Forum > Färdiga produktioner

J. Thomas och Marruschkka - Molnen

<< < (5/12) > >>

Marruschkka:
Tack för konstruktiv kritik, jag ska i ärlighetens namn säja att jag hade svårt att hitta anslaget i verserna till en början, hade helst behövt metronom till detta...för att stötta upp, åtminstone i initialskedet, men det lyckades jag inte få till i min Cubase...he he..teknisk idiot snudd på ;)Det är som sagt ett utkast än så länge, det kommer snart att sitta bra!/Maria

MaxB:

--- Citat från: Marruschkka skrivet 28.02.2008, 11:33:22 ---Tack för konstruktiv kritik, jag ska i ärlighetens namn säja att jag hade svårt att hitta anslaget i verserna till en början, hade helst behövt metronom till detta...för att stötta upp, åtminstone i initialskedet, men det lyckades jag inte få till i min Cubase...he he..teknisk idiot snudd på ;)Det är som sagt ett utkast än så länge, det kommer snart att sitta bra!/Maria

--- Slut citat ---

Ja det är bra att tillåta sig ett antal utkast innan man är nöjd. Och det är trevligt att vi får inblick i processen.

And I thought you'd say "...hade helst behövt mellotron till detta..."
I love to hear that - I  love Mellotrons  ;)

Emulator:
jo. snyggt är det. Sången låter lite ovan. behövs några vändor till. Ett bra tips om du inte får på meetronomen är annars att synka något trumkomp. JT, du kan väl slänga på trummor och skicka ett projekt bestående av nerboucnead fil på en stereokanal, trummor på en annan. smidigt faktiskt att skicka hela projekt.

Själv sånginsatsen är överlag bra, några ställen där osäkerheten gör att det glider runt lite på tonerna, men det kommer ju fixas.

Jag skulle lägga måsljuden som en fond bakom på ett annat sätt. inte markera när M sjunger om måsar, utan dra ha måsljuden över allt annars. blir lite skriva på näsan nu.

Sen är det lite lattjso pedaleffekter på pianot ibland, det huggs av på något ställe. testa att ställa upp sustainen några pinnhål?

Arret är lite tomt? varför inte en jazzig ståbas till? :)  någon rytmsektion...vad som helst eg, sparsmakat.

Kommer bli bra detta!

jay thomas:
Tack först till Marruschkka för en kanonsång och en mycket somrig text!  :wub:

--- Citat från: MaxB skrivet 28.02.2008, 11:04:02 ---Trevligt att få sång på skapelsen! Dämpa måsarna vid 2:40 de är onödigt övertydliga. Fåglarna vid 3:12 kommer in bättre!

Jag vet inte om jag ska säga något om sången eftersom det kan mottas på fel sätt. Men eftersom Jay Thomas och jag känner varandra och gillar varandra, så vågar jag. Jag börjar med att tala om att jag gillar Marruschkkas röst men vet av egen erfarenhet då jag försöker lägga sång på mina alster, att sången blir bättre och säkrare efter att jag sjungit samma låttext 50 eller 100 gånger, i bilen, i skogen, på väg till jobbet, på lunchpromenaden. Fraseringarna sätter sig säkrare och tonerna hittas enklare.

I passagen vid 00:18: "Det är gryning allt får liv" skulle jag gilla om ni tar om "...allt får liiiiv" och sätter ordet "...allt..." på rätt ton och ersätter "...liiiv" med "liv". Sånt tror jag kommer automatiskt efter att man sjungit låten typ 50 till 100 gånger. Hoppas du inte tar illa upp Marruschkka. Du ska veta att om jag inte gillar det ni gör - skulle jag inte säga ett pip.

--- Slut citat ---

Tack Max!  :) Både för lyssningen och konstruktiv kritik! Det är faktiskt den första sångversionen och anledningarna att jag la ut den var dels att vi (M&J) har lyckats skapa en förbaskat bra låt (subjektivt), dels att få lite återkopplingar på hur vi ska ta oss i mål och där är ditt bidrag mycket värt!  :)

--- Citat från: Emulator skrivet 28.02.2008, 12:07:12 ---jo. snyggt är det. Sången låter lite ovan. behövs några vändor till. Ett bra tips om du inte får på meetronomen är annars att synka något trumkomp. JT, du kan väl slänga på trummor och skicka ett projekt bestående av nerboucnead fil på en stereokanal, trummor på en annan. smidigt faktiskt att skicka hela projekt.

Själv sånginsatsen är överlag bra, några ställen där osäkerheten gör att det glider runt lite på tonerna, men det kommer ju fixas.

Jag skulle lägga måsljuden som en fond bakom på ett annat sätt. inte markera när M sjunger om måsar, utan dra ha måsljuden över allt annars. blir lite skriva på näsan nu.

Sen är det lite lattjso pedaleffekter på pianot ibland, det huggs av på något ställe. testa att ställa upp sustainen några pinnhål?

Arret är lite tomt? varför inte en jazzig ståbas till? :)  någon rytmsektion...vad som helst eg, sparsmakat.

Kommer bli bra detta!

--- Slut citat ---

Tack Emulator för lyssning och tips!  :) Även det mycket värt!

Arret kommer att nästan förbli så naket som det är just nu men några undantag. Vi har lagt ut ett PM till en icke nämnd forumist om komplettering med en väldigt somrigt instrument. Rytm i form av trummor skulle kunna funka men där är jag nästan bara inne på en virvel som spelas med visp. En diskret bas tänkte jag lägga också eventuellt.

När det gäller måsarna var det just textraden som gjorde att de kom fram men som du säger det är nästan för uppenbart mer än sommarstämningshöjande. Får kolla på det.

Sången ligger ovanpå är något jag också ibland sagt men det jobbiga är att jag inte riktigt vet hur jag får "ner" den, tips mottages.   :huh: :)

Det kommer en fortsättning...

Förresten, bra förslag det där med trummorna!

Rattlesnake:
Skön känsla i hela låten. Gillar när sången backar och försvinner i bakgrunden med måsarna på slutet.

Pianot är skönt, men känns lite statiskt trots känsligt spel. Låter som att det bara är volymen som varierar på tonerna, inte anslagskraften.

Själva arret tycker jag är för sparsmakat. Jag gillar trummorna i första versionen, även om de låter trummaskin, för spelet är underbart. Och ihop med den känsliga tvärflöjten får jag "fem-myror-vibbar". (Alltså, musiken till det programmet var ju suverän och på något vis typisk för tiden.) Men ändå med en helt egen stil, framför allt melodimässigt.

Men den avskalade versionen med sång tycker jag tappar en del identitet. Sången är lite för teknisk för min smak, vibratona är bra men blir för mycket uppvisning. Digitaldisten här och var gör att jag får lite svårt att koncentrera mig på texten. Lite täppt i näsan låter det också. (ja, nu blev jag gnällig...)

Mitt förslag till ny version är att sätta en sångtagning med lite mera avslappnad approach (och ett öga på nivåerna). Som MaxB skriver kommer nog nötning av fraseringarna ge resultat. Trummorna skulle jag vilja ha tillbaka mot slutet av låten, men med bättre samplingar. Mer av den trevliga tvärflöjten också.

Men en annorlunda låt är det, långt ifrån genrernas formstöpning. Det bevisar att det fortfarande går att göra unik och spännande musik, om man bara vill.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion