Kontrollrummet

Caroline & Max - Nathalie

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
LÅTNAMN: Nathalie
ARTIST/GRUPP: Caroline & Max
GENRE: Ballad
LÅTLÄNGD: 3:19
KOMPOSITÖR: Caroline & Max
PRODUCENT: Caroline & Max
EV. MEDVERKANDE: Mahan
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Detta är en låt som Caroline skrev för ett par år sedan och som vi länge har velat spela in, men eftersom vi inte har varit särskilt bekanta med VST-instrumenten har den fått vänta.
Låten som sådan tycker vi är klar men trummorna är ganska trista och borde göras om så småningom :)
Tyck gärna till! :)

EDIT: Ny version med Mahan på trummor!
« Senast ändrad: 27.03.2008, 23:49:42 by max »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Maxen å Carro.
WOW! Här har du en pärla till.Caroline sjunger ju bara för bra,shit vilken känsla i sången.
Riktigt bra låt som verkligen förtjänar bättre trummor.Dom drar ned vilket du påpekade.Hoppas att någon av trumarrarna på forumet förbarmar sig och hjälper dig med denna,ohygglig potencial i låten.

Ja jizes,önskar att jag begrep det här med trummor bättre,tyvärr så är vi på samma nivå där så jag kan inte hjälpa dig med det..Lägg ut en trevare under samarbeten,det finns ju asgrymma trummisar här.

Skitbra låt!!

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ja, trummorna. :( Mahans pads kanske ? :D

Pianot känns lite stelt också i början där..kanske skruva upp sustainen, eller ännu hellre använd en pedal. låter opedalat?

Sången ja! låt bättre än någonsin! Någr toner som känns några cent off? Kolla i melodyne....där kan man se hur det ligger. petitesser dock.

Har svårt att kommentera mer på denna, tycker att den sitter i sin genre som den ska...själv gillar ju jag lite skitigare saker, men det är nog inte att rekommendera här. bra gitarrspel för övrigt!

Tycker caroline sjunger bättre och bättre, dock använder hon samma uttryck låten igenom. Peppa henne till att ta i och använda bröstklang och huvudklang mer, snarare än bara "falsett" (hur fan stavas det egenliten?  :blink:)

Tror hon skulle kunna utvecklas från någon som sjunger "bra och fint" till någon som kan uttrycka sig med fler färger från palletten.


bra jobbat!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Micael:
Tjena! Kul att du gillar :)
Caroline blev jätteglad av dina fina kommentarer på sången!
Jo det där med trummor.. Önskar också att jag kunde med det men men.. Om någon är sugen på att hjälpa till med trummorna hade jag varit väldigt tacksam :)
Tack för lyssning och kommentarerna!

Emulator
Ja, trummorna.. Japp mahans pads hade varit fint hehe :)
Ska se över pianot och sången med melodyne, tack för tipset. Caroline tackar för feedbacken! Vi ska fundera lite mer till nästa låt på hur vi ska lägga upp sångmelodin för att få mer uttryck i sången.
Tack för feedbacken!


freddy

  • Gäst
Ja detta funkar. Tror att Caroline skulle behöva öva på att få lite mer botten på dom höga tonerna. Som Emu säger så är det mest huvud. Arret sitter tycker jag, trummorna är väl ok ändå, känns lite som dom ska vara lika simpla som dom är, om aningen stelt kanske.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou MAX!

Snygg låt på gång igen, sången sticker lite ut volymmässigt, och stämmorna ska upp. Basen kunde höjas åxå.
Annars snygg helhet :)
BTW, satte en PM åt dig, do what you want!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Jättefin låt tycker jag. Som sagt härligt sjunget av Caroline också.
Pianot låter lite stackatto med reverb, skulle funka bättre om du spelade in med sustainpedal???
Tycker stråkarna kommer in lite konstigt i början.
men men en jättefin låt.
/S
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Tack för era kommentarer!

Freddy: Kul att arret sitter. Jag har fått en trum-fil av mahan som jag ska mixa in så fort det blir tid över! Kommer säkert att ge låten lite mer liv :)
Bra tips ang sången!

mahan: Nice att du gillar och tack för trum-filen! Ska mixa in den så fort som möjligt och ska kika lite på volymen på sången samtidigt!
Tack för hjälpen med trummorna igen :)

stajo: Tack för fina kommentarer! Japp lite mer sustain på pianot skulle nog göra susen, får ta en kik på det också. Ang stråkarna så tycker jag också att det känns lite konstigt när de kommer in men jag har inte kommit på någon bra lösning på den än tyvärr..


Förresten, hur tycker ni klarinetten funkar i sista mellanspelet? Har aldrig spelat in klarinett innan detta så jag har mest chansat när jag mixade den :) Använde en sånginställning på kompressorn och eq för altsax tror jag det var..



Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Ny version med Mahan på trummor!
Vet inte om jag lagt trummorna rätt i mixen, hojta till om jag gjort det helt galet Mahan :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Johan på drums,ja då måste jag lyssna igen.

Japp funkar skitbra! Men du har mixat dom för lågt..Liret låter bra till låten,dra upp dom i volym.Lite onödigt mycke plektrumljud från acke(?) komp guran,eq.a bort det..eller minska av det rättare sagt med eq:n..
Jag tycker du har skurit bort för mycket botten ur pianot.Det finns bra med utrymme i mixen för att basa till pianot lite.Vad kör du för plugg? Pianot bra i volym mot carro..Basen kan du dra upp ett litet snäpp när du höjer trummorna,annars försvinner den i ljudbilden.Schysst lir på sologuran,bra i volym som det är mixat nu(ev, höjning när du höjer drumsen)..Stråket något högt när det ligger "solo"..Det tål oxå en liten sänkning när carro sjunger..

Börja med att höja Johans drums,det är lättare att få en helhets bild då..Sedan tar du basen och eq:eriet på de delar jag tipsade om..stråket osv..

Nu har du alla ingredienser på plats,lite mixjobb så har du den.

Mvh
Micael



Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Hej!
Vilken fin låt! Skön sång och snygga stämmor, tycker jag!
Håller med om att pianot i början är aningen stelt, och jag är kanske inte jätteförtjust i "gitarrsolot", varför vet jag inte riktigt :huh: för det är inget fel på det :lol:
Snyggt iaf! :)
Plinkar på en låt...


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Ny version med Mahan på trummor!
Vet inte om jag lagt trummorna rätt i mixen, hojta till om jag gjort det helt galet Mahan :)


Tjou max!
Tycker dom sitter bra, men kan underteckna det som HMike sade här innan, kolla lite nivåerna så har du  den på  plats.
Sångsoundet kankse aningen vasst, annars e ju  sången fruktansvärt snygg!
Så lite mixande max, så blir det kalas! :)

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Micael: Ja, jag ar lite rädd för att de låg för låg i mixen.. Problemet var lite att när jag höjde trummorna så tog cymbalslagen över sången lite på några ställen. Men det går säkert att hitta någon kompromiss där!
Jättemycket bra tips du har på mixen. Ska skriva ner dom och ha framför mig när jag mixar om i helgen!
Pianot är logics inbyggda plugg. Första gången jag använder VST förutom EZdrummer då, så jag har nog en hel del att lära där. Tyckte att pianot lät bättre med VST än när vi spelade in keyboarden, i just ljudkvalitén då. Kan nog behålla lite mer bas i pianot som du skrev, det är nog ganska hårt skuret nu.
Tack för att du lysnnade igen och kom med jättebra input!

Plinka Hej! Kul att du gillar låten och sången! Ska kolla lite mer på pianot för det går säkert att få bättre, har en del att lära mig på VST instrument :)
Gitarrsolot var en slask som jag la för ett tag sedan och som jag hade tänkt spela om men sen har det inte blivit av.. Kanske skulle ta en funderare på det :)
Tack för lyssning och kommentar!


mahan Japp ska kolla över nivåerna, fick ju många bra tips av HMike så det går nog att få till :) Tar även en kik på sången och ser om jag kan göra den lite mjukare.
Tack igen med hjälpen med trummorna, lyfter låten en hel del :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Max.

Citerar dig:

"Problemet var lite att när jag höjde trummorna så tog cymbalslagen över sången lite på några ställen"..

Slut citat.

Det löser du med eq:n..Sätt trumfilen i solo läge så bara den låter.Svep över spektrat tills du hittar frekvensområdet för cymbalerna med eq:n(antar att du har en wave fil),givetvis så påverkas allt som ligger där,toppen på virveln och highat..Kör med ett smalt q värde så bör det gå att fixa till..eller åtminstone få ned klangen lite på cymbalerna..Var försiktig bara,dra först upp trummorna till den nivå dom skall ligga i - sen sveper du..Kolla hela tiden med på /av funktionen tills du märker en markant skillnad i volymen av cymbalerna..

Du kan också svepa med "peaken" (hittar inget bättre ord) uppåt och förstärka frekvenserna,när du hittar rätt område,vänd på steken och justera in hur starkt signalen skall påverkas..

Pianot,Logic..okej. Då har du ju en midifil.Justera längden på vissa toner så du får lite mer "pedal känsla" och velocityn på vissa toner för att få lite mer "live" känsla i liret,samt basa till det lite i eq:n..Kapa lite topp/höga mellan registret och öka i de låga frekvenserna.

Johan kan ju lösa trumfixet rätt lätt,men du fixar det själv med nämnda tips..


Det blir skitkul att höra låten när du mixat loss lite.

Mvh
Micael


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Har lyssnat på låten tidigare men inte haft nåt att säga om den, men tycker nu att sången är fin men lite stel i uttrycket, vill nog ha lite mer känslor, så att man kan tro på vad texten vill förmedla.
Ang. Mahans trumpålägg tycker jag ljudet på trummorna är för mesiga. Sedan är det ganska otajt i början, men det tar sig mot slutet. Är inte Johans trummor midistyrda? Borde väl gå att fixa missar i inspelningsprogrammet.
Summa summarum eller nåt - Trevlig låt och mysigt framfört fast lite ospännande

Hej!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Väldigt fin sång. Har man det kan det bli hur bra som helst. Bra låt också.

Trummorna: Alldeles för mycket fill och väldigt otajta. Var inte orolig för att kvantisera dom snortajt. Det är ändå velocityn som gör att dom låter levande.

Pianot: Behöver livas upp. Lite platt sound nu, men har väl inget standardrecept på hur man gör det.  :wacko:

Ak.gitarren: Byt till ett hårt plektrum eller spela med fingrarna. Nu låter det mest som ett tunt gammalt Sharkfin-plektum. Det blir onödigt mycket oljud av tunna plektrum. Minst 1 mm, men gärna tjockare.

Solot: Snygg gitarrljud. Det låter som om du har "skrivit" solot så du vet vad du ska spela. Lägg i så fall ner lite tid på att få det tajt. Du har bra utgångsmaterial i ditt solo tycker jag.

Bra jobbat. Jobba klart.  ;)


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Fin sång. Bra låt överlag men pianoljudet suger.
Bra trummor, kanske lite mycket cymbaler dock för den här typen av låt. ;)
Mvh / djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria