Kontrollrummet

Kontrollrummet - Vi är alldeles för få!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Aktiviteten på Kontrollrummet är ju väldigt låg nu för tiden, både i demotrådarna och övriga trådar. Det är ju ett gäng som är aktiva på forumet, men det räcker inte för att göra det till ett ställe att "hänga" på längre tycker jag. Man kan ju inte begära mer av alla som rör sig här heller, därför tror jag enda sättet att få fart på det igen är att få till ett samarbete på nåt sätt.

Mitt förslag är Musikermagasinet och Monitor kontaktas för att utröna om intresse finns. Två svenska branschtidningar i samma koncern som inte har egna forum. Finns kanske motsvarande finska också?

Vad säger du Tsmalmbe? Kan det va nåt att tänka på? Om man ser till bredden på Musikermagasinets läsare så borde den va betydligt bredare än Studios där fokus enbart är på datorer.
« Senast ändrad: 06.04.2008, 00:16:37 by Wernborg »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Kan väl hålla med om att aktiviteten varierar här på KR. Ganska långt basgruppen som kommenterar alstren som slängs upp. Alltså ett rejält dussin kommenterare. På sätt och vis har KR en charm genom att inte haft några sponsorer så vi har sluppit reklam mot ögonen. Om vi kunde aktivera fler genom att berätta om oss på bredare bas så vore det ju kalas. Men att koppla in bussinessideér med sponsorreklamer o dylikt här tycker jag inte passar in i KR. Och ett forum som KR med under 1000 medlemmar kanske inte ens är så atraktivt för större sponsorer.

Är av samma åsikt med Wernis att mer aktivitet kunde friska upp vårt forum men att öppna detta forum för reklamverksamhet så har jag mina misstankar om.
Låtomåss lyssna vad The King TSMALMBE har för tankar om detta.

Vad jag saknar just för tillfället är en gammal god rejäl FORUMFESTIVAL, dom tidigare lyckades åtminstone tidvis aktivera vårt eget folk på KR.
Så Wernis tankar understödes, mer action behövs på vårt lilla forum. Sättet hur det ska gå till behöver en god diskussion, så kör hårt!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

samarbetsintresset har tyvärr varit ganska lamt. Någon med en riktig 'kontakt' skulle vara till enorm hjälp. Mitt namn räcker inte till, tyvärr.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
samarbetsintresset har tyvärr varit ganska lamt. Någon med en riktig 'kontakt' skulle vara till enorm hjälp. Mitt namn räcker inte till, tyvärr.

Ditt namn??  Vilka har du varit i kontakt med tidigare?

Hur ställer du dig till det hela. Det är ju ändå ditt forum. Jag tar gärna upp kontakten med MM, inte för att jag har ett bättre namn  ;) men ändå.....


 :)


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Motiverad diskussion tror jag.

Kan det finnas en vision i hur många man vill vara? Ett idealt antal medlemmar?

För det är möjligt att det är för få här. Men jag är rätt så säker på att det "kan" bli för många oxå, med trollande, dumtjafs och ändlösa "diskussioner om diskussioner" som följd; stämningen kan sjunka. Jag tycker mig ha sett det på SF, där dessutom aktiviteten i demoforumet är obefintlig. Det kanske är vettigt att jämföra just det; demokommentarer? Min senast upplagda låt har fått 1(!) kommentar på SF, och ett tiotal här. Trots den stora differensen i medlemsantal.

Kanske skriver mer sen, när jag tänkt lite. Detta inlägg var rätt spontant.

***

Jag är ju själv "halvpassiv" som forumaktivist; men jag gillar det här stället. Trivseln är LÅNGT större än påhoppen och de meningslösa missförstånden:)

tjing
Bengan
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Håller med om att trivseln är bra här. Är ju inte överdrivet aktiv själv men besöker KR nästan varje dag. Tycker att KR är sakligt och trivsamt. Visst kikar jag på andra forum som SF men jag tycker inte att det bara är positivt med många medlemmar. Allt för många trådar på SF handlar om samma sak, skapade av medlemmar som inte lärt sig använda sök-funktionen.

Studio och framför allt hem-studio är ju en rätt het tekniktrend som drar många till sig och man blir rätt trött på att läsa trådar om hur man installerar ljudkort...

Stora forum med många medlemmar har också en tendens att skapa grupptryck och likriktning för vad som är rätt eller fel. Något som dödar kreativiteten.

Man kanske inte ska vara så förbannat seriös utan lite mer lekfull. Festivaler på förutbestämda teman är väl iofs rätt kul men man får ju avbryta det man håller på med för att kunna deltaga. Man kanske kunde ha omröstningar om månadens demo (oavsett kategori) och maila resultatet till radiostationer, tidningar, branschmagasin, andra forum osv...

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
samarbetsintresset har tyvärr varit ganska lamt. Någon med en riktig 'kontakt' skulle vara till enorm hjälp. Mitt namn räcker inte till, tyvärr.

Ditt namn??  Vilka har du varit i kontakt med tidigare?

Hur ställer du dig till det hela. Det är ju ändå ditt forum. Jag tar gärna upp kontakten med MM, inte för att jag har ett bättre namn  ;) men ändå.....


 :)

I samband med juleljud pratade jag med Hr Vogel. Ett samarbete med mm lät inte lika realistiskt som att de helt enkelt tog över forumet....  jag kan höra mig för igen :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
...Är ju inte överdrivet aktiv själv...

Citera
Antal inlägg: 1
Kunde inte sagt det bättre själv  :rolleyes:


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Jag trivs bra här än var jag gör på 99musik som känns ganska likriktat i musiksmak!
Här har vi en annan bredd fast det är klart en del udda elektronisk musik har svårt att få gehör här.
För min del är det demolåtar jag håller mej till även om jag försöker ger kommentarer på annat med.
Håller med är inte bra om bara blir en liten kärna som skriver här, så visst man kan har musiktävlingar med mera
för att locka hit fler och hålla intresset uppe för forumet.
Ett forum präglas av medlemmarna och av deras musik dem utövar, så stor bredd på musikstylar är bra på ett forum.
Andra sidan vill jag inte att vi blir för stora heller. :D
« Senast ändrad: 06.04.2008, 17:15:20 by SYNTH »


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
jag är mycket nöjd med Tsm som allsmäktig ledare !
jag vill iaf inte att KR underställs nånannan aktör , som har andra syften än just att driv KR (för KR:s skull ! )sen är det ju skönt att slippa reklam!

Som någon tidigare tog upp kan man ju fråga sig VILKA medlemmar man vill ha ?
är det bättre med 10000 inaktiva eller 1000 lite mer aktiva ?
vil vi vara som SF där det dräller in folk som inte söker och bara frågar samma frågor ?


Jag tror på att vi ska jobba utifrån där vi är och försöka bygga upp ett forum som funkar bra för oss och attraherar nya !

//
David
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Har inte MM ett eget forum längre? Jag har bestämt för mig att de hade ett om än bara för prenumeranter.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
är det bättre med 10000 inaktiva eller 1000 lite mer aktiva ?

Det är nog bättre med 1000 ja, men det känns som det är typ 25 aktiva här.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
är det bättre med 10000 inaktiva eller 1000 lite mer aktiva ?

Det är nog bättre med 1000 ja, men det känns som det är typ 25 aktiva här.

I second that.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
är det bättre med 10000 inaktiva eller 1000 lite mer aktiva ?

Det är nog bättre med 1000 ja, men det känns som det är typ 25 aktiva här.

I second that.

jo.... :(
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad tsmalmbe

Har inte MM ett eget forum längre? Jag har bestämt för mig att de hade ett om än bara för prenumeranter.

Kan någon verifiera detta?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har inte MM ett eget forum längre? Jag har bestämt för mig att de hade ett om än bara för prenumeranter.

Kan någon verifiera detta?


Dom har inget forum. 99% säker. Om det inte dykt upp ett sedan i julas.

Emulator: Du har ju en prenumeration. Dubbelkollar du?


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Kollade själv precis och det finns ju inte ett spår av något forum nu.  :huh: Jag vet inte om jag blandat ihop MM med någon annan website men jag vill bestämt minnas att de hade ett en gång i tiden. Eller så kan det ha varit köp-o-sälj som man bara kom åt som medlem. Fast ... well. Kanske inte, nu finns det inget i alla fall.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kollade själv precis och det finns ju inte ett spår av något forum nu.  :huh: Jag vet inte om jag blandat ihop MM med någon annan website men jag vill bestämt minnas att de hade ett en gång i tiden. Eller så kan det ha varit köp-o-sälj som man bara kom åt som medlem. Fast ... well. Kanske inte, nu finns det inget i alla fall.

För några år sedan hade dom en demo/forum-del också. Köp och sälj-delen är kvar. Här:http://www.musikmarknaden.se/
« Senast ändrad: 06.04.2008, 23:45:09 by Wernborg »


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
inte för att låta gnällig.....


men jag tror inte på att lägga oss under MM :(

"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad tsmalmbe

men jag tror inte på att lägga oss under MM :(

Något sådant lär väl inte komma på frågan överhuvudtaget. Alltså att lägga sig under någon.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Om jag får önska så får vi en länk till Kontrollrummet på deras webb mot att deras logga syns på KR och att KR länkar till MM.

Enkelt!


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
men jag tror inte på att lägga oss under MM :(

Något sådant lär väl inte komma på frågan överhuvudtaget. Alltså att lägga sig under någon.

Ok, som jag tolkade diskussionen angående om MM hade ett forum så uppfattade jag det som om KR skulle bli MM:s forum...
Om jag får önska så får vi en länk till Kontrollrummet på deras webb mot att deras logga syns på KR och att KR länkar till MM.

Enkelt!

Det låter shysst!

"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Fast vi har det ju väldigt mysigt här.
Som en liten hemlig klubb.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Om jag får önska så får vi en länk till Kontrollrummet på deras webb mot att deras logga syns på KR och att KR länkar till MM.

Enkelt!

Sist jag var i kontakt med dem, i samband med julskivan, så lät de inte direkt superintresserade av ett sådant arrangemang.  :mellow:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Som någon tidigare tog upp kan man ju fråga sig VILKA medlemmar man vill ha ?
är det bättre med 10000 inaktiva eller 1000 lite mer aktiva ?
vil vi vara som SF där det dräller in folk som inte söker och bara frågar samma frågor ?
Det är rätt stor skillnad på vilka som läser MM/Monitor kontra Studio.

Jag håller helt på Wernborgs tanke. Det behövs betydligt mer fart o folk här.
« Senast ändrad: 07.04.2008, 10:21:50 by MrPhil »


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
frågan kanske  hur blir vi som redan är medlemmar blir mer aktiva, Inte hur vi blir fler.

återkommer med lite fler tankar.............
tony
att leva är att dö


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Denna diskussion känner jag igen från Fältbiologerna, där vi också har lite problem med medlemmar...
 
Där jobbar jag på tonys linje, alltså att aktivera de medlemmar vi redan har.
Försöka ha en bra verksamhet som sedan fler vill vara med i :-) :-)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det är alltid kul att få nya medlemmar, men samtidigt vill man inte att diskussionerna ska övergå till att enbart bli på nybörjarnivå, så det är ingen lätt balansgång eftersom man inte vet vilka man lockar hit...
Alla som är aktiva får helt enkelt försöka sprida ut att detta forumet finns och att det är mycket mysigare än alternativen. När rätt sorts frågor dyker upp i Studios forum, så lägger jag ofta in en länk till förklaringen i vår Wiki, som kan vara en bra instegsport till forumet.
Förresten så kunde alla medlemmar gärna lägga lite mer tid på Wikin, så att den fortsätter byggas på med ytterligare förklaringar och info. Ju mer info det finns där, desto mer värdefull blir Wikin för besökare. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Det är alltid kul att få nya medlemmar, men samtidigt vill man inte att diskussionerna ska övergå till att enbart bli på nybörjarnivå, så det är ingen lätt balansgång eftersom man inte vet vilka man lockar hit...
Alla som är aktiva får helt enkelt försöka sprida ut att detta forumet finns och att det är mycket mysigare än alternativen. När rätt sorts frågor dyker upp i Studios forum, så lägger jag ofta in en länk till förklaringen i vår Wiki, som kan vara en bra instegsport till forumet.
Förresten så kunde alla medlemmar gärna lägga lite mer tid på Wikin, så att den fortsätter byggas på med ytterligare förklaringar och info. Ju mer info det finns där, desto mer värdefull blir Wikin för besökare. :)

Jag la ut en länk till wikin senast i förra veckan, i en tråd på Studio. Går det att kolla hur många som besöker ett visst uppslagsord? Vore kul att veta om det gör skillnad...?


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Jag tillhör den skara medlemmar som inte tillför speciellt mycket, jag läser mer eller mindre dagligen men skriver sällan. Ska försöka bidra med mera kommentarer framöver, framförallt när det gäller Demo-delen som jag tycker är väldigt bra. Förstår frustrationen hos dem som skriver mycket och inte tycker de får så mycket tillbaka men jag tror ändå att man måste ha lite tålamod. Mer forumfestivaler och projekt som "best of KR" samt välgörenhets-skivor etc. tror jag på sikt kommer att generera fler aktiva medlemmar. KR har trots allt ganska många medlemmar idag det gäller bara att få lite mer fart i dem ;).


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
frågan kanske  hur blir vi som redan är medlemmar blir mer aktiva, Inte hur vi blir fler.

återkommer med lite fler tankar.............
tony
Tror tvärtom. Input från fler ger mer input från fler. Vi uppnår inte den kritiska massan här för en spontanreaktion.
Ber om ursäkt för kryptiska metaforer.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tror inte heller på att vi som är här redan plus några nya kan lyfta KR till ett riktigt aktivt forum. MM och Monitors läsare tror jag skulle kunna tillföra mer skojiga ämnen än vad Studios läsare kan göra, där fokus ligger helt på datorrelaterade frågor.

Nog större chans att få intressanta gitarr/nyckelharpa/fiol/synt/trum/etc-trådar så faktiskt. MM hade ju ett lite annat koncept med demosite för några år sedan som faktiskt vaskade fram lite halvkändisar. Läsarna kanske saknar det och då skulle kanske KRs demoforum bli lite intressant.


Men om drloop känner ägare är det väl bästa inkörsporten??


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ganska kul med ett ställe där i stort sett alla känner alla. Samtidigt skulle jag välkomna en massa nya medlemmar för "dragets" skull och då studioforumet är så nybörjarinriktat, tråkigt och ibland riktigt otrevligt. Bra initiativ Wernborg!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Har man ett gäng muttrar, så satsar man både att förbättra de man har och tittar mot horisonten efter nya ;)

Framförallt kanske den första muttern eftersom ett forum inte är något utan dess stomme.

(eller nåt)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jag förstår egentligen inte varför vi behöver vara fler. Som det nu är, är de flesta mer eller mindre bekanta till skillnad mot Studio forum där man till och med måste stryka medlemmar på grund av inaktivitet. Forumet är ju sina medlemmar och blir vad vi alla gör det till. Ju fler medlemmar destå mer trådar översvämmas forumet med och det blir oöverskådligt. En tråd som låg överst på förmiddagen hinner försvinna ett par sidor bort på kvällen.