Kontrollrummet

Yamaha CS-80

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Efter en hel del jobb så lever äntligen min Yamaha CS-80 igen. Det återstår fortfarande en hel del jobb men jag kunde inte låta bli att koppla in den och testa den nu när jag fått snurr på den igen! ;)

100 kg synt!!! Velocity och polyfonisk aftertouch hos en anlogsynt är man inte riktigt van med! :)


NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Florian le Sage

  • Gäst
Har den varit död menar du?
Hur länge har den varit i din ägo och är den månne ifrån Gränna muséet???
Mvh-Kristian


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Kristian,

Den har inte varit helt död men den polyfoniska aftertouchen har inte fungerat samt en del andra småfel. Nu fungerar allt utom 1/4 av ribbon-kontrollern ... Jag har dock en ny i lager men jag har inte orkat byta den.

Mitt exemplar är inte från Gränna muséet. Jag köpte den i Danmark under 2006 (serienummer #1025).

Finns ... eller har det funnits en CS-80 i Gränna? Förutom mitt exemplar så finns det åtminstone ytterligare tre CS-80 i Sverige. Jag är kanske lite knäpp som tycker sånt här är jätteintressant! ;)
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
 :D WoW!!
Hur många CS80 finns det i Sverige?
Fanns den dessutom inte som en VST-Plugin ?
Har sett det någonstans......tror jag?
100kg ?,det tar jag i bänkpress just nu, då måste den ju vara ett jäkla as
att flytta runt.... :o
Använde inte Benny Andersson en sådan på ABBA's sista album( The Visitors)?
Eller är jag ute och Cyklar nu? :huh:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Florian le Sage

  • Gäst
Neriks, jag vet inte ens om muséet finns kvar, men i början av 90-talet pratade jag med en herre som tipsade mig om att det stod en CS-80 på vaxkabinettet där i Gränna, ett typ museum över kända Svenskar/artister etc...jag ringde givetvis dit och försökte få loss den men det gick inte alls vägen-för den tillhörde ABBA uppställningen av dockor/poser och bredvid Benny såklart!
(tror att det var något allvarligt fel på den-därav pensioneringen som museiföremål)

Ett annat tillfälle/exemplar utav denna monstersynth såg jag då jag jobbade på Soundtrade i Solna 1989-minns tyvärr ej namnet på klaviaturkillen som släpade in denna pjäs i studion då...

Min kompis har en CS-70 vilken heller inte gå av för hackor, men CS-80 är ju kungen av Yamaha´s grejor någonsin, och den finns som VST tillverkad av Arturia-som tur är!!!

Favoritsynthen i livet för min del är dock Roland Jupiter-8 på delad plats med Oberheim OB-8*
 B)


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Hej hej ...

Jag har varit iväg på konferens under helgen så jag har inte kunnat posta några svar i tråden ...

Hur många CS80 finns det i Sverige?
Det finns åtminstone fyra st inklusive min ... Jag har nämligen reparerat tre av dem samt att jag vet ytterligare en CS-80 som en kille i Stickholm lagade för några år sedan. Det finns förmodligen fler men ovanstående är vad jag vet ...

Fanns den dessutom inte som en VST-Plugin ?
Arturia har gjort en mjukvaruemulering av CS-80

Använde inte Benny Andersson en sådan på ABBA's sista album( The Visitors)?
Eller är jag ute och Cyklar nu? :huh:
Det är mycket möjligt ... Annars var ju Benny en av väldigt få artister som använde vad som många påstår är föregångaren till Yamaha CS-80 nämligen Yamaha GX-1. Yamaha GX-1 är i princip är 2 st CS-80 samt en monosynt och en bassynt i samma kabinett! B) Jag har faktiskt under det senaste året jobbat ganska mycket med just Benny's GX-1:a för att få liv i den igen. Förra året vid den här tiden gick den sönder och det tog mig 2-3 månader att få liv i den igen. Efter det har jag gjort en del förebyggande service på den och just nu håller jag på och byter ut nätaggregatet i den. För tillfället står synten parkerad i en studio i Stockholm som heter Roth-Händle (http://www.roth-handle.nu).

Neriks, jag vet inte ens om muséet finns kvar, men i början av 90-talet pratade jag med en herre som tipsade mig om att det stod en CS-80 på vaxkabinettet där i Gränna, ett typ museum över kända Svenskar/artister etc...jag ringde givetvis dit och försökte få loss den men det gick inte alls vägen-för den tillhörde ABBA uppställningen av dockor/poser och bredvid Benny såklart!
(tror att det var något allvarligt fel på den-därav pensioneringen som museiföremål)
Jätteintressant information, Kristian! Tack för den! :)

Min kompis har en CS-70 vilken heller inte gå av för hackor, men CS-80 är ju kungen av Yamaha´s grejor någonsin, och den finns som VST tillverkad av Arturia-som tur är!!!
Jag tycker visseligen att GX-1:an är snäppet grymmare. CS-80'n har dock funktioner som sakas helt på GX-1:an som t ex polyfonisk aftertouch vilket är hejdlöst roligt att använda.

Favoritsynthen i livet för min del är dock Roland Jupiter-8 på delad plats med Oberheim OB-8*
Har du någon av desa syntar själv? Jag har faktiskt en Roland Jupiter-8 hemma för service just nu. Jag håller med om att den är riktigt mysig! Min personliga favoritsynt är dock Moog Modular. Den är vissligen inte polyfonisk men den den har ett grymt ljud samtidigt som den ger mig massor med inspiration varje gång jag sätter mig vid en sådan :)
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Florian le Sage

  • Gäst
Jag minns en del berättelser om John Paul Jones och hur han gärna använde GX-1:an som stod på Polarstudion då Led Zeppelin var där och spelade in sin sista platta 1979, vi småkillar som gick i 9:an skolkade från lektionerna på eftermiddagarna och hängde i kylan utanför studion vid St.Eriksbron för att (utan framgång) försöka få en glimt av våra super-idoler som tydligen hade mer sena till nattliga vanor...

Hittade just denna länk som förtäljer lite till: Synthmuseum.com - Yamaha : GX-1

 B)
« Senast ändrad: 20.04.2008, 23:45:25 by Florian le Sage »


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Kristian,

John Paul Jones använde Benny's GX-1:a på "In through the outdoor" som spelades in i Polar studion. Ljuden som John Paul Jones gjorde på GX-1:an till albumet finns bevarade tillsammans med Benny's GX-1:a. Ljuden ligger faktiskt förnärvarande inlindande i bubbelplast i en skokartong tillsammans med massor av ljud som användes på diverse ABBA-låtar. Vi håller på med ett jättearbete för att få ordning på synten igen men det tar tyvärr tid eftersom det är jättemycket special-elektronik att gå igenom :) Jag gillar verkligen gamla syntar så jag tycker det är jätteroligt att jag fått chansen att jobba med en så pass sällsynt och unik synt som Yamaha GX-1.

« Senast ändrad: 21.04.2008, 17:36:36 by neriks »
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Hej neriks!
Dej hade jag trivs hos, lekt med dina gamla synthar hade varit i synthhimlen. B) :D
En riktigt tung rackare den där CS-80 tur att det finns en mjukis VSt-synt variant av den, så man
kan får lite känslan av ljudet den frambringade. :)


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Läckert!
Har en fattigmans-CS80 här bredvid mig... Ensoniq SQ80 :P


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Efter en hel del jobb så lever äntligen min Yamaha CS-80 igen. Det återstår fortfarande en hel del jobb men jag kunde inte låta bli att koppla in den och testa den nu när jag fått snurr på den igen! ;)

100 kg synt!!! Velocity och polyfonisk aftertouch hos en anlogsynt är man inte riktigt van med! :)





åååh respekt !!! :)

Fan va härligt att se..

Jag trodde jag va old med min gamla Roland XP10 :) men detta är riispekt!
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Fan va härligt att se..
Jag tycker ärligt talat att den är ganska ful! ;) Det är å andra sidan riktigt härligt ljud i den så jag tycker inte att det spelar någon större roll att den är ful! :wub: Tyvärr är det för tillfället något fel på utgångarna hos synten så den låter inte ... Mäter man utsignalen från röstkorten så finns det ljud i den men ljudet försvinner någonstans efter i summeringen av röstkorten. Jag har ett 20-tal gamla analoga syntar hemma för reparation just nu så det kommer nog dröja ett tag innan jag hinner sätta mig ner med min CS-80 och titta på problemet ... :huh:

NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare