Kontrollrummet

Bygg din egen Fujara, övertonsflöjt.

gäst · 38 · 22534

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jay thomas

  • Gäst
Från youtube, avdelningen inte så fullt vanliga instrument!

&feature=related

Tillagt:

Harmonica Mike har nu byggt ett gäng och hans råd klistrar jag på begäran in här under. Om ni vill se en kille som är grym på flöjter, bla, kolla in http://www.myspace.com/nadishana.

------------------------------Harmonica Mikes byggtips-----------------------------------
Jag har byggt några stycken nu.Här kommer lite sido info som jag lärde mig och hittade på nätet via hjälpsamma polare.

Olika längder för olika stämningar av flöjten,observera dock det är innerdiametern i förhållande till längden som bestämmer hur lång flöjten blir, 50-55:1 är en bra grundregel..Mina flöjter varierar i innerdimension mellan 12-20mm..Tonen blir ljusare med en mindre innerdimension.Så följande mått är mer en vägledning..

A - 728mm
C - 630mm
D - 540mm
G - 412mm

Om man vill ta upp hål på flöjten så är det dessa förhållande som gäller.Från nedre kant ljudhål till slutet på flöjten = 100%

C - stämd flöjt:
61.2 X 0.83 = 508mm
61.2 X 0.73 = 446mm
61.2 X 0.68 = 416mm
61.2 X 0.58 = 355mm
61.2 X 0.50 = 306mm
61.2 X 0.43 = 263mm

Måtten är centrum på hålen.

När det gäller håltagning så rekommenderar jag en stämmare med centvärden.Förslagsvis så
börjar man med en 6mm:s borr.På mina grövre/längre flöjter så är det 8mm:s hål.

Hur låter dom då,tja lyssna här:

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=9005.0

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=9288.msg74077;topicseen#new


Vidare så testade jag att bygga av koppar rör.Det blev ett helt annat sound i flöjten.Lite mer svår jobbat material,så jag rekommenderar plast tills man fått lite kläm på bygget.
Träpluggen i änden har en tendens att torka när man inte lirar på flöjten,den krymper och vill lossna..Det löste jag med ett varv av sånt som man lagar cykelpunkteringar med,lapparna alltså - det finns att köpa på rulle.Det var vad jag hade hemma,det funkar förmodligen lika bra med isoleringsband tex.. Limma inte fast pluggen bara,den måste gå att flytta på för fin justering av soundet.Några varv av en kondom funkar säkert också,helst oanvänd då

Ett sista tips,kapa röret en bit längre(50mm cirkus) än vad den tänkta flöjten skall bli - sedan när den är klar så finkapar man sig fram med hjälp av en bra stämmare tills man hittar grundtonen i flöjten.

En bra sida som utvecklar resonemanget lite kring grundtonerna tipsade Wernborg om:

http://www.soundwell.com/flojtfunktion.htm

Mycket nöje,det är ett väldigt enkelt bygge detta och skitkul!!!
------------------------------------------------------------------------------------
« Senast ändrad: 24.04.2008, 21:39:26 by jay thomas »


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Coolt, man kanske skulle testa.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul att se att man enkelt man kan bygga ett så kraftfullt blåsinstrument. Det är häftigt ljud.

- Ain´t no rocket science - Hur långt avstånd ska det vara mellan hålen där man har fingrarna? Är det trial and error som gäller? Har man många hål eller är det inte samma princip som med en blockflöjt?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

jay thomas

  • Gäst
Gjorde ett snabbt försök med ett rör till en centraldammsugare men det gick inget vidare. Känns som om innerdiameter var alldeles för stor. Med tanke på att förhållande skulle vara 50/1. Då innerdiametern är nästan 50 mm på röret, skulle det bli 2,5 meter vilken är synnerligen opraktiskt. Ska dock kolla om jag kan får till det få ljudet är väldigt ovanligt och ganska häftigt.

Tillagt: Jahaja, kanske skulle ha förstått flöjtprincipen... Missade total den "magiska" öppningen som skall vara skarp som attan för att ljud skall uppstå. Får försöka igen och återkomma.
« Senast ändrad: 23.02.2008, 17:32:15 by jay thomas »


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Hur långt avstånd ska det vara mellan hålen där man har fingrarna?

Detta är jag oxå nyfiken på. Mått, någon?

(en sån orange vägpinne måste ju vara perfekt?)
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


jay thomas

  • Gäst
Här är ett lite bättre svar på hålavstånden:
&feature=related

MaxB, jo det är samma princip som för en vanlig blockflöjt verkar det som.



jay thomas

  • Gäst
Jahaja, nu har jag byggt min första Koncovka med ett vp-rör!  :)

Ljud och bild kommer lite senare idag.


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Ballt!

Kan du skriva ner "alla" mått då oxå? Känner mig fortfarande lite oklar kring hålavstånden; men visst måste man bygga en sån här...

Det "långa" måttet måset väl fö mätas från det lilla (i videon fyrkantiga) hålet vid inblåset, right? Det blir ju 3-5cm kortare än hela rörets fysiska längd. Å andra sidan kanske det inte är så viktigt. Förhållandet 1:50 måste ju snarare vara framprovat än beräknat, och inte millimeterpetigt, om jag grubblar lite kring flöjtfysiken som är ett område som jag både kan och inte :wacko:
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då skall vi se..Hittade din tråd JT,så här kommer lite mer info.

Jag har byggt några stycken nu.Här kommer lite sido info som jag lärde mig och hittade på nätet via hjälpsamma polare.

Olika längder för olika stämningar av flöjten,observera dock det är innerdiametern i förhållande till längden som bestämmer hur lång flöjten blir, 50-55:1 är en bra grundregel..Mina flöjter varierar i innerdimension mellan 12-20mm..Tonen blir ljusare med en mindre innerdimension.Så följande mått är mer en vägledning..

A - 728mm
C - 630mm
D - 540mm
G - 412mm

Om man vill ta upp hål på flöjten så är det dessa förhållande som gäller.Från nedre kant ljudhål till slutet på flöjten = 100%

C - stämd flöjt:
61.2 X 0.83 = 508mm
61.2 X 0.73 = 446mm
61.2 X 0.68 = 416mm
61.2 X 0.58 = 355mm
61.2 X 0.50 = 306mm
61.2 X 0.43 = 263mm

Måtten är centrum på hålen.

När det gäller håltagning så rekommenderar jag en stämmare med centvärden.Förslagsvis så
börjar man med en 6mm:s borr.På mina grövre/längre flöjter så är det 8mm:s hål.

Hur låter dom då,tja lyssna här:

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=9005.0

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=9288.msg74077;topicseen#new


Vidare så testade jag att bygga av koppar rör.Det blev ett helt annat sound i flöjten.Lite mer svår jobbat material,så jag rekommenderar plast tills man fått lite kläm på bygget.
Träpluggen i änden har en tendens att torka när man inte lirar på flöjten,den krymper och vill lossna..Det löste jag med ett varv av sånt som man lagar cykelpunkteringar med,lapparna alltså - det finns att köpa på rulle.Det var vad jag hade hemma,det funkar förmodligen lika bra med isoleringsband tex.. Limma inte fast pluggen bara,den måste gå att flytta på för fin justering av soundet.Några varv av en kondom funkar säkert också,helst oanvänd då :lol:

Ett sista tips,kapa röret en bit längre(50mm cirkus) än vad den tänkta flöjten skall bli - sedan när den är klar så finkapar man sig fram med hjälp av en bra stämmare tills man hittar grundtonen i flöjten.

En bra sida som utvecklar resonemanget lite kring grundtonerna tipsade Wernborg om:

http://www.soundwell.com/flojtfunktion.htm

Mycket nöje,det är ett väldigt enkelt bygge detta och skitkul!!!



Till JT:
Klistra gärna in mitt resonemang i trådhuvudet för nytillkomna flöjt byggare..Samt fyll på med länkarna till "ryssen",så alla får höra hur man kan lira på detta instrument.

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Här är fyra bilder på Mike's flöjtbyggen, som han bad mig lägga upp.







« Senast ändrad: 28.04.2008, 17:55:05 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nice, thanks!

Kompletterande info: Kanske det är Nadishana som kan inspirera med sitt spel

http://www.myspace.com/nadishana
« Senast ändrad: 28.04.2008, 18:43:54 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jisses Mike va snyggt!
Snart kan du bli flöjtmakare på heltid, såpass snyggt sound är det i den flöjt jag hört att en försäljning kunde garanteras.
Jag vet ju inget om varken spelning eller byggning av flöjt men jag kan beställa one Bodenflute in D please :)



h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jisses Mike va snyggt!
Snart kan du bli flöjtmakare på heltid, såpass snyggt sound är det i den flöjt jag hört att en försäljning kunde garanteras.
Jag vet ju inget om varken spelning eller byggning av flöjt men jag kan beställa one Bodenflute in D please :)



h.  johan

För sjuttsingen. PVC-flöjter kostar kring hundringen från småfirmor som pysslar med sånt.

Kom igen Mike. 100 inkl. frakt till forummedlemmar. Jag köper direkt.

 :D


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nja,nån försäljning har jag inte tänkt mig..
Men om ni ber riktigt vackert så kanske ni blir bönhörda till hösten då jag skall tillverka lite flöjter i stugan i sommar.

Vidare,så här tänker en uppfinnar jocke:

Den grova koppar flöjten som är C-stämd,är inte riktigt hundra.Hålen sitter inte riktigt rätt,kollat mot en stämmare med centvärden.
Min tanke då,jag borrar upp hålen lite större.Sen tar jag den plastbit ni ser på bilden(kluvet pvc rör,som sitter som berget och sluter alldeles tätt)och klämmer fast den över hålet.Borrar ett nytt hål i "plast locket",skjuter det i exakt rätt position tills jag hittar det exakta läget för var tonen är absolut ren.När jag hittat läget så markerar jag var det är och gör en exakt likadan bit av koppar som täcker hålet och lödar fast det,ifall inte plastbiten fungerar på den "färdiga" versionen.Med det förfaringssättet så funderar jag på om det är möjligt att stämma flöjten hur man vill..? Givetvis inom omfånget för grundtonerna..Drömmen vore att få en moll penta över minst 2 oktaver,då ser jag flöjten som fulländad..Om mitt resonemang fungerar i praktiken återstår att se,men det är väldigt intressant.
Synd att inte fler testar detta,det är ett väldigt enkelt och billigt bygge.Koppar rören är lite marigare då de kräver lite robustare verktyg,samt dyrare.Rören till 2 koppar flöjter 150:-
Rören till minst 6 plast flöjter,40:-..Så det är ju lite skillnad..
Så kom igen nu,jag bistår gärna med de erfarenheter jag lärt mig under resans gång..Tro inte att det är svårt att lira på dom,vilket gör att ni kanske blir avskräckta - det lärde jag mig snabbt.Helt övertygad om att fler kan göra detsamma.

Fullt möjligt att stämma flöjterna i vilken tonart man vill,halvtoner etc..Det hänger på längden/inner dimensionen i detta fall..

Jag vill tacka Per för att du lade upp bilderna så alla fick se hur mina flöjter ser ut.

Mvh
Micael


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag såg Tomas von Brömsen spela på en jätteliten flöjt på TV för ett år sedan kanske. Sedan dess vill jag ha.

Den han hade var i någon blank metall och kanske 8 mm tjock och 40 cm lång och lät grymt häftigt. Riktig kraft verkade det va i den också. Inga hål förutom utgångshålet längst ner.

Vad tror mästerbyggaren om en sådan? Rätt coolt att blåsa i den på sne som på en tvärflöjt också....

« Senast ändrad: 28.04.2008, 21:23:11 by Wernborg »


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Jag såg Tomas von Brömsen spela på en jätteliten flöjt på TV för ett år sedan kanske. Sedan dess vill jag ha.

Den han hade var i någon blank metall och kanske 8 mm tjock och 40 cm lång och lät grymt häftigt. Riktig kraft verkade det va i den också. Inga hål förutom utgångshålet längst ner.

Vad tror mästerbyggaren om en sådan? Rätt coolt att blåsa i den på sne som på en tvärflöjt också....



det där är ju en "vanlig" svensk sälgflöjt  :)

Övertonsflöjter ( sälgflöjt) anblåses traditionellt från sidan, i sverige o norge.
« Senast ändrad: 28.04.2008, 21:31:58 by david.roennlund »
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hmm. Den flöjt jag har är köpt i sverige och blåses i framifrån.



Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Hmm. Den flöjt jag har är köpt i sverige och blåses i framifrån.




vad är det du har köpt? från vilken byggare ?
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hmm. Den flöjt jag har är köpt i sverige och blåses i framifrån.




vad är det du har köpt? från vilken byggare ?

Ingen aning  :wacko: Present.

Men det är en pvc-flöjt, men med ett "riktigt" munstycke. 12 mm kanske och säkert 60 cm lång.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag har sett dom där flöjterna där man blåser från sidan..Typ som på en vanlig tvär flöjt..tonen blir renare och registret blir helt klart större.Beställt en instrumentbyggar bok om flöjter på engelska,så "mina" kommer att utvecklas en del framöver..
Bara jag klurar ut hur dom är tillverkade.I de jag byggt så är förlusten av luft alltför stor för att instrumentet skall bli fulländat.

Schysst video du klippte in i tråden Wernis,måste lyssna igen,den flöjten lät ju helt underbart!

Mvh
Micael


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Jag har sett dom där flöjterna där man blåser från sidan..Typ som på en vanlig tvär flöjt..tonen blir renare och registret blir helt klart större.Beställt en instrumentbyggar bok om flöjter på engelska,så "mina" kommer att utvecklas en del framöver..
Bara jag klurar ut hur dom är tillverkade.I de jag byggt så är förlusten av luft alltför stor för att instrumentet skall bli fulländat.

Schysst video du klippte in i tråden Wernis,måste lyssna igen,den flöjten lät ju helt underbart!

Mvh
Micael

Fast denna typ av flöjt , överblåses inte såsom traversflöjt...
utan den funkar som vanligt, med spalt !

Man leder bara in luften från sidan :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag har sett dom där flöjterna där man blåser från sidan..Typ som på en vanlig tvär flöjt..tonen blir renare och registret blir helt klart större.Beställt en instrumentbyggar bok om flöjter på engelska,så "mina" kommer att utvecklas en del framöver..
Bara jag klurar ut hur dom är tillverkade.I de jag byggt så är förlusten av luft alltför stor för att instrumentet skall bli fulländat.

Schysst video du klippte in i tråden Wernis,måste lyssna igen,den flöjten lät ju helt underbart!

Mvh
Micael

Fast denna typ av flöjt , överblåses inte såsom traversflöjt...
utan den funkar som vanligt, med spalt !

Man leder bara in luften från sidan :)

Hur? Det är väl samma princip ändå, för det finns ju inga tonhål?? Spalt?
 
I'm lost....


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag har sett dom där flöjterna där man blåser från sidan..Typ som på en vanlig tvär flöjt..tonen blir renare och registret blir helt klart större.Beställt en instrumentbyggar bok om flöjter på engelska,så "mina" kommer att utvecklas en del framöver..
Bara jag klurar ut hur dom är tillverkade.I de jag byggt så är förlusten av luft alltför stor för att instrumentet skall bli fulländat.

Schysst video du klippte in i tråden Wernis,måste lyssna igen,den flöjten lät ju helt underbart!

Mvh
Micael

Fast denna typ av flöjt , överblåses inte såsom traversflöjt...
utan den funkar som vanligt, med spalt !

Man leder bara in luften från sidan :)

Hur? Det är väl samma princip ändå, för det finns ju inga tonhål?? Spalt?
 
I'm lost....

Samma här Wernis,vad är en spalt?

På de flöjter jag sett så sitter hålet man blåser i på ovansidan.Lite ovalt till formen och kanske 10-15 mm brett nånting..


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Jag har sett dom där flöjterna där man blåser från sidan..Typ som på en vanlig tvär flöjt..tonen blir renare och registret blir helt klart större.Beställt en instrumentbyggar bok om flöjter på engelska,så "mina" kommer att utvecklas en del framöver..
Bara jag klurar ut hur dom är tillverkade.I de jag byggt så är förlusten av luft alltför stor för att instrumentet skall bli fulländat.

Schysst video du klippte in i tråden Wernis,måste lyssna igen,den flöjten lät ju helt underbart!

Mvh
Micael

Fast denna typ av flöjt , överblåses inte såsom traversflöjt...
utan den funkar som vanligt, med spalt !

Man leder bara in luften från sidan :)

Hur? Det är väl samma princip ändå, för det finns ju inga tonhål?? Spalt?
 
I'm lost....

Samma här Wernis,vad är en spalt?

På de flöjter jag sett så sitter hålet man blåser i på ovansidan.Lite ovalt till formen och kanske 10-15 mm brett nånting..

ok, vi tar tvärflöjt o blockflöjt som exempel :D

på en tvärflöjt skapas tonen genom att du överblåser ett hål i ett rör ( som en flaska)

på en blockflöjt(och sälgflöjt, fujara...what ever) skapas tonen genom att du blåser i ett hål....luftströmmen åker i en smal kanal fram öppningen som finns på dyl. flöjter... där delas strömmen av luft och tonen alstras


rätta mig om jag säger fel :D
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ok. Fattar.

Men håll med om att det ser coolare ut att blåsa på sidan.   :D


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Ok. Fattar.

Men håll med om att det ser coolare ut att blåsa på sidan.   :D

jepp B)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Okei, då har vi blockflöjt o tvärflötjt o Bodenflöjten,

men hur e de med Panflöjten, det är väl bara en massa olika långa små rörstumpar limmade intill varann, hur långa och hur många ska dom vara för att bli en riktig Panflöjt, eller finns den åxå i olika tonartsvarianter efter längd o grovlek?


frågar  johan :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Okei, då har vi blockflöjt o tvärflötjt o Bodenflöjten,

men hur e de med Panflöjten, det är väl bara en massa olika långa små rörstumpar limmade intill varann, hur långa och hur många ska dom vara för att bli en riktig Panflöjt, eller finns den åxå i olika tonartsvarianter efter längd o grovlek?


frågar  johan :)

Panflöjt är djävulens uppfinning. Speciellt om den tolkar Beatles eller Abba.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Okei, då har vi blockflöjt o tvärflötjt o Bodenflöjten,

men hur e de med Panflöjten, det är väl bara en massa olika långa små rörstumpar limmade intill varann, hur långa och hur många ska dom vara för att bli en riktig Panflöjt, eller finns den åxå i olika tonartsvarianter efter längd o grovlek?


frågar  johan :)

Panflöjten funkar ju på precis samma sätt som flaskblåsande  ( med olika mängd vätska i flaskan = olika ton) :D

Det finns nog eg. inte nån "riktig" panflöjt.... utan bara massa massa lokala varianter


denna är en nordisk panflöjt från vikigatiden ... har funderat på att bygga en  :D
« Senast ändrad: 29.04.2008, 15:29:30 by david.roennlund »
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Okei, då har vi blockflöjt o tvärflötjt o Bodenflöjten,

men hur e de med Panflöjten, det är väl bara en massa olika långa små rörstumpar limmade intill varann, hur långa och hur många ska dom vara för att bli en riktig Panflöjt, eller finns den åxå i olika tonartsvarianter efter längd o grovlek?


frågar  johan :)

Panflöjten funkar ju på precis samma sätt som flaskblåsande  ( med olika mängd vätska i flaskan = olika ton) :D

Det finns nog eg. inte nån "riktig" panflöjt.... utan bara massa massa lokala varianter

denna är en nordisk panflöjt från vikigatiden ... har funderat på att bygga en  :D


TAckar David för detta, av nån anledning när du nämner flaskor så  blir jag glad, nu har jag ju plötsligt en orsak att springa in till Systemet, för jag har nog hört ....tror jag....att det funkar bäst....tror jag .... med whisky flaskor. Och jag tror jag ska bygga en jättestor panflöjt till Walborg! :lol: :D


Nåväl, skämt osido, alltså är denna nordiska panflöjten gjord av ett enhetligt trästycke eller ser det bara så  ut?

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Den bygges med fördel av ett trästycke :-)
 Bara att borra ''lagom''
Klassiskt är den ett trästycke också ;-)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Den bygges med fördel av ett trästycke :-)
 Bara att borra ''lagom''
Klassiskt är den ett trästycke också ;-)


Aha, men är det olika stora borrhål,  eller är det olika långa borrhål som används. HAde nångång en leksaks panflöjt och den hade olika långa rör av samma grovlek ihoplimmade sida vid sida.


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Den bygges med fördel av ett trästycke :-)
 Bara att borra ''lagom''
Klassiskt är den ett trästycke också ;-)


Aha, men är det olika stora borrhål,  eller är det olika långa borrhål som används. HAde nångång en leksaks panflöjt och den hade olika långa rör av samma grovlek ihoplimmade sida vid sida.


h.  johan

Jag har sett en panflöjt som var konstruerad av vanliga el-pvc rör med cirka 12 - 13mm:s inner dimension..rören var i olika längder och samman fogade med silikon..Så det bör funka.
Vidare så såg jag riktigt långa och grova pvc rör som var täckta med skinn typ i ena änden i olika längder på youtube då..Det lät som nån sorts trumma då liraren slog på skinnet med vanliga stockar!
Dom jag lyssnade på lät stämda och mycket fränt!

Jag skall klistra in länken,om jag hittar den igen..jag och länkar,,och datorer,,huga!

Mvh
Micael