Kontrollrummet

Stämning och vård av trumset!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Tänkte att vi borde ha en egen tråd om hur man stämmer och fixar med sina trummor. Kort och gott hur man får ett trumset att låta bra rent akustiskt, ej mickning eller inspelning alltså.

Jag vet att en stor del av trumsoundet ligger i vem som spelar, lokalens akustik etc. Men jag skulle ändå vilja utgå från själva trumsetet.

Själv är jag inte så bra på detta utan det brukar mest sluta med att jag dämpar det som låter dåligt istället för att åtgärda..  <_<  Så alla erfarna lufta era hemligheter nu.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Att stämma jämnt är väl en sån sak som en del missar. Man ser ibland att skinnet spänts på en sida, men bubblar upp vid en av skruvarna...
Att underskinnet är lika viktigt som ovanskinnet missar ju många oxå.

Själv uppskattar jag ju ett set som har mycket ton o klang, inte de som låter bip, bap, bop.... men det är ju mer en smaksak.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Att stämma jämnt är väl en sån sak som en del missar. Man ser ibland att skinnet spänts på en sida, men bubblar upp vid en av skruvarna...

Oj, ja om det t.o.m. syns måste det ju vara riktigt snett stämt..

Jag brukar ställa trumman på golvet och sätta ett finger på mitten av skinnet och sedan slå med en trumpinne vid varje skruv för att höra om den ska upp eller ned. Men när jag är klar och alla låter lika så låter trumman ändå ostämt..  <_< Gör även samma procedur med underskinn. Stämmer oftast underskinnet lägre är överskinn, för att pukan ska klinga av nedåt..

Finns det några bra knep för detta?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Fast det är ju precis tvärt om. Stäm underskinnet lite högre för att trumman ska klinga av nedåt.
Jag kan betona vikten av fräscha skinn. Skinn som är tre år gamla kan vara rätt svåra att stämma bra.
Nya skinn över och under gör att nästan vilken trumma som helst låter bra, eller iaf ok.

Hellre ett Export med nya skinn än ett Staclassic med gamla.  :P
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Utloggad tsmalmbe

Men när jag är klar och alla låter lika så låter trumman ändå ostämt.. 

Kan du i ord beskriva hur man hör att en trumma är ostämd?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Fast det är ju precis tvärt om. Stäm underskinnet lite högre för att trumman ska klinga av nedåt.
Jag kan betona vikten av fräscha skinn. Skinn som är tre år gamla kan vara rätt svåra att stämma bra.
Nya skinn över och under gör att nästan vilken trumma som helst låter bra, eller iaf ok.

Hellre ett Export med nya skinn än ett Staclassic med gamla.  :P

Du verkar ha rätt bra koll på detta.
Vad kan du säga om karaktär för olika typer av skinn? Om mansträvar efter olika ljudideal, vilka skinn ska man sträva efter?


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Men när jag är klar och alla låter lika så låter trumman ändå ostämt.. 

Kan du i ord beskriva hur man hör att en trumma är ostämd?


Jag skulle säga att svängningarna mellan underskinn och överskinn är ojämna. Att tonen sjunker efter slaget och att det måste handla om den inbördes stämmningen mellan olika pukor virvel och baskagge.
Att slaget låter olika beroende på var på pukan du slår skulle väl vara ett annat exempel, men där handlar det mer om finlir. Kanske hörs i jazz eller så, men inte så mycket i metal. (se edit) :)

Stämmingen handlar också om anslaget. Att det känns rätt att slå på "hela" trumman så att säga. Det måste kännas lika, flexa tillbaka lika och inte studsa vid ena sargen och flärpa vid den andra. (hittar på ord efterso jag inte kan förklara det annars hoppas de är tillräckligt liviliga för att förstås) Probblemet med miditrummor och en del av den käsnla som går försvunnen handlar ju om att skinn är levande resonans medan en slagplatta är stum så att säga. Det innebär ju att du kan välja hur hårt slagen skall slå tillbaka beroende på hur hårt spänt skinnet är vissa slag kan vara mjuka och ge en kort resonans,. ibland vill  man att pukslagen skall dö direkt efter anslaget och ibland vill man att det skall ringa. Jmfr t e x dämpning av strängar vid gitarrspel. Det tog ett tag att vänja sig vid det med miditrummorna. Där kan man inte nyansera spelet på det viset utan får hitta andra strategier.

Så ser jag på det iallafall. Vill man ha dem riktigt bra stämda så rekomenderar jag en trumstämmare som inledning där man stämmer upp skinnet och sedan finslipar man med sin hörsel.  :)

Edit: kanske var lite otydlig i jazz/metal liknelsen. om det är för ojämnt så hörs det klart i vilken musikstil som helst och det låter inte kul...
« Senast ändrad: 15.03.2007, 18:35:31 by egghuvud »


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
jag brukar ha mina trummor ganska högt stämda.. förutom baskaggen, den brukar skinnet istort sett bara ligga på..  ^_^
baskaggen brukar jag (ibland) tokdämpa med, så man får riktigt torr o fast ton. men när jag stämmer pukor eller virvel stämmer jag ett skinn i taget, och använder helst övertonerna för att se hur pass skinnet är stämt. oftast inte med trumpinne förrän jag hittat en stämning som funkar..

det bästa är att lägga ner ett par timmar i månaden för att se hur trummorna egentligen låter, och försöka skinna om så ofta man har råd, eller tid.. eller helt enkelt beroende på hur ofta man spelar..  ^_^

spelade in ett kit häromnatten, hade 11 mickar lite olika uppställda..  -_- :D
kommer bilder snart..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
spelade in ett kit häromnatten, hade 11 mickar lite olika uppställda..  -_- :D
kommer bilder snart..

Och ljudfiler? ;)
Det är ju det som är det roligaste...

Ang tråden, så brukar jag stämma kaggen så jag anpassar den efter låten, oftast hur basen spelar och jag vill ha kaggens "tryck" under basen frekvensmässigt (när det gäller rock/pop osv), kaggen brukar bli stämd lågt. Det mesta av karaktären på kaggen, om man kan säga så, bestämmer jag med ytterskinnet, hur det stäms är helt olika, kagge är det lättaste på ett trumset att stämma tycker jag.

Det där med att hålla ett finger i mitten av trumman använder jag mig också av, men bara till en början, sen stäms skinnen genom att jag slår som jag kommer göra under inspelning och oftast märker man om det är under- eller överskinn som behövs skruvas på. Underskinnet brukar ligga väldigt lite över överskinnet i ton, för att trumman ska "svara" när man slår, tycker jag är viktigt. Ju svagare man slår an, desto högre bör man stämma för att det ska låta bra och få klang, är min erfarenhet.

Sen så kan man ju tänka på att stämma efter hur man spelar också, om man har för lågt/högt stämt, så kan det funka sämre att spela tex ett 8-delskomp på golvpuka, för att skinnet resonerar tillbaka i samma takt som man spelar, då får man stämma om.

Virvel är en värld för sig... Där brukar det bli mest laborerande, först brukar jag grundstämma med sejaren av, sedan slå på och skruva en någorlunda sejarspänning (många verkar stämma upp sejare för hårt för att trumman ska låta bra tycker jag), sen stämma så att det klingar i en ren ton och man slipper "bzzzz i en viss tonhöjd" efter slaget :)

Sen när det är gjort så gäller det att försöka kompromissa mellan pukor och virvel i tonhöjd, för att virveln ska "bzzz:a" ungefär lika mycket när man slår an varje puka, det blir så klart jobbigare att laborera fram det ju fler pukor man har, men det går och är viktigt för inspelning tycker jag.
 
« Senast ändrad: 16.03.2007, 00:33:39 by Elof »


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Fast det är ju precis tvärt om. Stäm underskinnet lite högre för att trumman ska klinga av nedåt.
Jag kan betona vikten av fräscha skinn. Skinn som är tre år gamla kan vara rätt svåra att stämma bra.
Nya skinn över och under gör att nästan vilken trumma som helst låter bra, eller iaf ok.

Hellre ett Export med nya skinn än ett Staclassic med gamla.  :P

Ja se där, så var det ja.

Just Starclassic med gamla skinn (på pukor, nytt på kagge och övervirvel) kör jag..  :ph34r:
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Men när jag är klar och alla låter lika så låter trumman ändå ostämt.. 

Kan du i ord beskriva hur man hör att en trumma är ostämd?


Övertonerna klingar falskt. Som en ostämd gitarr eller vad som helst. Plus att det liksom inte blir nån "samlad" klang i ljudet.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Intressanta svar.

Tror mitt problem med pukorna främst beror på dåliga/gamla skinn.

Hur kan man stämma under och överskinn på virvelkaggen? Vilket brukar vara högst stämt och varför?

Jag har lite problem med baskaggen också. Helt odämpad låter den som när man slår på en badboll, med en D112 alldeles vid hålet i frontskinnet alt. en bit in i trumman. Så jag brukar dämpa den rejält och flytta omkring micken till det blir bättre.. Men det känns som man dödar lite av ljudet då.

Jag har också märkt att den låter bättre om man slår precis i mitten av slagskinnet på kaggen. Klubban som jag har träffar en bit upp och går inte att sänka till mitten. Hur har ni klubban?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Intressanta svar.

Tror mitt problem med pukorna främst beror på dåliga/gamla skinn.

Hur kan man stämma under och överskinn på virvelkaggen? Vilket brukar vara högst stämt och varför?

Jag har lite problem med baskaggen också. Helt odämpad låter den som när man slår på en badboll, med en D112 alldeles vid hålet i frontskinnet alt. en bit in i trumman. Så jag brukar dämpa den rejält och flytta omkring micken till det blir bättre.. Men det känns som man dödar lite av ljudet då.

Jag har också märkt att den låter bättre om man slår precis i mitten av slagskinnet på kaggen. Klubban som jag har träffar en bit upp och går inte att sänka till mitten. Hur har ni klubban?

Slagskinnet brukar jag iaf stämma så lågt det nästan går, bara ha skruvarna så skinnet sitter fast i princip, men inte är buckligt. Man behöver inte stämma lika slappt ju större kagge man har, jag har 20", ett 22" skinn/kagge kommer ner i lägre ton (men låter kanske inte lika "tajt").

Laborera med frontskinnet, det kan du ha helt olika beroende på karaktär. Brukar ha det lågt också, men det beror på vad man vill ha av yttermicken, ibland vill man ha extra fläsk, ibland extra klick/smack, ibland extra ton...

Övertonerna är mest framhävda i ytterkant på skinnet, om det blir "badboll" så brukar jag lägga en smal "korv" av tyg inuti kaggen, längs nederkanten av slagkinnet. Det brukar hjälpa rejält. Annars flytta runt "korven av tyg" i ytterkant på olika sätt, det händer helt andra grejjer om man dämpar ytterskinnet jämfört med slagskinnet.

Har klubban lite högre än mitten, det är skönast att lira så. På en större kagge brukar den komma i mitten / lite under...


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Så här gör jag:

Bastrumma.
Powerstroke 2 clear som slagskinn, med Evans EQ patch för att skinnet ska hålla längre. Den färgar dessutom inte ljudet, som Remos FalamSlam gör.
Stämt väldigt löst, men inte så att skinnet skrynklar sig.
DW-kudde i trumman.
Frontskinnet är ett Powerstroke 3 Ebony, utan hål. Stämt lite högre, för att få en liten go ton.
I trumman sitter en Audix D6 i ett May-system, alltså shock-mount.

Framför bastrumman har jag antingen en DW woofer, 22x8", med DW´s orginalskinn.
I den sitter en Audio Technica at25 med May-system.
Eller en Yamaha Subkick, moddad så att den matchar mina trummor.

Pukor:
Skinnen är Remo Emperor smooth white som slagskinn och clear Ambassador som underskinn.
Smooth White är som en blandning av clear och coated, smäller på fint. Låter kanon på DW, hursomhelst.
ganska så hitech, pop/rock, typ.
Personligen gillar jag nog ljudet av tunnare skinn, men dom håller inte för mig. Jag spelar ganska så starkt.
Jag stämmer ganska lågt, oftast med under skinnet lite högre än slagskinnet.
Jag har dock börjat stämma högre, eftersom det går fram bättre, både i PA och på inspelning.

Virveln har ett Remo CS dot reverse coated som slagskinn och ett vanligt Ambassador sejarskinn.
Jag stämmer sejarskinnet rätt tajt, och även så med slagskinnet.
Sejarmattan skall man inte dra åt hårdare än att det slutar rassla, men inte mer!
Då dödar man trumman totalt. Om det nu inte är det man eftersträvar...



Angående stämning så ska man vara noggrann. Och testa sig fram och öva! Det är svårt att lära sig, men det är svårt att lära sig spela oxå...

Mina skinn är sjukt gamla, vissa nästan ett år... :(
Men nu när vi ska spela in skiva så blir det nytt överallt, både över och under.
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
När det blir såna här långa bra trådar, varför inte sammanställa det i en Wikiartikel?
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Ville bara meddela att jag håller på att samla era inlägg i en artikel just nu. Säg till om ni misstycker! Ni lär känna igen era ord i artikeln, det blir en hel del copy-paste!
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Nu har jag lagt upp [wiki=http://wiki.kontrollrummet.com/index.php/Trummor]trumartikeln[/wiki]! Eftersom jag inte begriper mig på olika typer av skinn kunde jag inte lägga till det, men det vore kanon om någon (hefu??) kunde lägga till mer information om olika skinn.

Om ni känner att jag mistolkat något ni skrev är det ju bara att gå in och ändra!

Om någon vill göra lite ilustrationer vore det också kanon!
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
När det blir såna här långa bra trådar, varför inte sammanställa det i en Wikiartikel?
Kanske för att det ändå är lite för myxket "så här gör jag" o för lite "så här ska man göra" i detta fallet.


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
När det blir såna här långa bra trådar, varför inte sammanställa det i en Wikiartikel?
Kanske för att det ändå är lite för myxket "så här gör jag" o för lite "så här ska man göra" i detta fallet.
Jo men tips och trix uppskattas väl ändå, så länge man gör det klart att det inte handlar om ett facit. "Så här kan man göra", "eller så här" är ju lika intressant i en Wikiartikel som i forumet, tycker du inte?
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Schecter


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
När det blir såna här långa bra trådar, varför inte sammanställa det i en Wikiartikel?
Kanske för att det ändå är lite för myxket "så här gör jag" o för lite "så här ska man göra" i detta fallet.
Jo men tips och trix uppskattas väl ändå, så länge man gör det klart att det inte handlar om ett facit. "Så här kan man göra", "eller så här" är ju lika intressant i en Wikiartikel som i forumet, tycker du inte?

haha, nej, det tycker jag faktiskt iunte. Tycker Wikin ska vara mer faktabetonad, o att tipsen o tricksen, de goda råden o tyckandena, kan vi ha här i forumet! :)
Men det är bara vad jag TYCKER!  ;)


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
När det blir såna här långa bra trådar, varför inte sammanställa det i en Wikiartikel?
Kanske för att det ändå är lite för myxket "så här gör jag" o för lite "så här ska man göra" i detta fallet.
Jo men tips och trix uppskattas väl ändå, så länge man gör det klart att det inte handlar om ett facit. "Så här kan man göra", "eller så här" är ju lika intressant i en Wikiartikel som i forumet, tycker du inte?
haha, nej, det tycker jag faktiskt iunte. Tycker Wikin ska vara mer faktabetonad, o att tipsen o tricksen, de goda råden o tyckandena, kan vi ha här i forumet! :)
Men det är bara vad jag TYCKER!  ;)

Haha, okej, där går våra meningar i sär! Jag som alltid brukar hålla med om det du skriver om!

Tycker du att man ska skita i att skriva artiklar om ämnen där det inte finns en enda tydlig sanning? Jag menar, alla stämmer sina trummor på olika sätt, det går inte att säga att något är sämre än det andra. Men det gör ju inte att en nybörjare tycker att det är enklare! Jag tycker man kan presentera olika tillvägagångssätt men med nyckelordet "OBJEKTIV" som ledmotiv.
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Jag kan ju gärna delge info om skinn... Är bässt på Remo, eftersom jag inte gillar Evans...  :lol:

Remo har ett flertal serier, vi kollar på de vanligaste:

Ambassador, som är ett enlagersskinn (långt ord), kan väl kalla det mediumtjockt (eller tunnt).
Helt klart det vanligaste virvelskinnet.

Diplomat är ett enlagersskinn, med tunn film. Lämpar sig bäst som underskinn eller som slagskinn om man spelar löst.

Emperor är ett tvålagersskinn, med två tunna lager.
Vanligt som pukskinn.

Pinstripe är ett tvålagersskinn, där det ena lagret är pålimmat vid en svart ring som går några cm in i skinnet.
Lite tjockare än Emperor. Kallas i folkmun felaktigt för oljeskinn. Det som ser ut som olja i skinnet är ett brytningsfel mellan de två lagren.

Controlled Sound. Även kallat black spot, black dot osv.
Klassiskt skinn i ett lager, med en förstärknings"dot" i mittten.

Powerstroke 3 är ett enlagersskinn med dämpring på insidan.

Powerstroke 4 är ett tvålagersskinn med dämpring på insidan.

Powersonic är ett rätt nytt bastrumskinn med extern dämpning.

Emperor X är ett tvålagers virvelskinn med en förstärknings"dot" på undersidan.

Powerstroke X är ett rätt tjock enkelskinn, med inbyggd dämpring. Som ett mellanting mellan Ambassador och Emperor X.

De flesta skinnen finns som Clear, som är transparent, Coated, som är ett vitt, frostat skinn, Smooth White, som är ett vitt blankt skinn.
Ambassador, Pinstripe, och Powerstroke 3 finns som Ebony, som är ett svart skinn. Vanligt som frontskinn.
Dessutom finns skinn i Fiberskyn 3, som efterliknar kalvskinn lite, Suede som är en annan typ av coating, Renesissance som är lite softare, känsligare.

Evans får nån som gillar dom ta...  :P
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Och ljudfiler?
Det är ju det som är det roligaste...

det kommer, jag försöker sova lite mellan tagningarna nu..  -_-
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Jag kan ju gärna delge info om skinn... Är bässt på Remo, eftersom jag inte gillar Evans...  :lol:

Remo har ett flertal serier, vi kollar på de vanligaste:

Ambassador, som är ett enlagersskinn (långt ord), kan väl kalla det mediumtjockt (eller tunnt).
Helt klart det vanligaste virvelskinnet.

Diplomat är ett enlagersskinn, med tunn film. Lämpar sig bäst som underskinn eller som slagskinn om man spelar löst.

Emperor är ett tvålagersskinn, med två tunna lager.
Vanligt som pukskinn.

Pinstripe är ett tvålagersskinn, där det ena lagret är pålimmat vid en svart ring som går några cm in i skinnet.
Lite tjockare än Emperor. Kallas i folkmun felaktigt för oljeskinn. Det som ser ut som olja i skinnet är ett brytningsfel mellan de två lagren.

Controlled Sound. Även kallat black spot, black dot osv.
Klassiskt skinn i ett lager, med en förstärknings"dot" i mittten.

Powerstroke 3 är ett enlagersskinn med dämpring på insidan.

Powerstroke 4 är ett tvålagersskinn med dämpring på insidan.

Powersonic är ett rätt nytt bastrumskinn med extern dämpning.

Emperor X är ett tvålagers virvelskinn med en förstärknings"dot" på undersidan.

Powerstroke X är ett rätt tjock enkelskinn, med inbyggd dämpring. Som ett mellanting mellan Ambassador och Emperor X.

De flesta skinnen finns som Clear, som är transparent, Coated, som är ett vitt, frostat skinn, Smooth White, som är ett vitt blankt skinn.
Ambassador, Pinstripe, och Powerstroke 3 finns som Ebony, som är ett svart skinn. Vanligt som frontskinn.
Dessutom finns skinn i Fiberskyn 3, som efterliknar kalvskinn lite, Suede som är en annan typ av coating, Renesissance som är lite softare, känsligare.

Evans får nån som gillar dom ta...  :P


Grymt!! +1 karma på dig :)

Du får en till om du lyckas fiffla in infon i [wiki=http://wiki.kontrollrummet.com/index.php/Trummor]Wikin[/wiki]  ;)
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
När det blir såna här långa bra trådar, varför inte sammanställa det i en Wikiartikel?
Kanske för att det ändå är lite för myxket "så här gör jag" o för lite "så här ska man göra" i detta fallet.
Jo men tips och trix uppskattas väl ändå, så länge man gör det klart att det inte handlar om ett facit. "Så här kan man göra", "eller så här" är ju lika intressant i en Wikiartikel som i forumet, tycker du inte?
haha, nej, det tycker jag faktiskt iunte. Tycker Wikin ska vara mer faktabetonad, o att tipsen o tricksen, de goda råden o tyckandena, kan vi ha här i forumet! :)
Men det är bara vad jag TYCKER!  ;)

Haha, okej, där går våra meningar i sär! Jag som alltid brukar hålla med om det du skriver om!

Tycker du att man ska skita i att skriva artiklar om ämnen där det inte finns en enda tydlig sanning? Jag menar, alla stämmer sina trummor på olika sätt, det går inte att säga att något är sämre än det andra. Men det gör ju inte att en nybörjare tycker att det är enklare! Jag tycker man kan presentera olika tillvägagångssätt men med nyckelordet "OBJEKTIV" som ledmotiv.

Och då håller vi med varann igen ;)
Så länge man presenterar olika tillvägagångssätt som 'så här kan man göra' o inte 'så här gör man' så kan givetvis tips vara med. Det ska framgå att det är exempel.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag kan ju gärna delge info om skinn... Är bässt på Remo, eftersom jag inte gillar Evans...  :lol:


Pinstripe är ett tvålagersskinn, där det ena lagret är pålimmat vid en svart ring som går några cm in i skinnet.
Lite tjockare än Emperor. Kallas i folkmun felaktigt för oljeskinn. Det som ser ut som olja i skinnet är ett brytningsfel mellan de två lagren.

Controlled Sound. Även kallat black spot, black dot osv.
Klassiskt skinn i ett lager, med en förstärknings"dot" i mittten.

Bra inlägg som ger lite nostalgikänsla. :D När man började lira på 80-talet så snackades det mycket om "oljeskinnet". Det skulle alla ha för det lät bäst! :) alla vita skinn lät kass. Black spot var OK, o ganska tufft! heheh B)

Om du ska lämna detta utmärkta upplysande inlägg o tycka lite om de olika skinnen, vad har du att säga om deras olika karaktär o klang o så? Vilka gillar du o varför, o tvärtom?


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
När det gäller skin så handlar det ju mycket om smak och tycke också. Eftersom det är dyrt så är det svårt att så att säga "prova" sig fram Att skinna om hela kittet bara för att testa gör man väl sällan. Lite mode är det också i det. Under en period i den skånska åtiiotalsheavymetalsvängen var det bara "oljeskin" som gällde. Det bästa sättet är väl att testa sig fram efterhand som skinnen spricker.

Förresten så tyckte jag ofta när det gällde black spot, och även andra skin, lite som jag tycker med gitarrsträngar att när de var precis nya så lät det nästan lite porrigt. Lite för bra så att säga. Det var först efter ett tags spelande som de tog sig och kändes som att ljudet lät riktigt bra. Därefter gick det succesivt utför och lät mer och mer slitet tills de sprack eller fick bytas.
De behövdes bankas in liksom. men det kan ju bara vara jag som ahde fixa ideér  :)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
åtiiotalsheavymetalsvängen var det bara "oljeskin" som gällde.
heheh!! Sa ju det!!!  :lol: ;)


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
När det blir såna här långa bra trådar, varför inte sammanställa det i en Wikiartikel?
Kanske för att det ändå är lite för myxket "så här gör jag" o för lite "så här ska man göra" i detta fallet.
Jo men tips och trix uppskattas väl ändå, så länge man gör det klart att det inte handlar om ett facit. "Så här kan man göra", "eller så här" är ju lika intressant i en Wikiartikel som i forumet, tycker du inte?
haha, nej, det tycker jag faktiskt iunte. Tycker Wikin ska vara mer faktabetonad, o att tipsen o tricksen, de goda råden o tyckandena, kan vi ha här i forumet! :)
Men det är bara vad jag TYCKER!  ;)

Haha, okej, där går våra meningar i sär! Jag som alltid brukar hålla med om det du skriver om!

Tycker du att man ska skita i att skriva artiklar om ämnen där det inte finns en enda tydlig sanning? Jag menar, alla stämmer sina trummor på olika sätt, det går inte att säga att något är sämre än det andra. Men det gör ju inte att en nybörjare tycker att det är enklare! Jag tycker man kan presentera olika tillvägagångssätt men med nyckelordet "OBJEKTIV" som ledmotiv.

Och då håller vi med varann igen ;)
Så länge man presenterar olika tillvägagångssätt som 'så här kan man göra' o inte 'så här gör man' så kan givetvis tips vara med. Det ska framgå att det är exempel.
Haha!
Jag försökte göra så i den sammanställningen jag gjorde, men jag har säkert gjort ett par missar eftersom jag inte iddes (ehm, böjning?) vara för nogrann. Som sagt, om man känner att jag skrev klumpigt, generaliserande eller rentav fel får man hemskt gärna ändra. Det är ju inte svårare än så :)

 :wub:
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Sedan kan vi ju börja diskutera cymbaler och hur man sköter dem. Paiste menar ju t e x att man inte bör använda annat än deras egen rengöring för att ta bort fingeravtryck och annat gojs. Det är klart att de vill sälja sin produkt, men det är ju viktigt att man inte använder typ Häxans silverputs. Ljudet kan förändras ganska drastiskt av att man använder fel rengöringsmedel.

En kompis till mig påstod även här att det var när cymbalen var precis lagom nedfettad som den lät bäst. Hmm jag tycker nog att fingeravtryck har en tendens att hämma klangen om det blir för många iallfalll. Jag brukade köra med en av armens gamla halsdukar. Som också enligt myten fungerade bra till att torka av strängar på gitarrer. Undrar var det kom ifrån egentligen.
"Chokar" man mycket så får man torka ofta. Annars har man väl cymbalväskor eller hur  ;)


Utloggad Pazo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Min fina och kuliga blogg
Är det ingen annan än jag som gillar att stpämma slagskinnet på virveln så mkt att det är svårt att skruva stämskruvarna? :unsure:
Gwörf...Gwörf... Mjäh mjäh


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Är det ingen annan än jag som gillar att stpämma slagskinnet på virveln så mkt att det är svårt att skruva stämskruvarna? :unsure:

Blir inte ljudet lite väl ärtigt då? Alltså att du tappar trycket i botten, mer *ping* än *daff* liksom..

Var och skruvade lite på trummorna igår och det känns som att jag börjar få lite bättre koll på kagge och pukor men virveln är fortfarande ett mysterium.

Någon som har lust att förklara stämning av virveltrumma lite mer ingående. Hur man får "sjung" i virveln utan att den rasslar och ringer för mycket.

Hur gör du, vad och varför?  ;)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Pazo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Min fina och kuliga blogg
Är det ingen annan än jag som gillar att stpämma slagskinnet på virveln så mkt att det är svårt att skruva stämskruvarna? :unsure:
Blir inte ljudet lite väl ärtigt då? Alltså att du tappar trycket i botten, mer *ping* än *daff* liksom..
Jag gillar den när den får sån sjuk snärt! liksom PAFF!!! Å bara skär igenom allt! :D
Gwörf...Gwörf... Mjäh mjäh


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
sist vi lirade in trummor stämde jag om min gamla ludwig supraphonic ganska rejält.. stämde ner den från reggae-ljudet ja hade innan. nu har jag ett riktigt gott VIRVEL-ljud.. inge jädra ez-drummer plast-tjaffs.. utan en riktig rockvirvel.. typ entombed - same difference. låter riktigt mysigt!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se