Kontrollrummet

Hur fungerar "KARMA"?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pirateKING

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
  • Rockstar in Japan
    • Visa profil
    • Pingvinfilm
Tar bara plats och gör forumet mer plottrig. I vote bort med Karma!
http://pingvinfilm.se


Florian le Sage

  • Gäst
En bra idé, men om det går så tror jag det skulle bli ännu bättre om man ser hur många som har tryckt. Ta Florian som exempel när han hade -1. Är det bara en som har tryckt då så är det ju ingenting, men hade det varit 1000 som hade tryckt och det då hade blivit -1 i snitt, då hade man ju verkligen tagit hans svar med en nypa salt.

Nu skall vi vara försiktiga med generaliseringar tycker jag, risken är att oseriösa människor trycker negativt för de personer dom inte gillar helt enkelt, barnsligt men sant, det finns sådana lirare här i världen och tyvärr även härinne...

Sedan det där med att ta folks inlägg med en nypa salt är i mina öron väldigt tvetydigt oavsett historik;
-om man säger vad man tycker i ett visst ämne som kanske går totalt emot gängse normer eller inte följer strömmen/opinionen liksom, ja då är det väldigt lätt att bli utfryst, illa sedd eller rent av mobbad, så illa är det med människorna, istället för att vara nyfikna/toleranta på olikartade företeelser, oliktänkande individer osv osv...låt oss forma detta forum till ett öppet och humant forum med plats för mer än vad man kan föreställa sig (i positiv bemärkelse) och låta alla få plats med sina funderingar/teser=högt i tak men lågt i tak när folk beter sig illa!
 B)


Utloggad Overkill

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
  • Jag är bäst.
    • Visa profil
En bra idé, men om det går så tror jag det skulle bli ännu bättre om man ser hur många som har tryckt. Ta Florian som exempel när han hade -1. Är det bara en som har tryckt då så är det ju ingenting, men hade det varit 1000 som hade tryckt och det då hade blivit -1 i snitt, då hade man ju verkligen tagit hans svar med en nypa salt.

Nu skall vi vara försiktiga med generaliseringar tycker jag, risken är att oseriösa människor trycker negativt för de personer dom inte gillar helt enkelt, barnsligt men sant, det finns sådana lirare här i världen och tyvärr även härinne...

Sedan det där med att ta folks inlägg med en nypa salt är i mina öron väldigt tvetydigt oavsett historik;
-om man säger vad man tycker i ett visst ämne som kanske går totalt emot gängse normer eller inte följer strömmen/opinionen liksom, ja då är det väldigt lätt att bli utfryst, illa sedd eller rent av mobbad, så illa är det med människorna, istället för att vara nyfikna/toleranta på olikartade företeelser, oliktänkande individer osv osv...låt oss forma detta forum till ett öppet och humant forum med plats för mer än vad man kan föreställa sig (i positiv bemärkelse) och låta alla få plats med sina funderingar/teser=högt i tak men lågt i tak när folk beter sig illa!
 B)
Klart att den risken finns, men den har ju bedömts som liten eftersom funktionen nu finns.

Att ta inlägg med nypa salt är väl kanske ett dumt uttryckt, blir nog mer att man aktar sig och inte lyssnar/svarar/tilltalar personen. Eller så skiter man i vilket och dömer inte personen. Eller så bildar man sig en egen uppfattning om honom/henne.
Maybe. Maybe not. Maybe fuck yourself.

http://www.myspace.com/janiceprix


Utloggad tsmalmbe

Karman skall tas som en nypa salt. Nån får glädja, nån annan ignorerar. Så blir det. Och det är ju redan "fastslaget" att vi inte strävar efter ett ryggdunkarforum, utan ett ärligt forum. Och det "ärliga" innefattar ju allt vad du skriver. Jag tror vi är på samma linjer.

Gillar ni inte Karma-knapparna, kan ni adblockera dom fast :).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Det kan ju vara smart att bara glida med i början och säga bra och vänliga saker.Förhoppningsvis så stiger "Karman" lite,sen när man fått ihop ett gäng - kan man ju kasta ur sig nån dräpare.Då finns det ju lite att ta av liksom.. Vore ju tungt att börja på minus sidan direkt.Detta var ett skämt,om nån skulle ta åt sig.

Lite seriösare då:
Jag förstår ju att det följer med en del bitterhet och konflikter från förra forumet.Det går nog inte att göra så mycket åt. Med tanke på det jätte jobb som grabbarna har lagt ned på detta forum för att vi alla ska trivas,så bör vi ta vårt ansvar lite till mans och bidra med en positiv inställning till varandra.
Helt enkelt bygga vidare på Sveriges(Finlands?)bästa forum för musiker och teknik freaks.Positiv/negativ feedback utvecklar ju oss,huruvida det genererar karma eller drar i från - det är väl upp till varje individ att själv sköta. Är man en "grin olle" så kan man ju vara lite vänlig emellanåt.Skapa lite balans liksom..

ps.Jag är inte ute efter karma,om nu nån lustig kurre får för sig det.

Mvh
Micael


Utloggad Lynxo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
  • It's not paranoia when they ARE out to get you!
    • Visa profil
ps.Jag är inte ute efter karma,om nu nån lustig kurre får för sig det.

Men det fick du, vare sig du vill eller ej! :P

Jag gillar att dela ut bra karma. Jag får en så varm och skön känsla inombords då. :wub:
Fighting for peace is like fucking for virginity.


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
ps.Jag är inte ute efter karma,om nu nån lustig kurre får för sig det.

Men det fick du, vare sig du vill eller ej! :P

Jag gillar att dela ut bra karma. Jag får en så varm och skön känsla inombords då. :wub:

Säger du bara för att du vill ha själv. :P


Utloggad Llauma

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
  • Llåtmakare
    • Visa profil
Det är väl bra om det funkar men jag har en känsla av att det blir en popularitetsgrej där kompisar ger varann klappar i ryggen. Det räcker med ett system där moderatorerna ger varningar till användare som spammar forumet och inte följer andra regler.

Personligen tycker jag att det finns en del meningslösa inlägg här. Dessutom är jag inte speciellt förtjust i att folk bumbar trådar bara för att få upp den. Ska man bumba en tråd så se till att göra det med att tillföra nåt någorlunda meningsfyllt till tråden. Visst, allt för hårda regler kan göra forumet stelt men försöker man hålla en hög nivå på diskutionerna sätter det ribban även för nya medlemmar.

//Llauma
Mina musikprojekt:
Llauma
The Social Dissidents


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Det är väl bra om det funkar men jag har en känsla av att det blir en popularitetsgrej där kompisar ger varann klappar i ryggen. Det räcker med ett system där moderatorerna ger varningar till användare som spammar forumet och inte följer andra regler.

Personligen tycker jag att det finns en del meningslösa inlägg här. Dessutom är jag inte speciellt förtjust i att folk bumbar trådar bara för att få upp den. Ska man bumba en tråd så se till att göra det med att tillföra nåt någorlunda meningsfyllt till tråden. Visst, allt för hårda regler kan göra forumet stelt men försöker man hålla en hög nivå på diskutionerna sätter det ribban även för nya medlemmar.

//Llauma

Det finns ju alltid 2 sidor av en sak.Ponera att det blir som du säger,nån har plötsligt 30 i plus karma.
Då utgår man ju ifrån att personen är serös.Kollar man då dennes inlägg och hittar en massa smilyes
samt en del inlägg av den oseriösare sorten - så säger det ju mer om dom som har varit där och tryckt än om personen själv - då är det fritt fram att minus posta.Samma sak om nån har en massa minus karma,och det inte finns nåt att slå ned på - då kan man ta sitt ansvar och ställa allt tillrätta med ett knapp tryck.

Dock håller jag med dig om det sista,håller vi en hög nivå på debatterna så kan det nog locka in fler medlemmar.Om man tycker att ett inlägg är bra och seriöst svarat,så kan man karma personen istället för att lägga dit enbart en smiley - som vi gjorde förr..Har man nåt att säga,så skriver man det.

Mvh
Micael


tordA

  • Gäst
hahaha
jag har minus 7

blir man inte portad automatiskt vid -5 ??

 :D


tordA

  • Gäst
Ok, nu förstår jag

min fråga om en tuttig tråd upprörde -7 stycken

bort med karma


Florian le Sage

  • Gäst
Det är väl bra om det funkar men jag har en känsla av att det blir en popularitetsgrej där kompisar ger varann klappar i ryggen. Det räcker med ett system där moderatorerna ger varningar till användare som spammar forumet och inte följer andra regler.

Personligen tycker jag att det finns en del meningslösa inlägg här. Dessutom är jag inte speciellt förtjust i att folk bumbar trådar bara för att få upp den. Ska man bumba en tråd så se till att göra det med att tillföra nåt någorlunda meningsfyllt till tråden. Visst, allt för hårda regler kan göra forumet stelt men försöker man hålla en hög nivå på diskutionerna sätter det ribban även för nya medlemmar.

//Llauma

Precis precis vad jag känner och tycker, skrota hellre denna funktion innan det är försent!
Nu är vi nystartade och glada och hälsar på varandra på nytt, det är bra, men snart kommer det in element skall ni se, vänta bara, som inte är lika seriösa/ärligt uppsåtsvilliga som nuvarande klick medlemmar är...och då börjas det och så går det röta och moderatorerna får tänka om-för sent...

Jag talar delvis av egen erfarenhet såklart, har inte alltid betett mig så bra på gamla forumet, men lärt mig att respektera andras åsikter och numera mognat som forumindivid tycker jag väl... :rolleyes: har dock sett exempel på återkommande otrevligheter i många olika forum som jag bara kikat in på då och då, finns alltså alltid surkart i degen!

Oväsentligheter och onödiga bumpar och odrägligt beteende borde alltså bestraffas just för att sanera forumet och därigenom lyfta nivån generellt!

 B)


Utloggad Overkill

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
  • Jag är bäst.
    • Visa profil
Ja, bort med karman! Nu har jag ju lyckats få -1 också <_< :lol:
Maybe. Maybe not. Maybe fuck yourself.

http://www.myspace.com/janiceprix


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ok, nu förstår jag

min fråga om en tuttig tråd upprörde -7 stycken

bort med karma

Nu har du i allafall en mindre..så det tar sig :D

Mvh
Micael


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Fast jag tycker att det är lite småkul att se hur ens karma går upp eller ner beroende på vad man skriver... Inget att ta så allvarligt på, bara lite skoj IMHO.


Utloggad Signert

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
    • Swedish For Beginners
Phew, for a minute there i lost myself!

This is what you get if you mess with us.


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Ok, nu förstår jag

min fråga om en tuttig tråd upprörde -7 stycken

bort med karma

Bättre förslag: Skippa tuttiga trådar.
 B)


Utloggad carl cadello

Ser just att jag fått en "tumme upp" nånstans och blir naturligtvis nyfiken på var, av vem och varför.
Finns det nåt sätt att se det?
 :huh:

Det var jag!! Nä det får du aldrig reda på  :lol:


Florian le Sage

  • Gäst
nej, ta bort denna funktion, jag har snart minus efter en gradvis nergång efter jag opponerat mig mot en viss medlem här idag, på ett relevant och icke kränkande sätt, hans svar var däremot på lägsta nivå men det är hans ansvar...
alltså blir det som jag förutspår en onödigt irriterande funktion som lätt missbrukas av de som inte gillar vad man säger, ta åtminstone bort den från mig så jag slipper se den, blir knasigt att behöva distraheras av en sådan fluktuerande företeelse, inget lustigt alls faktiskt...


Utloggad Anders

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
    • Dj Zero
Jag anser att karma får folk att tänka efter lite vad de häver ur sig så att
de inte skriver direkt vad de tänker. Karma har kommit för att stanna till KR.

Den som sig i leken ger...


Florian le Sage

  • Gäst
Jag anser att karma får folk att tänka efter lite vad de häver ur sig så att
de inte skriver direkt vad de tänker. Karma har kommit för att stanna till KR.

Den som sig i leken ger...

Det där lät löjligt Anders, alltihopa faktiskt, men jag går inte in i polemik med dig om detta eftersom det förmodligen inte leder någonvart, jag kan bara säga att jag inte häver ur mig otrevligheter till någon, ej heller ogenomtänkta utläggningar, du snuddar vid något som du förhoppningsvis inte menar om du förstod mig lite bättre och hade bättre koll!
 <_<


Utloggad Rockoko

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • Rockoko
Jag köper karma.... ger 100 lappen till varge tryck !
PM:a när ni trykt tumme upp  :P


....bäst att va en mysig helylle kille här och ge mycke ryggdunk + tebjudningar !




Utloggad Anders

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
    • Dj Zero
Jag anser att karma får folk att tänka efter lite vad de häver ur sig så att
de inte skriver direkt vad de tänker. Karma har kommit för att stanna till KR.

Den som sig i leken ger...

Det där lät löjligt Anders, alltihopa faktiskt, men jag går inte in i polemik med dig om detta eftersom det förmodligen inte leder någonvart, jag kan bara säga att jag inte häver ur mig otrevligheter till någon, ej heller ogenomtänkta utläggningar, du snuddar vid något som du förhoppningsvis inte menar om du förstod mig lite bättre och hade bättre koll!
 <_<

Jag kanske inte förstår dig eftersom jag inte följt med dina inlägg på gamla forumet men
förklara gärna om du vill. Vill du tycka att mina inlägg är löjliga så är det fritt fram. Jag har
hållit koll på dina inlägg här på forumet som ledde till en rätt hetsk debatt (jag skyller inte
på dig) och som jag tror är fröet till att du börjar kritisera denna funktion. Jag vill absolut
inte starta något inbördeskrig men alla har rätt till sin åsikt och jag har lagt din åsikt om karma
funktionen bakom örat. Resultatet från din omröstning får visa hur folk vill ha det men som
jag har förstått det så är det i alla fall många som gillat denna funktion.

p.s. Att du tar till personliga påhopp i din omröstning tycker jag bara förlöjligar dig själv!
« Senast ändrad: 03.03.2007, 02:54:50 by Anders »


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Jag anser att karma får folk att tänka efter lite vad de häver ur sig så att
de inte skriver direkt vad de tänker. Karma har kommit för att stanna till KR.

Den som sig i leken ger...

Det där lät löjligt Anders, alltihopa faktiskt, men jag går inte in i polemik med dig om detta eftersom det förmodligen inte leder någonvart, jag kan bara säga att jag inte häver ur mig otrevligheter till någon, ej heller ogenomtänkta utläggningar, du snuddar vid något som du förhoppningsvis inte menar om du förstod mig lite bättre och hade bättre koll!
 <_<

om du tycker karama är löjligt floria varför inte bara skita i den o låta det stå vad det står ...på profilen
´+ som - det bryr väll inte dig ändå liksom
att leva är att dö


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
För att "karma" funktionen ska vara meningsfull så borde det vara så att endast en trådskapare kan ge cred till den eller de som har gett bra svar på topic.

Som det är nu så blandas liksom två olika aspekter in i samma pott. D.v.s. både om någon är kunnig och ger bra svar och ifall det blir dispyter mellan olika medlemmar.

Säger en som har 0 karma.  :rolleyes:
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Rockoko

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • Rockoko
För att "karma" funktionen ska vara meningsfull så borde det vara så att endast en trådskapare kan ge cred till den eller de som har gett bra svar på topic.

Som det är nu så blandas liksom två olika aspekter in i samma pott. D.v.s. både om någon är kunnig och ger bra svar och ifall det blir dispyter mellan olika medlemmar.

Säger en som har 0 karma.  :rolleyes:

2 nu !   ;)

Undrar vem som vinner? :huh:



Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
det är alla som vinner för vi har ett forum som är bra... detta måste ni fan fatta b´grabbar har ni glömt detta redan...


hade 6 nyss o då inte med frugan ...är det oxå du florian :D
« Senast ändrad: 03.03.2007, 03:26:53 by ynot »
att leva är att dö


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kan du säga som har FEM!  :lol: Jag hade ju för f..n fyra förut. Måste ha retat upp nån!? Är det DU Florian!?  :P :P
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tsmalmbe

För att "karma" funktionen ska vara meningsfull så borde det vara så att endast en trådskapare kan ge cred till den eller de som har gett bra svar på topic.

Du har rätt. Men det där har jag inte hunnit implementera än. Det finns plugins som fungerar lite ditåt, valuable posters etc. Men så viktigt är det inte ännu.

ps. slå inte huvudet i dörrKARMArna...

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
För att "karma" funktionen ska vara meningsfull så borde det vara så att endast en trådskapare kan ge cred till den eller de som har gett bra svar på topic.

Du har rätt. Men det där har jag inte hunnit implementera än. Det finns plugins som fungerar lite ditåt, valuable posters etc. Men så viktigt är det inte ännu.

ps. slå inte huvudet i dörrKARMArna...

Nej det är absolut inte viktigt. Man märker ju ändå om någon ger ett bra svar.  :D
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad hackeman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
  • Jag har dålig karma.
    • Visa profil
    • mera.hacke.nu
Jag anser att karma får folk att tänka efter lite vad de häver ur sig så att
de inte skriver direkt vad de tänker. Karma har kommit för att stanna till KR.

Den som sig i leken ger...

"JAG anser...", således, "Karma har kommit för att stanna"...?

Du får tummen ner för din IDG-mässiga inflexibilitet att åhörsammma användarnas önskemål. ;)

Personligen tycker jag Karma är lite roligt, men mest löjligt. Kommer att kosta en massa onödig energi.

Ska bli kul o se hur kass karma jag får för detta inlägg nu. :D
http://mera.hacke.nu


Utloggad Schecter

Jag anser att karma får folk att tänka efter lite vad de häver ur sig så att
de inte skriver direkt vad de tänker. Karma har kommit för att stanna till KR.

Den som sig i leken ger...

"JAG anser...", således, "Karma har kommit för att stanna"...?

Du får tummen ner för din IDG-mässiga inflexibilitet att åhörsammma användarnas önskemål. ;)

Personligen tycker jag Karma är lite roligt, men mest löjligt. Kommer att kosta en massa onödig energi.

Ska bli kul o se hur kass karma jag får för detta inlägg nu. :D


Bara för det så får du tummen upp.

HAH! Där fick du..

Edit:  :D
www.grahnsmusik.com


Utloggad hackeman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
  • Jag har dålig karma.
    • Visa profil
    • mera.hacke.nu
Jag anser att karma får folk att tänka efter lite vad de häver ur sig så att
de inte skriver direkt vad de tänker. Karma har kommit för att stanna till KR.

Den som sig i leken ger...

"JAG anser...", således, "Karma har kommit för att stanna"...?

Du får tummen ner för din IDG-mässiga inflexibilitet att åhörsammma användarnas önskemål. ;)

Personligen tycker jag Karma är lite roligt, men mest löjligt. Kommer att kosta en massa onödig energi.

Ska bli kul o se hur kass karma jag får för detta inlägg nu. :D


Bara för det så får du tummen upp.

HAH! Där fick du..

Edit:  :D

 :o
http://mera.hacke.nu


Utloggad Schecter

nu får jag väl tummen ner istället antar jag..  :ph34r:


www.grahnsmusik.com


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
nu får jag väl tummen ner istället antar jag..  :ph34r:




:lol:

Tumme hit och tumme dit..."jag ger ett lillfinger"  :D
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria