Tjena fineline, det här med preamps är alltid lika kul, jag antar att du hört Neve-grejorna i arbete och att du gillar dom pga det, annars kanske du vill ha Neve-soundet för att man "skall ha" det?
I vilket fall så skall du ju självklart lyssna själv på de olika märken/modeller du anger i ditt inlägg, inte på vad andra forummedlemmar tycker och säger, det kanske inte alls passar just dig...
För att krångla till det ytterligare så har du kanske inte bestämt dig 100% för att du måste ha Neve-soundet, kanske Trident eller Helios eller Chandler, deras germanium-pre verkar rätt trevlig om man läser recensioner och omdömen på Amerikanska/Brittiska siter, alla dessa märken har ju ett signum som är varmt, retro och musikaliskt för att svänga sig med typiska säljbegrepp/termer.
Jag har själv en helt underbar stereokompressor från Vintage design CL1 MkII och skulle väl kunna rekommendera honom bara för det...trots att jag sitter med Trident S80 som är klart bäst i alla avseenden--preamps+eq och numera signal/noise ratio efter total recappning etc av Violiner*