Forum > Färdiga produktioner
Harmonica mike - Crazy moves
Harmonica mike:
Låtnamn:Crazy moves
Artist:Harmonica mike
Kompositör:Hm
Mix/Prod:Hm
Ev,medverkande:Nope just me,på bas,orgel,piano,ez och övertons flöjt
Status:Färdig lirat kanske..Möjligen lite sång då jag fått i ordning sångapparaten..
Format:mp3
Tillverkningsår:2008
Hej.
Jaha ja,lirade lite på min nybyggda flöjt idag.Byggde en övertonsflöjt av ett el-pvc rör i förrgår.Huruvida det passar i denna,det låter jag vara osagt - liksom mitt lir..Aldrig spelat flöjt tidigare,tränade lite igår och satte liret idag.Nån toner surar lite,samt några beror också på "flöjtisten" :)
Nästa jag gör kommer att bli perfekt!
Låten är det väl inte så mycket att säga något om,men jag blir väldigt glad om ni kommenterar flöjten..
Nåväl,gör som vanligt - såga på!!
Skriver lite om hur bygget av flöjten kom till,ifall någon annan får lust att bygga en.Länken till hur man bygger en sådan här flöjt,hittade jag här på KR..youtube så klart. Rätt utförlig beskrivning hur man gör en sån här..Givetvis så lärde jag mig lite under resans gång som kan vara bra att veta,förutom det som finns på youtube..Är det nån som funderar på en byggnation,så pm:a mig för lite sidotips..
Mvh
Micael
jay thomas:
:D!
Lät ju kalas det där! Har du en version med fingerhål eller är det bara ett rör? Lite orientalisk känsla blev det, tycker jag! B) Ale Möller släng dig i väggen! ;)
Kommer inte våga lägga upp något på ett bra tag med flöjt på nu. :unsure: ;)
Wernborg:
Visst är det kul med övertonsflöjt. Du kommer bli världsmästare, det hörs redan. Om du håller för bottenhålet får du några toner till. (Det kanske du visste redan, men i alla fall....)
Passar på att länka till min och Humleklos flöjtmassaker.
Harmonica mike:
--- Citat från: jay thomas skrivet 09.04.2008, 16:00:17 --- :D!
Lät ju kalas det där! Har du en version med fingerhål eller är det bara ett rör? Lite orientalisk känsla blev det, tycker jag! B) Ale Möller släng dig i väggen! ;)
Kommer inte våga lägga upp något på ett bra tag med flöjt på nu. :unsure: ;)
--- Slut citat ---
Tjena.
Jo det är hål på den,jag gjorde den av ett alldeles för grovt rör,el pvc..16,7 mm invändigt..Den blev exakt 650 mm lång. När jag skulle ta upp hålen så märkte jag att mina fingrar inte räckte till för fingersättningen..
Så jag skippade helt sonika det nedersta och det översta hålet,fyra hål på min alltså..Vilket gör att jag saknar nån ton uppåt och nån nedåt..Slarvade lite i håltagningen så nåt hål kom några millimeter fel,jag hade för klumpig borr..Det surar lite på dom tre högsta tonerna,men annars så blev den perrens! Kul bygge..
Hör av dig om du tänker bygga en,jag lärde mig lite smått och gott under resans gång.. :)
Japp jag tycker också att den låter lite "Asiatisk",skall kolla vilka toner som ingår,det kan ju också bero på "flöjtisten" :lol:
Dock ett jobbigt instrument att "lira"..Det går åt så mycket luft för att få ljud på dom högsta tonerna..
Vem är Ale Möller?...Flöjt byggare? Lirare?
Klart att du skall lira flöjt,bygg en rackare och kör så det ryker..
Tack för kommentaren..
Mvh
Micael
Harmonica mike:
--- Citat från: Wernborg skrivet 09.04.2008, 16:25:08 ---Visst är det kul med övertonsflöjt. Du kommer bli världsmästare, det hörs redan. Om du håller för bottenhålet får du några toner till. (Det kanske du visste redan, men i alla fall....)
Passar på att länka till min och Humleklos flöjtmassaker.
--- Slut citat ---
Tjena Wernis.
Skitkul instrument det här..Byggt tre nu,testade en utan hål,och då kan man lira på ett helt annat sätt..Lite färre toner dock,men ett jädrra schysst sound! Kapade den tyvärr lite för kort så den blev för ostämd för att slänga in ett "kombo lir" i denna..Hittade fyra och en halv ton på den utan hål,förmodligen så finns det fler,tränar ett tag till på den..he he
Nu har jag köpt ett tunnare rör,så nästa skall bli komplett med sex hål.
"Världsmästare".. :wub: Nu var du snäll,och jag skiner som en sol :D
Mvh
Micael
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida