Kontrollrummet

Film: JT bygger två Koncovkor

gäst · 7 · 3856

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jay thomas

  • Gäst
Jag såg lite roliga instruktioner på youtube hur man kan bygga en slovakisk övertonsflöjt vid namn Koncovka. Instruktionsvideon hittar ni här:


Min video med en demo av de två flöjterna hitta ni nedan. Spelandet ursäktar jag med att de byggdes idag...

Jt Bygger Flöjt

Nu har jag inte brytt mig om att stämma dem. Den lilla ligger nära normal A, den stora vet jag inte. Kanske jag finstämmer nästa flöjt ...
« Senast ändrad: 24.02.2008, 15:49:52 by jay thomas »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

jay thomas

  • Gäst
Sure thing!  :)
Enkelt var det att bygga dem också. Det som tog tid var att slipa ner 25 mm rundstav till 22 mm...  ;)

Blir till att prova dem i ett mer rytmiskt sammanhang bara...


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Wow JT på film!  B)
Härligt kul att får ser ditt flöjtbygge resultat. :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tjoflöjt, jag är imponerad. Så nu ska man bygga en flöjt alltså!  :rolleyes:
Kul att höra att det inte alls lät fyskam då du spelade. Det lät som du spelat sån här förr, ballt.  :D
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
wow JT!

EN EGEN FLÖJTSTUGA! Blir ju  lite avis för i våran radhuslokaliteter har vi inga så  fina små verkstäder.
Men detta visar att ett snyggvt låtande  instrument inte behöver vara inveclat till tusen.

Kul att du delar med dig inte bara låtsnickarglädje utan åxå instrumentsnickarkunskaper. STOR TUMME UPP! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


jay thomas

  • Gäst
Wow JT på film!  B)
Härligt kul att får ser ditt flöjtbygge resultat. :)


Synth, tack!  :) Nu ska det bara till lite "bergsreverb"...

Tjoflöjt, jag är imponerad. Så nu ska man bygga en flöjt alltså!  :rolleyes:
Kul att höra att det inte alls lät fyskam då du spelade. Det lät som du spelat sån här förr, ballt.  :D

Tack Max!  :) Nope har aldrigt spelat sådan flöjt förut. Fuskat lite på tin-whistle och blockflöjt.
Var faktiskt inne på Bygg Ole och köpte ett nytt VP-rör! Nu blir ett annan tonart.  B)

wow JT!

EN EGEN FLÖJTSTUGA! Blir ju  lite avis för i våran radhuslokaliteter har vi inga så  fina små verkstäder.
Men detta visar att ett snyggvt låtande  instrument inte behöver vara inveclat till tusen.

Kul att du delar med dig inte bara låtsnickarglädje utan åxå instrumentsnickarkunskaper. STOR TUMME UPP! :)

h.  johan

Tack Johan!  :) Jag är fötjust i instrument som byggs med enkla medel. I detta fall krävdes bara ett VP-rör, en rundstav, en borrmaskin och i mitt fall en japansk dragsåg och sedan var saken biff! Jag fick dessutom tipset att köpa ett löst klarinettmunstycke och koppla på ett VP-rör med hål i. Tydligen ska ljudet vara milt sagt speciellt.  :)

Jo, gillestugor är bra att ha...  ;)

Tillagt: Det fanns en video till på stämning och förbättrat ljud för Koncavkan,
&feature=related. Får se om jag hinnar fiddla med detta imorgon.
« Senast ändrad: 24.02.2008, 22:58:28 by jay thomas »