Kontrollrummet

Karantän bra metod?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tjenix.

vad gör man när inget riktigt blir bra? tappade sugar och vad man än rör blir till skräp. bäst att demontera musikgrejjorna och installera något kul dataprogram istället, i hopp om att inspirationen återvänder ?


Nu är jag nästan rädd att den aldrig hittar tillbaka.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
känner desamma, nån som har bra tips?

Funderar på om man skulle isolera sig nånstans, typ bo i ett torp i skogen och bara ägna sig åt introspektiva saker en tid ?
Känner nu att hela världen bara svishcar runt mig...
« Senast ändrad: 17.02.2008, 03:20:47 by david.roennlund »
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
har inget bra recept men att öka på självinsikten och självkänslan är väl ingen dålig början skulle jag tro..  ;) = Ta till dig av positiv energi du får, och ta inte ner dig själv. Det beröm du får, det får du för att du är värd det.

och gör BARA det DU vill ett tag. Och är det ingenting alls så gör du "ingenting alls"

Ta igen dig och kom tillbaka för du har så mycket bra att komma med  B)

Alla vill vi göra bra ifrån oss men vi ska inte glömma bort varför vi gör det vi gör -för att det är kul och ger nåt positivt, och för VEM gör vi det? Mest för vår egen skull tror jag...


//Kanske helt enkelt skapa musik för sin egen skull ett tag för att det är givande och kul och inte utsätta sig för att få kritik (positiv & negativ) på allt man gör? För är man inte riktigt i fas så är det väl lätt att börja vackla då och ifrågasätta sig själv?
« Senast ändrad: 17.02.2008, 03:50:07 by Åsa »
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Det är nog individuellt. Lider som bekant av ungefär samma grej, fast har efter nästan ett års skrivkramp börjat få lite idéer ibland.

Att montera ner grejorna känns ofta angeläget när de där jobbiga tankarna kommer, men hur mycket ångrar man sig inte då man plötsligt får en kalasbra idé några månader senare, som man antagligen glömt bort när man äntligen kopplat in allt igen.

Har förresten haft funderinger på om det inte är ett fenomen som drabbar även vissa av de mer etablerade låtskrivarna, exempelvis thom yorke (radiohead). Det känns ju som att han plötsligt inte kunde skriva rocklåtar längre, men att han löste det genom att basera sitt låtskrivande på piano istället.
Tror hur som helst att det kan vara en idé. Att byta infallsvinkel alltså, prova nya instrument och sånt.


Men vem är jag att ge råd om sånt här? Mina musikaliska infall är mycket sällsynta och mitt tålamod tar slut nästan på en gång.

I mitt fall tror jag att musiken blev för mycket förknippad med krav. Ville att allt skulle bli bättre och bättre hela tiden, men det blir det ju liksom inte. Låtarna blev mer och mer lyssnarinriktade, och det roliga försvann. Mer och mer jobb per låt liksom, och den roliga delen i processen blev mindre och mindre... vilket är dumt när det handlar om en hobby.

Nu är suget på väg tillbaks, och det känns bra. Så även om det inte går snabbt, så fungerar det iallafall i mitt fall att "ta ledigt" från logic ett tag ;)

Nattflum blev det här...
blargh


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Köp en ny leksak! Jag spelade allt mer sällan tills för en vecka sedan då jag köpte ny gitarr. Nu spelar jag och komponerar som på den gamla goda tiden och allt har blivit så mycket roligare.

Eller utforska musik som du aldrig ägnat dig åt förut. Lyssna på band som du aldrig hört talas om, finn nya spännande världar att erövra.

Eller skit i inspirationen och gör covers ett tag. Eller remixa andras låtar. Jag har massor med gammalt halvfärdigt skit som du kan få ta över! :lol:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
chroma: ja, jag har testat det där...gitarr, piano, inte röra eget material...funkar sisådär. Känner som dig oxo fidden, montera o kasta ut skule man må bra av.

Men det är väl bara nån fuckup. Dock vore det trevligt med en idiotsäker metod :D

tack föra din ord oxo Åsa :)  Kanske skulle bara pilla med egna introverta saker ett tag :)




Men alltså, dett måste ju hända masa folk. tips? ideer?

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Ibland går jag utan inspiration i flera månader, då låter jag helt enkelt bli att försöka.
Om man börjar tvinga ur sig material så blir det bara skräp. Lägg musiken på hyllan så ska du se att det så småningom börjar komma ny inspiration! Det är faktiskt inte svårare än så :)
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag går nästan alltid på halvfart när det gäller att skapa nytt. Åtminstone de sista 10 åren. Brukar bli varann ny, varann återvinning. Alltså göra en nyinspelning av en egen eller kanske spela in en cover. Då slipper man åtminstone momentet med att skriva musiken, och för mig brukar det föda idéer som går att använda till något nytt sedan.

Just det. Att montera ner prylarna tror jag är en dålig idé ifall det rinner till liksom....
« Senast ändrad: 17.02.2008, 14:01:49 by Wernborg »


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
1...att städa o förbättra sin studio miljö.
2..komma på att man inte måste fila musik varje dag.. städa mer.
3..varje tanke på att man inte kan eller orkar eller att det man gör suger,, måste vägas upp med dubbla antalet possitiva tankar(dessa behöver för tillföllet inte stämma).
4..läsa böcker om flow..filosofi..deckare va fan som helst:)

ÄLSKA MYCKET...på alla plan

tony
att leva är att dö


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
DEt där har nog aldrig hänt mig. och då varar det max ett par veckor... Èller en gång kanske lite längre när jag slutade användra trackers och migrerade till sequencervärlden. Det varade i 2 år.

Så jag är väl den sämste till att ge råd, men ändå:

Lyssna till ny typ av musik, studera den, kanske t o m gör en cover som nån sa

Skaffa nya INTRYCK! Oftast får jag en lust att göra musik om jag upplevt något nytt (bok, film, eller i verkliga livet)

Nyss dog min farfar, och jag fick hem min keyboard (med söndrig midiport) till nybro där jag bor nu. Temat till End of the journey var det första jag plonkade på den.....

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Själv är jag kungen av prokrastination (ehu... var det kanske lite svengelska där)
Iallfall så tycker jag att samarbete kan få en att nytända igen. Leta upp någon att jobba med.
Inspiration kommer och går det bara är så. i perioder så blir det ingenting gjort. Att försöka diciplinera sig är inte heller fel. ibland sitter jag bara och lyssnar på halvfärdiga projekt men så säger jag till mig själv, nej nu för lede farao och så taar jag tag i något. lägger en ny gitarr testar en synt eller så.  :)


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Tror en sak kan vara att släppa sin trygga studiomiljö ett tag och träffa lite folk att spela med PÅ RIKTIGT  :) :)

nog för att intrenetsamarbeten är kul, men att spela/jamma på riktigt är ändå något helt underbart!! :wub:
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Sov ut. Ut och gå eller jogga. Lyssna på P1.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Fan va härligt med en massa svar på en sån fråga :) tack allihop :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Jag brukar jobba så att när jag är inspirerad så skriver jag bara musik, spelar inte in något. Sen dagar då man inte pallar skriva nytt så kan man plocka fram dessa idéer man sedan tidigare har på lager och kanske göra en fullfjädrad produktion av det. Byta instrument brukar funka också. En annan sak jag också lagt märke till är att jag ofta blir inspirerad när jag byter miljö och kanske är ute och reser. Som någon sa, hemmastudion räcker nog inte alltid, ut och träffa folk, lev livet. osv.

Även en film som berör kan göra susen. Hitta någon känsla för något i livet och sen kommer nog musiken till dig. Har man något att berätta så blir det alltid bra.

Det sista man ska göra är i alla fall att drabbas av panik och försöka tvinga fram något. Ha kul med musiken istället, eller ta en paus tills det känns kul igen. Jamma med folk?

Försök fokusera bort alla "måsten" och go with flow bara :D
« Senast ändrad: 17.02.2008, 16:23:34 by freddy »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Mr Thomp.

Jag tycker grabbarna har gett dig bra ideér kring hur man kan göra för att få inspirationen att återvända.

Ett viktigt tips som jag använder mig av när jag har ide´torka.

Se till att du alltid har mobil(med inspelnings möjligheter)eller Mp3 spelare med dig var du än drar fram..För ideérna kommer var så säker - när du minst anar det.Skråla in det som kommer till dig,sätt dig i lugn och ro och spela in ide´n..Ibland håller det,ibland inte..

En ändå viktigare aspekt kring skapandet,se till att du är överens med din äkta hälft när ide´n med stort I kommer - att du då har "tillstånd" att avbryta det du håller på med och kan kasta dig direkt över "apparaturen"..Många fina ide´r har gått fölorade för mig tidigare på det sättet,nu är vi överens och det flyter fint när uppslagen kommer.Kanske inte alltid så lätt om man har småbarn i hemmet,men då får man bjuda till på andra sätt när man inte komponerar..Förhandling helt enkelt,så man ligger i start groparna om det blir akut.
Ingen av mina låtar har kommit när jag satt mig ner och lirat,det börjar alltid med en känsla typ ett tema eller en text strof som jag spinner vidare på - och det är dom som man måste fånga.

Så är det för mig,hoppas att nån av mina ideér kommer till användning,och vad du än gör - städa inte undan dina musik prylar - det kommer du att ångra bittert den dan mega låten passerar revy..
Ta en liten paus från komponerandet,nya intryck kommer ju från livet - lev det så har du snart ett gäng låtar att spela in igen.I den här branshen så tror jag inte på att forcera fram nåt,man måste ha lugn inombords och ett öppet sinne för nya intryck- då löser det sig.

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tack freddy o hmike.  ja, jag skriver ju i princip alltid från livssituationer. saker som händer tolkar jag ner. det är den mekanismen som tvärskurit.


men, tack för allt bra som skrivits i tråden :)  Jag uppskatar det, och jag tror många akns ta sig en titt här och känna igen något som finns skrivet.

:)

Livejam vore ju kul om man kunde spela :) får köpa trummor :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
ja, jag skriver ju i princip alltid från livssituationer. saker som händer tolkar jag ner. det är den mekanismen som tvärskurit.


Ren och förbannad lögn funkar också....


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
 :blink:   gör det ?  :unsure: :unsure:

eh. ja :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
ja, jag skriver ju i princip alltid från livssituationer. saker som händer tolkar jag ner. det är den mekanismen som tvärskurit.


Ren och förbannad lögn funkar också....


Citat från: Emulator
   gör det ?   

eh. ja

I mitt fall alltså. Har knåpat ihop rätt mycket lögner faktiskt. Skriver väldigt sällan något som är verklighetsförankrat.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
ja, jag skriver ju i princip alltid från livssituationer. saker som händer tolkar jag ner. det är den mekanismen som tvärskurit.


Ren och förbannad lögn funkar också....


Citat från: Emulator
   gör det ?   

eh. ja

I mitt fall alltså. Har knåpat ihop rätt mycket lögner faktiskt. Skriver väldigt sällan något som är verklighetsförankrat.

va, finns det inte hockyhundar :blink:
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
ja, jag skriver ju i princip alltid från livssituationer. saker som händer tolkar jag ner. det är den mekanismen som tvärskurit.


Ren och förbannad lögn funkar också....


Citat från: Emulator
   gör det ?   

eh. ja

I mitt fall alltså. Har knåpat ihop rätt mycket lögner faktiskt. Skriver väldigt sällan något som är verklighetsförankrat.

va, finns det inte hockyhundar :blink:

 :lol:


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Denna tråd är nog en av de bästa (för mig) vi har haft på länge  :) :)


Jag vet att det är emus tråd, men tack för svaren iaf!!!
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Hej!
Detta var visserligen en gammal tråd, men jag fastnade i den!

Intressant det här med hur inspirationen kommer. Själv blir jag som mest kreativ om jag är rejält deprimerad :lol: tyvärr. Både när det gäller mitt måleri och mitt låtskrivande.

Om jag mår bra och är för harmonisk och solen skiner blir det inte allt för mycket kreativitet av det fantastiska slaget, men om jag har ett riktigt skitjobb och blir ovän med chefen och vintern ser så dyster ut att jag funderar över att ta mitt liv, ja då! Då sprutar det låtar ur mig! Hehe- sånt är livet- inget dåligt som inte har nåt positivt med sig!
Plinkar på en låt...


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
...
« Senast ändrad: 31.03.2008, 00:12:02 by david.roennlund »
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Det är svårt det där. Man ska nog inte sitta och BARA vänta på inspiration ifall man vill ha ngt gjort. Däremot måste man ju ha lust att spela liksom. För egen del går det i skov med hur mkt som blir gjort - oftast blir det mer ju mer jag spelar med. Så det är lite omvänt....
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Hmmm... ja, och jag tror att det kan vara olika slags inspiration mellan att skriva låtar, jämfört med att sen sitta och snöa in på det tekniska! Det kräver ett annat fokus.
Plinkar på en låt...


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Plink: Sant det!
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


jay thomas

  • Gäst
Utan att läst de andras svar: Antingen brukar jag lyssna igenom gamla, riktigt gamla grejer, för att lyssna på vad jag använde för ljud och strukturer då eller så tar jag en paus och ägnar mig åt annat. Annat i mitt fall kan vara snickeri eller tom plinkade på en akkegura, det senare utan egentligt mål. Sedan när jag minst anat det kommer lusten och inspirationen tillbaka. Oftast är det att jag hittar ett nytt ljud som jag kan bygga en låt/stämning kring.

Ibland har det hänt att jag tom tvingat mig att sitta ner och hitta tillbaka när torkan har pågått för länge.

Men generellt finns nog inget enkelt svar, det kanske inte ens är samma svar två gånger...

Tror det viktiga är att acceptera att det förekommer svackor och förr eller senare så kommer du upp ur dem.


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Är också i en svacka känns inge kul med musikskapandet, kanske för våren
börjar komma man känner inte för att sitta inne för mycket med datorn.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Tjenix.

vad gör man när inget riktigt blir bra? tappade sugar och vad man än rör blir till skräp. bäst att demontera musikgrejjorna och installera något kul dataprogram istället, i hopp om att inspirationen återvänder ?


Nu är jag nästan rädd att den aldrig hittar tillbaka.
Finns väl enkelt sagt två saker, o ingetdera är att demontera musikgrejorna. Du vill ju inte behöva montera upp det när inspirationen/idéerna/lusten dimper ner o slår dig i huvet igen. ;)

Det ena är att hitta bollplank/samarbetspartner där ni kan ge inspiration till varann - nästa oslagbart jämfört med att stå för allt själv. Ofta är det det oväntade som man aldrig skulle kommit på själv som kan ge skjuts till nya egna idéer.
Det andra är att bara slappna av o inte försöka krysta fram något utan vänta på att musikten hittar dig igen. Det gör den förr eller senare.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Om man ska gå helt åt andra hållet så är ett annat sätt att verkligen ställa krav på sig själv, eller få någon annan att göra det. Seriösa deadlines kan vara ett jättebra sätt att sätta igång kreativiteten.

Och den där "allt jag rör blir till skit"-känslan har man liksom ibland. Går nog inte att komma ifrån, kanske har med andra saker i livet att göra som ger en låg självkänsla. I såna perioder är man aldrig så dålig som man själv tycker att man är! Spela in de idéer du får, även om de känns kassa. Om ett halvår kanske de låter bra igen.

Men montera inte ner. Som alla säger, du kommer komma tillbaka.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
för mig kommer o-inspirationen som ett brev på posten när jag känner press på mig själv.

press på mig själv känner jag när jag gör nånting som jag skulle vilja att jag ville göra, men inte vill/känner inspiration göra egentligen.

Medicinen för mig är att VERKLIGEN fråga mig själv vad jag vill göra. inte göra det jag vill att jag ska vilja göra :P

Hoppas du hittar inspirationen igen!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag önskar jag hade mer tid till musiken men inser då jag läser den här tråden att det kanske är bra att inte ha så mycket tid. Nu längtar jag och känner inspiration nästan hela tiden.

Däremot låter det inte bra, då jag väl får tid. Jag försöker göra en gammal låt med reggae-feeling.
Det är nästan som att varje inspelning blir sämre är föregående. Det är kul att det kan bli så. Jag trodde att det alltid bara ska bli bättre?

Att det låter så dåligt om mina försök att göra reggae hoppas jag leder till att jag ska komma förbi mina musikaliska begränsningar och upptäcka nya sidor. Jag tror stenhårt på det!

Jag är nog en obotlig optimist!  :P
« Senast ändrad: 31.03.2008, 20:51:17 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag önskar jag hade mer tid till musiken men inser då jag läser den här tråden att det kanske är bra att inte ha så mycket tid. Nu längtar jag och känner inspiration nästan hela tiden.

Däremot låter det inte bra, då jag väl får tid. Jag försöker göra en gammal låt med reggae-feeling.
Det är nästan som att varje inspelning blir sämre är föregående. Det är kul att det kan bli så. Jag trodde att det alltid bara ska bli bättre?

Att det låter så dåligt om mina försök att göra reggae hoppas jag leder till att jag ska komma förbi mina musikaliska begränsningar och upptäcka nya sidor. Jag tror stenhårt på det!

Jag är nog en obotlig optimist!  :P

Det kanske kan vara bättre att göra en ny låt med reaggae-beatet som utgångspunkt istället för att trycka in en låt som kanske inte har reaggae i sig (?) från början.

Fast jag gör samma sak också, hela tiden. I brist på inspiration och nyskapande gör jag om nån gammal låt från den tiden man hade tid. :mellow: