Kontrollrummet

Karl - common sense

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
LÅTNAMN: Common sense
ARTIST/GRUPP: karl
GENRE: akustiskt
LÅTLÄNGD: 02:38
KOMPOSITÖR: karl
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3
LÄNK:Common Sense
en låt på engelska som omväxling :ph34r: försökt greja med stämmor från början tänkte jag nog kanske ha den instrumental men sen smög det in sig lite andra melodier men den känns inte 100 i formen kanske men det blev vad det blev...gärna lite respons på låten som sådan..

Allt gott /  karl
« Senast ändrad: 07.02.2008, 14:32:52 by tsmalmbe »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag tycker det var en ovanligt "direkt" melodi för att komma från dig. Man brukar behöva några lyssningar på dina låtar annars. Det är också bra, men denna var annorlunda.

Inget direkt att såga idag.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou Karl!

Visst e detta snyggt, ackegurorna rinner fram oerhört skönt, och två takter in i låten hör man vilken artist det ät fråga om. God personlig touch här åxå, som vanligt kan man väl säga!

Enda som sticker ut är sångens reverb, lite för roomig, sången blir lite ihålig, annars gillas detta!
Snyggt jobbat!


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Karl.
Jag hakar på Johan om leadsångens reverb..I övrigt så låter det bra och Karls finurligheter i arrangemanget känner man igen..Nu sällar jag inte denna till din topp lista,men en godkänd mittlåt
får jag väl säga..

By the way..Fick du till nåt som gick att använda ur munspels filerna?

Mvh
Micael


DåligtGehör

  • Gäst
Min första reaktion är; skumt ljud. Framför allt eller kanske är det mest på sången, men det skymmer låten en del för mig. Dovt och lite burkigt istället för varmt o gott  :huh: Fast det liksom kommer och går.

Annars riktigt skönt coolt driv i gitarrkompet och fint vävda melodiska linjer för rösterna! Passar perfekt med ett sådant slut och att hålla den så kort. Klart bra!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Rasande grant, oj, oj!  :D  :rolleyes: Snyggt gitarrspel som tusan och melodin som en porlande bäck. Snygg väv med stämmorna. Vilken flow du har i komponerandet nu! Enda nitsen är slutklämmen annars kanon!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ojojoj så vackert när dni ljusa stimma lixom skär in i låten....låter dive. underbart. (lyssna gärna på www.kristerlinder.com så fattar du lite ang rösten där)


Ihåligt och tämligen värdelöst ;) sångljud. satt rösten mer intimt och torrt så är denna klar, för jäklar va bra den va.


petimeterkomentar: "sitting in the sofa and (?) try to  killing time" låter lattjo ren grammattiskt (hur nu DET stavas? :D)

"sitting in the sofa, just killing time"

"sitting in the sofifa, trying to kill time"

någon av de två? tror jag...

Nåja. Något av det mest "straight forward" och poppigt trevliga låtar jag hört från dig. Bra melodier verkligen.  Tror du att du kunde lura åsa eller fransa att sjunga din ljusa stämma så vore det nog riktigt riktigt bra. Lelr hade du inte någon sångerska som du jobbade med ibland...maja, hette hon det?


bra bra bra.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
Jävligt bra nu igen. :)
Som någon sa, mer direkt än vanligt.
Ja, reverbet är större i början, men sen drar du ner på det,
det hörs. Lite engelska gram-errors men det fixar du sen.
Några fulingar på sången (I wish I could) hörde jag direkt,
men det är ju en demo. Hur snabbt fick Du till denna Karl?
Kanon refräng och gitarrliret är otroligt snyggt.

Nad
Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tack alla...texten var menat till jay thomas som sa att han inte lyssnar på texten :unsure: ;) however får dra den här en gång till, hade nog för bråttom...men kul att så många gav sin opinion...tnx karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Sitter i skolan o lyssnar på datorhögtalare från 90-talet. Känns dock som det är lite obalans i sången, som om den befinner sig i ett annat rum än övriga instrument. Ett litet tips kan vara att öka närheten i sången så den ligger mer jämt med fingerspelsgitarrerna, samt dra ner lite på reverbet och istället sätta ett litet masterreverb (rumsreverb med kort svans) på hela mixen för att få de o smälta ihop lite.

Vackra tongångar för övrigt.

/Jon
« Senast ändrad: 07.02.2008, 16:51:20 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


jay thomas

  • Gäst
Tack alla...texten var menat till jay thomas som sa att han inte lyssnar på texten :unsure: ;) however får dra den här en gång till, hade nog för bråttom...men kul att så många gav sin opinion...tnx karl

Hmm, kan inte ens läsa ditt inlägg, den består av massa text...  :unsure:  :D

Skämt åsido, gillar låten mycket. Får G-vibbar av rösten och vissa vändningar i låten.  Som den Tom Tvärtom jag är, gillar jag reverbet även om det innebär i detta fall att sången känns lite odistinkt.

Angående text, tror jag lyssnar mer om texten presenteras, kanske.


Men det är fortfarande så att jag sällar verkligen lyssnar på texter och det har alltid varit så. Melodin lyssnar jag självklart på men vad som framförs... Kanske också beror på att jag aldrig skriver låtar med en sångbar melodi, än mindre någon form av text.


Utloggad tsmalmbe

Sången låter som om den skulla vara körd genom samma rum som ez-drummer defaultsound - tvi vale. Dessutom är ekvaliseringen otrevlig, mycket bumligt sångsound. Antingen är felet i mikrofontekniken, eller i ekvaliseringen (fel eller obefintlig).

Det att din låt låter som en klassisk Peter Gabriel -låt räddar dock en hel del förstås.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
absolut jt...alla gör vi på olika sätt och inget är varken sämre eller bättre än något annat....det var inte meningen som en syrlig kommentar utan snarare tog jag chansen att föringa min engelska grama....visst jag är inte heller mainstream i alla lägen och på dina alster märks det tydligt att du går din egen väg och det uppskattar jag för hur roligt är det när alla låter likadant...tnx för lyssning /  karl


Tack alla...texten var menat till jay thomas som sa att han inte lyssnar på texten :unsure: ;) however får dra den här en gång till, hade nog för bråttom...men kul att så många gav sin opinion...tnx karl

Hmm, kan inte ens läsa ditt inlägg, den består av massa text...  :unsure:  :D

Skämt åsido, gillar låten mycket. Får G-vibbar av rösten och vissa vändningar i låten.  Som den Tom Tvärtom jag är, gillar jag reverbet även om det innebär i detta fall att sången känns lite odistinkt.

Angående text, tror jag lyssnar mer om texten presenteras, kanske.


Men det är fortfarande så att jag sällar verkligen lyssnar på texter och det har alltid varit så. Melodin lyssnar jag självklart på men vad som framförs... Kanske också beror på att jag aldrig skriver låtar med en sångbar melodi, än mindre någon form av text.
« Senast ändrad: 07.02.2008, 18:08:08 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


jay thomas

  • Gäst
He e lugnt, tog det inte så heller!  :) Följer mer än gärna fortsättningen på låten.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil

javisst vi var i samma rum EZ och jag :P ...jag ska greja till med ett nytt sånglägg...men helt missnöjd är jag inte med sångljudet...vet inte men det är medvetet med just det reverbet...sen om det upplevs som öken kan jag bara beklaga och säga att smaken är olika...och det är i sin ordning ....tack för lyssningen
Sången låter som om den skulla vara körd genom samma rum som ez-drummer defaultsound - tvi vale. Dessutom är ekvaliseringen otrevlig, mycket bumligt sångsound. Antingen är felet i mikrofontekniken, eller i ekvaliseringen (fel eller obefintlig).

Det att din låt låter som en klassisk Peter Gabriel -låt räddar dock en hel del förstås.

Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
menar du uttalet eller grama'n....ja det gick för fort skrev låten hemma i Tisdags kväll och var i studion fem timmar igår så ..som vanligt har ingen ork att tålmodigt greja errors i första läget och nu när jag lyssnar kan vissa grejer bli lite pinsamma vilket kanske inte hade behövts om jag ägnar mer tid till proddarna.... är det wish'et som fick dig ur balans  <_< :P /  allt gott  karl

Några fulingar på sången (I wish I could) hörde jag direkt,
men det är ju en demo. Hur snabbt fick Du till denna Karl?
Kanon refräng och gitarrliret är otroligt snyggt.

Nad
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jäklars vilken go låt! Så härligt sprudlande. Måste få nämna det slitna med en av dina "top five" men där har jag nog nämnt ett tjugotal redan.
Tror Nad menar sh-ljudet på "wish", det tar över totalt den korta stund det varar. Går säkert att skära lite vid 4102 -5978,2 Hz.  :P
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
allvarligt är det den freqvensen???vilken koll,,,hade som sagt lite för brådis men det flöt ju på ganska bra och den låg bra i fingrarna också...men wishfunkade tydligen inte även om jag inte hör någon större skillnad...får skriva om så jag fixar att sjunga ( pinit) men skitkul att du gillar...

karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jäklars vilken go låt! Så härligt sprudlande. Måste få nämna det slitna med en av dina "top five" men där har jag nog nämnt ett tjugotal redan.
Tror Nad menar sh-ljudet på "wish", det tar över totalt den korta stund det varar. Går säkert att skära lite vid 4102 -5978,2 Hz.  :P

Skulle nog skurit redan vid 4101  :rolleyes:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jaha vilken snygg encarta. Inte sett förut. Nejmen, skämtade om så noggranna frekvensangivelser. S-ljudet brukar ju ligga mellan fyra och ett halvt och sex tusen Hz och därför drog jag till med nåt i det området. Det är ju bara att vända puckeln uppåt i equalizern och höra var sh-ljudet förstärks och sedan vända den nedåt just där den nyss förstärkte, så att du kan svepa med en nedåtpekande kil och hitta frekvensmax. Loopa sh-ljudet så hittar du det snabbt. Så brukar jag gör med det finns säkert bättre metoder. Grammatiskt är det väl helt ok, där iaf!???... :huh:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jaha vilken snygg encarta. Inte sett förut. Nejmen, skämtade om så noggranna frekvensangivelser. S-ljudet brukar ju ligga mellan fyra och ett halvt och sex tusen Hz och därför drog jag till med nåt i det området. Det är ju bara att vända puckeln uppåt i equalizern och höra var sh-ljudet förstärks och sedan vända den nedåt just där den nyss förstärkte, så att du kan svepa med en nedåtpekande kil och hitta frekvensmax. Loopa sh-ljudet så hittar du det snabbt. Så brukar jag gör med det finns säkert bättre metoder. Grammatiskt är det väl helt ok, där iaf!???... :huh:

Sorry karl för off topic..Men jag måste bara få tacka eq för ett smart och lärorikt inlägg..Så där långt har inte jag tänkt..Det brukar ta ett tag innan jag hittar ess:ena..Nu går det ju blixt snabbt!!

Schysst eq :wub:

Mvh
Micael


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Här får jag ljuvliga associationer till Beach Boys stämmor och en hel del Simon & Garfunkel.
Tjusigt fingerspel på akustiska
Önskar att du gjorde ett musikaliskt stopp vid: "stop - take your time" - vid nåt ställe, för det behövs nåt som förändrar lite
nu maler det på hela tiden.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jaha vilken snygg encarta. Inte sett förut. Nejmen, skämtade om så noggranna frekvensangivelser. S-ljudet brukar ju ligga mellan fyra och ett halvt och sex tusen Hz och därför drog jag till med nåt i det området. Det är ju bara att vända puckeln uppåt i equalizern och höra var sh-ljudet förstärks och sedan vända den nedåt just där den nyss förstärkte, så att du kan svepa med en nedåtpekande kil och hitta frekvensmax. Loopa sh-ljudet så hittar du det snabbt. Så brukar jag gör med det finns säkert bättre metoder. Grammatiskt är det väl helt ok, där iaf!???... :huh:

Eq håller snabbkurs i eq


 :lol:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
 :P
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I love this!
Härligt flöde i sång och spel.

...och två takter in i låten hör man vilken artist det ät fråga om

Jag hörde precis vad några har nämnt innan min, härliga influenser till Peter Gabriel. Med såna influenser ligger reverbet ganska rätt.

Ljudtekniskt tror jag dock du vinner på att ha mer närhet till allt, sång och och piano
Så var det det där ordet "wish" och "show", som låter mer än önskat. Det var ett bra tips om eq-användning som gavs i tråden, för att hitta bästa frekvens att skära i.

Heja Gabriel, mer sånt här till folket!!!  ;) 
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Sången spricker lite i själva ljudet alltså annars ligger den fint.
Börjar bli riktigt sugen på o höra ett lite tungre komp bakom rösten.
DEt är vacker o lite stickigt i diskanten överlag.
Men att sätta stämmor o melodier är du helt grym på.

tony
att leva är att dö


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
helt ok mike med ot...börjar bli van.... <_< :P
Jaha vilken snygg encarta. Inte sett förut. Nejmen, skämtade om så noggranna frekvensangivelser. S-ljudet brukar ju ligga mellan fyra och ett halvt och sex tusen Hz och därför drog jag till med nåt i det området. Det är ju bara att vända puckeln uppåt i equalizern och höra var sh-ljudet förstärks och sedan vända den nedåt just där den nyss förstärkte, så att du kan svepa med en nedåtpekande kil och hitta frekvensmax. Loopa sh-ljudet så hittar du det snabbt. Så brukar jag gör med det finns säkert bättre metoder. Grammatiskt är det väl helt ok, där iaf!???... :huh:

Sorry karl för off topic..Men jag måste bara få tacka eq för ett smart och lärorikt inlägg..Så där långt har inte jag tänkt..Det brukar ta ett tag innan jag hittar ess:ena..Nu går det ju blixt snabbt!!

Schysst eq :wub:

Mvh
Micael
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Får se...det kanske blir verklighet idag, kanske inte med denna låt men kl.4:a ska jag träffa en producent i studion och hans ska prodda två låtar  som är under tillkomst och han kan säkert göra en del skumma grejer..typ distad bas till acapella  :ph34r: kanske inte men på senare tid har jag känt att jag skriver samma låt gång på gång och jag vill bryta det mönstret så vi får se...tnx för tyckandet / karl  B)
Sången spricker lite i själva ljudet alltså annars ligger den fint.
Börjar bli riktigt sugen på o höra ett lite tungre komp bakom rösten.
DEt är vacker o lite stickigt i diskanten överlag.
Men att sätta stämmor o melodier är du helt grym på.

tony
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Inte ofta jag laddar ner musik numera, inte av rättsliga skäl  :rolleyes: utan pga att musiken till slut står mig upp i öronen, framför allt min egen, ungefär som när man ätit för mycket popcorn men den här kunde jag inte motstå. Helt underbar låt ---> mp3:an. Hoppas du ursäktar detta piratdåd.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Det bjussar jag på....k.o. ok :P

Inte ofta jag laddar ner musik numera, inte av rättsliga skäl  :rolleyes: utan pga att musiken till slut står mig upp i öronen, framför allt min egen, ungefär som när man ätit för mycket popcorn men den här kunde jag inte motstå. Helt underbar låt ---> mp3:an. Hoppas du ursäktar detta piratdåd.
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
jag har hört Krister Linder men mest från den tiden han kallade sig Chris Lancelot....och han har en väldigt bra pipa...gillar honom men det var ett tag sedan jag hörde honom...ska försöka lägga om lite sång idag och då ändra lite på orden så det stämmer gramatt....
Hörs och syns?/ karl
ojojoj så vackert när dni ljusa stimma lixom skär in i låten....låter dive. underbart. (lyssna gärna på www.kristerlinder.com så fattar du lite ang rösten där)


Ihåligt och tämligen värdelöst ;) sångljud. satt rösten mer intimt och torrt så är denna klar, för jäklar va bra den va.


petimeterkomentar: "sitting in the sofa and (?) try to  killing time" låter lattjo ren grammattiskt (hur nu DET stavas? :D)

"sitting in the sofa, just killing time"

"sitting in the sofifa, trying to kill time"

någon av de två? tror jag...

Nåja. Något av det mest "straight forward" och poppigt trevliga låtar jag hört från dig. Bra melodier verkligen.  Tror du att du kunde lura åsa eller fransa att sjunga din ljusa stämma så vore det nog riktigt riktigt bra. Lelr hade du inte någon sångerska som du jobbade med ibland...maja, hette hon det?


bra bra bra.
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Mmmmysig.
Ditt sound känns igen karl. Det enda jag ibland inte direkt diggar är ditt badrumssound på sången. Låter lite malplacé...men det är ju en smaksak.
Snyggt guralir, några oväntade ackordbyten här och där som förgyller det hela...me like. :)
Gött jobbat!
Mvh / djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Det här var trevlig lyssning, snygga melodier i sången och härlig sångröst!
Gillar även gitarrkompet tycker det passar kanon till sången.
Keep up the good work!


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx Jonas och tnx Max...ska skruva till den lite och hoppas det blir bättre.../  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se