Kontrollrummet

Kan Cubase SX3 hitta ljud i en synth modul?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Legato

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Hej alla cubase-kunniga

Jag undrar följande:

Cakewalk och Sonar har en bra funktion ---man kan ladda ner alla ljudnamn i en extern synth-modul t.ex Roland 2080 (även de ljud som ligger på expansionkorten).
Det ligger alltså färdiga namnlistor med alla ljud som finns i olika moduler färdiga i programvaran Sonar.
Man slipper då att sitta och knappa in alla MSB och LSB för att få rätt ljud. Jättebra och smidigt för oss gamlingar som fortfarande envisas med externa synth-moduler  ;)

Finns motsvarande "ljudlistor" klara i Cubase SX 3?
Var/ Hur hittar jag dom?

Är det ngn som vet vore jag väldigt glad :D att få en vink om hur man gör.

Ha det gott alla musikanter
Legato




Utloggad Legato

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Hej

Finns det någon där ute i cyber-rymden som kan ngt om tråden

Kan Cubase SX3 hitta ljud i en synth modul? som skickades i går

Vore mycket glad om någon kan läsa tråden och svar på frågan det skulle "förenkla livet" mycket  :D

Tacksam för minsta ledtråd
Legato


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Alltså... Om du vill promota din tråd, är det inte enklare att posta i DEN då?
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Gå till menyn "Devices"- Midi Device manager. Klicka på "Install Device" du får då fram en lista på på midi-instrument.Om ditt midi-instrument inte finns med får du använda GM eller XG-standard. Klicka sedan på instrumentet i listan för att markera det och klicka sedan i det svarta fältet för "output" och man får upp en lista över möjliga Midi outputs. Välj det Output instrumentet är kopplat till.
Källa: Datorstudion av Johan axelsson.
« Senast ändrad: 18.03.2007, 19:34:27 by Clemens »


KillwithSkill

  • Gäst
En minsta ledtråd jag kan ge dig är att du läser reglerna eller följer ledtråden ut härifrån!
« Senast ändrad: 18.03.2007, 15:09:57 by KillwithSkill »


Utloggad Gubben i Kalmar

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Pippin hette Hobbe och kallades Bigles
    • Visa profil
Hej

Tråden finns men ingen respons! :wacko:

Hur som haver... det fixa sig till slut hoppas jag!

Vänligen
Gubben i Kalmar :D


---------------------------------------------

 Kan Cubase SX3 hitta ljud i en synth modul?
« skrivet: 2007-03-17, 20:08:34 » Citat 

--------------------------------------------------------------------------------
Hej alla cubase-kunniga

Jag undrar följande:

Cakewalk och Sonar har en bra funktion ---man kan ladda ner alla ljudnamn i en extern synth-modul t.ex Roland 2080 (även de ljud som ligger på expansionkorten).
Det ligger alltså färdiga namnlistor med alla ljud som finns i olika moduler färdiga i programvaran Sonar.
Man slipper då att sitta och knappa in alla MSB och LSB för att få rätt ljud. Jättebra och smidigt för oss gamlingar som fortfarande envisas med externa synth-moduler 

Finns motsvarande "ljudlistor" klara i Cubase SX 3?
Var/ Hur hittar jag dom?

Är det ngn
Med vänlig hälsning
Gubben i Kalmar


Utloggad tsmalmbe

Finns motsvarande "ljudlistor" klara i Cubase SX 3?
Var/ Hur hittar jag dom?

Du kan hitta nånting på nätet, men i regel så finns endast ett fåtal färdiga "program change"-listor färdiga i kubisen. Tough luck. Jag trodde det var lika illa överallt!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

En minsta ledtråd jag kan ge dig är att du läser reglerna eller följer ledtråden ut härifrån!

Vad han vill säga är att man går in i sin tråd, och skriver nånting. Då "väcks" den upp igen, och man kan få svar. Reglerna säger också att man inte helst skall gå "bumpa" sina trådar på det här sättet mer än 1 gång per 24h.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Legato

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Hej igen alla Cubase-vänner

Har jag gjort ngt regelbrott så var det av ren okunnighet   :(

MEN ber ändå ALLA om ursäkt för detta hoppas att en okunnig själ kan få upprättelse
Jag är helt ny här
Var lär/läser man om de seder och bruk på detta forum ?(så att jag inte torskar igen)

Tack för de svart som var konstruktiva
Mvh
Legato


Utloggad Linus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 51
  • Ljudtekniker/radioproducent
    • Visa profil

Utloggad Legato

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Hej Linus

Tusen TACK för ett mycket konstruktivt och begripligt svar

GULD!!!!!


Mvh
Legato


Utloggad Legato

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Hej igen

Jag har ju ovetande brutit mot en av forumets regler
Jag läste dessa --- MEN följande förstod jag inte  :unsure:

8. Bumpa.
Att bumpa trådar som är under 24 timmar gamla ogillas.


Vet man inte vad bumpa innebär ----DÅ är ju denna regel meningslös.

För oss som inte är uppvuxna på ett forum eller är fullt utbildade i denna terminologi
vore det av stort värde att sådan text som är av stor vikt skrivs så att ALLA, oavsett vana eller bakgrund, kan förstå vad som avses.
Detta är ju inte minst viktigt när det gäller de regler som skall gälla på ett foum.

Skriver detta i all välmening för att inte flera skall ramla i fällan.

Ha det gott alla musikanter
Legato


Utloggad tsmalmbe

8. Bumpa.
Att bumpa trådar som är under 24 timmar gamla ogillas.


Vet man inte vad bumpa innebär ----DÅ är ju denna regel meningslös.


Jag beskrev det ju här, just in case :)

"Vad han vill säga är att man går in i sin tråd, och skriver nånting. Då "väcks" den upp igen, och man kan få svar. Reglerna säger också att man inte helst skall gå "bumpa" sina trådar på det här sättet mer än 1 gång per 24h."
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Legato

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Hej igen

Jag uppskattar verkligen din hjälp tsmalmbe!!  TACK!!

MEN det jag menar är
Regeltext som skall gälla ALLA skall också (utan hjälp) förstås av ALLA
även av dem som inte är utbildade i forumeiska-språket, eller är vana vid ev slangord som används här eller har passerat de 35 eller inte är uppväxta på forumet  ;)
Är det viktiga regler som gäller alla så skall de vara tydliga och direkt begripliga av alla.
 
Det undviker mycket av missförstånd och onödigt strul. MEN detta är bara min högst egna uppfattning.
Allt skrivet för att skapa en så trevlig mötesplats som möjligt

Ha en bra dag alla musikanter
Mvh
Legato



Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Hej igen

Jag uppskattar verkligen din hjälp tsmalmbe!!  TACK!!

MEN det jag menar är
Regeltext som skall gälla ALLA skall också (utan hjälp) förstås av ALLA
även av dem som inte är utbildade i forumeiska-språket, eller är vana vid ev slangord som används här eller har passerat de 35 eller inte är uppväxta på forumet  ;)
Är det viktiga regler som gäller alla så skall de vara tydliga och direkt begripliga av alla.
 
Det undviker mycket av missförstånd och onödigt strul. MEN detta är bara min högst egna uppfattning.
Allt skrivet för att skapa en så trevlig mötesplats som möjligt

Ha en bra dag alla musikanter
Mvh
Legato


Är man nu HELT ovetande om hur ett forum funkar o de begrepp som används, så är det nog inte hela världen om man bryter en sån här regel. Du har ju lärt dig nu, eller hur?