Kontrollrummet

1up-Grand_theft_auto_v2.mp3 Version 2 är här! 19 februari

1up · 32 · 22786

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
V2: Uppdates: Sången dubbad två gånger. Shaker, lergök, congas lagda. BD svagare. Snare svagare. Äkta horn från EWQL addat. Småfix och fixat noter så de ligger i takt.

OCH så finns i V2 ett homage till Dividend. :D hihi stjärnor till den som hittar passagen!

www.aurells.com/div/1up-Grand_theft_auto_v2.mp3

En låt inspirerad av den grymma musiken i Grand Theft Auto 3 Vice City!

Låten är helt byggd på att skapa en transparent ljudbild. Trumljuden skapade jag en efter en med trumsynthen Evil DigiDrum och letade efter "frekvenshål" att lägga varje ljud i för att fylla ut ljudbilden. Fast det kanske gick åt fanders som vanligt. :P

Ser lite problemområden som jag behöver handfasta tips med att fixa. Låten känns lite "hård" mot öronen? Mer diskant?

I tankarna finns att lägga på någon fetare trumloop en bit in i låten.

Livelir, någon?  :wub:
« Senast ändrad: 19.02.2008, 21:54:18 by 1up »


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Bastrumman känns lite hård. Speciellt när den ligger så långt fram i ljudbilden. Annars var det faktiskt kul. Här skiner det fram en tanke som jag kan gilla. En del av syntarna känns lite otajta. monotonin är väl en del av poängen. Ett tag fick jag lite "Night in Bankock" feeling men det var väl ofrånkommligt. Vill du ha det mjukare så kan du ju också välja att mjuka upp det med ett mer paddigt ljud som bakgrund, fast då försvinner kanske lite av grundtanken med låten. När jobba vidare med det du har tycker jag. Kanske skulle jag testa ett något mer akustiskt ljud än själva det där syntbrassljudet.  :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Bastrumman känns lite hård. Speciellt när den ligger så långt fram i ljudbilden. Annars var det faktiskt kul. Här skiner det fram en tanke som jag kan gilla. En del av syntarna känns lite otajta. monotonin är väl en del av poängen. Ett tag fick jag lite "Night in Bankock" feeling men det var väl ofrånkommligt. Vill du ha det mjukare så kan du ju också välja att mjuka upp det med ett mer paddigt ljud som bakgrund, fast då försvinner kanske lite av grundtanken med låten. När jobba vidare med det du har tycker jag. Kanske skulle jag testa ett något mer akustiskt ljud än själva det där syntbrassljudet.  :)

Gott kommenterat!

Jag prövar att sänka nivån på den över eq-uade bastrumman något. Då får jag basenergi över till basen.

Jo, får tighta till lite lätt. Funderade på ett pad-ljud svaaagt i bakgrunden för att mysa till och fylla ut. Nu är CPUn maxad. Får se.

Älskar :wub: synthbrass. Så det håller jag hårt vid som ett godissuget barn vid sin klubba! Fast man kan ju komplettera med akustiskt. :)


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Lite hårda ljud. Det känns som om lite reverb skulle kunna mjuka upp lite?!

Det är inte så lätt att skilja BD från basen, låter rätt lika varandra.


Hmm, har lyssnat ett par gånger nu. Detta är klart intressant men jag kan tusan inte sätta fingret på vad som är "fel". Frekvenserna funkar inte. Sången är väldigt "in your face" på samma sätt som resten av instrumenten. Det är kanske det som är problemet?

Vill i vilket fall höra fler versioner!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Lite hårda ljud. Det känns som om lite reverb skulle kunna mjuka upp lite?!

Det är inte så lätt att skilja BD från basen, låter rätt lika varandra.


Hmm, har lyssnat ett par gånger nu. Detta är klart intressant men jag kan tusan inte sätta fingret på vad som är "fel". Frekvenserna funkar inte. Sången är väldigt "in your face" på samma sätt som resten av instrumenten. Det är kanske det som är problemet?

Vill i vilket fall höra fler versioner!

Buhuuu! Lyckas inte blidka LH! :(

Du har rätt. Många ljud låter "hårda", "in your face". :/ Nu har jag sänkt bd & "snare" något. Tycker det är lite bättre nu?

Hjälp mig så jag kan få en luftigare ljudbild annars! Behöver hjälp!!!! GAAAAAAAAAAAH. haha Men allvarligt. Jag vill gärna lära mig.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Cool låt. Gillar speciellt sången, typ exakt min typ av sång ;) SKulle jag kunnat gå runt och nynna på i beijing ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Cool låt. Gillar speciellt sången, typ exakt min typ av sång ;) SKulle jag kunnat gå runt och nynna på i beijing ;)

Whohooo! :) Kul! Något för den kinesiska marknaden kanske? :-o



Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou 1up!

Fastnat i introt....kämpar med att få The Schocking Blue med Venus ur mina tankar... :wacko:
Liten paus o så drar vi på nytt, åkei nu kom jag genom intron. Mycket personlig touch igen på arret, gillas.
Lite blygsamt med sång, men rytmen rycker med och gungar på snyggt.


well done! :)


h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Asball låt. Tycker att du ska kvantisera allt till 100% för att understryka den mekaniska känsla som redan finns i låten. Synthbrasset är lite väl dynamiskt ibland också. Kanske låter konstigt men jag tror faktiskt för en gång skull på att man kan vinna på att hårdkvantisera och även utjämna velocity något. Inte helt men något hårdare bara. Även kvantisering av notlängder skulle kunna göra det tajtare.

Bort med improvisationen på syntbrasset och plocka fram din trumpet. Kanske för att få lite känsla på låten.

Delayet på sången är riktigt snyggt.

Wha-wha-grejen i bakgrunden är också mumsig.

Denna låten petade ner apa-låten som min 1up-favvo.



Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jou 1up!

Fastnat i introt....kämpar med att få The Schocking Blue med Venus ur mina tankar... :wacko:
Liten paus o så drar vi på nytt, åkei nu kom jag genom intron. Mycket personlig touch igen på arret, gillas.
Lite blygsamt med sång, men rytmen rycker med och gungar på snyggt.


well done! :)


h.   johan

Nemen vilken trevlig kommentar! Ler mycket förnöjt. :)

*Kollar upp "The Schocking Blue med Venus" *

haha! Störtskön video. Aaah, nu kom ledmotivet. KÄnner igen från en viss reklam... :) Så det var DÄR den kom ifrån. Var likheterna mellan låten och min låt ligger i, ja var ligger de? :)


Kul du gillar arret.  :wub: Kämpade med det. Man kan ju bygga musik utifrån liksmo musikidéer. Den här låten är helt byggd utifrån en produktionsteknisk synvinkel. Av de kunskaper och erfarenheter jag har hittills, så låter et inte tipptopp så är det förstås för att jag fortfarande är glad amatör. :D

Låter inte gitarriffet så där Sportspegelvinjettaktigt som det lät förr? förresten? På venuslåten?


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Asball låt. Tycker att du ska kvantisera allt till 100% för att understryka den mekaniska känsla som redan finns i låten. Synthbrasset är lite väl dynamiskt ibland också. Kanske låter konstigt men jag tror faktiskt för en gång skull på att man kan vinna på att hårdkvantisera och även utjämna velocity något. Inte helt men något hårdare bara. Även kvantisering av notlängder skulle kunna göra det tajtare.

Bort med improvisationen på syntbrasset och plocka fram din trumpet. Kanske för att få lite känsla på låten.

Delayet på sången är riktigt snyggt.

Wha-wha-grejen i bakgrunden är också mumsig.

Denna låten petade ner apa-låten som min 1up-favvo.

Wow tack! Vad är det med låten som är ballt? :) Dividend tyckte sången var cool.

Jag ska pröva att göra det mer mekaniskt. Till denna verren har jag faktiskt slöppt lös trummorna lite. Ska tighta tillbaka så testar vi igen.

Och imorgon lovar jag att Selmern ska vädras! :) Den låter guld. Fats min spelteknik. haha Ah well, det kan bli ett kul exeriment om inte annat. ;) mm, nu lyssnar jag på den sköna låten av Miles. Du gör det inte lätt för mig. Tvingas lira med sordin också. No matter, får ge det ett försök. har ju 6 sordiner liggandes här utanför dörren så bara välja och vraka. :)

Tack för lyssning och go comment!

Edit: Stackars apan blir avis. :P Fast allt har sin storhetstid.
« Senast ändrad: 19.02.2008, 23:42:26 by 1up »


jay thomas

  • Gäst
Koolt!  :)

Hade svårt att ta till mig den i början men tycker mer och mer om den. Känns som någon udda blandning av Kraftwerk, Grace Jones och Amanda Lear.  ;)

Draget är ju hur snyggt som helst.  :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Koolt!  :)

Hade svårt att ta till mig den i början men tycker mer och mer om den. Känns som någon udda blandning av Kraftwerk, Grace Jones och Amanda Lear.  ;)

Draget är ju hur snyggt som helst.  :)

hehe!

Man tackar så mycket! Kraftwerk har jag hört, dock ej Grace Jones eller Amanda Lear. Hur låter deras musik?

Bock för lyssning. :)


jay thomas

  • Gäst
Koolt!  :)

Hade svårt att ta till mig den i början men tycker mer och mer om den. Känns som någon udda blandning av Kraftwerk, Grace Jones och Amanda Lear.  ;)

Draget är ju hur snyggt som helst.  :)

hehe!



Man tackar så mycket! Kraftwerk har jag hört, dock ej Grace Jones eller Amanda Lear. Hur låter deras musik?

Bock för lyssning. :)

Håll i dig nu, respektive . Självklart är det min tolkning om likheten...


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Håll i dig nu, respektive . Självklart är det min tolkning om likheten...

Åh vilken service! :) Lyssnar imorgon.


Utloggad tsmalmbe

Gillar soundet. Men tror du skulle få till en mer laid-back stämning med mera reverb och stora delay. Sången däremot avskyr jag, den låter väldigt camp-svengelska.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
välgjort, men går bort för mig :(  nå, allt du gör kan ju inte falla mig i smaken :)

förmodligen helt fel stil för mig bara :)


rätt värdelöst inlägg...men fan, lyssnar jag så skriver jag ngt :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Gillar soundet. Men tror du skulle få till en mer laid-back stämning med mera reverb och stora delay. Sången däremot avskyr jag, den låter väldigt camp-svengelska.


Danke!

Jopp. Har i tankarna att pröva med mer reverb. Sätta mer rymd på det.

Intressant om sången. Dividend älskade typ sången. Den är säkert mer svengelsk än jag hör just nu. Jag behåller den som den här tills vidare.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
välgjort, men går bort för mig :(  nå, allt du gör kan ju inte falla mig i smaken :)

förmodligen helt fel stil för mig bara :)


rätt värdelöst inlägg...men fan, lyssnar jag så skriver jag ngt :D

:) Man kan inte gilla allt.

Alltid trevligt att höra att det man kämpat med är "välgjort" så. :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul att du rör dig så obehindrat mellan olika genrer. Skickligt! Påminner lite om de här bröderna från England...särskilt sången...äsch står still i huvudet.
Detta var fascinerande att lyssna på. Gillar de olika synthljuden (kort hörde jag nåt urläckert flöjtljud också) så där lagom paddiga för mina slitna öron och det stadiga kompet ger rätt bra sväng men här skulle du kunna förstärka till dansscenen. Gillar't i vilket fall och snart kommer en vrålhit igen i klass med Jennie. Det är jag säker på. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Kul att du rör dig så obehindrat mellan olika genrer. Skickligt! Påminner lite om de här bröderna från England...särskilt sången...äsch står still i huvudet.
Detta var fascinerande att lyssna på. Gillar de olika synthljuden (kort hörde jag nåt urläckert flöjtljud också) så där lagom paddiga för mina slitna öron och det stadiga kompet ger rätt bra sväng men här skulle du kunna förstärka till dansscenen. Gillar't i vilket fall och snart kommer en vrålhit igen i klass med Jennie. Det är jag säker på. 

Nu gör du mig generad. :)

"Flöjtljudet" var säkert lergöken!? Har en blå vacker lergök som jag spelade in nämligen. :)

Okey, så du funderar på att dra låten mer åt dansköret. Andra har föreslagit mer soft. Får se var vi hamnar. Först lite mer reverb iaf. Öppna upp ljudbilden något.

Tackar varmast för lyssningen!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nejnej! DEn svengelska sången bör stanna! :)

Ser en stor skandinavisk maffiaboss som vandrar runt på manhattan eller valfri stor asiatisk stad
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Nejnej! DEn svengelska sången bör stanna! :)

Ser en stor skandinavisk maffiaboss som vandrar runt på manhattan eller valfri stor asiatisk stad

:)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Koolt!  :)

Hade svårt att ta till mig den i början men tycker mer och mer om den. Känns som någon udda blandning av Kraftwerk, Grace Jones och Amanda Lear.  ;)

Draget är ju hur snyggt som helst.  :)

hehe!



Man tackar så mycket! Kraftwerk har jag hört, dock ej Grace Jones eller Amanda Lear. Hur låter deras musik?

Bock för lyssning. :)

Håll i dig nu, respektive . Självklart är det min tolkning om likheten...

I can totally hear the similarities! :) Fakitskt! Amanda Lear var för skön. haha!


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vit kavaj! Det som låter lite som dragspel. Cool spelat men jag saknar dock vissa ljud i diskanten.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Vit kavaj! Det som låter lite som dragspel. Cool spelat men jag saknar dock vissa ljud i diskanten.

Vit kavaj? :P

Oki. Japp! Det låter dragspel. Tycker jag också är mys. Diskant, eh. mm


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vit kavaj! Det som låter lite som dragspel. Cool spelat men jag saknar dock vissa ljud i diskanten.
Vit kavaj? :P
Oki. Japp! Det låter dragspel. Tycker jag också är mys. Diskant, eh. mm
"Vit kavaj" var en snabb association till musiken, framförd av en renodlad musiker, kanske med dragspel.  :)

Vilka "instrument" är med i ljubilden?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Vit kavaj! Det som låter lite som dragspel. Cool spelat men jag saknar dock vissa ljud i diskanten.
Vit kavaj? :P
Oki. Japp! Det låter dragspel. Tycker jag också är mys. Diskant, eh. mm
"Vit kavaj" var en snabb association till musiken, framförd av en renodlad musiker, kanske med dragspel.  :)

Vilka "instrument" är med i ljubilden?


hehe okey!

Ljud:

* Synthbrass & Äkta brass, dvs. trumpet och franska horn tror jag
* Synthbas
* Orgel (Lite kul, för ingen har typ ens kommenterat den än)
* Elgitarr, wah
* tamburin
* congas typ
* lergök!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tycker solo-instrumentet som bl.a. spelar 1:00 skulle kunna finnas närmare (mindre reverb) och ha med brightness eller jag vet inte vad - men nån t. ex. kompinstrumentet som hörs hela tiden (t.ex. vid 2:12) borde ha mer diskant.
Kul - cool prod
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jag tycker solo-instrumentet som bl.a. spelar 1:00 skulle kunna finnas närmare (mindre reverb) och ha med brightness eller jag vet inte vad - men nån t. ex. kompinstrumentet som hörs hela tiden (t.ex. vid 2:12) borde ha mer diskant.
Kul - cool prod

Aah. Goda idéer. Tack för att du tagit dig tid att gräva djupare i låten!

Tackar. :)