Kontrollrummet

Max minne i Logic Pro 8

gäst · 10 · 4440

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Aettan

  • Gäst
Max minne i Logic Pro 8 nån som vet. Tacksam för svar


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Det finns inget gräns :)


är 99.9% säker
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Aettan

  • Gäst
Ja jag har fattat det som att det skulle vara så också men blir lite osäker iom. att det tydligen var 3,5 i 7an och folk debatterar detta samt att jag läst en Apple artikel om det och det verkar lite oklart som om att det nu är 8 istället. Men vad sjutton ska man då med en Mac Pro till som tar 32 gig  :D nej det måste ju minst vara så mycket som den värste macen klarar tycker man ju. Det är främst EXS som man pratar om när det snackas minnesbegränsning i Logic och frågan är tydligen hur mycket nytta man har av en massa minne om man kör tredjepartspluggar och som i mitt fall nästan uteslutande  audio och nästan ingen midi.


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Logic och dess sampler EXS24 kan använda hur mycket som helst, det gäller dock inte tredjepartspluggar om jag fattat det rätt. Laddar man t ex in 4.5 GB i BFD2 kraschar pluggen och därmed även Logic. En rolig detalj är att samma plugg även kraschar om man kör den som Standalone utan logic, konstigt eftersom det då inte går att utnyttja pluggen fullt ut med en modern dator. Detsamma gäller även Toontracks produkter.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Aettan

  • Gäst
Ja det verkar så och det är ju lite lustigt nu när det ser ut att vi går mot moderkort med plats för dubbla proppar och en massa gig i minne som nästa basic standard. Det ser ut som att det inte är säkert att det är lönt att sätta i mer än 4 gig om man kör mest wav.
« Senast ändrad: 08.04.2008, 03:14:14 by Aettan »


Aettan

  • Gäst
Nu har jag 8 gig i maskinen och i alla fall Adictive drums funkar klockrent (vet ej med bfd eller ez drummer) men jag kör ju iofs. Leo. Körde det där benchmarktestet igen och inkluderade även AD på ett AUspår vilket gjorde att jag fick gå ner från 20-21 möjliga spår till 18-19 för att det skulle köra stabilt men då gick kärnorna nästan på fullt. Men det gör det ju även på 20-21 spår utan AD så det verkar ju ganska normalt. Det är lite lustigt det där för ibland så fixar den 21 spår men ibland så blir det bara 20.


Utloggad Thulo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Hej!

Logic är en 32 bit applikation som har en teoretisk högsta gräns på 4 GB RAM. Men man kanske kan använda 2 GB extra för att köra OSX osv med... dunno.


Aettan

  • Gäst
Nä 6 gig är det nog och jag undrar om det inte är 64 iom den sista uppdateringen och Leo 10.5.4 men jag är inte säker.


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Logic är en 32-bits applikation och har stora minnesproblem.
EXS kan i teorin alkolera eget minne utanför logic, alltså 4gb.
Tyvärr är det inte så svart och vitt med minnesanvändning för att man inte talar om "Riktigt" ramminne
när det är en hybridapplikation utan VRAM. (Virituellt minne)

Alltså.
Logic kan binda upp 4gb virituellt minne innan det krashar, och det virituella minnet måste inkludera direktminne från EXS och kontakt (Vilka är de samplers som kan ladda externt) vilket resulterar i de stora problemen.

Jag hoppas och ber att vi snart får se en 64-bits version av Logic.. annars är det dags att emigrera.
Jag kommer idag förbi detta problem med att använda Bidule som extern AU-host och Rewire tillbaka till logic. Detta löser problemen när man laddar vissa biblotek så som IVory m.m


Aettan

  • Gäst
Man kommer ganska långt ändå med det som Logic klarar i dags läget. Tror inte det finns nåt på marknaden som skulle kunna erbjuda mer oavsett om det kan hantera mer minne eller ej. Vill man ha lite extra så kan man ju köpa Mixbus för 700 spänn som oxå kan hantera AU och oändligt antal tracks och köra Jack som länk mellan Logic och Mixbus det borde täcka in det mesta. Att sen Mixbus i sig är en ganska ok daw med en bra mixerdel och som går att få att låta ganska bra gör ju inte ont heller.