket är gott, gillade den totala enkelheten i den första, om än för korta, versionen bättre.

Jag tänker (tror) att orkesterprylar kan vara fel väg att gå egentligen, mer återhållsamma synthinstrument kanske funkar bättre. Öser ju gärna på. Ibland i onödan ;)
Men: "Enkelhet", usch och fy ;)

Enkelhet = texten är essensen i låten, resten är glasyr.  ;) Du har nog en bra tanke där med "mer återhållsamma synthinstrument"!  :)