Som andra har nämnt, så är det en hel vetenskap att försöka förklara i ord hur ljud låter - men i fallet med P-Solo, så reagerar man på att det blir så detaljerat och att alla transienter återges helt perfekt - något som man kan uppleva lite trögare på något sätt med många preampar.
Om du har en färgande preamp, så får du alltid den preampens färgning - och preampens färgning har du kvar oavsett vilken mic du väljer, så att du får dubbla färgningar. Har du en transparent preamp, så finns det ingen färgning att snacka om, utan du får enbart micens färgning. Visst kan det vara intressant att ha en färgande preamp också - men på min prioriteringslista innehar en transparent preamp förstaplatsen. Det är förstås alltid en smaksak, som sagt - men så tycker jag.
Preampen som används på mina testinspelningar är förresten en transparent preamp+A/D från RME. P-Solo är ännu bättre än den, men det var RME-preampen som jag hade när jag började med testinspelningarna och det har dröjt ett tag innan jag fick råd att uppgradera (den preampen med inbyggd A/D är en utgången modell, men låg på ca 17000:- när jag köpte den - för 8-9 år sedan tror jag att det var...). Jag börjar nog köra med P-Solo + Benchmark ADC1 fr o m nästa omgång testinspelningar i stället...
ok.. det låter logiskt att köpa en transparent preamp så man inte får alltför mycket färgningar, finns det nån sida elle någon som har testat olika preamps så man får höra på det också? men annars var väl maxB:s preamp ganska bra för pengarna? fast det kanske beror på vilka gitarrer han kör med också osv.. men nu dom här två preamparna vtb1 och p-solo är det ca 6000 kr skillnad.. det är ganska mycket, blir skillnaden på ljudet också stor då?
VTB1 ligger på 1500:- (listpris) och P-Solo ligger på 5795:- (listpriset sänktes kraftigt ganska nyligen som en följd av den låga dollarn) - så 6000:- skillnad är det ju inte riktigt...

Skillnaden i ljudkvalitet är aldrig proportionell till skillnaden i pris, så det är svårt att säga var man ska lägga sig. Om en person tycker att en DW Fearn preamp för 40000:- är prisvärd, så är det ju inte säkert att du tycker det - men den andre tycker att den är helt oumbärlig och hade gladeligen hostat upp ännu mer för den om det var nödvändigt. Jag tycker att en P-Solo kostar mycket pengar, men den är inte dyr - om du förstår hur jag menar...?
VTB1 är definitivt mycket prisvärd. Det är den billigaste preamp som jag känner att jag kan rekommendera utan att behöva skämmas. Den är flexibel och bra, bl a eftersom man kan få rörfärgning, men också koppla bort röret för att få en renare transistor-preamp. Den färgar ändå en del, men det är ju alltid en smaksak.
Om man vill ha en ännu bättre, liknande preamp, så kan jag rekommendera Summit Audio 2BA-221, som har samma funktion att man kan koppla bort röret - och dessutom variabel inimpedans som kan påverka ljudet från micar med transformatorutgång.
En transparent preamp som enligt min mening är mycket prisvärd, är den svenska Line Audio Design 2MP.
Vill man ha färgning, så är inte rör enda vägen att gå. Vissa preamps, som t ex Neve Portico - eller Joemeek SixQ om man vill komma undan billigare), har i stället en ingångstransformator som färgar på ett trevligt sätt.