Forum > Färdiga produktioner
Harmonica mike - Crazy moves
Harmonica mike:
--- Citat från: stajo skrivet 10.04.2008, 19:46:16 ---Vilket bra ljud det blev i flöjten. Bäst låter nog de lägre tonerna.
och så har han lärt sig spela på 5 minuter också, imponerande :).
Mest imponerad är jag dock över din kreativitet. Varför har inte jag sådan energi och skapariver :rolleyes:.
--- Slut citat ---
Staffan:
Hej Kompis.
Jo jag hade bara bristfällig info om hålens placering,samt en usel borr/skruvdragare modell mega klumpig.Egentligen så skall det vara sex hål på en sån här flöjt.Men jag tog för grov innerdiameter så flöjten blev 650mm lång i C stämning.Vilket gjorde att hålen fick för stort avstånd från varandra..Fingrarna ville inte räcka till.Helt sonika så skippade jag det första och det sista hålet.Dom nedre hålen som genererar de låga tonerna sitter på rätt ställe.Det är det översta hålet som sitter fel..Håller på med en exakt likadan där jag skall flytta det översta hålet lite,förmodligen uppåt för att nå de rätta tonerna.Man hör tydligt hur jag försöker pressa upp de sista tonerna till rätt tonhöjd,men det går liksom inte..Vidare så skall jag bygga en av metall,för att få en annan klang i flöjten.Den låter lite "plastig" på vissa toner..Fast några av de sura tonerna beror nog också på flöjtisten.. :)
Lirade väl cirkus en timme på den,mest för att få in i huvudet/fingrarna var tonerna låg, innan jag tröck på rec..Med tanke på det så är jag nöjd,nu har jag nån timme till - väntar bara på jag skapar den perfekta flöjten - då skall jag korta av och lira om stycket och kasta in lite sång i låten..
Bygget av flöjten var mycket enkelt,håltagningen lite marigare..Jag är ju en sån här som vill lära mig saker hela tiden,sen är jag rätt tjurig också - och det behövs om det skall bli bra.. :)
Testa och bygg en du också,materialet till 6-7 flöjter gick loss på 40:- spänn!
Den här har innerdiameter 16,7 exakt,samt 21 mm som ytter diameter..
Borrfluga,rund rasp,sax,bågfil,vass hobbykniv,8mm borr,märkpenna tja det är allt som behövs.
Det finns en länk här på KR till youtube,som visar hur allt går till..Mycket enkelt som sagt.
Mvh
Micael
max:
Tjena!
Låter ju fint det här! Imponerande flöjtspel efter såpass lite träning. Väldigt snygga drillar du får till!
Ljudet i flöjten var helt klart över förväntan, låter ju kalas! Någon ton som surar lite som du skrev men tycker inte det stör något.
Ha det!
Harmonica mike:
--- Citat från: max skrivet 10.04.2008, 23:58:34 ---Tjena!
Låter ju fint det här! Imponerande flöjtspel efter såpass lite träning. Väldigt snygga drillar du får till!
Ljudet i flöjten var helt klart över förväntan, låter ju kalas! Någon ton som surar lite som du skrev men tycker inte det stör något.
Ha det!
--- Slut citat ---
Max:
Botten tonerna låter klart bäst.Det surar lite på några av dom höga,men jag är lösningen på spåren..Lite korrigering på dom övre två hålen så har jag en fungerande flöjt.Några av dom falska tonerna beror också på mig,jag är rätt färsk som "flöjtist"... :)
Ett väldigt energikrävande instrument dock,det går åt fruktansvärt med luft för att frambringa de höga tonerna.Vilket gör att det bara blir korta fraser innan det är dags att andas..
Det glädjer mig att du tyckte om mitt första stapplande försök till övertonsflöjt lir :)
Thanx mate!
Mvh
Micael
oBBa:
jaha, vad ska jag säga om detta då. Det första som kom upp när jag lyssnade på låten var en bild på Loffe Karlsson som hysteriskt springer omkring i en Svensk B-film från 60-70-talet ;). Behållningen i detta alster är faktiskt flöjten och dess skärande toner, det låter nästan som den skäller på dig Mike. Den börjar lugnt och fridfullt sen säger den "för fan Mike kom igen nu, skärp dig" för att återigen lugna ner sig, trött men ändå hyffsat nöjd. :)
Emulator:
:blink:
jävlar vad det svänger! :o helt sjukt bra sound också i elröret!
kan faktiskt inte annat än bara säga at jag är impad. blås-mannen :)
inte helt ovanlig komment från mig, men jag skulle gärna ha en slamrig elektronisk bakgrund till detta :lol:
kan du klistra in länken här?
skitbra mike:)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida