Kontrollrummet

Stämning och vård av trumset!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Jag vet, sjukt smart.... :wacko:

DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
prövat phil collins signaturstock från pro mark? en decimeter långt och en decimeter bred..  :lol:
men dom håller läskigt länge.. jag tror jag har kvar nerflisade stockar som fortfarande är icke-avbrutna från typ 2000 el liknande år..  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Jag kör med precis vad som helst. Ju billigare desto bättre, om dom så bara håller en inräkning.

Right on.  ;) Jag gillar 5A och när dom är billiga. Jag brukar ibland slå på kanten av symbaler/hihat (med flit alltså..) och då känns det lite onödigt att mala sågspån av dyra stockar..

Jag gillar också (ibland) att köra med såna stockar i plast spröt eller "blompinnar" för lite mjukare ljud. Kan bli snärtigt med extremt tunna stockar också.
Vad man har för stockar gör ju sjukt mycket för ljud/spelkänsla faktiskt.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Jag gillar inte noname/lågprisstockar. Jag vill ha konsekvent kvalité. Inget tjack, helt enkelt.

Jag brukar skaffa mig 10 eller 20 par åt gången, så har man för en stund framåt.
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag gillar inte noname/lågprisstockar. Jag vill ha konsekvent kvalité. Inget tjack, helt enkelt.

Jag brukar skaffa mig 10 eller 20 par åt gången, så har man för en stund framåt.
Vilken typ passar bäst för att spela på digitala pads tycker du? Tunna lätta?


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Samma som jag alltid använder. Ska passa bra i handen.
Passar det för akustiska trummor, passar det på pads.

Dock:

Jag gillar inte digitala pads, om det inte är nätskinn.
Har några, men använder väl typ aldrig.
Känslan blir ju aldrig i närheten. Fast Roland TD-20 är bra...
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Samma som jag alltid använder. Ska passa bra i handen.
Passar det för akustiska trummor, passar det på pads.

Dock:

Jag gillar inte digitala pads, om det inte är nätskinn.
Har några, men använder väl typ aldrig.
Känslan blir ju aldrig i närheten. Fast Roland TD-20 är bra...
Nej, o det var just såna pads jag tänkte på - ganska död respons. Nätskinn svarar ju rätt bra -tycker jag som inte e trummis då :P


Utloggad Pazo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Min fina och kuliga blogg
Samma som jag alltid använder. Ska passa bra i handen.
Passar det för akustiska trummor, passar det på pads.

Dock:

Jag gillar inte digitala pads, om det inte är nätskinn.
Har några, men använder väl typ aldrig.
Känslan blir ju aldrig i närheten. Fast Roland TD-20 är bra...
Nej, o det var just såna pads jag tänkte på - ganska död respons. Nätskinn svarar ju rätt bra -tycker jag som inte e trummis då :P

Nätskinnen svarar ju för bra. Kul när man helt plötsligt kan studsa pinnen i evigheter :blink:
Gwörf...Gwörf... Mjäh mjäh


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Citera
digitala pads,
'uppbyggda av ettor och nollor??   :lol: :lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad elakafrasse

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
  • total recall
    • Visa profil
B-stick 4a King size, och uteslutande Evans skinn, Pearl all maple med rims 22,10,12,13,14,16 , Uteslutande Zildjan cymbaler(finns det nåt annat?).Trummvårdat efter alla konstens regler, Och angående stämning, så får man anpassa sej efter situation dvs rummet och antal mickar och dess placering för att det ska bli bra. :D :D :D
i want it all...


Utloggad satansarsel

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Ta bort inlägget om det bumpar en alltför gammal tråd  :wacko:

Uppsättning i repan:

20" baskagge
16" golvpuka
13" tom-tom
12"tom-tom
14" Omar Hakim Pearl virvel
+ 4 skitcymbaler & slitet hi-hat för att inte nöta ut de "fina" cymbalerna.

Det är bara ett vanligt Pearl Export set, men oavsett vid rep eller inspelning eller gig så stämmer jag likadant. Börjar med att stämma underskinnen till en tämligen ljus ton, som jag kan nynna till och komma ihåg. Stämmer sen överskinnet i antingen en kvart, kvint eller ters (dur eller moll spelar ingen roll, huvudsaken man är konsekvent mellan pukornas stämning) under underskinnets ton (grundton). Så gör jag på samtliga pukor och virvel.

Under stämningen av pukor & virvel börjar jag med en skruv, slår tydligt utan kantslag nära skruven och lyssnar efter undertonen och stämmer upp/ner tonen tills jag fått det läge jag velat ha, och fortsätter sen zik-zak mellan skruvarna. Gäller både över - och underskinn.

Under en inspelning hade jag ett Pearl Master Customs en gång, och nu senaste gången hade jag en hybrid:

Pearl Export series 22" baskagge
Pearl Studio sessions 16" golvpuka
Pearl Studio sessions 13" tom-tom
Pearl Studio sessions 12" tom-tom
Pearl snare drum 13" Omar Hakim
Istanbul Mehmet 21" Jazz Ride (funkar också som en Crash)
Sabian Studios AAX 18"
Zildjian K Crash-Ride 18"
Zildjian China 18" (haft den länge; modelnamnet är utnött :D)
Terry Bozzio Radia Signatur Cymbal 12" (ovanpå Chinan)
Terry Bozzio Radia Signatur Cymbal 8" Splash (det är dock en klocka konstigt nog)
Paiste 502 hi-hat 10" (eller är det 12"?)
Gammal Pearl dubbelpedal + allehanda stativ av olika märken, av vilka endast 1 är vikbar på överdelen (gillar inte vikbara stativ - de tenderar till att glappa i längden).

Exempel på hur det låter med den här uppsättningen: www.myspace.com/moloken
Låtarna Die Fear Will och Untitled I är från senaste inspelningen.

Annars har det låtit såhär när jag hyrde ett Pearl Custom set och körde på egna cymbaler, virvel, stativ etc: http://se.myspace.com/lithany
Gränsen mellan frenetiskt geni och lallande idioti är hårfin.


Utloggad sm57

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • spelar trummor & fixar ljud
    • Visa profil
Ger mig in i leken.

Har nu försökt att läsa i genom det som tidigare är skrivet i tråden, och känner att det missades en del bra saker att tängka på som tyvär alldeles för många missar.
Trummor är ett akustiskt instrument de ska altså ha ton och klang och låta, att dämpa ner trummorna är som att sätta skummgummi mellan strängarna och halsen på en gittar, och säga det ska inte låta ren ton här inte, men tyvär så är ofta resunumanget så gällande trummor, de ska bara säga GOOF om trumorna och kaggen ska låta BLOOP.
Det är för mig ren och skär dummhet, en trumma ska ha ton och klang.

Det är rätt dumt att köpa trummor av stome, björk när man önskar dåvare ton, listan kan göras lång, självklart har träslag, trummans storlek och djup invärkan på ljud även vad du väljer att använda för skin.

Gitarister väljer strängar, stärkare, efeckter och vilken typ av getarr de vill ha efter det ljud de önskar att ha i slutändan, det är lika dant med trummor, välj en trumma efter det du önskar i slutljud, eller välg en trumma som har flera egenskaper och därefter bara byta skin efter vad du ska apela.

ANG, trummstockar så håller jag helt med om att Wincent är överlägset, spelar själv på de och spelar på en 7A, varigerar mellan rund och obal druva beroende lite på vad jag ska spela.
Som tidigare nämt tillvärkas den i svärige, men hickoriträt kommer i från USA, stocken är förvånansvärt ca 15 tll 30 kr billigare en andra kända märken.
Det är helt klart garranterat världens mäst välbalanserade trummstock oberoende på tjocklek.

Och till slut en undran ???

Varför varför lär sig inte många trummisar sig mer om sitt instrument ? det är ju till sådan stor hjälp i både spel och val av trummor.

 
Johan