Kontrollrummet

Flöjtist som kan hjälpa till?

gäst · 7 · 3976

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jay thomas

  • Gäst
Köpte en FIFE för ett tag sedan och har nu konstaterat att det är fullständigt lögn att få ljud i den!  :angry:  :(

Hur jag än formar munnen och vrider på flöjten så blir det inget. Är det så att tvärflöjt är lättare att spela än FIFE eller saknar jag en "flöjtmun"?

Om någon undrar vad en FIFE är?



Erkänner att jag verkligen går bet på denna...  :mellow:


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Har aldrig spelat på en fife, men det ska väl vara samma princip som piccolaflöjt. Vilket är samma princip som en tvärflöjt. Vilket är samma princip som när du blåser i en flaska. Eftersom piccola/fife är mindre krävs det en smalare luftstråle med lite mer tryck för att få till det, jämfört med en tvärflöjt.


jay thomas

  • Gäst
jobbigt :/

Men du? Flöjtmun, vad är de? :D

En avlång mun med massa hål i?  :o Näe, lite som munspelsmun, vad nu det är...  ;)

Har aldrig spelat på en fife, men det ska väl vara samma princip som piccolaflöjt. Vilket är samma princip som en tvärflöjt. Vilket är samma princip som när du blåser i en flaska. Eftersom piccola/fife är mindre krävs det en smalare luftstråle med lite mer tryck för att få till det, jämfört med en tvärflöjt.

Aha, tack Brynolf!  :) Ska kolla om jag får till blåset. Det lustiga är att om jag plockar bort delen med hål i och bara blåser i munstycket får jag fram en ton men när flöjten är komplett är det kört...  <_<


jay thomas

  • Gäst
Testade igår kväll och det blev bättre! Är inte hemma än men nu vet jag vilket håll jag ska "gå åt".  :)

Tack för tipsen, än en gång!


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Öva på. Rom byggdes på minst två dagar, har jag hört.  ;)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kom på att jag har en tvärflöjt till försäljning i en affär i stan. Är du intresserad av att köpa en billigare tvärflöjt som är svår få volym på de lägsta tonerna men troligen är rätt billig?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google