Kontrollrummet

Externa hårdiskar?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Tja!

har kollat lite på externa hårdiskar, och funderar om dessa är bra att använda till direktinspelning på? är USB2 interfacet tillräckligt snabbt för att spela ner grejerna på disken utan latencyproblem eller knaster?

Sen finns det ju olika hastigheter på hårdiskar, är 7200 rpm att föredra, eller har det mindre betydelse?

Något annat att tänka på, och har ni några rekommendationer på bra externa diskar med usb2 interface?

 :wacko: :blink: :wub: :P

Tack!


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Den erfarenhet jag har av USB-hårddiskar är inte särskilt vidare. Jag köpte en för ett och ett halvt år sedan och det fungerade inte särskilt väl. Varje gång jag tryckte igång inspelning stannade sequencern upp ca 3-4 sekunder innan det satte igång. Enligt Lacies (som var tillverkaren) support är inte USB-diskar optimerade för multimedia av något slag fick jag veta. Som tur var fick jag byta den mot en firewiredisk (jag fick lägga någon hundralapp emellan dock).

När det gäller hastigheten på hårddiskar har det alltidf varit rekommenderat att ha 7200 rpm. 5400 rpm sägs vara för lite. Detta har jag dock ingen egen erfarenhet av.

Så köp helst en firewire-hårddisk på 7200 rpm. Min Lacie har fungerat väldigt bra de ca 18 månaderna jag har haft den. den enda problemet har varit att jag har behövt starta om den en gång ibland för att datorn ska öpptävka den (en laptop i mitt fall).

Ett bra firewirekort är för övrigt också önskvärt att ha. Tror bestämt att Texas Instrument (jag kan ha fel här) är den tillverkare som är mest pålitlig.
www.akoume.com


Utloggad tsmalmbe

Jag har spelat in på Lacies lilla legokloss, USB2 och 7200. Fungerade 100% bättra än med att spela in på den långsamma laptop-skivan (knaster och sprak, dropouts).

Firewire är säkert bättre, men om USB2 fungerar bra, så märker du ingen skillnad. Frågan är väl, hur bra USB2 fungerar. Skivorna är samma, oberoende av interfacen. Alltså: en FW-skiva håller inte något längre än en USB2-skiva, om de är samma tillverkares skivor.

Kom ihåg att erfarenheterna varier mycket då det gäller olika märken och interfacen. Endel verkar ha jävla massa problem med USB2-skivor. Endel hatar Lacie. Mitt råd är att köpa enligt behov. För backup, och inspelning nu och då,  skit samma, de snurrar ju bara en par varv i veckan, så de kommer nog att hålla ihop. För inspelning med stor volym, köp något dyrare grej, eftersomdet ändå blir billigare så (jfr. med att du först köper den billiga, för att lite senare ändå hamna köpa den dyrare).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Kan tillägga att jag gjorde en liten hårddisktest i en gammal dator för några år sedan. I den hade jag just 5400 RPM-diskar, eftersom det var det vassaste som fanns då. Med den kunde jag utan bekymmer spela upp 50 audiospår samtidigt, så det där med att 5400 RPM-diskar är för slöa är något man nog ska ta med en stor nypa salt. Å andra sidan, så är det 7200 RPM som är vanligast nu för tiden, så det finns ingen större anledning att krångla till det, utan ska man köpa nytt, så är det 7200 som gäller.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

Min laptop klarade inte av att spela in fler än två spår tillika, med en resonlig latens kring 4-5ms. Me den externa skivan kunde jag spela in betydlit flere på en gång. Att spela upp var inte alltså problemet (inte direkt, men det påverkades givetvis).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
LaCie är ett av de märken som man definitivt bör avstå ifrån. Köper man LaCie vet man inte alls vad man får. De stoppar i hårddiskar från de tillverkare som "råkar" finnas tillgängliga. Det kan vara vad som helst med andra ord.   :unsure:

LaCie har inte direkt gjort sig kända för kvalitet utan mera för design. Det är också troligen en anledning till att det dyker upp så många som har problem. Vissa går bra - vissa...   :blink:

Köp i stället från en märkestillverkare med känd kvalitet som använder sina egna hårddiskar. Maxtor, Western Digital, Seagate etc.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Kört med en Western Digital 320 Gb disk som inspelningsmedia i ett par år, med USB 2.0. Inga problem. Den går dock ner i viloläge ibland när man är inaktiv men det är mycket möjligt att detta går att slå av så den är aktiv hela tiden. Eftersom det inte är ett stort problem för mig (att behöva vänta ett par sekunder från viloläge till aktiv) så har jag inte orkat kolla upp det.


Utloggad Nossloh

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
En annan grej som är viktig att tänka på är att inte koppla in för mycket enheter på samma usb-gränssnitt.

Om man gör så kan det hända att datorns nätdel inte orkar driva alla enheter vilket gör att datorn stundtals hänger sig eller får blåruta. Dessutom ökar fördröjningen eftersom USB:n måste hålla reda på flera enheter.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
...men externa USB-diskar brukar det ju alltid följa med nätdel till - och dessutom bör man spänningsmata separat eftersom kommunikationen går ner på halv duplex om USB-spänningen måste strömförsörja USB-enheter. Till annat än hårddiskar och ljudkort, spelar det mikroskopisk roll, men det kan vara något att fundera över om man tänker köra med hastighetskrävande prylar... :unsure:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Hej
var på väg att köpa en Lacie extern h-disk men läste en hel del trådar på olika ställen om att de var så kassa.
Tittade sen på maxtor, men även för dem hittade jag trådar som beskrev hur ofta de kraschar
Nu funderar jag på "Western Digital My Book Pro Edition 500GB" usb/fw400/fe800
Är det någon som har erfarenhet av dessa?
 
Tacksam för varningar eller klartecken att köpa.

Ska använda till att lagra musikfiler/projekt.
väntar på en ny Imac som alltså ska vara arbetstation
DAW blir Garageband, PT LE 7.3, Sequel, kanske Logic express
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten