Kontrollrummet

En rackarns trög tangent på min keyboard.

gäst · 10 · 4252

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freddy

  • Gäst
Tjenare!

Jag har en Alesis keyboard där en tangent verkar ha slitits ut eller liknande?
Den kräver så mycket mer anslag för att ge ifrån sig tonen än övriga. Öppnade upp den nu och kollade, ser dock inget direkt som det kan bero på. Så om någon har ett tips så är det välkommet! Alltså vad är det för del av tangenten som registrerar anslaget? Något som haft liknande problem?


freddy

  • Gäst
Har skuvat sönder den ett steg till nu. Det verkar vara mekaniken och inte själva anslagsdynan. Ska försöka ge mig på en macgyver-lösning med lite lim och en plastbit från ostförpackningen. Återkommer :D


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg


freddy

  • Gäst
Skruva skruva skruva...



Att min kära Alesis skulle vara så jävla skitig och äcklig det visste jag inte  :wacko:

Kuriosa: Fläckarna kommer från en cola som jag spillde 2000, minns det väl.. total panik. Det hittades även lite olika sorters godispapper och en jordnöt. Sen var det lite damm och skit.. men det är väl inget intressant heller.

Så här ser tydligen "tryckdynorna" som ligger direkt under tangenterna ut:

Försök klämma av en sonat på den ni! :)

Baksidan på klaveret:



Så jag frågade mig:



Med hjälp av en gammal ostförpackning och lite lim så gjorde jag en liten påbyggnad på den lilla fina E-tangenten:


Det hela funkade faktiskt utmärkt! Nu är jag glader igen. Och Mr Alesis ser inte ut att vantrivas han heller:





 




Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Härligt. Kul att Herr Alesis lever igen. Skoj med bilddagbok.

Hälsa Mcgyver

Det var den synthen Seinfeldsignaturen gjordes på va?


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Haha, Macgyver.. :lol:

En sån synth har vi också ju. :) Då vet jag vad jag skall göra om en tangent blir trög.  :D

Ostplast o lim.  :wub:

/Memphis



freddy

  • Gäst
1up, memphis och Wernborg: Kul att ni gillade min dokumentation!  :wub:

Det där angående Seinfeld har jag inte hört förr, men det är en av favoritserierna så det vore väl alldeles förträffligt.


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Kul att läsa :)

Jag hade något liknande fel på någon gammal Roland fast då var det fel på tryckdynan så jag flyttade den till några tangenter längst ned i basen som jag sällan använde...

Perfekt att det funkar ju.
www.myspace.com/staffanjonsson