Forum > Färdiga produktioner

Harmonica mike - The Worlds shortest swing.

<< < (2/8) > >>

Wernborg:

--- Citat från: Harmonica mike skrivet 22.04.2008, 17:36:45 ---Jag har ingen server plats ....
--- Slut citat ---

Det finns massor med gratisställen där du kan lagra bilder. Testa tex. http://www.imageshack.us/. Det finns många fler.

Hur formar du toner? Är det enbart med luftstyrkan eller har du hål också? Förutom ändhålet alltså  ;)

Får lite Pippi Långstrump-vibbar från George Riedel-barnskivan som kom för nåt år sedan. Gott. Sen lyssnar jag i laptop så det enda som hördes var flöjten i stort sett.  :lol: Den låter smarrigt.

Harmonica mike:

--- Citat från: Wernborg skrivet 22.04.2008, 17:45:31 ---
--- Citat från: Harmonica mike skrivet 22.04.2008, 17:36:45 ---Jag har ingen server plats ....
--- Slut citat ---

Det finns massor med gratisställen där du kan lagra bilder. Testa tex. http://www.imageshack.us/. Det finns många fler.

Hur formar du toner? Är det enbart med luftstyrkan eller har du hål också? Förutom ändhålet alltså  ;)

Får lite Pippi Långstrump-vibbar från George Riedel-barnskivan som kom för nåt år sedan. Gott. Sen lyssnar jag i laptop så det enda som hördes var flöjten i stort sett.  :lol: Den låter smarrigt.

--- Slut citat ---

Wernis:
Jag kollar in dina länk tips..Flöjten då,jo det är fyra hål på denna.5 med ändhålet :P :lol:
Grejen med såna här är,att ju bättre flöjt man lyckas göra desto fler toner finns det i grundutförandet(utan hål då).Med hål så ökar antalet toner dramatiskt,inte räknat hur många det går att klämma fram..
Det finns ett gäng oktav toner i "basen",dock mariga att få rena då man blåser väldigt försiktigt för att få fram dom.Jag skall nog klura ut det också..skam den som ger sig.
Skivan du nämner har jag inte hört..Tur att du lyssnade i laptopen,så du slapp höra basen - jag tar bort låten innan du hinner hem.. :ph34r: :lol:

Tack för tips och kommentar.

Mvh
Micael

mahan:
Hou hou Micael!
Ljudkortet låter mig lyssna nu..... och blir storeligen positivt övarraskad av detta alster. Låten i o för sig är kanske inget som fastnar,
men den FLÖJTEN.....helt otroligt att mannen bygger ett instrument av en "plastbit"
och får det att låta som om han inget annat gjort hela livet än spelat flöjt,
och soundet är absolut toppen. Fan va man blir glad att lyssna på detta glättiga lireri, gött swing på blåset!

Vilka ackordvarianter kan du köra med pipan, frågar eftersom känns att jag sku gärna ha den med på nåt av mina alster. Är fullkomligt okunnig när det gäller dessa blåsinstrument, men har förstått att det behövs olika munspel/flöjtverk för olika tonarter :rolleyes:

h.  johan

Harmonica mike:

--- Citat från: mahan skrivet 22.04.2008, 19:03:10 ---Hou hou Micael!
Ljudkortet låter mig lyssna nu..... och blir storeligen positivt övarraskad av detta alster. Låten i o för sig är kanske inget som fastnar,
men den FLÖJTEN.....helt otroligt att mannen bygger ett instrument av en "plastbit"
och får det att låta som om han inget annat gjort hela livet än spelat flöjt,
och soundet är absolut toppen. Fan va man blir glad att lyssna på detta glättiga lireri, gött swing på blåset!

Vilka ackordvarianter kan du köra med pipan, frågar eftersom känns att jag sku gärna ha den med på nåt av mina alster. Är fullkomligt okunnig när det gäller dessa blåsinstrument, men har förstått att det behövs olika munspel/flöjtverk för olika tonarter :rolleyes:

h.  johan

--- Slut citat ---

Tjena Johan.
Ja den här går i Gm7/G7(hackade in det på pianot),så det borde inte vara några problem att lira på dom andra ackorden i tonarten med eller utan sjuor och nior som färgning....men jag har inte testat..Gör det och drar ett pm..Tanken är att jag skall ha en i varje tonart så småningom..Lite sommar pyssel i stugan.Till hösten så kan jag nog lira.. :P :lol:
Denna har jag byggt av ett koppar rör,det blev renare toner och mera lätt lirat än plast flöjten.Liret är väl mest snabb inlärda fraser,kontrat med lite improvisation..Det går att göra betydligt mer då det finns en massa toner i basen som ännu är outforskad mark,ville mest dra på lite och impa på er.. :lol:
Skämtar bara,musiken finns mellan öronen - så med lite övning skall jag kunna kasta mig i vilken riktning som helst.Några toner är det nog så mycket "luft" på,det beror på att jag missar.Flöjten stämmer rätt bra,ett par cent fel..
Svårast är att få ljud på dom låga tonerna,man måste blåsa mycket försiktigt - och då blir tonen väldigt låg i volym.Skitmarigt då jag står med lurarna och spelar in.På dom högre så får man ta i för kung och fosterland.Det gäller att hitta balansen däremellan så man kan oktavera liret snyggt,då först utnyttjar man instrumentet fullt ut.

Munspel är ju en annan mera komplicerad värld..Ifall du tänkte att jag skulle lira på nåt alster..Beror på vilken position jag skall lira i samt moll eller inte..Men jag har dom flesta spelen så det är nog inga problem..Så vida du inte lirar i nån halvtonart,då måste jag investera.. :)

Nåväl,nog om detta - kul att du gillar det.Mega thanx för kommentaren.

Mvh
Micael

Dividend:
Inte läst några comments. Låter lite som nåt latinamerikanskt indiangrupp jag har på vinyl, fast uppjazzat och åt det frenetiskt sökande hållet. :) Gillar flöjtljudet!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion