Kontrollrummet

Akustisk låt

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Tog mig tid ikväll och la den sista sången på refräng och outro på en låt till mitt akustiska projekt, Me'las. Fick orken att mixa klart den också. Men tyvärr så satt jag i tre timmar och och mixade och jag hade lagt sång och E-bow i minst två timmar innan dess så mina öron var rätt trötta.

Skulle därför behöva hjälp av er främst med mixen. Hur ligger allt? För högt eller lågt? För mycket eller för lite kompressor, delay, reverb? Men vill även få kritik på sånginsatsen, melodigitarren och synten. Det är första gången jag mixar sången såhär högt och det känns rätt vanskligt. Så om ni hittar totalt outhärdliga toner så skriv gärna det, även om det innebär att all sång måste bort. Jag kommer däremot inte att lägga om den akustiska gitarren, även om den rördistar för mycket lite här och där, så ni behöver inte kommentera spelfel och sånt på gitarrerna. Men gärna hur den är eq:ad, hur den ligger i mixen, kompressorbruk osv osv.

Me'las - Monster.

P.S Den är inte mastrad. Det sparar jag tills mixen är så bra den kan bli.
« Senast ändrad: 16.03.2007, 03:50:26 by Bone »
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Först och främst, snyggt! Älskar vemodet.
Tycker det är lite väl mycket reverb, även om det fyller en funktion i vemod.
Oooh, nu kom ebowen, snyggt återigen.

Jag är inget bra på det du vill ha kommentarer på, men i mina öron låter mixen kalasbra.

edit: låten, den vill jag också kommentera ju. Grym. Sparas. Perfekt musik att lyssna på kl. 1:53.
blargh


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Först och främst, snyggt! Älskar vemodet.
Tycker det är lite väl mycket reverb, även om det fyller en funktion i vemod.
Oooh, nu kom ebowen, snyggt återigen.

Jag är inget bra på det du vill ha kommentarer på, men i mina öron låter mixen kalasbra.

edit: låten, den vill jag också kommentera ju. Grym. Sparas. Perfekt musik att lyssna på kl. 1:53.
Oj! Tack så mycket. Hade inte väntat mig så positiva kommentarer. Trevligt att du gillar mixen och låten.

Får kolla över reverbet. Är det främst på sången eller även på de gitarrerna och E-bowen?
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Reverbet var främst på sången jag menade.
blargh


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Vill ha lite mer botten i gitarrerna och du kan nog höja ration på gitarrkompressorn lite mer. Kan tyvärr inte höra mer än 45% av låten då det är nåt skumt med hosten... får inte ner mer av filen helt enkelt.

Skön musik iallafall, åtminstone det jag hann höra :blink:
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Reverbet var främst på sången jag menade.
Ahhh trodde nästan det. Jag fläskade på med reverb där eftersom sången är så hög, och jag är rädd  :lol:.

Vill ha lite mer botten i gitarrerna och du kan nog höja ration på gitarrkompressorn lite mer. Kan tyvärr inte höra mer än 45% av låten då det är nåt skumt med hosten... får inte ner mer av filen helt enkelt.

Skön musik iallafall, åtminstone det jag hann höra :blink:
Ok ska kolla över ration på gitarrkompressorn. Använde Blockfish på de akustiska gitarrerna men jag fick inte riktigt grepp om den. Funderar på att använda Cubase egna Dynamics. Testade min host nu och då gick det alldeles utmärkt att ta hem den. Kanske var något tillfälligt fel, testa gärna igenom om du orkar.

Tack för tipsen och kommentarerna.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Har provat både med Firefox och IE, får samma resultat med båda. Efter 40-45% klipps downloaden och filen anses komplett... märkligt.

EDIT: Har nu fått ner hela låten, efter några om och men :)
Jag backar angående kompressorn! Det är en soft feeling genom hela låten så som den är nu, det enda jag vill anmärka på (förutom mer botten i gurorna) är att synthen tar en halvton på 1:39 som borde vara en helton. Stör mig på det varje gång :D

Sångrösterna ligger liiite falskt ibland, men jag tycker att det tillför känsla. Gillar inte när såna här stycken blir för finpolerade.

Perfekt avslut!
« Senast ändrad: 16.03.2007, 06:25:04 by aoly »
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad tsmalmbe

Ok ska kolla över ration på gitarrkompressorn. Använde Blockfish på de akustiska gitarrerna men jag fick inte riktigt grepp om den. Funderar på att använda Cubase egna Dynamics. Testade min host nu och då gick det alldeles utmärkt att ta hem den. Kanske var något tillfälligt fel, testa gärna igenom om du orkar.

Kör flere olika kompressorer i serie. Inbyggda dynamics är... inte det bästa om du kör bara en. Det finns en hel del kompressorer i vår länklista, men testa nu t.ex Antress' olika varianter som EN av de kompressorerna du lägger på spåret.

Alltså: 1 kan ha t.ex hög ratio och thresholden så att den hela tiden "skär" topparna bort. Nästa kompressor kan sen ta hand om overall-nivån, alltså gå på med lite djupare threshold, men inte så hög ratio för att undivka pupande. Den första kan vara cubase dynamics, den andra t.ex Antress LA-2A -klon.

Du hittar säkert din egen metod.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Jag backar angående kompressorn! Det är en soft feeling genom hela låten så som den är nu, det enda jag vill anmärka på (förutom mer botten i gurorna) är att synthen tar en halvton på 1:39 som borde vara en helton. Stör mig på det varje gång :D

Sångrösterna ligger liiite falskt ibland, men jag tycker att det tillför känsla. Gillar inte när såna här stycken blir för finpolerade.

Perfekt avslut!
E-bowens halvton vid 1:39 är där pga att när min bandkamrat hade gjort en skiss på den här låten hade han lagt ett munspel där som spelade exakt så. Kanske dåligt med internhumor i en färdig mix  :rolleyes:. Angående botten i gurorna, vad har du för lyssning. Alltså jag tror att min lyssning förstärker basen något och det är nog därför jag skär basen lite hårt. Måste nog referenslyssna lite mer.

Kul att du gillar det.

Kör flere olika kompressorer i serie. Inbyggda dynamics är... inte det bästa om du kör bara en. Det finns en hel del kompressorer i vår länklista, men testa nu t.ex Antress' olika varianter som EN av de kompressorerna du lägger på spåret.

Alltså: 1 kan ha t.ex hög ratio och thresholden så att den hela tiden "skär" topparna bort. Nästa kompressor kan sen ta hand om overall-nivån, alltså gå på med lite djupare threshold, men inte så hög ratio för att undivka pupande. Den första kan vara cubase dynamics, den andra t.ex Antress LA-2A -klon.

Du hittar säkert din egen metod.
Ok alltså en kompressor för att "släta ut" och en kompressor för att få upp nivån? Har jag greppat det hyfsat rätt? Ska nog testa sen ikväll.

Tack för bra tips, båda två.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Jag backar angående kompressorn! Det är en soft feeling genom hela låten så som den är nu, det enda jag vill anmärka på (förutom mer botten i gurorna) är att synthen tar en halvton på 1:39 som borde vara en helton. Stör mig på det varje gång :D

Sångrösterna ligger liiite falskt ibland, men jag tycker att det tillför känsla. Gillar inte när såna här stycken blir för finpolerade.

Perfekt avslut!
E-bowens halvton vid 1:39 är där pga att när min bandkamrat hade gjort en skiss på den här låten hade han lagt ett munspel där som spelade exakt så. Kanske dåligt med internhumor i en färdig mix  :rolleyes:. Angående botten i gurorna, vad har du för lyssning. Alltså jag tror att min lyssning förstärker basen något och det är nog därför jag skär basen lite hårt. Måste nog referenslyssna lite mer.

Kul att du gillar det.

Min lyssning består av ett par billiga Koss UR40. Inte helt ärliga lurar :D Dessa förstärker också basen en aning; desto bättre hörs det om en mix är basfattig. Jag kan ha fel, men jag saknar iallafall botten. Helt grovt så föreslår jag en lowshelf på 1-2 dB upp till 300hz eller så.
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Rätt mycket Pink Floyd i detta tycker jag. Inga problem med reverbet på sången. Passar bra när det är så få instrument. Gitarrerna är kanske för tydliga nånstans i eq, det gnisslar ibland. Annars bra spelat och sjungit. Låten som sådan växer nog efterhand. Gillar det dissonanta bakgrundsljudet, bryter bra mot harmonierna. Men ger väl ingen direkt monsterkänsla (scary, creepy), låter mer som ett ganska snällt monster :)


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Jag kan ha fel, men jag saknar iallafall botten. Helt grovt så föreslår jag en lowshelf på 1-2 dB upp till 300hz eller så.
Jag ska kolla i lite andra stereos och så också. Kanske behövs lite mer botten/bas i gitarrerna. Tackar.

Rätt mycket Pink Floyd i detta tycker jag. Inga problem med reverbet på sången. Passar bra när det är så få instrument. Gitarrerna är kanske för tydliga nånstans i eq, det gnisslar ibland. Annars bra spelat och sjungit. Låten som sådan växer nog efterhand. Gillar det dissonanta bakgrundsljudet, bryter bra mot harmonierna. Men ger väl ingen direkt monsterkänsla (scary, creepy), låter mer som ett ganska snällt monster :)
Pink Floyd? Är det något lokalt band från din hemstad?  :huh: Nä men mina influenser verkar ofta skina igenom. Trevligt, tror jag.

Tycker du att man ska eq:a bort lite diskant eller ska man testa med en De-esser på gitarrerna? Låten ska nog inte vara hemsk mer symboliken i texten. Men vilket snällt monster tänker du på? Kakmonstret?  :)

Tack för tipsen.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
 Men vilket snällt monster tänker du på? Kakmonstret?  :)

Eftersom låten heter monster och jag förknippade syntljudet som lite hotfullt. Har dock inte kollat texten så noga - kanske det handlar om det helt annorlunda. Feltolkning alltså i så fall. Så blir det ibland när man själv jobbar med en låt om diverse aliens från yttre rymden :D
De-esser på gitarr låter lite skumt, bättre med eq, va?




Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Ok har för mig att jag läst att de-esse skulle kunna fixa gnissel, men jag kan ha helt fel. Händer väldigt ofta  :lol:.

Det finns ingen feltolkning allt är ju subjektivt och det var ju en vettig synpunkt. Kanske borde ändra titeln till något annat, får se. Tack tipsen och åsikterna.

"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


DåligtGehör

  • Gäst
Stämningsfull låt!

Röster får gärna bli lite tydligare. Det är nog mest det.

Gillar de "långa körerna".



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
öppnar fantastiskt skönt....stämningsfullt. syntarna akustiska ? :rolleyes:

Blir något skumt ibland, nån sur ton här och var på sången.

Men totalt sett gillar jag det. gitarrgnisslet lägger till lite "livekänsla" och funkar bra tycker jag.

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Stämningsfull låt och snyggt gitarrspel. Kanske är dom glidande synthtonerna aningen långsamma innan dom glider över till nästa ton. Gäller även sången på några ställen. Snyggt och behagligt arr och jag tycker nivåerna känns alldeles rätt.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Röster får gärna bli lite tydligare. Det är nog mest det.
Hur då? Alltså sjunger jag för sluddrigt? Tycker du att dom är för lågt mixade? Eq:at dom konstigt? Eller allt det där i en blandning?

Emulator, DåligtGehör och 91:an tack för lyssningen och åsikterna.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


DåligtGehör

  • Gäst
Röster får gärna bli lite tydligare. Det är nog mest det.
Hur då? Alltså sjunger jag för sluddrigt? Tycker du att dom är för lågt mixade? Eq:at dom konstigt? Eller allt det där i en blandning?

Gitarrerna låter klart och tydligt men rösterna lite väl... hur skall man säga dova bara.
 (För en gammal mans öron - glöm inte det. Alltså kan du glömma det).


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Gitarrerna låter klart och tydligt men rösterna lite väl... hur skall man säga dova bara.
 (För en gammal mans öron - glöm inte det. Alltså kan du glömma det).
Kan ju vara proximity-effekten. Stod väldigt nära när jag la sången, speciellt verserna. Kanske ska skära basen och lyfta mellanregister/diskanten lite mer på sången då. Ska kolla om det blir bättre.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"