Kontrollrummet

Bone - Running Up That Hill

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Arrangerade upp Kate Bush mästerverket "Running Up That Hill", gör den knappast rättvisa. Den var däremot ruskigt kul att spela in. Testade även att spela in nylonsträngad gitarr för första gången, min nyköpta Samic (jaaa jag vet, säkert skräp) gitarr.

Mastringen är inte som den ska. Men jag tror att mixen är som den ska, satt dock från kl 12-18 spelade in, la sång, mixade och snabb-mastrade så jag kan var helt off också.

Funderade på att lägga lite percussion ägg, tamburin och kanske lite kongas, vad tror ni om det? Sen funderade jag på att lägga en E-bow under refrängerna. Gjorde inte det nu för jag ville att den skulle vara hyfsat avskalad.

Saknas det något annat? Och vad tycker ni om arrangemanget?

Bone - Running Up That Hill
Alternativ länk om den ovanstående inte funkar.

Ibland tjafsar det, testa att ladda ner igen. Brukar funka andra eller tredje gången.

« Senast ändrad: 19.02.2008, 19:06:46 by Bone »
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
wow :)

första intryck, när jag lyssnar: aningen högt mixad sång, aningen små svengelsksvängar ibland.

Verkar oxo som gitarren pumpar bakom något...?


annars måste jag beundra stilval till denna låt :) riktigt kul !


ägg i första refräng och framåt, congas andra refräng och ut? congas får sällskap av tamburin kanske? :)

kul grej detta!

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Okej, sången ska ner? Eller mindre kompressorkänsla?

Svengelskan brukar jag inte bry mig om så mycket. Kämpar nog med att sätta tonerna och försöka få in någon sorts känsla i sången. Men jag är medveten att vissa vokaler kan vara lite för svengelska. Däremot så är "Jooohoooooooooiiioooo" på bryggan där för att hon sjunger så i orginalet. En liten hyllning, bäst att göra den vokalt då jag inte är så bra på Kate Bush-fridans  :rolleyes:

Jag funderade på lite ägg och en tamburin, men var osäker. Ska nog testa det men jag lämnar nog verserna "rena".

Tack för lyssningen.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
jag blir sådär fruktansvärt kluven eftersom jag är ett mycket stort kate Bush fan. Detta är ju en otroligt bra låt, kate sjunger så otroligt bra så det blir ojämförbart. Därför kanske det ändå funkar. Tycker kanske att arrangemanget är lite för sparsmakad. Din röst får bära alltihop och det funkar inte hela vägen ut för mig. Sånginspelningen är mer än lovligt flåsig. Det är för mycket mellan och diskant och det saknas botten i ljudet. Din andning är också så påtaglig att det blir smärtsamt ibland. Vet inte om det förstärks av rumsljudet som är vasst och essigt. Jag tycker nog att om det skulle vara såhär lofi, så skulle rummet också vara mycket mer intimt om du förstår vad jag menar.
Sammanfattningsvis så var det ändå coolt att ge sig på en så speciell låt. Det är inte lätt att göra Bushcovers. De försök jag har sett har bombat totalt, men här finns ändå något som jag gillar.
Lite mer närhet, och intimitet bara.  :)


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
jag blir sådär fruktansvärt kluven eftersom jag är ett mycket stort kate Bush fan. Detta är ju en otroligt bra låt, kate sjunger så otroligt bra så det blir ojämförbart. Därför kanske det ändå funkar. Tycker kanske att arrangemanget är lite för sparsmakad. Din röst får bära alltihop och det funkar inte hela vägen ut för mig. Sånginspelningen är mer än lovligt flåsig. Det är för mycket mellan och diskant och det saknas botten i ljudet. Din andning är också så påtaglig att det blir smärtsamt ibland. Vet inte om det förstärks av rumsljudet som är vasst och essigt. Jag tycker nog att om det skulle vara såhär lofi, så skulle rummet också vara mycket mer intimt om du förstår vad jag menar.
Sammanfattningsvis så var det ändå coolt att ge sig på en så speciell låt. Det är inte lätt att göra Bushcovers. De försök jag har sett har bombat totalt, men här finns ändå något som jag gillar.
Lite mer närhet, och intimitet bara.  :)
Jo orginalet är sjukt bra och Placebo's cover inte långt därefter så det kanske var ett ganska.......dumdristigt coverval  :P. Men jag ville ändå testa.

Sången är flåsig för att jag tokkomprimerat den. Har två kompresorer på sången en för att jämna ut och en för att få flås och "in-your-face"-soundet men det kanske blev för extremt. Ska kolla över diskantljudet på sången, kan vara färgningen från kompressorerna och att jag dragit av för mycket bas när jag eq:at den. Ska nog även lägga någon falsett-stämma på refrängen och möjligtvis ett enklare piano sista refrängen.

Kul att du ändå tycker att det finns något där, ska ta och lägga om lite sång (kanske) och mixa den en vända till.

Tack för lyssningen och tipsen!
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Oukei Bone!

Måste erkänna att jag ju inte känner till originalet (borde väl skämmas...) , men kanske lättare att kommentera då, inga jämförelser. Jätteskön känsla har du i din sång, skulle stiga ännu mer med minskad komprimering, nu stöter sången på onödigt hårt, särskilt dom hårda konsonanterna,  istället för att smeka ansiktet mjukt. Ackeliret funkar åxå snyggt och arret sitter.

Så lätta lite på dom kära kompressorerna och detta kommer in på min spelare! :)
Nice work!



h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Tackar!

Kul att du gillar sången, då det är den jag är mest nervös för varje gång. Ska definitivt se över komprimeringen när jag lägger på lite mer och mixar om den.

Tack för lyssningen och kommentarerna.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


jay thomas

  • Gäst
Gillar det här! :)

Det är en betydlige närmare version en den Kate Bush gjorde. Visserligen tillhör KB's en av min favoritlåtar men jag tycker att du har förvaltat den mycket väl!


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Har inte hört orginalet, men detta är mycket bra  :) :)

På mina datorhögtalare låter den trevligt mixat, (det är ju en smaksak, men jag gillar när rösten ligger så nära mig)

Snyggt insjunget med skön känsla.


Tycker inte att du ska göra arret mer komplext, det finns klart något i enkelheten.
men, lite små ägg i reffarna skadar ju inte, men överlag är det bra nu.


/david
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Gillar det här! :)

Det är en betydlige närmare version en den Kate Bush gjorde. Visserligen tillhör KB's en av min favoritlåtar men jag tycker att du har förvaltat den mycket väl!
Tack! Verkligen, tack! Vilken komplimang!

Har inte hört orginalet, men detta är mycket bra  :) :)

På mina datorhögtalare låter den trevligt mixat, (det är ju en smaksak, men jag gillar när rösten ligger så nära mig)

Snyggt insjunget med skön känsla.

Tycker inte att du ska göra arret mer komplext, det finns klart något i enkelheten.
men, lite små ägg i reffarna skadar ju inte, men överlag är det bra nu.
Tackar. Jo jag gillar också när sången är nära, men den kan nog vara liiiiiite för komprimerad. Ska ge mix på en ommixning, men så mycket ska jag inte ändra. Ett ägg och möjligtvis tamburin kommer nog på också, kanske någon sångstämma till...får se.

Kul att du gillar det.



Tack för kommentarerna, kul att ni orkade/ville lyssna.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"