Kontrollrummet

Daniel-Sorgsen - nu ny verre med velocityändringar och grammofonemulering!

1up · 43 · 23035

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Låtlänk:
http://coop.sundsbacken.com/skisser/1up_piano-06_grunge.mp3
Jay Thomas har lirat till snygga velocityändringar och lagt på grammofonemulering! :) Idéer, vart ska vi ta oss vidare?

1up's oroginalverre:
www.aurells.com/div/Daniel-Sorgsen.mp3

Concertstämt piano, i 441 hz. Klickat i noterna för hand i Cubase.



>Beethoven eller? ^

« Senast ändrad: 16.02.2008, 21:29:48 by 1up »


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
länken :( :(
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
länken :( :(

LÄnken fixad. Sorry about that. Det händer jämt..

Japp, även den bäste
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


jay thomas

  • Gäst
Fint stycke som vanligt MEN även det som vanligt, alldeles för mekaniskt. Du måste nog börja klicka i lite anslagsolikheter och lite timingskillnader. Skicka gärna över en midifil så kan jag titta på det. Kanske gör det mer levande i mina öron om det är ok? Hör nu också att vissa ackord inte är 16-1700tals ackord utan mer moderna, dock en petitess i sammanhanget...

G'morron.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou 1up!

Upplever en gammal Charie Chaplin film, där Charlie utsvulten vacklar omklring runt stadens fattigkvarter, och sen ger sin sista brödbit åt en liten tös, smutsig, sårig och med slarvig kjol.

Alltså summa = du lyckas igen en gång fånga lyssnarens attention! :)
KAn väl nog hålla med JT om att velocitet och anslagsskillnader skulle lyfta denna lilla låt mycket högre!
Men intensitet o känslor finns det så  det förslår...




h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Saknar initialt diskant men kanske är detta piano i avsaknad av diskant...

I passagen 0:46-0:59 är det tydligt att ett barn i pianoskola skulle få stycket mer levande, på ett önskvärt sätt. Är det möjligt att levandegöra stycket med den metoden du använder då du skapar.

2:57 kommer ett ackord jag inte känner igen från förr i tiden.

Jag är imponerad av hur man kan skapa musik som du gör!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
mer liv helt klart behövs. annars rätt snyggt, men vad är det för ljud? tycker det låter lite sisådär...

en toffel, förlåt, taffel? :)

Kan vara det odynamiska som får mig att tänka casio, vet ej.


intressant inmatningsmetod dock :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Fint stycke som vanligt MEN även det som vanligt, alldeles för mekaniskt. Du måste nog börja klicka i lite anslagsolikheter och lite timingskillnader. Skicka gärna över en midifil så kan jag titta på det. Kanske gör det mer levande i mina öron om det är ok? Hör nu också att vissa ackord inte är 16-1700tals ackord utan mer moderna, dock en petitess i sammanhanget...

G'morron.
.
Visst är det mekaniskt. Skickar gärna midi-fil. Hörde ett stycke av Beethoven framfört av någon rysk superpianist (nu bortgången) och där var det temposkillnader precis hela tiden. Jag har Cubaes SX 2, i trean kan man i realtid ändra tempot, det skulle göra det enklare för mig.

Jag har en bakgrund med den fantastiska datorspelsmusiken och där är allt 100% kvantiserat. Det finns en oerhörd charm i det. Att smaken är delad är också bekant. Nu låter det kanske som att jag vill ha det 100% kvantiserat och utan temposkillnad, fast det vore kul att höra en humaniserad levande version. ;)

Jo, några ackord är väl jazz-aktiga? Skarpt lyssnat. :) Tanken var väl aldrig att vara helt tidstypisk, det faller i så fall redan på att jag använder ett flygelljud från en japansk samtida flygel. :P


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jou 1up!

Upplever en gammal Charie Chaplin film, där Charlie utsvulten vacklar omklring runt stadens fattigkvarter, och sen ger sin sista brödbit åt en liten tös, smutsig, sårig och med slarvig kjol.

Alltså summa = du lyckas igen en gång fånga lyssnarens attention! :)
KAn väl nog hålla med JT om att velocitet och anslagsskillnader skulle lyfta denna lilla låt mycket högre!
Men intensitet o känslor finns det så  det förslår...

h.   johan

Härlig berättelse! Trodde först du snackade om Bellman. :)

Ja, tydligen tycker du och andra det funkar. Jag fattar inte riktigt. Dock trevligt. :) Tycker det låter lite tomt? Funderar på att lägga på Strausstråkar.

Jopp, det kan säkert liva till de.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Saknar initialt diskant men kanske är detta piano i avsaknad av diskant...

I passagen 0:46-0:59 är det tydligt att ett barn i pianoskola skulle få stycket mer levande, på ett önskvärt sätt. Är det möjligt att levandegöra stycket med den metoden du använder då du skapar.

2:57 kommer ett ackord jag inte känner igen från förr i tiden.

Jag är imponerad av hur man kan skapa musik som du gör!

När ett piano spelas svagt, svagt blir klangen mer dov. Det är alltså det det är frågan om här. Att jag valt patchen "soft" spelar också in.

Det är tydligt att ett barn med genomsnittlig uppfostran i hyfs, takt och stil kan framföra kritik på ett mer konstruktivt och mindre nedvärderande sätt i sammanhanget. Fast jag har säkert missuppfattat situationen. Underbarn som Mozart hade säkert hittat på en underbar passage. Det är inte lätt att klå hans talang.

Stycket är sparsmakat satt. Jag tycker det låter tunt. Funderar på Strausstråkar.

Trevligt att imponera. :) Vad är imponerande med det förresten? Alltså till skillnad från att skapa musik genom att spela det i realtid?


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
mer liv helt klart behövs. annars rätt snyggt, men vad är det för ljud? tycker det låter lite sisådär...

en toffel, förlåt, taffel? :)

Kan vara det odynamiska som får mig att tänka casio, vet ej.

intressant inmatningsmetod dock :)

mer liv, check.

Det är samma ljud som förut. The Grand, på softinställning, med svagare velocity.

Casio brukar inte direkt betyda ett gott betyg ljudmässigt. Någon som har ett ruskigt bra/intressant/passande pianoljud så kan jag skicka midi-fil!

Ja, jag tryckte pianot fullt med tofflor och falaffel så det är därför det låter så annorlunda. :P

mhm :) Den är intressant, inmatningsmetoden.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
du kanske dock kan tänka på vad andra påpekat..låter det dovt eller osm jag tyckte, lite "billigt" så spelar det ingen roll vad man valt för patch. Däremot så får man ju välja vad man vill :D


:) jag är oxo imponerad att man kan tänka froam och klicka i musik. jag behäver ofta mer taktila metoder :)


fan, testa kankse skicka midifilen så kan vi ju kolla reason pianos :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Har lite svårt för de lång pauserna och några "jazz-ackord" gör stilbrott annars mycket Beethoven. Gillar dynamiken (pianissimo - fortissimo). Vackert stycke som kanske skall renodlas mer i sin genre, vet inte riktigt... Ett tillvant öra tenderar nog att bli konservtivt. Mitt öra alltså. Annars för mig obegripligt hur man klicka fram musik.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
du kanske dock kan tänka på vad andra påpekat..låter det dovt eller osm jag tyckte, lite "billigt" så spelar det ingen roll vad man valt för patch. Däremot så får man ju välja vad man vill :D

:) jag är oxo imponerad att man kan tänka froam och klicka i musik. jag behäver ofta mer taktila metoder :)

fan, testa kankse skicka midifilen så kan vi ju kolla reason pianos :)

Det kanske undgick att jag frågade om någon hade ett trievligt ljud så kunde jag gärna skicka midifilen? :) Jag är ute efter ett dovare sound. Sen om ljudet i sig låter tråkigt, well, jag har inget annat i mina lager. Så därför frågade jag om någon hade något bättre. Låter det som att jag inte tänker på vad andra påpekar då? :P

Ah, det att "tänka" fram bitar av musik, kanske är det som kan va imponerande då. :)

Skickar midi!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Har lite svårt för de lång pauserna och några "jazz-ackord" gör stilbrott annars mycket Beethoven. Gillar dynamiken (pianissimo - fortissimo). Vackert stycke som kanske skall renodlas mer i sin genre, vet inte riktigt... Ett tillvant öra tenderar nog att bli konservtivt. Mitt öra alltså. Annars för mig obegripligt hur man klicka fram musik.

mm, långa pauserna är väl kanske ingen superhit.

jag tyckte jazzackorden var kul avbräck, fast kanske känns lätt störande, när allt annat följer typ samma plan.

"Vackert stycke"  :wub: Trevligt att dynamiken uppskattas. Ville börja soft och låta stycket få kraft allt eftersom. (Också ett billigt sätt att skapa variation i ett stycke.)

haha Borde göra en video så man kan följa processen när jag klickar musiken och dumpa den på You Tube? :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
du kanske dock kan tänka på vad andra påpekat..låter det dovt eller osm jag tyckte, lite "billigt" så spelar det ingen roll vad man valt för patch. Däremot så får man ju välja vad man vill :D

:) jag är oxo imponerad att man kan tänka froam och klicka i musik. jag behäver ofta mer taktila metoder :)

fan, testa kankse skicka midifilen så kan vi ju kolla reason pianos :)

Det kanske undgick att jag frågade om någon hade ett trievligt ljud så kunde jag gärna skicka midifilen? :) Jag är ute efter ett dovare sound. Sen om ljudet i sig låter tråkigt, well, jag har inget annat i mina lager. Så därför frågade jag om någon hade något bättre. Låter det som att jag inte tänker på vad andra påpekar då? :P

Ah, det att "tänka" fram bitar av musik, kanske är det som kan va imponerande då. :)

Skickar midi!

Ett inlägg tidiagre referarade jag till`.  ville bara påpeka att de intentioner man har inte spelar nån som helst roll när andra lyssnar -de skapar egna ramar. Övertydligt efter det piska jag fick av DG där jag försökte förklara mina intentioner och han fortsatte totalsåga... :D  så, det stycket görs om ;)


Mest det jag tänkte på , inte att du inte tog in information :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
du kanske dock kan tänka på vad andra påpekat..låter det dovt eller osm jag tyckte, lite "billigt" så spelar det ingen roll vad man valt för patch. Däremot så får man ju välja vad man vill :D

:) jag är oxo imponerad att man kan tänka froam och klicka i musik. jag behäver ofta mer taktila metoder :)

fan, testa kankse skicka midifilen så kan vi ju kolla reason pianos :)

Det kanske undgick att jag frågade om någon hade ett trievligt ljud så kunde jag gärna skicka midifilen? :) Jag är ute efter ett dovare sound. Sen om ljudet i sig låter tråkigt, well, jag har inget annat i mina lager. Så därför frågade jag om någon hade något bättre. Låter det som att jag inte tänker på vad andra påpekar då? :P

Ah, det att "tänka" fram bitar av musik, kanske är det som kan va imponerande då. :)

Skickar midi!

Ett inlägg tidiagre referarade jag till`.  ville bara påpeka att de intentioner man har inte spelar nån som helst roll när andra lyssnar -de skapar egna ramar. Övertydligt efter det piska jag fick av DG där jag försökte förklara mina intentioner och han fortsatte totalsåga... :D  så, det stycket görs om ;)


Mest det jag tänkte på , inte att du inte tog in information :)

Okey. :) Cool.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I passagen 0:46-0:59 är det tydligt att ett barn i pianoskola skulle få stycket mer levande, på ett önskvärt sätt. Är det möjligt att levandegöra stycket med den metoden du använder då du skapar.
Jag är imponerad av hur man kan skapa musik som du gör!
Det är tydligt att ett barn med genomsnittlig uppfostran i hyfs, takt och stil kan framföra kritik på ett mer konstruktivt och mindre nedvärderande sätt i sammanhanget. Fast jag har säkert missuppfattat situationen.

Trevligt att imponera. :) Vad är imponerande med det förresten? Alltså till skillnad från att skapa musik genom att spela det i realtid?
Kritiken är inte elak. Jag upplever att ett barn inte kan klå dig men jag menar att det skulle räcka med så enkla justeringar från det perfekta, som om stycket spelas av min son, då han omedvetet stannar till på nån ton innan han kommer på var han ska sätta fingrarna för att spela nästa ton. Jag tror att några sådana förändringar kan ge mer liv i stycket.

Jag hoppas du förstår att det jag menar är långt från din misstanke:
> hyfs, takt och stil kan framföra kritik på ett mer konstruktivt
> och mindre nedvärderande sätt i sammanhanget

Jag imponeras av hur mycket du kan göra utan att använda Midi-keyboard. Jag har försökt och vet att det kräver mycket. Här är ett exempel, där jag satt mååånga timmar för att försöka få till det (real audio-fil): http://w1.871.telia.com/~u87123084/music/sitadanz.ra
« Senast ändrad: 16.02.2008, 19:46:09 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
I passagen 0:46-0:59 är det tydligt att ett barn i pianoskola skulle få stycket mer levande, på ett önskvärt sätt. Är det möjligt att levandegöra stycket med den metoden du använder då du skapar.
Jag är imponerad av hur man kan skapa musik som du gör!
Det är tydligt att ett barn med genomsnittlig uppfostran i hyfs, takt och stil kan framföra kritik på ett mer konstruktivt och mindre nedvärderande sätt i sammanhanget. Fast jag har säkert missuppfattat situationen.

Trevligt att imponera. :) Vad är imponerande med det förresten? Alltså till skillnad från att skapa musik genom att spela det i realtid?
Kritiken är inte elak. Jag upplever att ett barn inte kan klå dig men jag menar att det skulle räcka med så enkla justeringar från det perfekta, som om stycket spelas av min son, då han omedvetet stannar till på nån ton innan han kommer på var han ska sätta fingrarna för att spela nästa ton. Jag tror att några sådana förändringar kan ge mer liv i stycket.

Jag hoppas du förstår att det jag menar är långt från din misstanke:
> hyfs, takt och stil kan framföra kritik på ett mer konstruktivt
> och mindre nedvärderande sätt i sammanhanget

Jag imponeras av hur mycket du kan göra utan att använda Midi-keyboard. Jag har försökt och vet att det kräver mycket. Här är ett exempel, där jag satt mååånga timmar för att försöka få till det (real audio-fil): http://w1.871.telia.com/~u87123084/music/sitadanz.ra


Ahaa, du menar så. Små tidsjusteringar hit och dit. Okey, då missuppfattade jag hela grejen helt och hållet. :P Sorry about that. Nätet är som bekant alla missuppfattningars paradis. Tack för förtydligandet.

Låten var trevlig. Får mig att tänka på Monkey Island-låtar. En sån där jazz-stil vad-den-nu-heter. Dixielandjazz kanske?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det jag minns är hur pillrigt det var att försöka få det att låta som jag ville. Jag tyckte det var jättelurigt att sätta dit en ton på rätt ställe och få till det med rätt längd på den. I min lilla sequenser, Yamaha QY10 finns alternativen "step write" och "tap write" och jag väljer alltid "tap write" för det känns lättare.



Har du ett Midi-keyboard? Hur kommer det sig att du använder "step write" istället för "tap write"?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


jay thomas

  • Gäst

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

jay thomas

  • Gäst
Gör både och... Hittills sådär.  <_<


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Gör både och... Hittills sådär.  <_<

:) Mjo. Småtrevliga bitar fast inte riktigt den stil som går hem hos mig. jag är ju ifrån Västerås. Är Västeråsare sådär glada som publiken var undar jag. :P..


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Har lite svårt för de lång pauserna och några "jazz-ackord" gör stilbrott annars mycket Beethoven. Gillar dynamiken (pianissimo - fortissimo). Vackert stycke som kanske skall renodlas mer i sin genre, vet inte riktigt... Ett tillvant öra tenderar nog att bli konservtivt. Mitt öra alltså. Annars för mig obegripligt hur man klicka fram musik.

Håller med eq om det mesta här. Lite för enkelt kanske, möjligtvis mest för att det låter beethoven jag säger då, man föväntar sig oväntat plonkande övergångar tilll nya fraser och partier.

Mitten är mest njutbart att lyssna till.

Värt att jobba vidare!

Är detta sats 1/2? :)

Öhumm, sen att du stulit mitt patent på att sätta noterna.  :angry: Är ju kul :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Det jag minns är hur pillrigt det var att försöka få det att låta som jag ville. Jag tyckte det var jättelurigt att sätta dit en ton på rätt ställe och få till det med rätt längd på den. I min lilla sequenser, Yamaha QY10 finns alternativen "step write" och "tap write" och jag väljer alltid "tap write" för det känns lättare.



Har du ett Midi-keyboard? Hur kommer det sig att du använder "step write" istället för "tap write"?


Jag har Midi-keyboard! I den här låten har den dock varit avstängd. Har istället klickat i noterna direkt i Cubase med hjälp av musen.

Vad är skillnaden på "step write" och "tap write"?


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Har lite svårt för de lång pauserna och några "jazz-ackord" gör stilbrott annars mycket Beethoven. Gillar dynamiken (pianissimo - fortissimo). Vackert stycke som kanske skall renodlas mer i sin genre, vet inte riktigt... Ett tillvant öra tenderar nog att bli konservtivt. Mitt öra alltså. Annars för mig obegripligt hur man klicka fram musik.

Håller med eq om det mesta här. Lite för enkelt kanske, möjligtvis mest för att det låter beethoven jag säger då, man föväntar sig oväntat plonkande övergångar tilll nya fraser och partier.

Mitten är mest njutbart att lyssna till.

Värt att jobba vidare!

Är detta sats 1/2? :)

Öhumm, sen att du stulit mitt patent på att sätta noterna.  :angry: Är ju kul :)

Oki, förstår. Nya oväntade plonkningar till nya fraser får vi försöka få in. Mitten mest njutbar? :) Oki cool. För mig är det sista delen som är kuligast.

Sats 1 av 2? Vet inte. Var väl tänkt som sonat 2 efter sonat 1. Fast skiljer väl så i stil så passar sig kanske icke?

haha Ja, fy på mig, kopiera så där! Bra att vi kan vara två om det och fortfarande vara vänner. :P


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I min lilla sequenser, Yamaha QY10 finns alternativen "step write" och "tap write" och jag väljer alltid "tap write" för det känns lättare.


Jag har Midi-keyboard! I den här låten har den dock varit avstängd. Har istället klickat i noterna direkt i Cubase med hjälp av musen.
Vad är skillnaden på "step write" och "tap write"?
Step write är att steg för steg "skriva" alltså klicka i noterna direkt i sequensern (till exempel i Cubase, med hjälp av musen).
Tap write är att trycka ner tangenter på ett midi-keyboard samtidigt som man lyssnar (en oktav i taget finns tillgänglig i den "fantastiska" lilla QY10).
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
I min lilla sequenser, Yamaha QY10 finns alternativen "step write" och "tap write" och jag väljer alltid "tap write" för det känns lättare.


Jag har Midi-keyboard! I den här låten har den dock varit avstängd. Har istället klickat i noterna direkt i Cubase med hjälp av musen.
Vad är skillnaden på "step write" och "tap write"?
Step write är att steg för steg "skriva" alltså klicka i noterna direkt i sequensern (till exempel i Cubase, med hjälp av musen).
Tap write är att trycka ner tangenter på ett midi-keyboard samtidigt som man lyssnar (en oktav i taget finns tillgänglig i den "fantastiska" lilla QY10).

Ah, thanx for info!

Jo jag använder step write ibland för det ger en helt annat form av musik. Musik som jag aldrig kommer på när jag spelar musiken på keyboarden. Man kan klicka i bara på måfå och med gehörets hjälp bygga något halvt vettigt av det.

Varje angreppssätt skapar olika musik, säkert så för andra? Plockar man upp en gitarr och plinkar på den blir det något annat stuk än om man spelar på en flöjt. :)

(Hell yeah! En oktavs omfång - vilken grej! :D)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citera
(Hell yeah! En oktavs omfång - vilken grej!

QY10 är det enda man behöver ta med sig på semestern! Det är en makalös manick.



Man hittar alltid på något nytt - då man trivs och befinner sig i rätt element.


Då kompet är klart, är det dags för sångpålägg. Då sätter man mp3-spelaren på recording.
Kompet från QY10 spelas in via hörlurarna framför mp3-spelaren. Samtidigt lägger man sången så att allt spelas in via mp3-spelarens mikrofon.

Här ett exempel på hur det lät vid vår Mökki i norra Finland förra sommaren (då bilderna togs):
http://max.shivas.se/music/maxb_northern_light.mp3
« Senast ändrad: 17.02.2008, 14:36:54 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera

Oki, förstår. Nya oväntade plonkningar till nya fraser får vi försöka få in.


Ja, alltså enkelheten är som en spåga i ögat, när man vet vad du kan :) (Inget fel med enkelhet dock, beethovens 7a 2a satsen är ju jätteenkel, och början på 5an också osv :)

Citera
Mitten mest njutbar? :) Oki cool. För mig är det sista delen som är kuligast.
Sats 1 av 2? Vet inte. Var väl tänkt som sonat 2 efter sonat 1. Fast skiljer väl så i stil så passar sig kanske icke?

En sonat har fler än en sats .... T ex 3 eller 4 oftast
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Citera
(Hell yeah! En oktavs omfång - vilken grej!

QY10 är det enda man behöver ta med sig på semestern! Det är en makalös manick.


 

Ser mysigt ut. :)

Gillar speciellt kompet på låten.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lyssnade på senaste verren..
Jo jag tycker att det låter bra.Visst kan man utveckla stycket men mera finesser,men då blir det ju något annat.Möjlige hade jag skippat "grammofon/LP knastret soundet"..Behövs inte då vi har bättre inspelnings möjligheter än det fanns förr.. :)

Nåväl,jag diggade detta.Kanske i kombination med ett mer orkestralt verk,typ stråk och så..
Men det är ju en smaksak.

Mvh
Micael


jay thomas

  • Gäst
Lyssnade på senaste verren..
Jo jag tycker att det låter bra.Visst kan man utveckla stycket men mera finesser,men då blir det ju något annat.Möjlige hade jag skippat "grammofon/LP knastret soundet"..Behövs inte då vi har bättre inspelnings möjligheter än det fanns förr.. :)

Nåväl,jag diggade detta.Kanske i kombination med ett mer orkestralt verk,typ stråk och så..
Men det är ju en smaksak.

Mvh
Micael

Kul, tack! Jag satte dit knastret för att få den att verka lite gammal som en kul grej mest.

Det var dock bra terapiarbete att sitta att flytta not efter not med 1/128 precision, sätta individuella velocitys på dem och räta upp en hel del legato. Jag vet att vissa arbetar med två olika projekt för orkestermusik, ett som spelas och ett där partituret ligger. Det blev jag väldigt varse om klickande och kluckandes med detta stycke. Dessutom åkte jag på en otroligt irriterande bug i Cubase som har med tempospåret att göra. För många tempoändringar gör att projektet inte går att exportera alls, oavsett om det är .wav eller .mp3.  :angry:

Nåja, jag skippade tempofluktuationerna och körde rakt istället, lite trist men då blev det ändå en mp3a.