Kontrollrummet

Harmonica mike - Crazy moves

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Ja, vad har vi här då? HM bygger flöjt och rockar loss?  :D Det lät riktigt bra tycker jag. Väldigt bra lirat på flöjten (som också lät väldigt bra ljudmässigt). Jag kan inte jättemycket om flöjtspelande men min far är lärare i bl.a block-flöjt och man har ju hört en del under åren. Den var behaglig att lyssna på. Lite kul när du testar andra instrument.

Mvh

Memphis


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Sorry för den "tjocka dimman" Micael, otroligt råddande, hoppas jag inte lyckats stöta nån....
Men som sagt , återkommer med lyssning och hoppeligen en mindre dimmig kommentar bara jag får mitt ljudkort tillbaka! :)

skrev the man from the bottlezone!


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja, vad har vi här då? HM bygger flöjt och rockar loss?  :D Det lät riktigt bra tycker jag. Väldigt bra lirat på flöjten (som också lät väldigt bra ljudmässigt). Jag kan inte jättemycket om flöjtspelande men min far är lärare i bl.a block-flöjt och man har ju hört en del under åren. Den var behaglig att lyssna på. Lite kul när du testar andra instrument.

Mvh

Memphis

Hej Memphis.
Jo jag rockade lite på denna :),upptäckte att min C flöjt,som jag byggde först funkade hyfsat "bra" på
denna låt..Lite slump så där..Nu är jag väldigt färsk i flöjt branschen,så mitt lir är inte hundra,,Kanske 95.. :lol: Resten beror nog på en inte riktigt "ren" flöjt tonmässigt..
Jag bygger vidare på mina flöjter,jag har gjort två till av koppar rör,det blev en mer metallisk ton på dom,istället för det lite plastiga soundet..G samt A stämda,får väl skriva en ny låt där dom passar in så får du höra hur dom låter..
Kul att du gillade liret och soundet!

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Sorry för den "tjocka dimman" Micael, otroligt råddande, hoppas jag inte lyckats stöta nån....
Men som sagt , återkommer med lyssning och hoppeligen en mindre dimmig kommentar bara jag får mitt ljudkort tillbaka! :)

skrev the man from the bottlezone!


h.  johan

Här är det lugna puckar Johan,lite avis om virren..Har fortfarande flunsa känning med feber toppar,så nån whiskey blir det inte..Hostar och har mig hela dagarna..hå hå ja ja..får väl masa mig till läkaren..
Tråkigt med ljudkortet...
Lite kul och annorlunda solo tongångar i denna låt..Byggt en övertonsflöjt av ett elrör!

Listen to it,when you get the opportunity..

Mvh
Micael


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Ja....somliga bara har det, andra inte. Du har det.  Gillar verkligen ljudet på flöjten och som du fått till spelet!!  Är du säker på att du inte fick ngn typ av dejavu från ett flöjtspelande tidigare liv??

Jag skulle inte kunna komma i närheten...inte ens om jag hade en flöjt.   Fast funderar faktist på att prova å bygga en, men en sån där stavflöjt utan hål. Verkar kul å lira.

Det här får du använda i fler låtar helt klart!!
Me, Myself & I


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jisses Micael!

Var ju imponerad över din kontroll över en massa instrument, men detta tar priset, WOW! :)
Snygg fastnande melodi som spelas mycket proffsigt, jäklar mannen.
Nu e jag spiknykter, lyssnar och tas med in i denna lite trolldjungeldanaktiga låt.
Mera låtar med flötjsolos ombedes inom snar framtid! :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja....somliga bara har det, andra inte. Du har det.  Gillar verkligen ljudet på flöjten och som du fått till spelet!!  Är du säker på att du inte fick ngn typ av dejavu från ett flöjtspelande tidigare liv??

Jag skulle inte kunna komma i närheten...inte ens om jag hade en flöjt.   Fast funderar faktist på att prova å bygga en, men en sån där stavflöjt utan hål. Verkar kul å lira.

Det här får du använda i fler låtar helt klart!!

Tjenare.
Jo det var ett kul bygge detta,har byggt sex stycken nu i 3 olika tonarter,längden/innerdiametern på röret bestämmer tonarten..Sen tog jag upp hål på min "förstling" som var C-stämd,men det behöver man inte göra - får man till en "bra" flöjt så finns det grund toner så det räcker.Tio till tolv toner..Tillverkningen på första tog väl runt tio minuter,och det är väldigt enkelt.Det finns en länk till youtube här på KR,säg till om du vill ha den,med en utförlig beskrivning på hur man gör..

Njae,ingen dejavu´..Men blås som blås..Tonerna sitter ju mellan öronen på oss musiker,och ibland så hittar man instrumenten som man trivs med...Drömde om att lira Harpa som barn,tur var väl att jag inte fick tag i nån sådan.. :D
Japp,jag skall använda flöjten i fler alster,hade jag haft en D flöjt så hade jag lirat på "Soldier of fortune"..Och skrämt livet ur alla Deep Purple fans,, :lol:

Nåväl,stort tack för kommentaren.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jisses Micael!

Var ju imponerad över din kontroll över en massa instrument, men detta tar priset, WOW! :)
Snygg fastnande melodi som spelas mycket proffsigt, jäklar mannen.
Nu e jag spiknykter, lyssnar och tas med in i denna lite trolldjungeldanaktiga låt.
Mera låtar med flötjsolos ombedes inom snar framtid! :)


h.  johan

Johan:
Blev glad av din kommentar,den bildar grunden för en bra dag idag  :wub:
Det roligaste av allt,är att jag har byggt flöjten av ett vanligt elrör.Sen att jag fick till ett lir,ja det blev ju en bonus :D
Den surar lite på några höga toner.Eller rättare sagt,"flöjtisten" är under utbildning..Kanske kan jag lägga till övertonsflöjt till munspelet på någon månad,om nån frågar: "Vilka instrument lirar du?"  :lol:
Rytm och toner sitter mellan öronen,din gura utveckling är ett bra exempel på det.Ibland så hittar man "rätt" instrument,och då är det bara att köra.Övertonsflöjtlir påminner lite om munspel,när man lirar utblås.Det finns ett gäng fasta toner,med hålen stängda - sen kombinerar man dom med att öppna de olika hålen - fyra hål på denna..Det tog en timme att klura ut hur instrumentet  fungerade,sen var det bara att köra.

Inte byggt nån D Flöjt än,hade jag haft en så hade jag lirat på "Soldier of fortune",och skrämt slag på alla Deep Purple fans här typ IKEN.. :P :lol:

Nåväl,mega kul att du gillade det.Givetvis så blir det flöjtlir på nåt fler alster framöver,tills dess:
Hang in there mate.

Just det jag har en mungiga också.. :lol: :lol: :lol:

Nu skall jag till tandläkaren,mindre kul...Och dyrt!!

Mvh
Micael


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vad kul att läsa om din resa med flöjterna..och hålen;-)

Låten då: kanoners, såklart, du kan inte spotta ur dej nåt dåligt, det borgar alltid för hög kvalité när du tar tag i nåt som bara andas musik.Flöjten är fascinerande i ljudet, tongångar smått orientaliska, råmusikaliskt gjort.Du skulle kunna blåsa i flaska oxå-ger mej f-n på att det skulle låta schyst det oxå!

Vill höra meeeera :P

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Vad kul att läsa om din resa med flöjterna..och hålen;-)

Låten då: kanoners, såklart, du kan inte spotta ur dej nåt dåligt, det borgar alltid för hög kvalité när du tar tag i nåt som bara andas musik.Flöjten är fascinerande i ljudet, tongångar smått orientaliska, råmusikaliskt gjort.Du skulle kunna blåsa i flaska oxå-ger mej f-n på att det skulle låta schyst det oxå!

Vill höra meeeera :P

/Marr

Hej Marr.
Kul att du gillade mitt första stapplande försök i övertonsflöjt världen.Jag känner mig också mycket stolt över ditt utlåtande om mitt musicerande.
Beställt en bok i instrument byggeri,så får se vad den har att bjda på..Skitkul att bygga ett instrument som faktiskt fungerar..Fast denna flöjt hade nog gjort sig bättre i ett jazzigare arrangemang med tanke på de off noter som ingår..Jag skrev och spelade in låten först,hade den på i bakgrunden medans jag snickrade på flöjten,och när jag blåste några toner så hörde jag att den C stämda flöjten hade några moll toner i Gm..Så då lirade jag in detta..Egentligen skall det vara 6 hål på en sån här,men flöjten blev lite för lång så jag fick skippa 2 hål,fingrarna räckte inte till..och då blev den mycket riktigt lite oriental/moll stämd..

Tack för vänlig kommentar.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Med storyn bakom flöjten blir det bra...

Thanx loopen.
Missade ditt inlägg tidigare,sorry for that..Kul bygge detta,och att den faktiskt fungerade var ju över förväntan..Liret är väl inte riktigt hundra än... :)

Mvh
Micael


Utloggad johan s

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
  • amatör sångare ,trummis o gitarrist
    • Visa profil
riktigt coolt detta ju fan vad sne man blir på såna som bara kan plocka upp ett instrument o lire det*L* musikaliska genin heter det visst tror jag...tack för svänget världen vore tråkigare utan er


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
riktigt coolt detta ju fan vad sne man blir på såna som bara kan plocka upp ett instrument o lire det*L* musikaliska genin heter det visst tror jag...tack för svänget världen vore tråkigare utan er

Johan s då:
Minsann rodnar inte munspels lirarn lite nu.. :rolleyes: Det var en vänlig kommentar du bjöd på.

Har en jazz dänga på G med ett övertonsflöjt lir..Får se om jag får till arret runtikring det.. :)
Flöjten på den är minsta problemet..Basen och trummorna,huga!

Stort tack för kommentaren,jag känner mig stolt :)

Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Jomenvisst (säger ni inte så?), groovet går inte att ta miste på. Här var du nog lite mer beginner på flöjten än på förra men det låter bra ändå. Aningen skrikiga toner från flöjten, skära något? Du håller uppe spänningen där i sista halvan med basloopen men man väntar sig någon förlösning à la James Brown eller för all del Bo Diddley. Hade velat ha din bluesiga stämma, Wernis explosiva gura eller successiv övergång till något mer Afro? Suggestivt men ingen upplösning.   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jomenvisst (säger ni inte så?), groovet går inte att ta miste på. Här var du nog lite mer beginner på flöjten än på förra men det låter bra ändå. Aningen skrikiga toner från flöjten, skära något? Du håller uppe spänningen där i sista halvan med basloopen men man väntar sig någon förlösning à la James Brown eller för all del Bo Diddley. Hade velat ha din bluesiga stämma, Wernis explosiva gura eller successiv övergång till något mer Afro? Suggestivt men ingen upplösning.   

Jomenvisst funkar kalas här uppe  :)
Jo liret är väl inte riktigt hundra här,men jag spelar på ett större register av flöjten.Dock surar denna en del på de högre tonerna.Det var min första flöjt så..Och förstlingarna minns man ju hela livet sägs det..

Du vill ha mer på denna..Ja jag har nog redan utlovat det tidigare i tråden,men när ide´rna kommer så är det bara att spika fast dom för inspirationen kan lätt försvinna - tyvärr så lider denna låt och minst 50 till av det..Tanken var mycket riktigt sång och lite mer kring arret,,men men..En vacker dag så gör jag färdigt..kanske.. :lol:

Tack för kommentaren Mikey.

Mvh
Micael


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Vilken upplevelse! Låt flöjten ljuda!

1 up:
Kul att du gillade detta..Lite kort och små jazzigt improviserat..Tänkte först göra en "riktig" låt av detta..Men ide´torkan gjorde att jag lät det bero..Mera en test av mitt senaste flöjt bygge,en övertonsflöjt av ett koppar rör..

Jag "flöjtar" vidare.. :lol: Nu kan du kolla på mina flöjter i övriga instrument tråden som Jay Thomas skapat om övertons flöjter..Dividend la in dom i tråden..Thanx Per..

Mvh
Micael


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
grymt skönt flöjtat, härligt sväng

Silverpilen:
Det tackar jag för,ligger lite jobb bakom denna..Mest flöjt bygge då.. :)

Mvh
Micael


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Goschh ..
Har ingen aning om vad detta är för flöjt.
Den låter som någon slags tvärflöjt – men du har alltså byggt den själv (har inte läst bruksanvisningen hur man gör) – imponerande!
Du låter som om du inte gjort annat än spelat flöjt – måste väl ha något med munspelskunskaperna att göra  :D – eller kan det vara den allmänna musikaliteten som är hög!
Fränt improviserat och proffsigt spelat i mina öron. Du breddar dig åt flera håll hör jag!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Goschh ..
Har ingen aning om vad detta är för flöjt.
Den låter som någon slags tvärflöjt – men du har alltså byggt den själv (har inte läst bruksanvisningen hur man gör) – imponerande!
Du låter som om du inte gjort annat än spelat flöjt – måste väl ha något med munspelskunskaperna att göra  :D – eller kan det vara den allmänna musikaliteten som är hög!
Fränt improviserat och proffsigt spelat i mina öron. Du breddar dig åt flera håll hör jag!


Hoppsan sa..Missad komment,ja då får det väl bli en bump då av det hela..

Biken:
Jo denna flöjt har jag byggt,samt några till.Första låten som jag lirade flöjt på,många spelfel.Men känslan går ju fram och det är det viktigaste.Numera tycker jag att mixen skär och skriker/basar,får väl snygga till denna lite mixmässigt vad det lider.

#################

Det har ju varit lite diskussioner om övertonsflöjter i annan av mina trådar så jag lyfter upp denna för nya kommentarer eller bara lyssning,helt upp till er.
Detta är alltså första låten som jag lirade övertonsflöjt på efter att ha byggt den dagen före.

Digga loss boys and girls,kommentarer är inte så nödvändigt.

Mike


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Mike!
Den flöjten har jag diggat redan flere gånger, den borde nog få lov av "His Master" att få medverka oftare! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, just det. Jättetrevlig denna också :)
Nu sparad..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tjena Mike

Ja ..man bli ju imponerad..har nog med att hålla ordning på tangenterna...skönt lir! /C