Kontrollrummet

1up ft Ynot-Too Little Too Late

1up · 33 · 13538

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Låtnamn:Too Little Too Late
Artist:1up ft Ynot
Kompositör:1up, Ynot
Mix/Prod:1up, Ynot

Status:Färdig typ. Mastering behövs och små justeringar möjligen?
Format:mp3
Tillverkningsår:2007/2008

Typ Text, tolkad utifrån lyssning av låten:

"if you want my love
too little too late
if you want my love
too little too late

strip down, take your clothes up to the mountain
hang out, singing in the rain

hang down ...
hang around holding me down to

too little too late
too little too late
too little too late
for my love

too little too late
too little too late
too little too late
for my love

too little too late"


Tjenixen! Lyfter en klassiker i sammanhangen Ynot/1up-samarbete, mellow trip-hop! Ynot sjunger grymt bra, skrev text och lirar gitarr. Jag på resten. Låten hette förut "Trummor med bas" och har nu i sitt färdiga tillstånd krönts med en passande titel.

Lyssnade igenom gamla låtar igår och hittade den här, har vässat produktionen idag och nu är den "klar"! :) Tycker låten är ännu bättre nu än när vi gjorde den och det var väl ett halvår sedan. 35 kanaler i Cubase behövdes. haha Om någon är sugen på att mastra så är det bara att höra av sig. :)

Enjoy! :wub: En blivande KR-klassiker?
« Senast ändrad: 13.04.2008, 15:39:49 by 1up »


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Låter riktigt bra! Snygg uppbyggnad av intensiteten. Lite tunn bas tyckte jag möjligen. Tumme!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Låter riktigt bra! Snygg uppbyggnad av intensiteten. Lite tunn bas tyckte jag möjligen. Tumme!

Tackar för lyssning! Mmm, trevligt att låten går hem. :) Jajust basen, den är tunnare i den här versionen än förra, jag tyckte det lät bättre. Kanske får feta till den något då iaf. Tack för feedback.



(nee, inte jag på bilden, det är Steve Wozniak.)
« Senast ändrad: 12.04.2008, 20:23:17 by 1up »


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Hej!
Ja den här har ni fått till riktigt snyggt! Jag kan tänka mig att 35 kanaler använts när jag hör allt... ! Gött jobbat!
Plinkar på en låt...


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Hej!
Ja den här har ni fått till riktigt snyggt! Jag kan tänka mig att 35 kanaler använts när jag hör allt... ! Gött jobbat!

*Flinar förnöjt*  :wub:

Tack för lyssningen!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låten passar min stämning just nu rätt bra. musiken låter vaggande och enkel att ta till sig. Men jag har bara snabblyssnat och inte lyssnat på texten så noga. Rörigt på samma sätt som vissa svenska jazzmusikers texter (jag råkat lyssna till) ibland är. Man vet inte om det bara är nonsens, eller vocal forge, eller om det finns nåt att hämta. Jag bara snabblyssnar så bara babblar, posta texten dock! :)

Ynot låter trevlig tycker jag. Detta blir en typisk kommentar till en 1up-låt av mig  :huh:
Alltså jag är imponerad av ditt skapande, denna låt verkar ligga helt i linje med den (breda) platform av genrer och kunnande du utgår från, trots att du är ödmjuk och säger att du bara kopierar och blandar redan existerande grejer ;) Kan medge att jag inte lyssnar på sånt här så mycket, om jag nånsin gjort, så kommentaren blir av den okunniga sorten, dvs svammel ;)

Gillar!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mums.

Stråkarna är riktigt godis, och likaså elpianot. Jättegott.

Några av Ynots fraser skär i öronen när han lägger durtoner över mollackordet. Annars djäklar vad den mannen kan tolka en text. Det låter liksom som att han menar det som sjungs även om jag skiter fullständigt i vad texten bjuder.  :wacko:

Svängigt och meditativt. Får lite tidig nittiotals Acid jazz-feeling.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Låten passar min stämning just nu rätt bra. musiken låter vaggande och enkel att ta till sig. Men jag har bara snabblyssnat och inte lyssnat på texten så noga. Rörigt på samma sätt som vissa svenska jazzmusikers texter (jag råkat lyssna till) ibland är. Man vet inte om det bara är nonsens, eller vocal forge, eller om det finns nåt att hämta. Jag bara snabblyssnar så bara babblar, posta texten dock! :)

Ynot låter trevlig tycker jag. Detta blir en typisk kommentar till en 1up-låt av mig  :huh:
Alltså jag är imponerad av ditt skapande, denna låt verkar ligga helt i linje med den (breda) platform av genrer och kunnande du utgår från, trots att du är ödmjuk och säger att du bara kopierar och blandar redan existerande grejer ;) Kan medge att jag inte lyssnar på sånt här så mycket, om jag nånsin gjort, så kommentaren blir av den okunniga sorten, dvs svammel ;)

Gillar!

Underbar kommentar. Mysigt att få så mycket uppmärksamhet. :wub:

Jag försöker väl ha kul och ibland blir det musik som är någorlunda lyssningsbar också. :)


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Cool låt  :) Orginell må jag säga.  :rolleyes: Har inte så mycket att kommentera egentligen. Inte min musik kanske men bra jobb.  ;)

/M


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Mums.

Stråkarna är riktigt godis, och likaså elpianot. Jättegott.

Några av Ynots fraser skär i öronen när han lägger durtoner över mollackordet. Annars djäklar vad den mannen kan tolka en text. Det låter liksom som att han menar det som sjungs även om jag skiter fullständigt i vad texten bjuder.  :wacko:

Svängigt och meditativt. Får lite tidig nittiotals Acid jazz-feeling.

:) Tackar för härlig kommentar, uppskattar jag verkligen! Roligt att få bjuda på örongodis. Ibland faller bitarna på plats och bildar ett vackert musikpussel. :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Cool låt  :) Orginell må jag säga.  :rolleyes: Har inte så mycket att kommentera egentligen. Inte min musik kanske men bra jobb.  ;)

/M

Man tackar för uppmärksamheten! :)


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
1:up - gotta listen too some reel groove.

Kanon collab detta! Överdjävligt bra,guran smyckar evighets loopen snyggt.Tonys sång,fenomenalt.Med så lite text så fångar du intresset från början till slut..1:up.ens arr runt i kring,ja vad skall man säga - toppklass!

Alltför färgad av låten för att ge mig på att klaga på  mixeriet,det låter bra!

1:up och Tony,en mycket bra start på dagen :)

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 14.04.2008, 09:45:42 by Harmonica mike »


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
1:up och Tony,en mycket bra start på dagen :)

Kanske kan bli KR´s nya slogan? Kontrollrummet - En bra start på dagen . hm..  Eller var inte det upptaget kanske.. hm.. cornflakes?  :rolleyes:

 ^_^


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
1:up - gotta listen too some reel groove.

Kanon collab detta! Överdjävligt bra,guran smyckar evighets loopen snyggt.Tonys sång,fenomenalt.Med så lite text så fångar du intresset från början till slut..1:up.ens arr runt i kring,ja vad skall man säga - toppklass!

Alltför färgad av låten för att ge mig på att klaga på  mixeriet,det låter bra!

1:up och Tony,en mycket bra start på dagen :)

Mvh
Micael

Yeehooo, tummen upp från bluesiga forumräven, trevligt på min ära. :)

Härligt att få nöjet att förgylla din måndagsmorgon också. :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
1:up och Tony,en mycket bra start på dagen :)

Kanske kan bli KR´s nya slogan? Kontrollrummet - En bra start på dagen . hm..  Eller var inte det upptaget kanske.. hm.. cornflakes?  :rolleyes:

 ^_^

hehe jo precis, kellogs var först. :P


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
En bra mix.
Tycker ni har fått sången, gitarr o resten att smälta ihop till en skön enhet.
Har inget negativt att komma med.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
En bra mix.
Tycker ni har fått sången, gitarr o resten att smälta ihop till en skön enhet.
Har inget negativt att komma med.
 :P

Underbaaaart! :)


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Då ska vi se vad ni kokat ihop för soppa den här gången.

Tycker att "bruset" i början stör mer än det tillför. Såfort det försvinner blir soundet betydligt skönare. Mixen känns balanserad, men samtidigt bred, med massa roliga ljud. Gött med tvärflöjts samplingen, massa spännande ljud.

Inte min gengre, men det låter bra! Skulle funka finfint som launge-musi på nån hipp invigning.
« Senast ändrad: 14.04.2008, 20:39:28 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad P3t3r

Fram med basen, annars skitbra!  B)
Peter Bergström https://bluemusic.se, https://soundcloud.com/life-not-included


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Håller med om basen...

Det smälter ihop fint. Kanske lite mycket i mina öron, samtidigt är det mycket som är bra också, förstår att det förbrukades några kanaler ja.
Gillar tonen i ynots röst.

Mixen låter bra i mina öron, mild och skön. En bra produktion kort och gott. Kanske lite långrandig i slutet.



www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Då ska vi se vad ni kokat ihop för soppa den här gången.

Tycker att "bruset" i början stör mer än det tillför. Såfort det försvinner blir soundet betydligt skönare. Mixen känns balanserad, men samtidigt bred, med massa roliga ljud. Gött med tvärflöjts samplingen, massa spännande ljud.

Inte min gengre, men det låter bra! Skulle funka finfint som launge-musi på nån hipp invigning.

Bruset kanske gör sig bättre i filtrerad form, mjuka till det något? EMU älskade bruset vill jag minnas, när det var solo. Kanske gör sig bättre bland brötigt dist och depp, who knows. :)

Tvärflöjtssamplingen vet jag inte riktigt vilken du menar? Jo, har lekt med ljud i den här låten, kul att det uppskattas. :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Fram med basen, annars skitbra!  B)

Basen ska jag fixa ikväll! :)

Sen kommer alla säga: "SÄNK BASEN!" ;) när jag dragit upp den för mkt. :P


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Håller med om basen...

Det smälter ihop fint. Kanske lite mycket i mina öron, samtidigt är det mycket som är bra också, förstår att det förbrukades några kanaler ja.
Gillar tonen i ynots röst.

Mixen låter bra i mina öron, mild och skön. En bra produktion kort och gott. Kanske lite långrandig i slutet.


Snygg kommentar. Bra synpunkter. Och många utav dem. Bra balans i kommentaren mellan ris och ros. Neutral ton. Saknar kompressor på texten, kondenserat typsnitt vore att föredra, annars var allt jättebra. ;)

Lite mycket i dina öron? Jag kommer fila på lite shakers som stör diskanten/mellanregistret. De kommer tonas ned i första halvan av låten. Det låter lenare då. Och så vrider jag upp basen. :)


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Håller med om basen...

Det smälter ihop fint. Kanske lite mycket i mina öron, samtidigt är det mycket som är bra också, förstår att det förbrukades några kanaler ja.
Gillar tonen i ynots röst.

Mixen låter bra i mina öron, mild och skön. En bra produktion kort och gott. Kanske lite långrandig i slutet.


Snygg kommentar. Bra synpunkter. Och många utav dem. Bra balans i kommentaren mellan ris och ros. Neutral ton. Saknar kompressor på texten, kondenserat typsnitt vore att föredra, annars var allt jättebra. ;)

Lite mycket i dina öron? Jag kommer fila på lite shakers som stör diskanten/mellanregistret. De kommer tonas ned i första halvan av låten. Det låter lenare då. Och så vrider jag upp basen. :)

hehe ganska nöjd med den  B)

Nä men första intrycket var att det kom ljud från alla håll. Sedan tyckte jag att det bidrar ju till atmosfären så om det inte vore så så skulle det kanske inte funka, och så tyckte jag att ljudet ändå blev milt... ja jag höll på här och resonerade med mig själv fram och bak och så blev det så ;)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Då ska vi se vad ni kokat ihop för soppa den här gången.

Tycker att "bruset" i början stör mer än det tillför. Såfort det försvinner blir soundet betydligt skönare. Mixen känns balanserad, men samtidigt bred, med massa roliga ljud. Gött med tvärflöjts samplingen, massa spännande ljud.

Inte min gengre, men det låter bra! Skulle funka finfint som launge-musi på nån hipp invigning.

Bruset kanske gör sig bättre i filtrerad form, mjuka till det något? EMU älskade bruset vill jag minnas, när det var solo. Kanske gör sig bättre bland brötigt dist och depp, who knows. :)

Tvärflöjtssamplingen vet jag inte riktigt vilken du menar? Jo, har lekt med ljud i den här låten, kul att det uppskattas. :)

japp det gjorde han :D

introt är riktigt bra med de där stråkarna. fanken, jag får ALDRIG till såna! KOmpet är rpecis sådär bakåtlutat intensivt  :blink: som det skall vara.

Gitarrerna ligger snyggt, kanske nån som spelar liten egen takt ibland, men det försvinner totalt.  Dock lite biffigare ljud? YNOT! fram med tremolodisten och lite DM-whale!

Nåt som liknar nån syntflöjt, som vandra fram och tebax låter fantastiskt mysigt.


Skitbra boys! RIktig mjuk och fin mix, inget att gnälla på härifrån!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Denna kommer jag ihåg, den som fick mig att tänka på 70talsdeckarserier med mikrofonfrisyrer :)

Behaglig lyssning. Perfekt radiomusik efter kl. 01:00. Kan riktigt höra hur en mörk radioröst kommer in när låten slutar. Vet inte hur det funkar på dagtid dock, får prova imorgon. Bra jobbat iaf :)
blargh


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Håller med om basen...

Det smälter ihop fint. Kanske lite mycket i mina öron, samtidigt är det mycket som är bra också, förstår att det förbrukades några kanaler ja.
Gillar tonen i ynots röst.

Mixen låter bra i mina öron, mild och skön. En bra produktion kort och gott. Kanske lite långrandig i slutet.


Snygg kommentar. Bra synpunkter. Och många utav dem. Bra balans i kommentaren mellan ris och ros. Neutral ton. Saknar kompressor på texten, kondenserat typsnitt vore att föredra, annars var allt jättebra. ;)

Lite mycket i dina öron? Jag kommer fila på lite shakers som stör diskanten/mellanregistret. De kommer tonas ned i första halvan av låten. Det låter lenare då. Och så vrider jag upp basen. :)

hehe ganska nöjd med den  B)

Nä men första intrycket var att det kom ljud från alla håll. Sedan tyckte jag att det bidrar ju till atmosfären så om det inte vore så så skulle det kanske inte funka, och så tyckte jag att ljudet ändå blev milt... ja jag höll på här och resonerade med mig själv fram och bak och så blev det så ;)

Det ska du vara. :)

Oki, kan försöka jämna ut, liksom smootha ut den på nått vis, inledningseffekten.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Då ska vi se vad ni kokat ihop för soppa den här gången.

Tycker att "bruset" i början stör mer än det tillför. Såfort det försvinner blir soundet betydligt skönare. Mixen känns balanserad, men samtidigt bred, med massa roliga ljud. Gött med tvärflöjts samplingen, massa spännande ljud.

Inte min gengre, men det låter bra! Skulle funka finfint som launge-musi på nån hipp invigning.

Bruset kanske gör sig bättre i filtrerad form, mjuka till det något? EMU älskade bruset vill jag minnas, när det var solo. Kanske gör sig bättre bland brötigt dist och depp, who knows. :)

Tvärflöjtssamplingen vet jag inte riktigt vilken du menar? Jo, har lekt med ljud i den här låten, kul att det uppskattas. :)

japp det gjorde han :D

introt är riktigt bra med de där stråkarna. fanken, jag får ALDRIG till såna! KOmpet är rpecis sådär bakåtlutat intensivt  :blink: som det skall vara.

Gitarrerna ligger snyggt, kanske nån som spelar liten egen takt ibland, men det försvinner totalt.  Dock lite biffigare ljud? YNOT! fram med tremolodisten och lite DM-whale!

Nåt som liknar nån syntflöjt, som vandra fram och tebax låter fantastiskt mysigt.


Skitbra boys! RIktig mjuk och fin mix, inget att gnälla på härifrån!

;)

Skaffa EWQL? :)

Whii, kul kompet funkar för dig!

Biffigare ljud, gärna, hjälp mig! Hur gör jag för att få det biffigare, rent praktiskt?

Synthflöjt hhhmmmm, okey, kanske "det" ljudet du tänker på. Jupp, den är nice. :)

Tack för fin komment!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Denna kommer jag ihåg, den som fick mig att tänka på 70talsdeckarserier med mikrofonfrisyrer :)

Behaglig lyssning. Perfekt radiomusik efter kl. 01:00. Kan riktigt höra hur en mörk radioröst kommer in när låten slutar. Vet inte hur det funkar på dagtid dock, får prova imorgon. Bra jobbat iaf :)

Åh vad skönt, mikrofonfrisyrer. :D Minns din kommentar svagt, härliga med sådana jämförelser av någon anledning!

Mmm, instämmer, passar bäst i natten, låten.

Bugar för att du ville kommentera igen. :)


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
wow... kommer inte på så mkt annat.. eller jo: härligt att lyssna på, så välgjort, tror plinka skrev att man hör allt och det gjorde man verkligen, någon skrev också att även om man kanske skiter i vad ynot sjunger för text så hör man att han menar varje ord  :D
Vilken låt och vilken sång... skitbra!
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
wow... kommer inte på så mkt annat.. eller jo: härligt att lyssna på, så välgjort, tror plinka skrev att man hör allt och det gjorde man verkligen, någon skrev också att även om man kanske skiter i vad ynot sjunger för text så hör man att han menar varje ord  :D
Vilken låt och vilken sång... skitbra!

Fint kommenterat, kul att du gillar det. Värmer. :)