Vacker. Men mystisk...
Tackar!
Jupps. Frågade ett amerikanskt forum och det är iaf troligen en Bohland & Fuchs.
" Bohland & Fuchs
Om Bohland & Fuchs, en gång i tiden något stort.
Om du är intresserad av äldre blåsinstrument har du säkert stött på något
rörknyte tillverkat av Bohland & Fuchs. Kanske visste du det, kanske inte, ty
Bohland & Fuchs torde vara en av de största stenciltillverkarna av blåsinstrument
som existerat. Man tillverkade instrument under eget namn, för andra tillverkare
(både amerikanska och europeiska) under deras namn och till och med för små
källarhandlare som önskade sig ett eget instrumentmärke.
Martin Fuchs och Gustav Bohland påbörjade ett samarbete och grundade sin
firma 1870 i den Böhmiska staden Graslitz som du idag hittar i kartboken som
tjeckiska Kraslice. Denna lilla stad var kejsardömet Österrike-Ungerns
instrumentmakarcentrum. Här fanns många tillverkare av alla möjliga sorters
musikinstrument och Bohland & Fuchs blev så småningom den största av
bleckblåsfirmorna, 1925 hade man ungefär 500 anställda.
Kvalitet & identifikation:
Kvaliteten på deras instrument verkar ha varit ganska varierande. Den trumpet
jag har som heter Musicraft är till exempel mycket fint konstruerad, medan andra
tycks vara slarvigare hopkok. Generellt tycks det mig som om de instrument de
tillverkade under eget namn höll högre kvalitet. Många amerikanska firmor som
satsade på billigare instrument hade Bohland & Fuchs som leverantör och mitt
intryck är att dessa billigare instrument är lättare och att mässingen verkar
vara ganska mjuk. De brukar ha usel ventilkompression, men det är inte
pistongerna som är mest slitna utan själva ventilhuset.Kanske gjorde de de
billiga exportlurarna av en billigare mässing?
Hur identifierar man en stenciltillverkad trumpet eller kornett, hur tar man
reda på om den är tillverkad av Bohland & Fuchs? Det finns två sätt. Bohland &
Fuchs använde ett ankare som symbol och på många stencillurar kan man finna ett
litet litet ankartecken stämplat på ventilhuset. Man misstänker att detta betyder
B&F, men man vet inte. Min åsikt är att man kan ta det som ett ganska säkert
bevis eftersom jag sett detta ankare på trumpeter som är identiska med trumpeter
under B&F:s eget namn. Detta är det andra sättet, att jämför den trumpet man har
med trumpeter man vet är tillverkade av Bohland & Fuchs. Den underbara hemsidan
www.horn-u-copia.net finns för just det ändamålet.
Datering:
Bohland & Fuchs använde inga serienummer så vill man datera ett instrument
måste man gå efter utseendet. Viss hjälp får man av var de sägs ha tillverkats,
de kan vara märkta "Austria", "Bohemia", "Czechoslovakia", "Czecho-Slovakia" och
kanske också "Germany". Att en stad kan rymma så många nationaliteter på mindre
än femtio år är kanske skrämmande, men det hjälper oss med dateringen.
Eftersom konungariket Böhmen var en del av det kejsardömet Österrike-Ungern
-faktiskt den mest industrialiserade delen - är alla tidiga instrument märkta
"Austria". Nu var varken tjeckerna under österriskisk administration eller
slovakerna under ungersk administration särskilt nöjda med sin lott så i oktober
1918 deklarerade republiken Tjeckoslovakien sin självständighet. Instrument
tillverkade efter 1918 är således signerade "Czechoslovakia". Man använde
fortfarande den tyska stavningen av Graslitz eftersom i just denna del av
Tjeckoslovakien, Sudeten, var majoriteten av befolkningen tyskar.
Nästan tjugo år senare krävde Hitler Sudeten (och därmed Graslitz) och fick
det också i Munchenfördraget. Under 1939 blev det resterande Tjeckoslovakien
också en del av Tyskland, protektoratet Böhmen-Mähren. Så vitt jag har förstått
är de få instrument som tillverkades under denna tid (1938-1945) signerade
"Bohemia" trots att Graslitz inte var någon del av protektoratet utan löd direkt
under Tyskland. Instrumenten borde alltså vara märkta "Germany" och kanske är en
del det också?
Efter andra världskrigets slut blir Sudetenland återigen en del av
Tjeckoslovakien och alla tillverkare av musikinstrument samlas till att bli ett
företag, Amati Kraslice. Kraslice är den tjeckiska stavningen av Graslitz. Som
tjeckerna hade blivit ganska ilskna på tyskarna var den största delen av Sudetens
tyska befolkning tvungen att fly till Tyskland. På så sätt hamnade
instrumentmakare som bröderna Keilwerth, A. K. Hüttl och hantverkarna som
startade Kühnl & Hoyer i Tyskland. Därför påminner många av den tidens tyska
blsåinstrument mycket om Bohland & Fuchs gamla instrument.
Nu finns det några B&F-tillverkade instrument som är signerade
"Czecho-Slovakia". Om B&F följde politiken är dessa instrument antagligen
tillverkade 1918-1920.
Det finns också tidiga instrument som är märkta "Bohemia". Även om det gamla
Böhmen hade varit en del av Österrike för århundraden existerade det juridiskt.
Därför skulle dessa instrument kunna vara från i princip när som helst. Min tro
är dock att de är senare är 1900, antagligen också senare än 1914 eftersom man
kan förmoda att det inte var helt opolitiskt att signera dem "Bohemia" och därför
antagligen inte gjordes förrän man kände sig stark nog att göra så.
Men kom ihåg att Bohland & Fuchs inte var den enda tjeckiska
stenciltillverkaren. Det finns många instrument som uppenbarligen är tillverkade
under den första tjeckoslovakiska republiken, men som är märkta "Bohemia". Min
tro är att dessa var tillverkade av någon av de andra firmorna, kanske Hüttl
eller Hüller."