Kontrollrummet

Sökes: komp till lunchgig i Stockholm i maj

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Jag har ett gig på gång i centrala Stockholm den 7 maj - en kort spelning ( ~20 min) under lunchpausen på en konferens.

MEN: jag behöver någon som kompar. Det finns inget spikat program men för mig ligger det nära tillhands att dra några bossalåtar, eller några jazzstandards. Kanske en egen låt (din eller min) kan slinka med också.

Du är pianist/keyboardist, van vid att kompa och inkörd på bossa/standardjazzrepertoar. Du har ditt eget instrument ev. PA. Du finns i Stockholm och kan slinka förbi och tjäna en liten men snabb peng en onsdag lunch. Du har tid att träffa mig för att repa en eller två gånger innan spelningen.
Skicka PM om det låter intressant.
Hälsningar,
Malin








Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
vore ju jävligt roligt om man kunde spela piano :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
vore ju jävligt roligt om man kunde spela piano :)

ja... och jag måste ju hitta någon som kan sjunga också... :D


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
vore ju jävligt roligt om man kunde spela piano :)

ja... och jag måste ju hitta någon som kan sjunga också... :D

det var du inte så snällt sagt ;)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil

Utloggad tsmalmbe

se tilll att ha en enkel stereobandare och en enkel stereomic för att spela in det!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
:) visst , vi vill höra !
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Aha... Jag kanske skulle ha efterlyst en ljudtekniker istället. :D Well - det är bara att skicka PM om lusten skulle falla på...


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Du har ju din bärbara + ljudkortet + en mic ... bli kalas :D
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Eller Mr Rönnlunds portabla pryl? :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Eller Mr Rönnlunds portabla pryl? :)

hm... ja det låter trevligt :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Alltså, hrm, eftersom det kom upp här i tråden - Vi skulle faktiskt vilja spela in det hele - min sångcoach är väldigt taggad och tror att det kan bli rätt bra.

Och då är frågan hur gör man bäst. Som ni kanske vet har jag en komplicerad relation till elektroniska manicker (dom gillar inte mig) och sannolikheten för att jag ska lyckas spela in mitt eget gig utan missöden är inte väldigt hög... Så jag behöver nog coaching. Eller hjälp...

Vi kommer att ha två mikar och ett digitalpiano genom en mixer(med reverb). Går det att köra utsignalen från mixern rakt in i ljudkortet, med acceptabelt resutat?
« Senast ändrad: 25.04.2008, 15:36:19 by Tant Fransa »



Aettan

  • Gäst
Det bästa eller framför allt det lättaste det blir nog att spela in "hela" ljudet i stereo med två kondesatormickar precis som TS säger. Det är inte så svårt, det svåraste är nog i så fall att få plats med mickstativen så dom inte är i vägen för publiken eller så att folk springer på dom under inspelningen.

Det krävs en dator företrädesvis bärbar, ljudkort och två mickpreampar, nån som sätter ljudnivåerna så det inte distar eller blir för lågt. Ja och så mickar sladdar och stativ förståss och hur man sätter upp mickarna för stereo finns det nog kunskap om här i mängder.

Det blir en livetagning som man inte kan mecka så mycket mer med mer än EQ men å andra sidan så får du ju en rättvis bild av hur det låter på "riktigt".

Jag har Sveriges Radios lilla vita bok där står det om Stereo inspelning, har spelat in kyrkokörer och manskör med hjälp av den och ett par riktiga budgetmickar (ADK A51) men det blev bra. Hör av dig om du behöver info men som sagt här finns massor med folk som vet det där.
Lycka till


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Det bästa eller framför allt det lättaste det blir nog att spela in "hela" ljudet i stereo med två kondesatormickar precis som TS säger. Det är inte så svårt, det svåraste är nog i så fall att få plats med mickstativen så dom inte är i vägen för publiken eller så att folk springer på dom under inspelningen.

Det krävs en dator företrädesvis bärbar, ljudkort och två mickpreampar, nån som sätter ljudnivåerna så det inte distar eller blir för lågt. Ja och så mickar sladdar och stativ förståss och hur man sätter upp mickarna för stereo finns det nog kunskap om här i mängder.

Det blir en livetagning som man inte kan mecka så mycket mer med mer än EQ men å andra sidan så får du ju en rättvis bild av hur det låter på "riktigt".

Jag har Sveriges Radios lilla vita bok där står det om Stereo inspelning, har spelat in kyrkokörer och manskör med hjälp av den och ett par riktiga budgetmickar (ADK A51) men det blev bra. Hör av dig om du behöver info men som sagt här finns massor med folk som vet det där.
Lycka till
Ja, det kan jag verkligen behöva...
Låter för stökigt att göra vid ett tillfälle när jag redan är uppstressad av scenskräcken. Jag får videofilma och lägga ut på YouTube istället.


Aettan

  • Gäst
Ja det går ju oxå, det bästa vore ju iofs. både och för bra ljud till bild är inte helt vanligt för kameramickarna kan det ju vara lite si och så med.

Men för hundan finns det inga Stockholmare här på forumet som kan lägga ett par timmar och  hjälpa dig, gör det verkligen inte det? Det är ju jättelätt att göra en sån inspelning bara man har någorlunda OK mickar och kan ställa dom vettigt.

Kolla på Studios forum annars där verkar det finnas gott om musikinspelningsintresserade Stockholmare. Jag bor 30 mil bort och jobbar som personlig assistent till frugan (har MS) men annars hade det varit lugnt sånt där är ju skitskoj att göra. Nåväl får säga lycka till igen då, det är det bästa jag kan göra  :D.


Utloggad trombonisten

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Slå en signal vid tillfälle. Jag kan eventuellt komma loss med två mickar och en bandare.

Gunnar
073-9641575


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Härligt !
:)

bra iniativ.kan användas som KR-promo :D  fima är inte helt fel det heller förstås. kul!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Slå en signal vid tillfälle. Jag kan eventuellt komma loss med två mickar och en bandare.

Gunnar
073-9641575
Oj! Jag ringer absolut! /TF


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Slå en signal vid tillfälle. Jag kan eventuellt komma loss med två mickar och en bandare.

Gunnar
073-9641575
samma här.. har inte kollat så mkt på tråden, men jag har ju som några kanske vet köpt ny DATbandare. :) plus at ajg fått hem några av mina mickar..
synd bara att jag itne bor i sthlm!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Ah, så var det gjort. Tack snälla Trombonisten för hjälpen med inspelning! Ska bli spännande  :huh: att höra vad som fastnade. Fantastiskt att du ville hjälpa till!

Kommer karma!
/Malin


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vad skoj, hoppas man får höra snart ;)

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ah, så var det gjort. Tack snälla Trombonisten för hjälpen med inspelning! Ska bli spännande  :huh: att höra vad som fastnade. Fantastiskt att du ville hjälpa till!

Kommer karma!
/Malin

Karmacoma, jamaican aroma....
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nyfiken!  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google