Kontrollrummet

Bra eller dåligt ?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Hej alla!

Ja, nu gör jag det. Antingen blir jag jag sågad eller så gillar ni det.  :unsure:


Jag spelade in en låt på min midi keybord för en vecka sen ungefär. Spelar live och sjunger live. Det skall vara sagt att microfonen jag sjunger i hör till min webcam. så den suuuuuuger. Låten jag spelar var en improvisation från början och det samma gäller sång och text.
Jag spelar alltid in min ideer för att inte glömma dom, så jag gjorde spelade in ideen. Så det ni hör är första tagning.


Säg vad ni tycker om piano spelandet, sången och låten i sig.


Nu kommer dommen då jag får veta om jag kan sjunga eller inte. . .  :unsure:






http://www.speedyshare.com/564501568.html




Edit: Eller jag kanske tillochmed spelar och sjunger någon annas låt utan att jag vet det?  :blink:

Edit av Moderator: Ändrade titel för att inte blanda ihop med annan tråd och för att få en trevligare förstasida för nya besökare. /Zyan
« Senast ändrad: 20.03.2007, 19:51:07 by Zyan »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
OK, You asked for it......

Soundet = from anus,

Låten verkar fin, stämningsfull, lönar sig att bearbeta och redigera vidare, lite drums, strings akustiskgitarr, vem vet kanske en blivande hit!
(egen eller ej)

---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Defenitivt något att jobba vidare på. Som komposition är den i stort sett klar (melodi, harmoni). Vad som behövs är ett genomtänkt arr och rätt mikrofonplacering för ljudupptagningen låter i uslaste laget. Med sången på separata kanaler kommer det att funka, där är det bara att klippa och klistra dom bästa tagningarna!


Utloggad Dark Of Light

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 153
  • Med lem
    • Visa profil
 :) Visst är det helt ok att jobba vidare på det här!
Jobba på det, precis som mahan & 91:an redan påpekat; arr, bearbetning, text och "allmän ordning" så...


























 ^_^ ... och visst kan du sjunga!  ^_^
  Vadå för tidigt för en öl??? Jag är ju faen vaken! 


DåligtGehör

  • Gäst
Jag gillar känslan i både låt och sound. Det känns direkt här och nu. Visst skall ljudet förbättras och sången höras bättre osv. men hoppas du behåller den enkla känslan och inte gör en "för perfekt" produktion.


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
meloimässigt mkt lovande. Du har en röst med skön känsla som jag tror kommer att bära upp den bra.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Det låter bra, harmonierna och melodierna. Din röst verkar i alla fall kunna prestera rätt bra!

spela omedelbums in med enriktig mic!


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
inget fel på tänket och i mina öron har du ett uttryck i din röst som funkar hur bra som helst...du låter som jag gjorde när jag var tjugo B) faktiskt.... sen finns det att göra när det gäller både pianospel och sound...men det är bara att nöta..du har ett eget uttryck som sagt och det är inte alla som har...

/karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Shit! Tack för alla svar! Jag har varit jätte rädd för vad ni skulle säga om min sång... Min sambo säger jag kan sjunga, men jag har liksom aldrig trott att det varit så... Att hon sagt det i kärlekens täcken liksom  ;)
Men när ni säger det så! Riktiga musikers säger att jag kan sjunga. Fan va glad jag blir!  ^_^



mahan :  Tack som fan för att du är ärlig! Det gillar jag! En Karma till dig! :)  B)

91:an: Tack för comment! :) Ja, ljudet suger! Iaf i sången! spelat in med en Web Cam mic. Blev egentligen förvånad över att det blev som bra som det blev!  :lol:  ;)

Dark Of Light: Tack som f**!!  ;) Det var precis det jag var rädd för att jag INTE kunde..  :o Men du räddade situationen.  ;)

DåligtGehör: Tack för comment! :) Ja, jag gillar känslan jag med! Jag skall jobba vidare med text och såklart melodin! En "FÖR PERFEKT" prod? Vad menar du med det?

stajo: Tjena! Tack! tack! tack!  :wub:

Light Head: Tjena! Tackar för comment! "...din röst verkar i alla fall kunna prestera rätt bra!..."   Fan va underbart o höra!  :D


karl: Ahh, tjena karl. Har lyssnat mycket på dina prods och jag blir alltid imponerad! Tackar för comment. Den betyder mycket, och att du ser dig själv i mig är en ära! (För mig alltså hehe ) Ja, piano spelet kan va mycket bättre, men jag sitter och spelar på ett litet midi - Klaviatur på ungefär 20 tangenter. ;) Så jag kan bättre! Soundet suger också. Har inte mixat på mycket på låten så det låter nog mycket kasst i era vana öron. Vad gäller din commentar om uttrycket blir jag väldigt glad! Fan va grymt o höra från en som värlkligen kan sjunga att man har ett eget uttryck!  :wub:  :D



Shit alla! Vilka roliga commentarer! Hade inte kunnat drömma om så här bra respons... Fy vad kul! Hoppas bara flera tar sig tid att säga vad dom tycker!  :D :)
« Senast ändrad: 24.03.2007, 00:58:06 by Kenta K »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tjohopp!

nackedelen med sådan enkel ljudupptagning är ju at man tror att det ska låta illa bara pga ljudet :lol:

lyssnar man en stund så framkommer en bra räst i mitt tycke. Lite granna samma problem som jag har ibland hör jag, man svänger in på tonerna istället för att spika dem direkt. Intonationsproblem kallar de som kan orden det för.

Skön låt..men låter som något annat jag hört i vissa stycken..eller så inbillar jag mig.

Bra melodier, både på pianoslingorna och sången.

SÅngen låter bitvis lite osäker, bitvis helt ok, och ibland (rätt ofta) mycket bra!

heja!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hallåå KentaK
Tycker att du definitivt ska överge WebCammen ;)
Vi väntar med spänning på ett "stadigare" inlägg av låten
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Befriande och ärligt..
Man behöver inte de bästa grejerna för att låta...man hör ju liksom när någon har ämnet i sig, du låter bra trots din enkla mick..
Antar att du kommer att sjunga massor nu och i framtiden. :D..
Vill du höras lite mer, närmare, klarare och få fram nyanserna så ska du absolut köpa dig en mick.
Jag tycker du har en fin och känslig röst..låten blir kanon när du blir färdig med den..sköna harmisar!


Utloggad Lynxo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
  • It's not paranoia when they ARE out to get you!
    • Visa profil
Alltså shit, improviserat? Hur mycket då? Du har definitivt något att jobba vidare med här! Och ja, du kan faktiskt sjunga! ^_^ Se nu bara till att göra en ordentlig inspelning så jag får lovprisa den också! :wub:
Fighting for peace is like fucking for virginity.


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Emulator:  Hehe, ja det har du rätt i!  :P Ja, jag vet faktiskt själv att jag "svänger" in på tonerna ibland. Men ibland passar det, och ibland inte... Ja, som jag skriver i inledningen så vet jag inte själv om jag sjunger min egna låt eller om jag sjunger på någon annans?  :blink:
Men tack för comment, och tack för att du tycker min röst inte låter för jävl***  :wub:

mahan: Hej igen! :) Ja, jag åker till Norge om två veckor. Då skall jag sticka ner i brorsan "studio" och försöka spela in nått bättre. Han har riktiga microfoner och allt vad man skulle behöva tror jag.  :D

valdez: Tuuuuuuusen tack! :)  :wub:  Vad gäller sjungandet inför framtiden vet jag inte om jag kommer sjunga MER än vanligt. Sjunger alltid, överallt!  :lol: :P  Men jag har aldrig lagt ut något såhär så att ni musikers kan säga vad ni tycker. Jag skall definitivt jobba vidare med denna låten. Även om jag inte är säker på att den är min eller bara något jag hört?  :blink:   Tack igen för jätte bra comment!  ;)

Lynxo: Ja, improviserat.  :) Först satte jag mig ner framför midi klaviaturet, skruvade fram ett piano ljud och spelade lite. 99 % av alla mina låtar kommer till på det viset. Efter ungefär 10 minuters klink och klonk spelar jag in detta. Om du lyssnar noga på texten hör du att den inte är 100 %. Inte riktigt någon struktur i det jag sjunger än. Även om man fattar historien bakom låten. Så det ni hör här är det första jag spelar in efter 10 minuters klink och klonk på klaviaturet. Det hörs också eftersom jag sjunger och stannar up och börjar om. Inget nedskrivet i det stadiet, men nu har jag jobbat vidare med låten, så nu börjar ackorder och texten ta mer och mer form. Så ja, det hela är en improvisation jag spelade där och då. (efter 10 minuters klinker och klonkers)  :D
Tack för att du tycker jag sjunger bra! Får nästan en klump i halsen av alla goda comments på min röst. Jag har aldrig riktigt trott på att jag kan sjunga. jag skall göra mitt bästa för att spela in en ordentlig tagning av denna låt! Och vem vet, jag kanske kommer med något mera improviserat innom kort!  :D   Tack för comment!  :wub:


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tycker osså att du ska utnyttja brossan till tusen :D.
Ha en trevlig resa och så skyndar du dig förstås at lägga in en helt ny version av låten åt oss här hemma väntande KentK-fans :P

h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Citera
Säg vad ni tycker om piano spelandet, sången och låten i sig.

Sparsmakat och bra spelat på pianot - det behövs inte mer än så. Sången är det heller inget fel på, det finns många "erkända" artister som sjunger sämre. Lite synd med reverbet som får sången att verka lite frånvarande i sin nuvarande form. Låten är lovande. Jag skall väl egentligen inte kommentera ljud eller mix här men jobbar du mer med de båda så kan det bli en fin låt. Det är bara att köra på och göra något av detta.

Citera
kärlekens täcken

Pratar ni om din sång i sängen? Sorry, jag kunde inte låta bli. Inte meningen att vara elak.  -_-


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Tycker osså att du ska utnyttja brossan till tusen :D.
Ha en trevlig resa och så skyndar du dig förstås at lägga in en helt ny version av låten åt oss här hemma väntande KentK-fans :P

h.  mahan




Haha! :) Kenta K - fans! lol! :)

Artist namnet är dock Kenneth F :)

Ja, det blir till att försöka spela in en ny version när jag kommer till Norge. :) Till sommaren blir det till att köpa egna grejer. :)


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Citera
Säg vad ni tycker om piano spelandet, sången och låten i sig.

Sparsmakat och bra spelat på pianot - det behövs inte mer än så. Sången är det heller inget fel på, det finns många "erkända" artister som sjunger sämre. Lite synd med reverbet som får sången att verka lite frånvarande i sin nuvarande form. Låten är lovande. Jag skall väl egentligen inte kommentera ljud eller mix här men jobbar du mer med de båda så kan det bli en fin låt. Det är bara att köra på och göra något av detta.

Citera
kärlekens täcken

Pratar ni om din sång i sängen? Sorry, jag kunde inte låta bli. Inte meningen att vara elak.  -_-




Tjena! Tackar för fin comment vad gäller pianot. Jag tyckte också att det passade bra med "stilen" på pianot. Jag tror att årsaken till att sången hörs långt borta är att den faktiskt är det. Microfonen hänger över min axel medans jag spelar piano och sjunger, så det kanske är därför? :)
Jag hoppas jag får ihop denna biten och att det kan bli något bra nån dag. Och med detta forumets hjälp tror jag det kommer gå mycket bra! Så många experter på en och samma plats. Och det bästa är att alla har samma sätt att tänka. Hjälpa andra musikers!  :wub:


Tack för alla UNDERBARA comments!  :wub: :D Inte en ända som har sågat min sång insatts än! Det värkar ju lovande iaf. . .  :D