Kontrollrummet

Elgura på Rusta - bara skräp?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag minns inte alls Aria Pro II som att den såg ut som din gitarr. Googlade på det och dom verkar minst sagt förvirrade som verkar ha samma namn på ett otal modeller. Både basar och gitarrer.

I min värld var Aria Pro II en svart hockeyklubba i hobbexkatalogen.  :lol:


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Står att Aria Pro 2 är ett gitarrmärke och inte en modell här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Aria_pro_2

Men ja vet inte.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
För att lämna Rustocastern ett ögonblick...  ;)
Det finns mycket info på nätet minsann. Gitarren Aria Pro II kom i olika modeller olika år.
Min TS-600 ser ut att vara från 1980 då man tittar i inscannade kataloger som lagts upp på webben från olika årgångar.

Citera
Tycker inte att det var någon skönhet att titta på. Lite overkill med knappar/switchar?
Jag tycker den är vacker men det tycker inte du! Det är solklart vad alla rattar är till för - för det har jag lärt mig idag.  B)

« Senast ändrad: 02.01.2009, 17:28:58 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
Jag har två stycken Aria pro II. Inihelvete bra instrument, min "hårdrocksyxa" är lätt lika bra som Ibanez finare modeller, och Jazzburken spöar lätt en riktig Gibson es175. Japp, deras skitdåliga Hobbexgitarrer är nog mest kända, men dom har gjort riktiga pärlor också.
-=Signatures are for pussies=-


Utloggad Vinterfrid

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Undrar om inte Fenders lågpris variant av Squier tillverkas på den fabriken?Altså inte de ''vanliga sQuirestratorna,utan de där som heter ''Squire By Fender''?Det står nämligen på baksidan på dem ''Made In China''.......en kompis på jobbet har en sådan,och den ser exakt ut så där,helt klart prisvärd,den var lättspelad,låtvara att greppbrädan inte var lackad och att svaj+mekanik lämnade lite att önska,men den duger fuller väl i en studio,mikkarna är dessutom jäkligt ''heta'',åtminstone på den gura jag testade..... :)

Jag var på Jysk i går och såg att de också säljer ett gitarrpaket med en Stratocaster-kopia - denna hade dock ett namn (Star någonting). Det kanske finns en uppsjö kinesiska fabriker som tillverkar musikinstrument - eller kanske troligare ett fåtal fabriker som tillverkar gitarrer åt alla möjliga mer eller mindre kända märken!

Som nybörjare har jag förstått att dessa "Chinacasters" befinner sig längst ned på skalan (hehehe) - men jag hoppas ändå att min nyinköpta klenod ska hålla ett tag!  B)


Utloggad Ubbegubben

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Fafner
Undrar om inte Fenders lågpris variant av Squier tillverkas på den fabriken?Altså inte de ''vanliga sQuirestratorna,utan de där som heter ''Squire By Fender''?Det står nämligen på baksidan på dem ''Made In China''.......en kompis på jobbet har en sådan,och den ser exakt ut så där,helt klart prisvärd,den var lättspelad,låtvara att greppbrädan inte var lackad och att svaj+mekanik lämnade lite att önska,men den duger fuller väl i en studio,mikkarna är dessutom jäkligt ''heta'',åtminstone på den gura jag testade..... :)

Jag var på Jysk i går och såg att de också säljer ett gitarrpaket med en Stratocaster-kopia - denna hade dock ett namn (Star någonting). Det kanske finns en uppsjö kinesiska fabriker som tillverkar musikinstrument - eller kanske troligare ett fåtal fabriker som tillverkar gitarrer åt alla möjliga mer eller mindre kända märken!

Som nybörjare har jag förstått att dessa "Chinacasters" befinner sig längst ned på skalan (hehehe) - men jag hoppas ändå att min nyinköpta klenod ska hålla ett tag!  B)

Varför tar Jysk av alla butiker in elgitarrer i sitt sortiment? Och vem skulle köpa dem  :wacko:
Jag åker inte till 4Sound för att köpa nya örngott...


Utloggad Vinterfrid

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Undrar om inte Fenders lågpris variant av Squier tillverkas på den fabriken?Altså inte de ''vanliga sQuirestratorna,utan de där som heter ''Squire By Fender''?Det står nämligen på baksidan på dem ''Made In China''.......en kompis på jobbet har en sådan,och den ser exakt ut så där,helt klart prisvärd,den var lättspelad,låtvara att greppbrädan inte var lackad och att svaj+mekanik lämnade lite att önska,men den duger fuller väl i en studio,mikkarna är dessutom jäkligt ''heta'',åtminstone på den gura jag testade..... :)

Jag var på Jysk i går och såg att de också säljer ett gitarrpaket med en Stratocaster-kopia - denna hade dock ett namn (Star någonting). Det kanske finns en uppsjö kinesiska fabriker som tillverkar musikinstrument - eller kanske troligare ett fåtal fabriker som tillverkar gitarrer åt alla möjliga mer eller mindre kända märken!

Som nybörjare har jag förstått att dessa "Chinacasters" befinner sig längst ned på skalan (hehehe) - men jag hoppas ändå att min nyinköpta klenod ska hålla ett tag!  B)

Varför tar Jysk av alla butiker in elgitarrer i sitt sortiment? Och vem skulle köpa dem  :wacko:
Jag åker inte till 4Sound för att köpa nya örngott...

Personligen brukar jag alltid passa på att köpa frottéhanddukar när jag tittar in på 4Sound...skämt åsido, jag håller med dig - att Rusta säljer gitarrer är möjligen mer förståeligt än att Jysk gör det. Kan det vara så att priserna hos de riktiga musikhandlarna har blivit så höga att det uppstått en marknad för Kina-tillverkade musikinstrument - eller satsar Jysk månne på något sorts helhetskoncept, där en gitarr mer betraktas som en chic accessoar till det nya möblemanget. Jag ser reklambilden framför mig - det unga paret bekvämt uppkrupna i nya Jysksoffan - med beundrande ögon tittar flickan på pojken som till synes nonchalant river av riffet till Smoke on the water på Stratocaster-kopian... :lol:


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Kan inte hålla mig längre ;)
Inte för att jag vet nåt om Rusta eller Jysks gitarrer men det jag tycker har blivit tråkigt är.....

I och med att större kedjor (Börsen, Jam etc) roffar åt sig så blir dessa små butiker med sin värme och känlsa för kundvård svårare och svårare.
Min nuvarande favoritbutik i Stockholm är Gitarrtorget. Drivs av två trevliga och sympatiska brorser...
Även om deras utbud är begränsat så blir det naturligt att handla hos dom. Må vara att man tvingas till Jam eller Börsen när brorsorna saknar eftertraktade saker men allt inom gitarr/stärkare/pedaler/sladdar samt service låter jag dom göra.
Tycker det vore en katastrof om dom tvingades stänga för att marknaden tar död på dom....

Jam är bra med sin web-shop vilket jag utnyttjat många gånger....

Som sagt, har inte mycket med ursprunget till denna tråd men vill ändå säga mitt :D
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Vinterfrid

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Kan inte hålla mig längre ;)
Inte för att jag vet nåt om Rusta eller Jysks gitarrer men det jag tycker har blivit tråkigt är.....

I och med att större kedjor (Börsen, Jam etc) roffar åt sig så blir dessa små butiker med sin värme och känlsa för kundvård svårare och svårare.
Min nuvarande favoritbutik i Stockholm är Gitarrtorget. Drivs av två trevliga och sympatiska brorser...
Även om deras utbud är begränsat så blir det naturligt att handla hos dom. Må vara att man tvingas till Jam eller Börsen när brorsorna saknar eftertraktade saker men allt inom gitarr/stärkare/pedaler/sladdar samt service låter jag dom göra.
Tycker det vore en katastrof om dom tvingades stänga för att marknaden tar död på dom....

Jam är bra med sin web-shop vilket jag utnyttjat många gånger....

Som sagt, har inte mycket med ursprunget till denna tråd men vill ändå säga mitt :D

"Tänka rätt är stort - tänka fritt är större!"  :P

Jag tror att ditt resonemang är giltigt för alla branscher - de små specialbutikerna försvinner i allt högre omfattning. Det finns många anledningar till detta, men främst beror det på att kundunderlaget kontinuerligt minskar och att det till slut inte lönar sig att driva verksamheten vidare - trots att man har en liten trogen kundkrets (som dessvärre inte handlar tillräckligt ofta/mycket). Sorgligt men sant!

För att elegant föra tillbaka tråden till ursprunget - jag kollade med av de större musikkedjornas webbshop och konstaterar att en "Fender Standard Stratocaster, standardmodellen som alla andra modeller utgår ifrån", får man för strax under 6 000 kronor. Jag vet inte om denna tillverkas i USA, Mexico eller rent av i Japan, men det vore onekligen intressant att se ett jämförande test där detta original ställs mot de förvånansvärt lika kinesiska kopiorna. Är originalet överlägset på alla punkter (träslag, mekanik, elektronik och, inte minst, hantverk)? Originalet är ju trots allt tio gånger dyrare än kopian. Är det någon i kontrollrummet som känner till ett sådant test (och inte bara har egna åsikter)?

P.S. Jag tror inte själv att kopiorna är i närheten av originalet, men jag skulle bli glad om jag hade fel!  :rolleyes:


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Nytt inkast i detta.....
Jag har själv en Squier Standard från 2005 som betingade drygt 2.500:- (tror jag). Dock har denna bestyckats med nya mickar (Fender Hot Vintage Noiseless) samt en grafit-översadel.
 I mitt tycket är denna lilla träbit (eller driv-ved som en polare kallare det) minst lika bra som en nytillverkad strat, oberoende av om den är gjord i Mexico, Kina, Japan ellerUSA. Jag har använt denna på ett antal gigs och den klarar att hålla stämningen perfekt under c:a 3 timmar.
I mitt tycke är det mest viktiga att stämmningen behålls, om man lirar ute, samt att det ljud man vill kommer fram.
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Vinterfrid

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Suck - söker man på Internet så hittar man hur mycket som helst om dessa "Chinacasters"...de finns uppenbarligen utan namn eller med tusende namn (ibland tydligen också försedda med "riktiga" tillverkares namn). Copyright-lagar verkar inte vara högprioriterade i det stora landet i öst...

Jag hittade i alla fall på Youtube en kille som inhandlat en Jysk-gitarr - och jag tycker personligen inte att det låter alltför illa om den! Se och hör:









Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Musikministeriet nästa avsnitt kanske kan vara ngt. Rustafioler kontra stradivarivadivarius...
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Ja vad ska man säga om dessa Rustaguror?  ^_^ Jag jobbade på Rusta för några år sen. Vet inte om de säljer den än men minns att jag försökte stämma en. Det var totalt störtomöjligt. Sicket skit :lol:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jag som många andra blev ju självklart tvungen att köpa en sån där och testa :)

Min har gett sig nu haha.

Jag får inget ljud i den ... jag hade problem med kontakten i början, men jag fick gå in och spänna åt lite så telen fick kontakt.
Men rätt som det va var den död, och jag gissar att jag inte kommer lämna in den för reparation direkt ;)


CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag som många andra blev ju självklart tvungen att köpa en sån där och testa :)
Min har gett sig nu haha. Jag får inget ljud i den ... jag hade problem med kontakten i början, men jag fick gå in och spänna åt lite så telen fick kontakt.
Men rätt som det va var den död, och jag gissar att jag inte kommer lämna in den för reparation direkt ;)

Så nu har du en akustisk gura!  :( :huh: :) :D

I så fall skadar det nog inte att låta nån kompis skruva isär där och eventuellt amatörlöda nånstans?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jag som många andra blev ju självklart tvungen att köpa en sån där och testa :)
Min har gett sig nu haha. Jag får inget ljud i den ... jag hade problem med kontakten i början, men jag fick gå in och spänna åt lite så telen fick kontakt.
Men rätt som det va var den död, och jag gissar att jag inte kommer lämna in den för reparation direkt ;)

Så nu har du en akustisk gura!  :( :huh: :) :D

I så fall skadar det nog inte att låta nån kompis skruva isär där och eventuellt amatörlöda nånstans?

Nej nej.. jag har 2 ackeguror och 2 elguror oxo ju ..
Dessuto köpte jag ju en Line 6 igår :)
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack för denna tråd, nu skall jag köpa en rustastrata jag med :D

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gammalt ämne som nu blivit aktuellt då 91:an vill köpa julklappsgitarr till 12-åring
Har nyligen börjat använda den igen eftersom inte barnen spelat på den på länge.

Tycker den är skön och verkar hålla stämningen bra (om man frågar mig i alla fall)
och jag har inte sett några tendenser till sned hals.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Gammalt ämne som nu blivit aktuellt då 91:an vill köpa julklappsgitarr till 12-åring
Har nyligen börjat använda den igen eftersom inte barnen spelat på den på länge.

Tycker den är skön och verkar hålla stämningen bra (om man frågar mig i alla fall)
och jag har inte sett några tendenser till sned hals.
Hur länge har du haft den?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gammalt ämne som nu blivit aktuellt då 91:an vill köpa julklappsgitarr till 12-åring
Har nyligen börjat använda den igen eftersom inte barnen spelat på den på länge.

Tycker den är skön och verkar hålla stämningen bra (om man frågar mig i alla fall)
och jag har inte sett några tendenser till sned hals.
Hur länge har du haft den?

Jag startade tråden.

Info från första inlägget:

Elgura på Rusta - bara skräp?
« skrivet: 29.02.2008, 14:44:38 »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google