Kontrollrummet

Är det viktigt med en en bra multipedal?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Nu har jag en bra fråga iaf  B)

Hur viktigt är det med bra effekter till gitarren?

Jag har en Boss ME50 http://images.misupply.com/products/full/Boss/me50.jpg
Har faktiskt inte använt den så mycket och kan inte säga att jag är särskilt imponerad heller för den delen.

Sen när jag hör folk lägger upp demosar med ruskigt äckligt bra gitarrljud som jag inte vågar drömma om, ja då är det en Pod XT i farten och så är det alltid... Är dom så viktiga?

Funderar starkt på att skaffa mig en, eller är det så att min ME50 räcker och blir över.

Om det är så, dela gärna med er om hur dom skrikiga sololjuden skapas.

Bör kanske tillägga att jag kan spela gitarr också så det har inte med min spelstil att göra.
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Magpie

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 59
  • Sillstryparslaktarn
    • Visa profil
Om jag minns rätt så simulerar inte ME50 olika gitarrförstärkare och högtalare som Pod XT utan använder inbyggda effekter i gammal god boss anda.
Om du efter mycket rattande inte kan få fram det gitarrljud du vill när du kopplar den till din förstärkare så skaffa något bättre som du gillar.
Har man en bra förstärkare med ett bra grundljud tillsammans med ME50 så kan det säkert låta riktigt bra.
Men overdrive och disten i den är kanske inte dess starka sida, utan mer de vanliga effekterna.
Gå till din musikaffär och prova alla deras effekter, pods mm. tills du hittar det du vill ha.

Att inte få fram det ljud man vill är frustrerande och kan i värsta fall leda till att man tappar intresset.
Det är tusen gånger roligare och mer inspirerande när det låter bra, så JA, ljudet är väldigt viktigt för de flesta.
Pod XT låter väldigt proffsigt och bra och jag har en till salu, skicka mig ett PM om du är intresserad.  :)
Ljudexempel med min stratocaster och pod-xt: http://www.speedyshare.com/523743472.html


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Ja exakt.. ME50 har ingen speaker simulation, det är bara en multieffekt. Osäker på om den ens har någon preamp (och därmed en lineutgång) så om du vill spela in genom multieffekten måste du använda en instrumentingång (anpassad för hög impendans) och använda speaker emulation i efterhand. Om du har en sequencer med stöd för VST kan du använda gratispluggen Juicy77.

EDIT: ME50 har ingen förstärkarsimulator heller. Den emulerar bara olika Bosspedaler (och rätt hyffsat också, tycker jag).
« Senast ändrad: 21.03.2007, 10:40:01 by Torwald »
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Är en pod xt något att ha om jag tänker köra den genom stärkaren och micka upp med en SM57a?

De jag frågat säger att dom lajnar direkt från poden, och så vill jag verkligen inte göra, inte för att det låter dåligt(?) utan för att man sa micka upp, och får jag för mig något så ska det vara så.

Stärkaren jag har är en vox AD50VT och den är jag ruskigt nöjd med ljuden i, har även en Hüghes & Kettner special edition 50W, ganska gammal, och inte så häftig :)

Magpie disten i ME50in är faktiskt helt ok. Jag är faktiskt inte ute efter disten i första hand utan ett bra ljud både till solo och komp / lead. Men vill ju självklart även ha en bra pedal.. Har totalt tappat orken med ME50in.. hittar inte manualen och att få in egna effekter och spara varkar vara ett mysterium :)

Jag får åka ner och låna hem en, men det slutar ju som alltid att man investerar bara  :lol:
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Du har verkligen fått allt om bakfoten.
Pod XT simulerar uppmickning, och bland annat med just 57 an. Då kan du välja massa pedaler, sen olika förstärkare och lådor. Samt hur mycket rum och vilken mick som ska användas.
Kanske inte lika bra som the real deal för proffs, men jag skulle inte kunna micka bättre själv.

Edit: Visst kan man bara använda poden och bara köra effekterna i den, men då kommer den verkligen till fel användning. Den är gjord för att lajna. Bossmultieffekten låter bättre för din användning om du vill micka själv.
« Senast ändrad: 21.03.2007, 10:58:59 by Zyan »


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Zyan Men om den bara är till för att lajna varför finns det då en live-version? För jag antar att det inte finns en människa som lajnar gitarren live?
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Liveversionen är ungf som en pod xt och ett floorboard ihopsatt. Slipper lite mer sladdar, om det är någon mer skillnad vet jag inte men något litet för att motivera försäljning borde det vara.

Bara att köra ut i PA´t, slipper oroa sig för rundgång och kan spela på flera förstärkare o mickplaceringar i samma låt. Ett pedalklick kan ändra 20 olika inställningar.
Grymt enkelt live, om jag skulle spela live så skulle det vara med den. Mycket smidigare och mer kontroll.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
De jag frågat säger att dom lajnar direkt från poden, och så vill jag verkligen inte göra, inte för att det låter dåligt(?) utan för att man sa micka upp, och får jag för mig något så ska det vara så.

Stärkaren jag har är en vox AD50VT och den är jag ruskigt nöjd med ljuden i

Varför löser du inte det hela då med att micka upp din Vox? Det är ju så man ska göra, eller hur....?
De skrikiga sololjuden får du nog skapa själv däremot. Oavsett ljud.


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Tja

Viktigt och viktigt. För mig är det viktigt, då jag inte har råd att skaffa massa feta stärkare och enkilda effekter. Jag var dock smart och slog till med den bästa multieffekt som finns  :blink: (tror jag?!) nämligen tonelab se, och har inte ångrat mig en sekund. Funkar lika bra att köra genom stärkare som PA. Den har rör, fantastiska simlueringar och många användbara effekter. Dessutom är den lättrattad, snygg och funkar mycket bra i livesammanghang. Om du inte tänkar spela live, så funkar lillebrorsan lika bra, rea på musikbörsen tror ja, 1995:- vilket är ruskigt billigt. Lika dan som storebror, fast utan pedalbordet.

Så det borde väl vara svar på din fråga.
« Senast ändrad: 21.03.2007, 14:04:31 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Jag vet inte om jag förstår problemet. Om du ska micka upp stärkaren har du ju ändå ingen användning för förstärkar- och högtalarsimulering, särskilt som du säger att du inte är ute efter distljuden i ME50 ändå.

Om du ändå tänker micka så kör på:
Gitarr - Stärkare
Försteg (->effektloop) -> ME50 -> (->effektloop) -> slutsteg.

(Eftersom jag tolkar det som att du kommer använda mest delaybaserade effekter)
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Zyan, Nu är du faktiskt ute o cyklar lite grann. Pod XT (och XT pro) har begåvats med möjligheten att helt stänga av högtalarsimulering, och det finns ett otaligt antal band som använder den som preamp och kör rakt in i effektreturen på sin rörstärkare, alternativt fristående slutsteg, och mickar lådan (My dying bride, meshuggah, symphony x, för att nämna några).  På det sättet blir funktionen praktiskt taget densamma som med Vetta-förstärkaren (också Line6).
Att säga att den är gjord för att lajna är nog att ta i. "Du har verkligen fått allt om bakfoten."  ;)

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Att säga att den är gjord för att lajna är nog att ta i. "Du har verkligen fått allt om bakfoten."  ;)
Skulle nog vilja säga att den är gjord föra att lina, men med möjligheten att micka oxå.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Zyan, Nu är du faktiskt ute o cyklar lite grann. Pod XT (och XT pro) har begåvats med möjligheten att helt stänga av högtalarsimulering, och det finns ett otaligt antal band som använder den som preamp och kör rakt in i effektreturen på sin rörstärkare, alternativt fristående slutsteg, och mickar lådan (My dying bride, meshuggah, symphony x, för att nämna några).  På det sättet blir funktionen praktiskt taget densamma som med Vetta-förstärkaren (också Line6).
Att säga att den är gjord för att lajna är nog att ta i. "Du har verkligen fått allt om bakfoten."  ;)

Jag skulle då lägga pengarna på enskilda pedaler om jag inte skulle utnyttja simuleringen i xt. Jag har en xt samt en sm57 och skulle inte tänka mig att köra ut för att micka upp och komma i närheten av det ljud jag kan få ut burken direkt i PA´t.

Edit: Jag säger inte att det inte går, eller låter dåligt att göra på annat sätt. Men jag tycker det låter bäst så, speciellt i stereo. Och med sina balancerade utgångar i stereo känns som om den är tänkt att gå in i ett PA o inte effektloop.
« Senast ändrad: 21.03.2007, 16:06:29 by Zyan »


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Citera
Grymt enkelt live, om jag skulle spela live så skulle det vara med den. Mycket smidigare och mer kontroll.

Det skulle du nog inte alls om du nån gång hör skillnad mellan en mickad stärkare och en XT-live direkt in i bordet.
Jag har iaf aldrig hört någon som fått till samma dynamik och ton med en XT som med en stärkare och det mesta som kommer ur XT-liven låter lite getingbo i dist och spetsigt rent.
Visserligen så är det ju därför XT-liven är såpass billig i jämförelse med stärkare plus bra pedaler men ska man spela mycket ute så är det värt pengarna att lägga på bra grejer så gråter man bara en gång som det så fint heter :)

EDIT: sen blir ju medhörningen olika beroende på vilka monitorer stället har så hellre en stärk som man vet hur den låter och pedaler
« Senast ändrad: 21.03.2007, 16:28:09 by lavrell »
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Tror jag nöjer mig med min VOX och ME 50 jag då  :lol:
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad tsmalmbe

Det skulle du nog inte alls om du nån gång hör skillnad mellan en mickad stärkare och en XT-live direkt in i bordet.
Jag har iaf aldrig hört någon som fått till samma dynamik och ton med en XT som med en stärkare och det mesta som kommer ur XT-liven låter lite getingbo i dist och spetsigt rent.

Eftersom jag nu byggt min högtalarlåda, men inte kanske är helt nöjd med vad min Lead100 kan prestera - vilken distpedal skall jag välja för att få dödsdist? Crunch'n'shit kommer ur Leaden helt OK. Om jag nu förstår rätt så är det inte en POD jag är ute efter då alltså?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Det skulle du nog inte alls om du nån gång hör skillnad mellan en mickad stärkare och en XT-live direkt in i bordet.
Jag har iaf aldrig hört någon som fått till samma dynamik och ton med en XT som med en stärkare och det mesta som kommer ur XT-liven låter lite getingbo i dist och spetsigt rent.

Eftersom jag nu byggt min högtalarlåda, men inte kanske är helt nöjd med vad min Lead100 kan prestera - vilken distpedal skall jag välja för att få dödsdist? Crunch'n'shit kommer ur Leaden helt OK. Om jag nu förstår rätt så är det inte en POD jag är ute efter då alltså?

Spelar aldrig med dödsdist så har aldrig testat sådana pedaler så det kan nog någon annan tipsa om :)
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad Schecter



En sån helt klart!  :D


(Fast jag har inte provat en sån..  :ph34r: )
www.grahnsmusik.com


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
skaffa en boss HM2:a el HM3:a...  -_-
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ja exakt.. ME50 har ingen speaker simulation, det är bara en multieffekt. Osäker på om den ens har någon preamp (och därmed en lineutgång) så om du vill spela in genom multieffekten måste du använda en instrumentingång (anpassad för hög impendans) och använda speaker emulation i efterhand. Om du har en sequencer med stöd för VST kan du använda gratispluggen Juicy77.

EDIT: ME50 har ingen förstärkarsimulator heller. Den emulerar bara olika Bosspedaler (och rätt hyffsat också, tycker jag).

Fel!!

ME-50 har högtalarsimulering inbyggd för det kombinerade hörlurs/lineout-uttaget, så enheten kommer att funka utmärkt för direktinspelning också.


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Ja exakt.. ME50 har ingen speaker simulation, det är bara en multieffekt. Osäker på om den ens har någon preamp (och därmed en lineutgång) så om du vill spela in genom multieffekten måste du använda en instrumentingång (anpassad för hög impendans) och använda speaker emulation i efterhand. Om du har en sequencer med stöd för VST kan du använda gratispluggen Juicy77.

EDIT: ME50 har ingen förstärkarsimulator heller. Den emulerar bara olika Bosspedaler (och rätt hyffsat också, tycker jag).

Fel!!

ME-50 har högtalarsimulering inbyggd för det kombinerade hörlurs/lineout-uttaget, så enheten kommer att funka utmärkt för direktinspelning också.
Se, det viste jag inte. Men vad menar du med att det är hörlurs/lineutgång? Tror knappast hörlurar låter så bra i +4dB utan ställbar gain?

Men vänta, nu känner jag igen det. Jag har nog visst hört att det är högtalarsimulering i hörlursjacket. Men som sagt, det är väl inte meningen att du ska köra med den utgången?
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Mikeri

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Testa gärna en Boss GT Pro, där finns det mesta. Den kostar i och för sig lite mer, men det har man igen. Jag har själv jagat efter det rätta ljudet och spenderat en halv förmögenhet på allehanda prylar, men den apparaten har löst mycket för mig....just nu i alla fall ;)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tänker endast köra guitarren lainad, snackas bara om POD o BOSS,

Men hur e de då medföljande grej:

ZOOM G9.2TT GUITAR FX PEDAL

Hör ZOOM den till serien "dödsdom om du använder" eller har nån erfarenhet?

Zoom G9.2tt Guitar FX Pedal, Multieffectunit for Guitar, with 12AX7 preamptube, 3D action Z-Pedal, 28 tube amps (modeled by 32 bit DSP - ZFX-3), 43 amp/stomp modeling, 120 Effects (10 simultaniously), USB Audio Interface, 100 User Presets + 100 Factory Presets, 6-band EQ, 96 kHz Sampling, 24 bit A/D/A Changer, 20 Hz - 40 kHz Frequency, 120 dB SNR, external Effectloop, MIDI IN/OUT, AUX Input, incl. "Cubase LE"  (399€ i T-butiken)


h.  mahan



« Senast ändrad: 30.03.2007, 00:28:20 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Hör ZOOM den till serien "dödsdom om du använder" eller har nån erfarenhet?

Kort svar: Ja. Men den måste ju vara bra på "dödsdist" iallafall.. :P
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Lynxo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
  • It's not paranoia when they ARE out to get you!
    • Visa profil
Hör ZOOM den till serien "dödsdom om du använder" eller har nån erfarenhet?

Kort svar: Ja. Men den måste ju vara bra på "dödsdist" iallafall.. :P

Jag har, för ett tag sedan, haft möjlighet att prova den, och den håller ju betydligt bättre klass än deras andra multi-effekter. :P Faktum är att den nog får mer skit än den förtjänar på grund av namnet...

Den har väldigt många, annorlunda effekter och grejor, och i likhet med Tonelaben, inbyggda rör. Den låter helt okej, men jag skulle hellre lägga pengarna på en Boss GT-8...

Finns ett test i något Studio-nummer. (Som undertecknad står bakom... :P :wub: )
Fighting for peace is like fucking for virginity.


Utloggad dunken

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
xt live mot en stärkare eller pa e nog bra,men jag kör bara i hemmet och då va den kul i 30dagar sen insåg jag att hur jag änn gör så låter det bara fuzzzz fizz och långt borta på nått sätt.
tills slut tog jag hjälp av polare för att få deras syn (öron) till hjälp men nada!!
vi tanka ner ljud och metal packetet mm men vi fick bara mera fuzz.
till slut orka vi inte se skiten, jag tycker det va omöjligt att få till ett higain ljud med närhet utan att det lät fuzz.
så det sluta med att jag sålde den och köppte en dimonizer av DR:HANS. :P


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Hör ZOOM den till serien "dödsdom om du använder" eller har nån erfarenhet?

Kort svar: Ja. Men den måste ju vara bra på "dödsdist" iallafall.. :P

Jag har, för ett tag sedan, haft möjlighet att prova den, och den håller ju betydligt bättre klass än deras andra multi-effekter. :P Faktum är att den nog får mer skit än den förtjänar på grund av namnet...

Den har väldigt många, annorlunda effekter och grejor, och i likhet med Tonelaben, inbyggda rör. Den låter helt okej, men jag skulle hellre lägga pengarna på en Boss GT-8...

Finns ett test i något Studio-nummer. (Som undertecknad står bakom... :P :wub: )

Jag har bara testat Zoom's gamla modeller. Men jag är överlag inte så förtjust i sånadär gitarrförstärkaremuleringseff ekter alls.. Efter några års strulig relation med en POD2 som jag aldrig fick ett vettigt ljud ur. Testat med olika gitarrer, men nä. Så går det några månader. Testa igen. Nä, inte den här gången heller.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hör ZOOM den till serien "dödsdom om du använder" eller har nån erfarenhet?

Kort svar: Ja. Men den måste ju vara bra på "dödsdist" iallafall.. :P

Jag har, för ett tag sedan, haft möjlighet att prova den, och den håller ju betydligt bättre klass än deras andra multi-effekter. :P Faktum är att den nog får mer skit än den förtjänar på grund av namnet...

Den har väldigt många, annorlunda effekter och grejor, och i likhet med Tonelaben, inbyggda rör. Den låter helt okej, men jag skulle hellre lägga pengarna på en Boss GT-8...

Finns ett test i något Studio-nummer. (Som undertecknad står bakom... :P :wub: )

Jag har bara testat Zoom's gamla modeller. Men jag är överlag inte så förtjust i sånadär gitarrförstärkaremuleringseff ekter alls.. Efter några års strulig relation med en POD2 som jag aldrig fick ett vettigt ljud ur. Testat med olika gitarrer, men nä. Så går det några månader. Testa igen. Nä, inte den här gången heller.



När man har sin hemstudio i ett rad- eller höghus så är allternativen inte många om man ska producera "riktig" guitarr. Det är emuleringslåddan eller så sku man kunna beställa en "BOX" av Tsmalmbe, månne han lägger den på serieproduktion.. ;)

Men tyvärr e allt 2x12 med micning inte möjligt, så därför söks febrilt genom dessa trådar efter erfarenheter av just dessa emuleringslåddår.  :)


h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............