Kontrollrummet

Ljudkort till freddy

gäst · 13 · 2936

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freddy

  • Gäst
Jag tänkte skriva ännu en "vad ska jag välja för ljudkort?"-tråd trots att ni är bra less på dessa skittrådar. Jag kommer antagligen sätta på mig dom lagom stora inhandlings-byxorna inom en snar framtid och behöver därför lite vägledning av er proffs på dessa attiraljer. Vad jag önskar, dock inget måste:

+Kompatibel med min Macbook pro och OSX Leopard (Här viker jag inte en tum) :)
+Externt - vad har jag för altenativ egentligen? :D
+Ett minimum på 8-ingångar skulle vara nice, eftersom jag ska spela in rocktrummor.
+midi :)

Andra saker jag ältar när tänkarmössan åker på:

  • Behöver jag kanske ha mickförstärkare på alla åtta ingångar vid truminspelning? Jag har nämligen inget sådant i hemmet att tillgå, eller ska man ta detta som en separat investering?
  • Jag kommer antagligen spela in den mesta gitarren rakt in i burken med en POD eller någon annan liknande leksak internt. Finns det någon fördel här i valet av ljudkort?

Nu kommer jag inte på mer skit... Återkommer väl senare antagligen. Bistå gärna med länkar och sen undrar jag om den lokala musikaffären är att föredra eller?

//Freddy


Utloggad tsmalmbe

Motu har just kommit ut med en ny version av 828:an, mk3 heter det nu. Utöver det normala "ungefär 8 in/ut and then some", så tillkommer 2 ADAT portar man kan använda tillika.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


freddy

  • Gäst
Motu har just kommit ut med en ny version av 828:an, mk3 heter det nu. Utöver det normala "ungefär 8 in/ut and then some", så tillkommer 2 ADAT portar man kan använda tillika.


Nu satte jag inga direkta prisgränser, men jag är student och knappast gjord av pengar. Vad kostar detta ljudkort? :D
« Senast ändrad: 21.02.2008, 13:14:04 by freddy »


Utloggad tsmalmbe

Motun: Kring 700-800€ tror jag. Det är gängse pris för ett kvalitativt kort som är en bra grund för framtiden.

Andra alterntiv är kanske en Firepod med 8 preamps, men utan expanderingsmöjligheter (ingen ADAT alls).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


freddy

  • Gäst
Motun: Kring 700-800€ tror jag. Det är gängse pris för ett kvalitativt kort som är en bra grund för framtiden.

Andra alterntiv är kanske en Firepod med 8 preamps, men utan expanderingsmöjligheter (ingen ADAT alls).

Ok bara att börja spara då :)

Förresten vad är det som skiljer den gamla modellen mot denna nya? Den gamla kan man hitta till riktigt bra pris beggad såg jag. Mk2.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Jag tipsar väl i vanlig ordning om mitt nya ljudkort som jag är grymt nöjd med. Ett Focusrite Saffire PRO 26 I/O, kostar ca 6300:- på Thomann. Har för mig funkat felfritt och har ruskigt bra förförstärkare. Alternativt "lillebror" Saffire PRO 10 I/O, som kostar ca 4600:- på Thomann. Men då har du inte möjlighet att bygga ut det utan 8 in ut + s/pdif är max. Kan nog iof koppla ihop flera ljudkort via firewire, men du kan t ex inte köpa Behringers ADA8000 och koppla via Adat-ingången.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad tsmalmbe

[Förresten vad är det som skiljer den gamla modellen mot denna nya? Den gamla kan man hitta till riktigt bra pris beggad såg jag. Mk2.

"Utöver det normala "ungefär 8 in/ut and then some", så tillkommer 2 ADAT portar man kan använda tillika."


...istället för en ADAT alltså.

Dubbla hörlursutgångar har den nya också.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


freddy

  • Gäst
Ok, ja det är helt klart intressant. Vart får man bäst pris på musikprylar?


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Ok, ja det är helt klart intressant. Vart får man bäst pris på musikprylar?

Kolla in thomann.

www.thomann.de
finns en tråd om dem.
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=7760.0


freddy

  • Gäst
Ok, ja det är helt klart intressant. Vart får man bäst pris på musikprylar?

Kolla in thomann.

www.thomann.de
finns en tråd om dem.
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=7760.0

just ja, många som pratar om denna "cyberstore" här på forumet. Har aldrig själv handlat där, men dom verkar ha bra priser faktiskt. Det kortet som tsmalmbe pratar om verkar ligga ett par tusenlappar under bästa pris på prisjakt.se...


freddy

  • Gäst
Glömde bort att avsluta denna tråd.

Det blev ett Motu 828 mk3:


Sen köpte jag till lite annat skit också för att få det att funka.

Tack för alla som tog sig tid och svarade, det uppskattas.



Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Tillbehör måste ha varit preamps för rocktrummorna B)


freddy

  • Gäst