Kontrollrummet

Rudimentär understöd för wireless, PDA och WAP

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Nåja, då fick jag det gjort. Nu fungerar kontrollrummet även på

http://wap.kontrollrummet.com/

Vad hittar vi där då? Möjligheten att:
- logga in på kontrollrummet
- läsa dina PM
- läsa de senaste trådarna med nya inlägg
- göra nya inlägg

Lite tech...
In principia talar vi wap2-standarden här, äldre telefoner (exempel: Ericsson T68 eller R380) KAN ha problem med sajten. Sajten är xhtml, alltså inte som i wap1, där det skrevs i wml. Nya telefoner, både Nokia och Ericsson och i princip alla PDA:n borde fungera.

Vem och varför?
Vem annan än vissa nya mobiltelefoner och pda-grejer kan använda sajten? I princip alla, wap-sajten fungerar också t.ex i Mozilla.

Varför skulle nån med Mozilla villa använda en wap-sajt då? Jo, om man sitter på stugan med en rutten GPRS-connection är det både snabbare, smidigare och framförallt billigare att köra en hel textbaserad sajt. Då vi talar GPRS, talar vi oftast om dyra bitar.

Och har man överlops tid på busshållplatsen, i bussen, i taxin, på den där usla festen utan flickor - då tar man fram sin mobil, loggar in och forumerar tills humöret är bättre eller bussen kommer.

Dessutom är det coolt.

Fungerar det för mig?
Sajten är testad på en Nokia N70 med både Opera och den inbyggda browsern. Rapporter om andra telefoner och wireless-grunkor (både som fungerar och som inte fungerar) tas gärna emot.

Du måsta ha antingen GPRS eller GSM-Data enablerad hos din operatör för att kunna använda det här.
« Senast ändrad: 25.02.2007, 02:53:20 by Anders »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
frääääckt.. kommer jag göra nästa gång jag  lämnar hemmet..  -_-
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
frääääckt.. kommer jag göra nästa gång jag  lämnar hemmet..  -_-

 :lol: :lol: :lol:
att leva är att dö


Utloggad tsmalmbe

måste ju testa att svara från soffan...
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen

Utloggad tsmalmbe

Möjligt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Kolla upp detta: -ikonen bredvid mitt soff-inlägg. Nice, nice.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Va coolt!!
Är ju perfekt när jag sitter ut i vildmarken uppe i stugan i värmeland och spanar på älgarna.
Måste bara testa när mobilen laddat klart.    :wub:
Me, Myself & I



Utloggad Nexustwins

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
  • Fl-nerd
    • Visa profil
    • Nexustiwns.com
Ahhh, världens bästa musik forum på alla tradiga lektioner!

Synd bara att 50% av alla mina lektioner handlar eller kräver att jag sitter vid en dator =).


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad tsmalmbe

Skall fixa lite till på layouten, så att allt påminner om framsidan där. Undersidorna är lite väl "luftiga". Har surfat på forumet med min mobil hela dagen idag, det är snabbt och smidigt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad michael

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Funkade helt okej på min SE k800i men tycker en sak är lite konstig.

Alla länkar till olika trådar och underforum har en blå bakgrundsfärg i min mobilversion av Opera. Däremot finns den färgen inte alls när jag t ex surfar in på wap-sidorna genom datorn här på jobbet.  Konstigt.

Anledningen till att det är besvärligt är att navigeringen på telefonen sker genom att man "hoppar" mellan länkar via styrspaken, och den länk som är vald för tillfället också blir färgad blå dock en lite mörkare nyans.  Men det blir ändå svårt att se var man står för tillfället och på så sätt svårt att navigera genom trådarna.

Annars ser det jättebra ut och det är skönt att sidorna är så pass lätta som de är..blir ju inte dyrt att surfa på mobilen då.

puss,
~ micke
"to fall in hell or soar angelic, you need a pinch of psychedelic."

· Frost ACM Mobile, EMU-1616 PCMCIA Card
· Genelec 8020a, Beyerdynamic DT990, Keystation 61es
· Cubase SE3, Studio Case II, Pizza Synth VST
· Roland SH-101 & en billig akustisk gitarr


Utloggad tsmalmbe

Alla länkar till olika trådar och underforum har en blå bakgrundsfärg i min mobilversion av Opera. Däremot finns den färgen inte alls när jag t ex surfar in på wap-sidorna genom datorn här på jobbet.  Konstigt.

Anledningen till att det är besvärligt är att navigeringen på telefonen sker genom att man "hoppar" mellan länkar via styrspaken, och den länk som är vald för tillfället också blir färgad blå dock en lite mörkare nyans.  Men det blir ändå svårt att se var man står för tillfället och på så sätt svårt att navigera genom trådarna.

Annars ser det jättebra ut och det är skönt att sidorna är så pass lätta som de är..blir ju inte dyrt att surfa på mobilen då.


Ta  gärna ett foto så får vi se. Jag vet inte hur olika telefoner / Operan stöder stylesheets heller.

Kostnadsaspekten (och hastighets) var driving force i det här hela wap-konceptet.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Linus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 51
  • Ljudtekniker/radioproducent
    • Visa profil
Kostnadsaspekten (och hastighets) var driving force i det här hela wap-konceptet.
Fint att du tar hänsyn till min mobilräkning  -_-


Utloggad tsmalmbe

Ja personligen har jag 100MBytes/månad att bränna utan kostnad, men med den här takten så...

 :P
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels

sounden

  • Gäst
vill ni se hur det ser ut så är det bara att lägga till ?wap eller ?wap2
i slutet på URL:en om ni är nyfikna på hur det ser ut. Standard för SMF.

//S
« Senast ändrad: 02.03.2007, 19:20:55 by sounden »



Utloggad tsmalmbe

Bah, min telefon är tydligen för gammal/dålig/usel/dum...  :angry:

?wap kan vara svaret för dig, det är den wml-kodade versionen. Men där ger jag INGEN support. Finns inte tid helt enkelt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Hmm.. får testa detta då... Ååå andra sidan har jag alltid kört med Opera mini och 3G från mobilen.. Fast den gör ingen skillnad på wap eller vanlig hederilg HTML. ;) Men är det vänligare för bandbredden så skadar det ju inte.. :D


Utloggad tsmalmbe

Fast den gör ingen skillnad på wap eller vanlig hederilg HTML. ;)

Sk. wap2 är xhtml.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Xhtml-templaten är uppdaterad.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Thomas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
    • Beatscape
Väcker upp denna gamla fina tråd igen, då jag under semestern fått flera tillfällen att testa funktionen. Jag saknar ett par saker bara:
* Datum och tid för inläggen. Idag saknas det helt.
* Att layouten av citat integreras snyggare. Idag är det svårt att se vad som är citerat och inte.

tsmalmbe, om du vill kan du skicka php-filer till mig så kan jag kika på't.

Nu har vi en blogg och Facebooksida också!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Väcker upp denna gamla fina tråd igen, då jag under semestern fått flera tillfällen att testa funktionen. Jag saknar ett par saker bara:
* Datum och tid för inläggen. Idag saknas det helt.
* Att layouten av citat integreras snyggare. Idag är det svårt att se vad som är citerat och inte.

tsmalmbe, om du vill kan du skicka php-filer till mig så kan jag kika på't.

Bra sagt. Skriver under på dina synpunkter.

Annars bara bra. Grymt positivt att kunna stilla sitt forumbegär på en campingtoalett i Falkenberg också...  :D


Utloggad tsmalmbe

Ny wireless-template installerad. Datumen syns, citaten är inget att hurra för ännu.

Framsidan borde lite omarbetas, så att bloggarna skulle synas.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Thomas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
    • Beatscape
Ny wireless-template installerad. Datumen syns, citaten är inget att hurra för ännu.
Nej, citaten var tyvärr inget fem-minutershack utan kräver lite trix. Ska kika på det när jag får en stund över!

Nu har vi en blogg och Facebooksida också!


Utloggad tsmalmbe

Jag gissar att mycket vunnet vore att få citaten i italics. Citat i andra citat förblir ju krångligt förstås, men italics vore en delvinst imho.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Den senaste versionen fungerar inte så jättekalas på min Opera i varje fall.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

korrigering: citaten är perfekta, men det behövs 2 radbyte mellan inläggen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Thomas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
    • Beatscape
korrigering: citaten är perfekta, men det behövs 2 radbyte mellan inläggen.

Jepp, jag vet! Det är ju lite svårt att få det rätt när man inte kan testa först... :) Fixar en ny version ikväll!

Nu har vi en blogg och Facebooksida också!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ser kanonbra ut i Smartphone. Instämmer på radbrytning innan nästa inlägg.

Gott jobbat.  :D


Utloggad Thomas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
    • Beatscape
Så, nu har jag skickat en ny version som förhoppningsvis fixar radbrytningar och avgränsningar. tsmalmbe uppdaterar detta när han hinner.

Nu har vi en blogg och Facebooksida också!


Utloggad Thomas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
    • Beatscape
Så, nu har jag skickat en ny version som förhoppningsvis fixar radbrytningar och avgränsningar. tsmalmbe uppdaterar detta när han hinner.

Nu är senaste versionen inlagd, och den verkar funka fint både i Sony-Ericssontelefoner och Opera, vilket borde betyda att det ska funka i andra browsers också. Ni med Nokia - kan ni se om det ser ok ut? Övriga synpunkter mottages också tacksamt. Notera att jag inte gjort något åt resterande vyer, exempelvis PM. Detta kan göras någon annan dag, om det behövs.
« Senast ändrad: 20.08.2007, 01:28:34 by Thomas »

Nu har vi en blogg och Facebooksida också!