Kontrollrummet

Akustisk - mellanprisklass - Crafter/Tanglewood/Martin/Taylor

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tjo

Lite som en fortsättning på Chromas spörsmål i ärendet......


Står i begrepp att införskaffa en "riktig" akustisk gitarr. Tänkt mig nånstans 8-9 tusen som tak.

Har endast hunnit prova Crafters top-of-the-line som kostade ca 9000 med bag och kändes fantastiskt bra. Har sett att man kan få både Martin och Taylor för dom pengarna, men till min undran:

Hur är er uppfattning att märkena står sig mot varandra i denna prisklass, med tanke på att Tanglewood och Crafter har sina topmodeller i detta segment, medan Martin och Taylor har sina budgetgitarrer där.

Tänk in lättspelbarhet också. Undertecknat har svag vänsterhand och en sladdrig höger.  :ph34r:

Just det. Den tilltänkte måste se bra ut. Utsidan räknas.
« Senast ändrad: 12.02.2008, 19:56:22 by Wernborg »


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Hej!

Provade en martin DXME för ett tag sedan. Tyckte det var en riktigt härlig gitarr med varmt och fylligt ljud och även mycket lättspelad.
Kan rekommenderas att provspela, tycker den var kanon :)



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hej!
Provade en martin DXME för ett tag sedan. Tyckte det var en riktigt härlig gitarr med varmt och fylligt ljud och även mycket lättspelad.
Kan rekommenderas att provspela, tycker den var kanon :)

Hmm. Lite tillägg då:

Måste ha solitt lock.. Verkade som denna hade ett laminerat.

Tack ändå.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Hmm.. mitt svar till denna tråd är väl uppenbart, med tanke på mitt senaste inköp - eller näst senaste förresten, jag har ju köpt en stämapparat sedan dess!

Hursomhelst, nu har jag hunnit lira på min Blueridge BR-343 i några dagar och jag är fortfarande nykär så det spritter i fingrarna. :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hmm.. mitt svar till denna tråd är väl uppenbart, med tanke på mitt senaste inköp - eller näst senaste förresten, jag har ju köpt en stämapparat sedan dess!

Hursomhelst, nu har jag hunnit lira på min Blueridge BR-343 i några dagar och jag är fortfarande nykär så det spritter i fingrarna. :)

Har ingen susning om Blueridge. Vilken prisklass inom det märket har du köpt?


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Hmm.. mitt svar till denna tråd är väl uppenbart, med tanke på mitt senaste inköp - eller näst senaste förresten, jag har ju köpt en stämapparat sedan dess!

Hursomhelst, nu har jag hunnit lira på min Blueridge BR-343 i några dagar och jag är fortfarande nykär så det spritter i fingrarna. :)

Har ingen susning om Blueridge. Vilken prisklass inom det märket har du köpt?

8900 bagare kostade den.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hmm.. mitt svar till denna tråd är väl uppenbart, med tanke på mitt senaste inköp - eller näst senaste förresten, jag har ju köpt en stämapparat sedan dess!

Hursomhelst, nu har jag hunnit lira på min Blueridge BR-343 i några dagar och jag är fortfarande nykär så det spritter i fingrarna. :)

Har ingen susning om Blueridge. Vilken prisklass inom det märket har du köpt?

8900 bagare kostade den.

Jo, fast själva frågeställningen gällde jämförelsen billighetsmärken vs dyra märken i samma prisklass. Så.... inom Blueridgefamiljen. Var hamnar din? Är det deras budgetmodell, dyraste modell etc...

Mina funderingar är lite åt att dyra märken har budgetmodeller för att många köper deras gitarrer för att det är en märke med gott rykte. Tex. Martin. Crafter och Tanglewood tex. inbillar jag mig lägger mer krut på sina dyra modeller är dom stora märkena gör på sina budgetmodeller. Ganske helt fel, men men..... era erfarenheter?
« Senast ändrad: 12.02.2008, 21:03:12 by Wernborg »


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Hmm.. mitt svar till denna tråd är väl uppenbart, med tanke på mitt senaste inköp - eller näst senaste förresten, jag har ju köpt en stämapparat sedan dess!

Hursomhelst, nu har jag hunnit lira på min Blueridge BR-343 i några dagar och jag är fortfarande nykär så det spritter i fingrarna. :)

Har ingen susning om Blueridge. Vilken prisklass inom det märket har du köpt?

8900 bagare kostade den.

Jo, fast själva frågeställningen gällde jämförelsen billighetsmärken vs dyra märken i samma prisklass. Så.... inom Blueridgefamiljen. Var hamnar din? Är det deras budgetmodell, dyraste modell etc...

Aha. Efter att ha kollat lite på den vida webben så verkar det som den ligger nånstans däremellan. Finns modeller som är hälften så dyra, men de har även såna som ligger på uppåt 3000 USD.


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Hej!
Provade en martin DXME för ett tag sedan. Tyckte det var en riktigt härlig gitarr med varmt och fylligt ljud och även mycket lättspelad.
Kan rekommenderas att provspela, tycker den var kanon :)

Hmm. Lite tillägg då:

Måste ha solitt lock.. Verkade som denna hade ett laminerat.

Tack ändå.

Fast låter det bra så låter det bra, right? :)

Martin använder rester från tidigare produktion när det skapar sina billiga modeller och det går inte alls att jämföra med laminat ala 995:- nybörjargitarr.
Jag är själv väldigt förtjust i DXME trots att jag själv äger en HD-16.

Så testa den och bilda en egen uppfattning vettja, ett bra tips :)
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Varken Crafter eller Tanglewood har direkt imponerat på mig. De jag har testat har för det mesta låtit ganska dött. Skulle nog se mig om efter andra märken(finns ju alltid undantag), men det viktigaste är att noggrannt lyssna och jämföra. Gärna ta med en polare så att man får en andra åsikt och även kan få höra på gitarren som "åskådare".

Sen tycker jag att det är viktigt att komma ihåg att även en akustisk gitarr går att justera mycket för att den ska kännas bättre bara man vet hur man ska göra. Många gitarrer i de lite lägre prisklasserna tycker jag ofta brukar vara väldigt dåligt justerade i musikaffärer. Personligen lägger jag stor vikt vid just ljudet och hur det "sjunger" i lådan.

Utseendet tycker jag också är viktigt, det ska kännas coolt, man vill inte sitta med en dansbandsgitarr. Mycket oinspirerande för mig.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Varken Crafter eller Tanglewood har direkt imponerat på mig. De jag har testat har för det mesta låtit ganska dött. Skulle nog se mig om efter andra märken(finns ju alltid undantag), men det viktigaste är att noggrannt lyssna och jämföra. Gärna ta med en polare så att man får en andra åsikt och även kan få höra på gitarren som "åskådare".

Sen tycker jag att det är viktigt att komma ihåg att även en akustisk gitarr går att justera mycket för att den ska kännas bättre bara man vet hur man ska göra. Många gitarrer i de lite lägre prisklasserna tycker jag ofta brukar vara väldigt dåligt justerade i musikaffärer. Personligen lägger jag stor vikt vid just ljudet och hur det "sjunger" i lådan.

Utseendet tycker jag också är viktigt, det ska kännas coolt, man vill inte sitta med en dansbandsgitarr. Mycket oinspirerande för mig.
Jag kände så också efter test. Det blev en Takamine EG520S. Mycket nöjd.