Kontrollrummet

1up-Operatest

1up · 15 · 18080

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Gick utanför studion och stängde dörren. Går sen närmare och närmare micen och vrålar. Första tagningen. Några var nyfikna på hur det kunde låta...  :P

www.aurells.com/div/operat.mp3



Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Behövde bara lyssna i fem sekunder.Du har förstått hur det funkar.Här sjunger du med fullt magstöd.Kraftigt och stort som det skall vara i den sortens musik.Kvar att göra,försök att bibehålla tekniken när du flyttar sången upp genom halsen.Från botten där du nu ligger,så finns det som jag ser det(jag är självlärd)nästa steg,nedre delen av halsen - det är där du skall ligga när du sjunger.Den teknik du använde på Dividends låt är övre delen av halsen,nästan falsett.

Hitta ett samspel mellan nedre delen av halsen,magstödet och övre delen av halsen - så har du det snart.Detta gör oxå att man blir kräsnare vad gäller tonarter tills tekniken sitter.När allt sitter klockrent så spelar tonarten mindre roll.Då har du ett röstomfång som går att tänja på.

Sist men inte minst - TRÄNA!! Givetvis när du har rätt teknik.Kör pappers metoden,så lärde jag mig att hitta rätt röstläge.

Mvh
Micael


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Behövde bara lyssna i fem sekunder.Du har förstått hur det funkar.Här sjunger du med fullt magstöd.Kraftigt och stort som det skall vara i den sortens musik.Kvar att göra,försök att bibehålla tekniken när du flyttar sången upp genom halsen.Från botten där du nu ligger,så finns det som jag ser det(jag är självlärd)nästa steg,nedre delen av halsen - det är där du skall ligga när du sjunger.Den teknik du använde på Dividends låt är övre delen av halsen,nästan falsett.

Hitta ett samspel mellan nedre delen av halsen,magstödet och övre delen av halsen - så har du det snart.Detta gör oxå att man blir kräsnare vad gäller tonarter tills tekniken sitter.När allt sitter klockrent så spelar tonarten mindre roll.Då har du ett röstomfång som går att tänja på.

Sist men inte minst - TRÄNA!! Givetvis när du har rätt teknik.Kör pappers metoden,så lärde jag mig att hitta rätt röstläge.

Mvh
Micael

Japps. Danke. Pavarottis ande kommer förbi på svartvinbärssaft och semla senare ikväll så ska snacka mer sång då.

I övrigt får jag experimentera vidare. Rätt tonläge beror väl på låt och sammanhang. Men ja, ett naturligt tonläge där rösten håller längst, någon form av "mitten i registret" med behaglig klang. Det köper jag.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Några sångtips från 1up:

Käkmuskulaturen i skallen är massiv. Mycket påverkar rösten som vi kanske inte kände till. Däribland käkmusklerna. Mjuka upp och få dem avslappnade gagnar ljudet mycket. Öppna munnen allt större och motionera käkmusklerna innan sångprestation. Rekommenderas.

Hålla tungan nere i munnen. Finns kanske olika skolor om det här, men att få ljudet att gå genom munnen snarare än näsan för ett trevligare sound.

Styrkan på sången kommer med uppvärmningen. Luften som finns i lungorna är som luften i en ballong. Den kommer ut automatiskt i och med att lungorna är spända. Så man behöver inte trycka extra för att få stark sång. Trixet är snarare det omvända. Slappna av, använda diafragman och låta luften komma av sig själv.

Finns säkert många bra onlineguider för vokalteknik.


jay thomas

  • Gäst
Hmm, vart vill du komma med sången? Är det någon slags test eller en demo? Lite olika tonarter som flyger och far? Slutet är mer yl en opera.. Sorry att jag sågar men en släktning är anställd på Operan så jag hör dessa sångare titt som tätt utan att vara en expert förstås...


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Hmm, vart vill du komma med sången? Är det någon slags test eller en demo? Lite olika tonarter som flyger och far? Slutet är mer yl en opera.. Sorry att jag sågar men en släktning är anställd på Operan så jag hör dessa sångare titt som tätt utan att vara en expert förstås...

Japps, mycket riktigt. Det är bara en test.

Det är huller om buller här, det kan jag lova. Alltså ingen seriös låt som är på gång. Borde ta bort den, var mest för att HM önskade höra.

Falsett på slutet är 1up som leker! :)

Tuff referens med professionella sångare.
« Senast ändrad: 14.02.2008, 20:59:13 by 1up »


jay thomas

  • Gäst
Ta inte bort den! Du har ju lagt ut din tolkning och bara för att jag kapade den lite (?)så behöver den inte försvinna. Du tar ju åtminstone ton, jag får kramp bara jag tänker på att sjunga...  :unsure:


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
- jag blev så nyfiken HMike, vad är pappersmetoden?? Bra tips tar man alltid till sig av  :)

1up, du har röstresurser! Fila på dom!
« Senast ändrad: 15.02.2008, 17:16:11 by Åsa »
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Haha,
vad du kan variera din röst! Man kan ju inte tro att det är samma sångare som i stolta stad!  :)

Du har förresten PM!
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt att prova olika stilar i sången att testa olika varianter på sång - och tack för att du bjuder på det!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
roligt o höra daniel.

bra med lite träning o att prova lite mer kraft.
mr t
att leva är att dö


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
- jag blev så nyfiken HMike, vad är pappersmetoden?? Bra tips tar man alltid till sig av  :)

1up, du har röstresurser! Fila på dom!

Pappersmetoden var att ha ett papper framför munnen och se vid vilket tonläge/stödläge som minst luft strömmade ur munnen. Vid det läget var ens naturliga sångläge, om jag minns HM rätt.

Tackar! :)
« Senast ändrad: 16.02.2008, 12:11:20 by 1up »


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Haha,
vad du kan variera din röst! Man kan ju inte tro att det är samma sångare som i stolta stad!  :)

Du har förresten PM!


Jag är sådär - kameleontaktig. :) Roligt att höra!

Har läst och svarat pm. :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Skönt att prova olika stilar i sången att testa olika varianter på sång - och tack för att du bjuder på det!

Jupps!

Mmm, så gärna så. :) Allt måste inte vara filtrerat, redigerat och perfekt.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
roligt o höra daniel.

bra med lite träning o att prova lite mer kraft.
mr t

Trevligt. :) Japps! Det är roligt att totalt sjunga loss med munnen som en gapande blåval och så man nästan lomhör sig själv i vrålandet. haha