Kontrollrummet

USB-problem

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Min dator skriker när jag har två midiinterface på samma USB hub. Borde den verkligen det?
Är enda lösningen att skaffa ytterligare ett pcikort? :(


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Hmm.. har aldrig provat något liknande, men om jag får gissa så skulle det kunna vara så att det uppstår en konflikt när de bägge enheterna försöker använda samma drivrutin eller liknande?

En mycket vild gissning.. Hur lyder felmeddelandet?


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil

Utloggad tsmalmbe

Din HUB är USB 1.1 och inte USB2.0?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Nej det är USB 2 hela vägen... fattar faktiskt inte riktigt.


Utloggad tsmalmbe

Kan du inte helt enkelt koppla in dina [wiki=MIDI]MIDI-grejer[/wiki] på två olika USB-portar i datorn? Varför skall de kopplas i samma hub?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Alltså jag har två hubbar i datorn, två midi och ett ljudkort. Tyvärr tillåts bara en av varje per hubb. Verkar som jag får skaffa ytterligare en pci...


Utloggad tsmalmbe

Det är för mig oklart vad du menar. Dra ut dina hubbar, och koppla dina saker direkt i din dators USB-portar och testa om det fungerar.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Det är för mig oklart vad du menar. Dra ut dina hubbar, och koppla dina saker direkt i din dators USB-portar och testa om det fungerar.


Ok, jag var lite otydlig. Jag har två grupper usb-portar i burken, två på framsidan som går till moderkortet och ett gäng på baksidan som är kopplade till ett pci-kort. Mitt problem är att ingen av dessa grupper klarar hantera två musiksaker samtidigt. Med musiksaker menar jag midiinterface och ljudkort. Eftersom alla usb-anslutningar är av 2.0-typ och datorn är relativt snabb (3+ghz) och minnet är normalstort (1gb) så tycker jag detta är lite märkligt. Det jag funderar över är i första hand är om usb-standarden är så kontruerad att faktiskt endast en "tung" anslutning i taget funkar -vilket jag håller för otroligt- eller om kanske någon av mina musiksaker är felinstallerade -jag har såklart installerat om- och slutligen om det kan vara så att någon av musiksakerna inte fungerar som den ska.

Tror ni det är värt att skaffa fler usb-portar för att testa, eller är det någon annanstans jag ska leta?


Utloggad tsmalmbe

OK, då talar vi samma språk, eller lite ditåt. Är du säker på att de USB-portarna du har i datorn verkligen är en grupp, och inte separata? Kolla i device manager - som exempal kan jag säga att min bärbara visar upp 5 stycken sk. 'root hubs', vilka alltså alla då är separata.

USB borde klara av tunga grejer. Men, borde är ju en sak och praktik en annan.

Jag skulle helt enkelt systematisk testa igenom en matris i vilken skulle ingå att testa på en annan dator, testa med andra controllers, testa att koppla dom i olika portar etc. etc.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Thomas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
    • Beatscape
USB-enheter har möjligheten att reservera bandbredd från systemet. Dock känns det osannolikt att hela 480Mbps-bussen skulle behöva gå åt. Exakt vilka USB-enheter har du inkopplade?

Du kan kontrollera hur mycket bandbredd som är reserverad genom att:
* Gå in i Device Managern (dvs My Computer, Properties, Hardware, Device Manager)
* Se till att "View Devices by Type" är vald i menyn
* Under varje USB-controller, gå in på "Advanced"-fliken och se hur mycket bandbredd som används.
* Koppla in och ur enheterna tills du hajjar hur det hänger ihop

Nu har vi en blogg och Facebooksida också!


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Exakt vilka USB-enheter har du inkopplade?
M-box, M-Audios Midisport och M-audios Oxygen.

SKa dyka ner i enhetshanterarn och kolla bandbredd. Tack båda för bra svar!


Utloggad Thomas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
    • Beatscape
Exakt vilka USB-enheter har du inkopplade?
M-box, M-Audios Midisport och M-audios Oxygen.

SKa dyka ner i enhetshanterarn och kolla bandbredd. Tack båda för bra svar!

Hur har det gått?

Nu har vi en blogg och Facebooksida också!


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Och visst är det väl som så att om du trycker i en USB 1.1 i en hub så ställer hela huben om sig till 1.1 även om den är 2.0. Tänkte på MIDI-interfacen.. Dom ska ju klara sig på 1.1 egentligen och är troligen 1.1 kompatibla då.. :huh: