Kontrollrummet

Meningen med kåpa?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Hej hej.

Jaja, min gura är redan beställd och påväg över från Deutschland så detta blir mest av nyfikenhet... Är det någon skillnad på humbucker-pickups som har kåpa och de som inte har det, mer än att kåpa ser trevligare (tycker jag) ut? Någon skillnad i sound?

Utan kåpa:
Med kåpa:
« Senast ändrad: 28.03.2008, 14:29:42 by ChromaWoods »


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Det bör inte vara någon skillnad, i och med att pickuperna inte tar upp ljud (som någon här på forumet skrev nånstans).
Du kan ju verifiera detta genom att plocka av kåpan och höra efter.
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
[antagande]

Även om de inte tar upp ljud utan strängarnas svängningar. Så bör ju känsligheten till strängarna påverkas om det sitter en millimetertjock metallplatta imellan.  :huh:

[/antagande]


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
[antagande]

Även om de inte tar upp ljud utan strängarnas svängningar. Så bör ju känsligheten till strängarna påverkas om det sitter en millimetertjock metallplatta imellan.  :huh:

[/antagande]

Men det gör det inte. Skruvarna i plattan tar upp ljudet har jag alltid trott  :unsure:

Säg emot...


freddy

  • Gäst
[antagande]

Även om de inte tar upp ljud utan strängarnas svängningar. Så bör ju känsligheten till strängarna påverkas om det sitter en millimetertjock metallplatta imellan.  :huh:

[/antagande]

Men det gör det inte. Skruvarna i plattan tar upp ljudet har jag alltid trott  :unsure:

Säg emot...

Emot, eftersom det finns plattor utan skruvar :)




Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
[antagande]

Även om de inte tar upp ljud utan strängarnas svängningar. Så bör ju känsligheten till strängarna påverkas om det sitter en millimetertjock metallplatta imellan.  :huh:

[/antagande]

Men det gör det inte. Skruvarna i plattan tar upp ljudet har jag alltid trott  :unsure:

Säg emot...

Emot, eftersom det finns plattor utan skruvar :)

Tack.  :lol:


freddy

  • Gäst
[antagande]

Även om de inte tar upp ljud utan strängarnas svängningar. Så bör ju känsligheten till strängarna påverkas om det sitter en millimetertjock metallplatta imellan.  :huh:

[/antagande]

Men det gör det inte. Skruvarna i plattan tar upp ljudet har jag alltid trott  :unsure:

Säg emot...

Emot, eftersom det finns plattor utan skruvar :)

Tack.  :lol:

:D La till en informativ bild också...


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
[antagande]

Även om de inte tar upp ljud utan strängarnas svängningar. Så bör ju känsligheten till strängarna påverkas om det sitter en millimetertjock metallplatta imellan.  :huh:

[/antagande]

Men det gör det inte. Skruvarna i plattan tar upp ljudet har jag alltid trott  :unsure:

Säg emot...

Emot, eftersom det finns plattor utan skruvar :)

Tack.  :lol:
det är inte skruvarna i sig, utan magnetpolerna (som skruvarna ibland sitter på) som känner av vibrationerna..

en kåpa gör lite för ljudet tycker jag.. blir lite mer sammanhängande ljud.. ingen aning om varför..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Vilket som ser trevligast ut beror lite gitarren i övrigt, tycker jag. Men. Tycker att ...



...är snyggare än kåpa. Zebra ftw! :)