Kontrollrummet

Daniel-Sorgsen - nu ny verre med velocityändringar och grammofonemulering!

1up · 43 · 22892

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tempoändringar:

spela upp hele fyfaderullan från någon sampler som kan spela stora wav.

Tempofluktuationer görs då enkelt med pitch bend (för att det skall funka som en gammal trattgrammofon måste ju ljudet pitchas upp när det går fortare). kan automatiseras och ritas. :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
tempoändringar:

spela upp hele fyfaderullan från någon sampler som kan spela stora wav.

Tempofluktuationer görs då enkelt med pitch bend (för att det skall funka som en gammal trattgrammofon måste ju ljudet pitchas upp när det går fortare). kan automatiseras och ritas. :)


Vore trevligt med en videotutorial i detta signerad Emu.  :wub:


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hmmm. Jag är nog inte heller förtjust i grammofonemuleringen. Det låter ändå inte autentiskt med det omfång som själva pianoljudet har.
Svårigheten med den här typen av stycken är att det visst är vackert och lyssningsbart, men jag fattar liksom inte den musikaliska idén bakom det. Den följer inte konventioner vad gäller sonater, vilket både kan vara bra och dåligt. man skall ju frigöra sig från konventioner.
Min invändning blir nog mer att jag inte hör själva den musikaliska tanken. Vad gör du med temat? Vart är det på väg? Vart vill du att det skall komma? Vad vill du beskriva? Frågorna känns obesvarade och då blir det bara ett pianostycke bland andra som inte fastnar eller utmanar eller berör, mer än att; Jo det var fint.  :) 


jay thomas

  • Gäst
Finns en version utan emulering här.

Att ens försöka frasera som en pianist med hjälp av velocity, timing och pedal tar tid, mycket tid. Jag la c:a 2 timmar på detta och det skulle behöva 4-5 timmar till. Eller så skrivs noterna ut och en pianist får spela live.
« Senast ändrad: 19.02.2008, 11:33:47 by jay thomas »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fantastiskt hur olika ett stycke kan spelas. Jag lyssnar på senaste länken Jay Thomas gav. Det låter utforskande och behagligt så här men jag fattar inte hur det är gjort och jag vet inte hur stora förändringar som är gjorda. Kul med "dolda" förändringsvindar.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Hmmm. Jag är nog inte heller förtjust i grammofonemuleringen. Det låter ändå inte autentiskt med det omfång som själva pianoljudet har.
Svårigheten med den här typen av stycken är att det visst är vackert och lyssningsbart, men jag fattar liksom inte den musikaliska idén bakom det. Den följer inte konventioner vad gäller sonater, vilket både kan vara bra och dåligt. man skall ju frigöra sig från konventioner.
Min invändning blir nog mer att jag inte hör själva den musikaliska tanken. Vad gör du med temat? Vart är det på väg? Vart vill du att det skall komma? Vad vill du beskriva? Frågorna känns obesvarade och då blir det bara ett pianostycke bland andra som inte fastnar eller utmanar eller berör, mer än att; Jo det var fint.  :) 

Stycket är en representation av en mans kaotiska inre med skissartade förtecken. Flyktigheten i tanken och skaparkraftens oförutsägbarhet ges särskild vikt!

;)...

Det är klurigt att skapa teman som med justering i tempo, rytm, frasering, mm. gradvis förändras, såsom en karaktär utvecklas i en bok eller film! Det är alltså brister i min förmåga :), ett område som kräver mer övning för att öka träffsäkerheten och genom att lära av mästare som Mozart kan jag förstå, vidarutveckla och realisera mina färdigheter inför hänförda öron på KR!
« Senast ändrad: 19.02.2008, 13:53:46 by 1up »