Kontrollrummet

Coming into LA - Färdiga nästa? Mix nr 2 - 2008-04-17

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
LÅTNAMN: Coming into LA
ARTIST: Wernborg
LÅTLÄNGD: 2,11
KOMPOSITÖR: Arlo Guthrie (1969)
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Hade lust att rocka lite ikväll.... Tyck till om allt eller inget.  :D

Blev rocksättning den här gången. Gitarr, trummor och bas. Och så sång förstås.


******************************************
Ver 2 - 2008-04-07
Fixade till nivåerna. Trummor upp samt förstärkte bastrumman lite. Skickat gitarrerna till en grupp - sänk dom. Lagt på delay på gitarrsolot. Höjt hela sångpaketet. La på en EQ på mastern och adderade lite mellanregister. Spelade in en orgel.

Vad tror ni nu ommatt?

******************************************
Ver 3 - 2008-04-17
Superdetaljpill. Basen upp några snäpp och torrlagt gitarrerna till förmån för ett uns efterklang på mastern istället. (Tack HMike för duktiga öron)

******************************************
« Senast ändrad: 04.03.2021, 21:21:52 by Wernborg »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba Steffo.
Munspels lirarn har fått sig några virrar,men jag diggar hel skarpt! Höj sången eller kontraktera nån med "pipa" :wub: Det här svänger ju katten... :)
Något distinkta guror i mixen,en liten sänkning så sitter låten perrens! Släng på drums så rockar det fett!!! Låter som om drumsen lirar på månen istället för med bandet.. :D

Över djävligt schysst lirat får jag väl säga i övrigt..Cheers mate.. :)

Mvh
Micael


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Wernis!
Snygg låt, men gurorna tar överhand över det hela...
Både trummor och sång drunknar i gurasoundet, så aningen kompromissmixning efterfrågas!
Är detta en "gammal" låt, alá Arlo? Om så är så vem sköter sjungandet, det låter skitsnyggt!
Så lite mixande  o maxande  så sitter detta snyggt! nu låter det overload med alla instrument!

kör hårt! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tjabba Steffo.
Munspels lirarn har fått sig några virrar,men jag diggar hel skarpt! Höj sången eller kontraktera nån med "pipa" :wub: Det här svänger ju katten... :)
Något distinkta guror i mixen,en liten sänkning så sitter låten perrens! Släng på drums så rockar det fett!!! Låter som om drumsen lirar på månen istället för med bandet.. :D
Över djävligt schysst lirat får jag väl säga i övrigt..Cheers mate.. :)
Haj Majk.
Höja sången ELLER låta nån annan sjunga  :lol: :lol: Jag tror jag höjer lite då, verkar enklast. Eller är du sugen  ;) Hojta till så får du en instrumental version att gala till i så fall. Ska absolut höja trummorna. Tack för feed.

Citat från: mahan
Snygg låt, men gurorna tar överhand över det hela...
Både trummor och sång drunknar i gurasoundet, så aningen kompromissmixning efterfrågas!
Är detta en "gammal" låt, alá Arlo? Om så är så vem sköter sjungandet, det låter skitsnyggt!
Så lite mixande  o maxande  så sitter detta snyggt! nu låter det overload med alla instrument!
Japp, trummorna upp och gurorna ner. Jag sjunger och spelar på den versionen här på KR. Tack för berömmet och feed.

För att reda ut begreppen. Låten är skriven av Arlo Guthrie och framfördes på Woodstock 1969.
Arlo på Woodstock kan ni se här.....




Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
hejsan mr W
hade jag inte vetat nått om dig hade jag gissat på gittarist med stort G

svänger fint solot fick kanske en jazzton för mycket o ligger lite högt vilket de flesta guror gör
men det andas spelglädje o det är fan skönt

tony
att leva är att dö


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
oj jävlar vilket ös och oj så inte min musik :D

men spela kan du, gitarrerna är riktigt msutiga och bra gjorda. ner i volym lite, sång o trummor upp. sätt dig en stund och klipp bort nåt smackljud från sången så tycker jag definitivt att du skall ha leaden. hojta till så har du körfolk :)


gött mos!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
hejsan mr W
hade jag inte vetat nått om dig hade jag gissat på gittarist med stort G
svänger fint solot fick kanske en jazzton för mycket o ligger lite högt vilket de flesta guror gör
men det andas spelglädje o det är fan skönt
tony
:wub: :wub:
Oj, visste inte att man kunde få för många jazztoner  :lol:
Tack.

Citat från: emulator
oj jävlar vilket ös och oj så inte min musik
men spela kan du, gitarrerna är riktigt msutiga och bra gjorda. ner i volym lite, sång o trummor upp. sätt dig en stund och klipp bort nåt smackljud från sången så tycker jag definitivt att du skall ha leaden. hojta till så har du körfolk
gött mos!
Tackar för feed.
Hittar inga smackljud  :blink: Har däremot fixat nivåer.



Ny version längst upp.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Joooooooooou Wernis!

I dont´t like this at all.....I just love it! :wub:
Fy aset vilket 70-tals drag du fick detta till, så vintage sound som man bara kan tänka sig!
Enligt dagens mixteknik kunde man ju kalla det smalt och tunnt, men nu är det just en sån ljudbild som det var på den tiden.
Och vilken sång, måste lyfta den till skyarna en gång till! Trumsoundet gillas åxå, nivåerna sitter.

We want moooore! :)
Snyggt jobb.


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jorå wernis det tar sig sa mordbrännaren.

Nu har jag inte så mycket att klaga på,sången låter bra! Snyggt jobbat,tänk vad lite volym justering kan göra.. :)
Kanske lite mer pytte tryck från basen..Den låter rätt frekvensmässigt,prova höj den ett litet snäpp,sedan tycker jag att du har denna som i en liten ask.

Fast en lite fotnot måste jag sticka in,alltid är det nåt..Gurorna är rätt hårt reverberade,kontra resten av bandet..Smaksak givetvis,gitarrister gör ju ändå som dom vill :P
Testa lite reverb på mastern,samt dra av lite på gurorna för att gifta ihop det lite..Inte nödvändigt,men värt en test om du öppnar mixen igen och justerar basen..

Grymt lirat as usual..

Mvh
Micael


Aettan

  • Gäst
Jo den här minns man allt men inte i rockversion men en rockare är inte fel och det här låter bra kort sagt. Kul nostalgi lyssning, kommer det en med Country Joe and the Fish också please :D? Jag såg den gode Joe på Tivolis Konsertsal några år efter woodstock, har även sett Rory Galagher, Mark Bolan, Focus och whiter shade of pale grabbarna där det var tider det.


Utloggad kalaspuffmeister

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Oj oj oj!

Svänger det eller svänger det? Gillar det hur bra som helst. Gitarrspelet är grymt!
Allt låter bra men guran är så bra så den lurar bort mig lite från helheten.
Kanske att jag skulle vilja ha lite högre eller fetare sång. Inga mängder men lite.

/Kalaspuffen


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
skithäftigt det här, detta är en riktig personlig favorit från woodstock-tiden, inte för att jag var född då men nånstans under uppväxten fastnade jag för hippievågen :D,, helcool version, den åker in i mp3:an tack !


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Joooooooooou Wernis!
I dont´t like this at all.....I just love it! :wub:
Fy aset vilket 70-tals drag du fick detta till, så vintage sound som man bara kan tänka sig!
Enligt dagens mixteknik kunde man ju kalla det smalt och tunnt, men nu är det just en sån ljudbild som det var på den tiden.
Och vilken sång, måste lyfta den till skyarna en gång till! Trumsoundet gillas åxå, nivåerna sitter.
We want moooore! :)
Snyggt jobb.
h.  johan
Härlig kommentar.  :D Såna kommentarer ger ju mersmak. Kanske plockar fram Woodstockplattorna och spanar in en ny cover. Tack.

Citat från: Munspelsmajken
Jorå wernis det tar sig sa mordbrännaren.
Nu har jag inte så mycket att klaga på,sången låter bra! Snyggt jobbat,tänk vad lite volym justering kan göra..
Kanske lite mer pytte tryck från basen..Den låter rätt frekvensmässigt,prova höj den ett litet snäpp,sedan tycker jag att du har denna som i en liten ask.
Fast en lite fotnot måste jag sticka in,alltid är det nåt..Gurorna är rätt hårt reverberade,kontra resten av bandet..Smaksak givetvis,gitarrister gör ju ändå som dom vill
Testa lite reverb på mastern,samt dra av lite på gurorna för att gifta ihop det lite..Inte nödvändigt,men värt en test om du öppnar mixen igen och justerar basen..
Grymt lirat as usual..
Mvh
Micael
Bra synpunkter igen. Bas är höjd i nya versionen.

Citat från: Aettan
Jo den här minns man allt men inte i rockversion men en rockare är inte fel och det här låter bra kort sagt. Kul nostalgi lyssning, kommer det en med Country Joe and the Fish också please ? Jag såg den gode Joe på Tivolis Konsertsal några år efter woodstock, har även sett Rory Galagher, Mark Bolan, Focus och whiter shade of pale grabbarna där det var tider det.
Tack för lyssning. Som sagt, kanske dags för en till snart ja.  :D

Citat från: kalaspuffmeister
Oj  oj oj!
Svänger det eller svänger det? Gillar det hur bra som helst. Gitarrspelet är grymt!
Allt låter bra men guran är så bra så den lurar bort mig lite från helheten.
Kanske att jag skulle vilja ha lite högre eller fetare sång. Inga mängder men lite.
/Kalaspuffen
Tack som f-n. Kul att det diggas.

Citat från: Silverpilen
skithäftigt det här, detta är en riktig personlig favorit från woodstock-tiden, inte för att jag var född då men nånstans under uppväxten fastnade jag för hippievågen ,, helcool version, den åker in i mp3:an tack !
Tnx allra ödmjukast.



Ny version längst upp. Basen pyttehöjd och gitarrerna torrlagda med lite reverb på mastern istället.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou!

Om det inte var problem att slänga upp covers på färdiga så ...

DENNA ÄR VÄLDIGT FÄRDIG!


kör hårt!

h. johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............



Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Blir så glad av den här! :) Groovy, lirat med kunskap och känsla. Härligt, härligt. Gärna lite svagare gitarrer.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
YES YES YES!

Nu har du den Wernis,kanonmix!

Liret är nästan lite för bra.. :P :lol:

Snyggt jobbat!

EDIT: Efter ett gäng genomkörningar idag så får jag nog sälla mig till 1:upens skara,kompguran är lite lite hög.En berömd puttefnask säkning där så lovar jag att inte bråka nåt mer - på denna då  :P..Kan också tänka mig att du skär ytterst lite av diskant/höga mellan registret med ett lite bredare q värde,på kompguran,det borde ge samma effekt.

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 18.04.2008, 17:19:45 by Harmonica mike »


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det här tok-diggar jag...vilket ös..och nostalgivibbarna bara dräller...soundet är så genuint 70-tal...får upp bilder av låtar från den sköna tiden...jojo.Gitarren, sången-ja!

Tack för det:D

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Holy Mother....mina systrar hade en platta med Arlo Guthrie och denna låt är väldigt mycket skyldig till att jag började musicera,tyckte redan som 10 åring om harmonierna kommer jag ihåg ...Arlo Guthrie gör ju en smooth:are version men du behåller dom viktiga beståndsdelarna fint och tolkar den bra  med tryck och bra sång...woodstockversionen däremot är ju ingen höjdare...det här var riktigt roligt och j#¤%igt bra....

Allt gott /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Alltså det här är en jävligt cool sång. Alltså jag menar det... Fruktansvärt cool..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Vad e du väntar på wernis?

Mer rekyler eller mer power.....
Små svar kunde visa powerline........livsvillkor
bara indikera movement  o happening...inte vara blyg
jipp jipp hurrayyyyyyy....

FÄÄÄÄRDIG..ok?
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jou!
Om det inte var problem att slänga upp covers på färdiga så ...
DENNA ÄR VÄLDIGT FÄRDIG!
kör hårt!
h. johan
Tackar. Just det ja. Inga covers på färdiga var det ja.

Citat från: humleklo
Makalöst bra!!!!
Mera Woodstock
:wub: Tack. Började pilla med en egen låt i den här stilen igår. Än så länge uselt och slentrianmässigt, men det kommer nog.

Citat från: 1up
Blir så glad av den här!  Groovy, lirat med kunskap och känsla. Härligt, härligt. Gärna lite svagare gitarrer.
Kul att kunna glädja. Nu är den färdigmixad.

Citat från: Harmonica mike
YES YES YES!
Nu har du den Wernis,kanonmix!
Liret är nästan lite för bra.. 
Snyggt jobbat!
EDIT: Efter ett gäng genomkörningar idag så får jag nog sälla mig till 1:upens skara,kompguran är lite lite hög.En berömd puttefnask säkning där så lovar jag att inte bråka nåt mer - på denna då  ..Kan också tänka mig att du skär ytterst lite av diskant/höga mellan registret med ett lite bredare q värde,på kompguran,det borde ge samma effekt.
Mvh
Micael
Tack ska du ha. Nix, nu är den färdig.

Citat från: Marr
Det här tok-diggar jag...vilket ös..och nostalgivibbarna bara dräller...soundet är så genuint 70-tal...får upp bilder av låtar från den sköna tiden...jojo.Gitarren, sången-ja!
Tack för det:D
/Marr
Va skoj att det diggas. Stort tack.

Citat från: karl
Holy Mother....mina systrar hade en platta med Arlo Guthrie och denna låt är väldigt mycket skyldig till att jag började musicera,tyckte redan som 10 åring om harmonierna kommer jag ihåg ...Arlo Guthrie gör ju en smooth:are version men du behåller dom viktiga beståndsdelarna fint och tolkar den bra  med tryck och bra sång...woodstockversionen däremot är ju ingen höjdare...det här var riktigt roligt och j#¤%igt bra....
Allt gott /  karl
:wub: Oj, jag rodnar. Tack så mycket, det värmer på riktigt.

Citat från: Dividend
Alltså det här är en jävligt cool sång. Alltså jag menar det... Fruktansvärt cool..
... som en katt.  :)

Citat från: mahan
Vad e du väntar på wernis?
Mer rekyler eller mer power.....
Små svar kunde visa powerline........livsvillkor
bara indikera movement  o happening...inte vara blyg
jipp jipp hurrayyyyyyy....
FÄÄÄÄRDIG..ok?
Sorry för utebliven respons senaste veckan här. Någon mer movement o happening blir det inte i denna nu. Den är FÄRDIG.  :D
Tack.

 :wub: :wub:
Tack allihop för den extremt överraskande positiva kritiken på denna låt.
Den värmer oerhört. Tack!!
  :wub: :wub:


freddy

  • Gäst
Här var det rejält med rockin. Skönt gung och drag du har fått till, tycker det låter bra som fan. Sången har det rätta rivet och är riktigt bra. Snyggt jobbat, nu vaknade jag till lite här på lördagsmorgon :D


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Minns originalet väl med sina sköna harmisar men lite sömnig framtoning. Arlos pappa var ju den store Woodie Guthrie som dog 1968. Woodie var ju bl a Bob Dylans idol och förebild. Woodie har tillsammans med Pete Seeger haft en enorm betydelse för politisk musikliv i USA. Arlos text verkar mest handla om att få in skumma påsar till L A  :o  :rolleyes:?
Härlig tolkning som ger låten ett välbehövligt drag. Jäkligt bra sång och allt kulminerar i ett läckert elgitarrsolo. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Ja, det här var riktigt bra!
Skickligt spelade gitarrer och snyggt proddat. Som andra också sagt låter sången kalasbra!
Gärna mer sånt här :)