Forum > Färdiga produktioner

stajo feat. Marruschkka - Why

<< < (3/6) > >>

Zyan:
Tycker om denna som fasen, men inspelningen på sången är lite irriterande.

Det känns som kroppen på rösten är bortskuren, för övrigt så är allt fullt njutbart.
Kanske en dubbning med en annan mick skulle lösa det bara för att ligga i bakgrunden och fylla där den andra inte klarar.

Ljus röst men med kropp är underbart att lyssna på.
Denna t.ex

Rattlesnake:
Tonarten ger en helt annan prägel på låten, känns mer sofistikerad än herrarnas versioner.

Sången låter kanon tills digitaldisten kommer, synd, det brukar tyvärr vara omöjligt att rädda. Men Marr gör bara tagningarna bättre och bättre, så det är bara på'n igen. Ekot i början känns lite övertydligt. Kanske lite hårt skuren bas på sången.

När låten kommer igång så saknas akustiska gitarren, men jag saknar den inte, för arret kommer fram bättre. Bästa mixen är det också, är imponerad över hur du lyckas få volym utan att det låter pumpande.

Var tvungen att lyssna på ur-versionen också. Du har utvecklats mycket sen dess... Modigt av dig att lägga upp den.  :)

MaxB:
Marruschkkas din röst är fantastiskt användbar! Jag tackar för skön lyssning.

Jag vill höra mer av din röstkaraktär, skulle vilja ha med mer övertoner från rösten. Jag vet inte vad jag tycker saknas eller vad som skulle åstadkomma det - en annan mikrofon eller nån kompressor eller att rösten färgas av en rör-preamp? Jag tror jag saknar nånting som ger en klarhet i de övre frekvenserna...

Vad använder du för utrustning: mikrofon - preamp - ljudkort?

Marruschkka:
Tackar för det omdömet :D

Jo, jag är ju nybörjare på tekniken, men fick rådet förra året att köpa ett Terratec Phase X24-ljudkort, micen Studio Project B1 (kondensator med puff), Cubase LE följde med ljudkortet, har ingen preamp.Drog igång med inspelningar i dec.07, väldigt nytt detta, men så förtvivlat skoj!

Har lite problem att riktigt se när jag skjuter i taket vid inspelning, kan bara se att det från det gröna ok-nivån kan skift mot gult-något som jag insett gör att det kan spricka på höjden ibland.Typiskt nybörjarfel antar jag, har lixom inte fått till bra medhörning så jag drar upp på gainen. Säkert lätt avhjälpt om nån visar mej hur man grejar det utan att det går ut över inspelnings-kvalitén ;)
Jag tänker konsultera min vän herr inspelningstekniker rätt omgående, han har varit bortrest en längre tid, det var bl a han som tipsat mej på inköpen oxå.
Har du nåt tips så är det varmt välkommet!

/Marr

MaxB:
Det är skoj och (tycker jag) fantastiskt vad man kan åstadkomma.
Nu läser jag att ditt ljudkort saknar preamp. Får mikrofonen 48Volt fantommatning från ljudkortet eller från annat håll?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion