Kontrollrummet

Hur fungerar "KARMA"?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hackeman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
  • Jag har dålig karma.
    • Visa profil
    • mera.hacke.nu
nu får jag väl tummen ner istället antar jag..  :ph34r:




Grattis. :)

Om jag då ska vara seriös för en stund angående detta delikata ämne så tror jag Karma uppmuntrar till mer negativt än positivt. Det motverkar sitt syfte, lixom. Hur många kommer inte att tänka "fan, det var nog den dj-veln som gav mig tummen ner... han ska få igen!". Och sen är den onda cirkeln igång.

Eller hur lång tid tar det innan folk börjar regga sig med dubbla konton bara för att tummen-uppa-sig-själva gång på gång? Bara för att det känns så förbannat viktigt att ha hög karma, ungefär som det kändes viktigt att ha många inlägg på Studioforumet (nej, jag vägrar erkänna att jag en gång tyckte så själv :ph34r:).

Men vad vet jag. Jag bara skriver mina ärliga åsikter, och får kass karma på köpet. Tjohoo.

Thumbs crossed!
« Senast ändrad: 03.03.2007, 04:53:40 by hackeman »
http://mera.hacke.nu


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
nu får jag väl tummen ner istället antar jag..  :ph34r:




Grattis. :)

Om jag då ska vara seriös för en stund angående detta delikata ämne så tror jag Karma uppmuntrar till mer negativt än positivt. Det motverkar sitt syfte, lixom. Hur många kommer inte att tänka "fan, det var nog den dj-veln som gav mig tummen ner... han ska få igen!". Och sen är den onda cirkeln igång.

Eller hur lång tid tar det innan folk börjar regga sig med dubbla konton vara för att tummen-uppa-sig-själva gång på gång? Bara för att det känns så förbannat viktigt att ha hög karma, ungefär som det kändes viktigt att ha många inlägg på Studioforumet (nej, jag vägrar erkänna att jag en gång tyckte så själv :ph34r:).

Men vad vet jag. Jag bara skriver mina ärliga åsikter, och får kass karma på köpet. Tjohoo.

Thumbs crossed!

WORD Hacke!
En annan aspekt på det hela är ju att om man t.ex. jämför dig och mig så kan man ju tro att jag är lite smått stupid som har skrivit ungefär 160 substanslösa inlägg (även om nu så är fallet här :lol:) och har 3 i karma medan du har 4 i karma och har skrivit ungefär 40 inlägg.  :blink:

Edit: haha nu fick vi visst ett karma var bara för det haha  :wub:
« Senast ändrad: 03.03.2007, 04:25:14 by djonas »
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


DåligtGehör

  • Gäst
Tumme ner & tumme upp, aldrig man vet vem som får fjupp
Tumme upp & tumme ner, man gör sitt bästa men inget det ger   :(

Tumme upp & tumme ner, jag säger som ni vill och blir populär - trodde du va
Men Tumme ner & tumme upp, jag kommer igen jag ger aldrig opp
Snart, snart skall min karma va i topp, topp topp.

---

Får tonsättas!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Finns ju en sång redan med massive attack

KarmaComa -jamaican aroma!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Overkill

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
  • Jag är bäst.
    • Visa profil
Måste posta Fiddens excellenta dikt:

Krama mig!
Karma mig!
Arma mig, jag är sjuk

Dumma dig!
Att flumma sig!
Akta mig, jag är mjuk

Dom sa till mig
PASSA DIG
du har små insekter på din .... buk

Krama mig
Karma mig
Gör saker med min.. duk.


Fidden, när jag ser dig nästa gång ska jag kra... karma dig! :wub:
Maybe. Maybe not. Maybe fuck yourself.

http://www.myspace.com/janiceprix


Utloggad hackeman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
  • Jag har dålig karma.
    • Visa profil
    • mera.hacke.nu
nu får jag väl tummen ner istället antar jag..  :ph34r:




Grattis. :)

Om jag då ska vara seriös för en stund angående detta delikata ämne så tror jag Karma uppmuntrar till mer negativt än positivt. Det motverkar sitt syfte, lixom. Hur många kommer inte att tänka "fan, det var nog den dj-veln som gav mig tummen ner... han ska få igen!". Och sen är den onda cirkeln igång.

Eller hur lång tid tar det innan folk börjar regga sig med dubbla konton vara för att tummen-uppa-sig-själva gång på gång? Bara för att det känns så förbannat viktigt att ha hög karma, ungefär som det kändes viktigt att ha många inlägg på Studioforumet (nej, jag vägrar erkänna att jag en gång tyckte så själv :ph34r:).

Men vad vet jag. Jag bara skriver mina ärliga åsikter, och får kass karma på köpet. Tjohoo.

Thumbs crossed!

WORD Hacke!
En annan aspekt på det hela är ju att om man t.ex. jämför dig och mig så kan man ju tro att jag är lite smått stupid som har skrivit ungefär 160 substanslösa inlägg (även om nu så är fallet här :lol:) och har 3 i karma medan du har 4 i karma och har skrivit ungefär 40 inlägg.  :blink:

Edit: haha nu fick vi visst ett karma var bara för det haha  :wub:

Hehe, jag oxå.  :D :huh:

Men jag är med, man kan alltså räkna ut sitt medlemsvärde med formeln Antal Inlägg / Aktuell Karma. Så just nu har jag högre värde än dig, vilket vi båda vet är osant. Du är snäll, duktig och hjälpsam. Jag gör mig mest rolig på andras bekostnad.

På tal om Karmalåtar så nominerar jag Karma Chamelon med Boy George / Culture Club. -_-
http://mera.hacke.nu


Florian le Sage

  • Gäst
nu får jag väl tummen ner istället antar jag..  :ph34r:




Grattis. :)

Om jag då ska vara seriös för en stund angående detta delikata ämne så tror jag Karma uppmuntrar till mer negativt än positivt. Det motverkar sitt syfte, lixom. Hur många kommer inte att tänka "fan, det var nog den dj-veln som gav mig tummen ner... han ska få igen!". Och sen är den onda cirkeln igång.

Eller hur lång tid tar det innan folk börjar regga sig med dubbla konton bara för att tummen-uppa-sig-själva gång på gång? Bara för att det känns så förbannat viktigt att ha hög karma, ungefär som det kändes viktigt att ha många inlägg på Studioforumet (nej, jag vägrar erkänna att jag en gång tyckte så själv :ph34r:).

Men vad vet jag. Jag bara skriver mina ärliga åsikter, och får kass karma på köpet. Tjohoo.

Thumbs crossed!

Du och jag hackeman  :rolleyes: detta är ju precis vad jag befarar och varnar för!


Utloggad carl cadello

Detta med karma måste tydligen vara viktigt!!

Vad säger det om självkänslan?


Florian le Sage

  • Gäst
Ingenting Carl, men kanske mer om något annat som du kanske kan fundera på...


Utloggad carl cadello



Utloggad Itzhak

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
jag känner att jag inte kommer att använda just den här funktionen, eftersom den kan användas för att "sänka" personer, utan egentlig anledning.


fast den är ganska rolig.


Florian le Sage

  • Gäst

Utloggad Rockoko

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • Rockoko
Jag mådde lite illa av funktionen "KARMA".... kände nog spontant att det det kommer vara diplomatiska mysgubbar som får massa poäng.
Tror att KARMA funktionen kan ha viss poäng med tanke på att man tänker till innan man skriver inlägg... helst skulle jag vilja ha en funktion där man kan välja bort att se KARMA hos sej själv och hos andra om man irriterar sej på den.
Om den blir för betydelsefull för mängnden blir det i slutändan att man inte kan ifrågasätta/kritisera Mysgubbar med hög karma = ger - i karma, men det skulle va ok att ifrågasätta folk med sämre karma för det ger +...

Är väll detta Florian le Sage är inne på med?


...Jag ska försöka ignonera funktionen överhuvudtaget innan jag bestämt mej vad jag tycker, och det beror på hur den kommer att användas av oss !


Utloggad tsmalmbe

Citera
det beror på hur den kommer att användas av oss

Just det.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Jag vill utöka funktionaltiteten så man kan ge ett långfinger...
blargh


Utloggad carl cadello

Jag vill utöka funktionaltiteten så man kan ge ett långfinger...

Eller en brevbomb kanske?
eller kanske en riktig bomb?
och vad skulle det tjäna till?

Ta bort skiten!


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Mjo jag är nog böjd att hålla med angående karmans funktion, den känns inte riktigt rättvisande... Jag röstar nej till karma. Känns mer som att det blir en inre tävling om vem som har mest karma. Och vad bevisar det egentligen?
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Itzhak

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Jag vill utöka funktionaltiteten så man kan ge ett långfinger...
ja, man vet ju inte var den där tummen har varit...


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Mjo jag är nog böjd att hålla med angående karmans funktion, den känns inte riktigt rättvisande... Jag röstar nej till karma. Känns mer som att det blir en inre tävling om vem som har mest karma. Och vad bevisar det egentligen?

Att man är bäst, mest populär och mest omtyckt och vem vill inte vara det? Jag tycker fortfarande att det är en hyfsat bra funktion. Mest för att jag oftast är en snäll kille och vill ge mycket god karma till mina medmännsikor.  :)


Utloggad Anders

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
    • Dj Zero
"JAG anser...", således, "Karma har kommit för att stanna"...?

Du får tummen ner för din IDG-mässiga inflexibilitet att åhörsammma användarnas önskemål. ;)

Personligen tycker jag Karma är lite roligt, men mest löjligt. Kommer att kosta en massa onödig energi.

Ska bli kul o se hur kass karma jag får för detta inlägg nu. :D


"Jag anser..." : Jag kan väl inte svara för någon annan än mig själv, alltså blir det bara JAG!
"Karma har kommit för att stanna" : En ny funktion som dyker upp i allt fler forum...


Florian le Sage

  • Gäst
Det är väl det som är själva poängen, annars hade jag inte härjat med er om detta, att du som Moderator kanske skulle uttrycka dig lite mer neutralt i sådana här frågor eftersom det ännu inte är helt klart om det är alla forum-medlemmars önskemål att denna funktion skall få stanna???
(eftersom ni påstår att ni välkomnar förslag/kritik och synpunkter på förbättringar, eller..)
 ;)


DåligtGehör

  • Gäst
Håller med Hacke om att de mest kommer att spilla onödig energi.

Själv har jag inte klickat särkilt mycket på det och inte en ändå tumme ner. Dock märker jag att min karma pendlar lite upp och lite ner hela tiden. Jag kan inte på något sätt koppla det till inlägg jag gjort så det är mest ett mysterium vilket antingen bekräftar det Hacke sa eller möjligen min brist på...

Jag tycker att om man skall behålla det - vilket jag röstat nej till - så skall det åtminstone kopplas till en anledning.

* Ett specifikt inlägg samt på något sätt var det var för fel eller rätt.

* Stavfel eller annan småtskit.

* Gillar dig/Gillar inte dig.

* Etc.

Som det är nu så blir det mest en rätt trist och ogripbar grej.


Florian le Sage

  • Gäst
Ja men det är ju det jag säger hela tiden, kolla på mig tex, jag har legat konstant på minus sedan igår tack vare att jag säger vad jag tycker om denna funktion, och bara det gör att folk dissar mig...det här är inget jag blir ledsen för eller bryr mig om personligen då jag vet hur de mänskliga mekanismerna sätts i/ur spel, det är klassiskt och det upprepar sig ständigt genom historien.
Jeanne D´arc, Jan Hus och många fler har anklagats av sin samtid för kätteri och bränts på bål, idag sänker folk andra med nyare metoder, som denna Karmaploj vilken sannolikt kommer att behöva modifieras om rejält om den inte utrotas vilket är min högst personliga önskan och åsikt!
 B)


Utloggad Lynxo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
  • It's not paranoia when they ARE out to get you!
    • Visa profil
Som jag skrev i den andra tråden (ska kanske slå ihop dom), så vore det allra bästa att bara trådstartaren kan dela ut karma, och att det inte alls ska gå off topic-trådar. "Fan, vilket bra svar på min statistik-tråd, här får du en karma!" :rolleyes:
Fighting for peace is like fucking for virginity.


Utloggad hackeman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
  • Jag har dålig karma.
    • Visa profil
    • mera.hacke.nu
"JAG anser...", således, "Karma har kommit för att stanna"...?

Du får tummen ner för din IDG-mässiga inflexibilitet att åhörsammma användarnas önskemål. ;)

Personligen tycker jag Karma är lite roligt, men mest löjligt. Kommer att kosta en massa onödig energi.

Ska bli kul o se hur kass karma jag får för detta inlägg nu. :D


"Jag anser..." : Jag kan väl inte svara för någon annan än mig själv, alltså blir det bara JAG!
"Karma har kommit för att stanna" : En ny funktion som dyker upp i allt fler forum...

Jahaja, nähänä, du pratade självkart inte om detta forum. Utan vilket som helst. Mhmmmmm.

Och därav har min redan klena karma halverats sen jag sist besökte forumet. :lol: Som nån skrev ska man passa sig för vem man säger mot, om man nu bryr sig om sin karma. :rolleyes:

Nåja, bara så du vet så gav jag dig ingen tumme ner som jag skrev. Kolla loggen.

Thumbs crossed.
http://mera.hacke.nu


Utloggad Rockoko

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • Rockoko
....Det jag stör mej på messt på KARMA funktionen är att man utan motivering och anonymt kan "Poängsätta" varandra.
Ska man tycka något ska man kunna motivera detta.....
EN människa kan sitta och trycka - på någon varje gång det finns möjlighet för det.

Jag har faktiskt trykt tumme upp på Florian le Sage hela 6 gånger !    ....bara det är fel kanske, men det kan likväl vara någon som trycker tumme ner ist.
(anser att han är värd dom trycken för han talar om vad han tycker utan att linda in orden)

Ok med KARMA, men man ska kunna motivera varför !   


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Jag förstår faktiskt inte vart allt bråk och alla upprörda och överdramatiska känslor kommer ifrån!?

Om forumledningen tycker att det här är en kul funktion så är det väl ändå upp till dem att bestämma huruvida den skall användas eller inte. Och om de vill att det ska röstas om Karmats vara eller icke vara, så är det även upp till dem att starta en omröstning i frågan. Bara för att det här är ett oberoende forum innebär det ju inte att ALLT ska bestämmas helt demokratiskt... Eller??

Jag har svårt att tro att det här med Karma ska kunna få så enormt stora och övergripande konsekvenser. Det är ju som sagt upp till oss alla att bestämma HUR vi använder det!


Florian le Sage

  • Gäst
Det är inget bråk och det är inga upprörda känslor, det är däremot fritt för var och en att tycka till om saker och ting-än så länge, du kanske gillar toppstyrning men det finns andra som står för vissa ideal och/eller kriterier som man kanske vill lufta här, för detta är ett forum och där blandas åsikter och synpunkter, annars är det inte ett forum...capisce?!?
 ^_^


Utloggad Anders

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
    • Dj Zero
"JAG anser...", således, "Karma har kommit för att stanna"...?

Du får tummen ner för din IDG-mässiga inflexibilitet att åhörsammma användarnas önskemål. ;)

Personligen tycker jag Karma är lite roligt, men mest löjligt. Kommer att kosta en massa onödig energi.

Ska bli kul o se hur kass karma jag får för detta inlägg nu. :D


"Jag anser..." : Jag kan väl inte svara för någon annan än mig själv, alltså blir det bara JAG!
"Karma har kommit för att stanna" : En ny funktion som dyker upp i allt fler forum...

Jahaja, nähänä, du pratade självkart inte om detta forum. Utan vilket som helst. Mhmmmmm.

Och därav har min redan klena karma halverats sen jag sist besökte forumet. :lol: Som nån skrev ska man passa sig för vem man säger mot, om man nu bryr sig om sin karma. :rolleyes:

Nåja, bara så du vet så gav jag dig ingen tumme ner som jag skrev. Kolla loggen.

Thumbs crossed.


Jag gav dig absolut inte någon "tumme ner" heller och som du verkar ha förstått så
är jag positiv till karman både vad gäller KR och alla andra forum, samtidigt som "jag anser"
(ursäkta uttrycket jag återanvänder) att det inte är något man skall stirra sig blind på.

Personligen har JAG aldrig sagt att man ska "passa sig för vem man säger mot" ifall de va
de du försökte påpeka. Däremot kan det vara hälsosamt att tänka efter vad man
skriver och inte bara skriva vad man tänker. Fastän det står moderator under mitt namn
får jag väl fortfarande säga vad jag tycker, eller?


Utloggad tsmalmbe

Citera
toppstyrning

Blanda inte ihop utvecklingen av forumet, och innehållet i diskussionerna på forumet. Det måtte väl ända vara självklart för alla att om än diskussionen må vara totalt anarkistisk (anarki = den ultimata demokratin), så kan inte utvecklingen av egenskaper på en teknisk nivå vara det. Då det gäller utvecklingen lyssnar vi, men i sista hand så innehar vi all den information som behövs för att göra besluten angående forumets tekniska utveckling. I den informationen ingår, men består icke uteslutande av, forumisternas åsikter.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Det är inget bråk och det är inga upprörda känslor, det är däremot fritt för var och en att tycka till om saker och ting-än så länge, du kanske gillar toppstyrning men det finns andra som står för vissa ideal och/eller kriterier som man kanske vill lufta här, för detta är ett forum och där blandas åsikter och synpunkter, annars är det inte ett forum...capisce?!?
 ^_^
Haha, ok, ja här råder ju absolut lugn och harmoni... :P

Och nej, jag tror inte att jag gillar toppstyrning mer än nån annan här. Men jag försöker ha en viss förståelse för att om man lägger ned en massa tid och energi på att bygga upp ett forum som det här, så kanske man även vill testa sina ursprungliga designidéer ett tag innan nån annan försöker bestämma att vissa saker ska tas bort eller förändras...

Så om jag får lufta mina åsikter så tycker jag att det är rätt så mycket gnäll över nåt som vi inte ens prövat ordentligt än... :)


Utloggad Rockoko

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • Rockoko
Det är inget bråk och det är inga upprörda känslor, det är däremot fritt för var och en att tycka till om saker och ting-än så länge, du kanske gillar toppstyrning men det finns andra som står för vissa ideal och/eller kriterier som man kanske vill lufta här, för detta är ett forum och där blandas åsikter och synpunkter, annars är det inte ett forum...capisce?!?
 ^_^
Haha, ok, ja här råder ju absolut lugn och harmoni... :P

Och nej, jag tror inte att jag gillar toppstyrning mer än nån annan här. Men jag försöker ha en viss förståelse för att om man lägger ned en massa tid och energi på att bygga upp ett forum som det här, så kanske man även vill testa sina ursprungliga designidéer ett tag innan nån annan försöker bestämma att vissa saker ska tas bort eller förändras...

Så om jag får lufta mina åsikter så tycker jag att det är rätt så mycket gnäll över nåt som vi inte ens prövat ordentligt än... :)

Detta med KARMAN blir ju som sagt vad vi gör det till, men jag har förståelse för att det upprör...
Om någon IRL kommer fram och säger:
- Jag gillar inte va du står för !
...och sen inte få en motivering så tycker man givetvis inte detta är ok !

Lite så kan man tolka KARMA... om man vill !
Vet inte om jag är dum men jag vet inte vad karma står för riktigt.

Kan någon i klartext berätta denna funktion som uppenbarligen berör !?!?
...om den inte står för något så förklara vad den är bra för!

"Alla kan editera varandras Karma. Tumme upp, eller tumme ner. Idén med karma är att användarna skall kunna ge "god" karma åt användare som ger bra svar. Likaväl kan man ge "dålig" karma om svaret är fräckt eller ohövligt. Man kan inte se vem som ger en god aller dålig karma."

Vad är ett bra svar?
Jag har inte gett några musikaliska svar eller tips men ligger +
...men snart - kanske  :ph34r:

Nu har jag bestämt mej för att INTE skriva i tråden mer... orkar inte lägga energi på detta !

POK


Utloggad tsmalmbe

Kan någon i klartext berätta denna funktion som uppenbarligen berör !?!?

"Alla kan editera varandras Karma. Tumme upp, eller tumme ner. Idén med karma är att användarna skall kunna ge "god" karma åt användare som ger bra svar. Likaväl kan man ge "dålig" karma om svaret är fräckt eller ohövligt. Man kan inte se vem som ger en god aller dålig karma."

Är det oklar text, så ändrar jag gärna på den?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Rockoko

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • Rockoko
Kan någon i klartext berätta denna funktion som uppenbarligen berör !?!?

"Alla kan editera varandras Karma. Tumme upp, eller tumme ner. Idén med karma är att användarna skall kunna ge "god" karma åt användare som ger bra svar. Likaväl kan man ge "dålig" karma om svaret är fräckt eller ohövligt. Man kan inte se vem som ger en god aller dålig karma."

Är det oklar text, så ändrar jag gärna på den?



Hmmm... blev visst ett till..

Jag la till ditt citat innan jag läste ditt svar. Ville visa att jag va medveten om detta.
Men Förklara varför man inte måste motivera varför när man tycker.
Även om  det är internet så ska man stå för vad man tycker!