Kontrollrummet

Best service Chris Hein - Guitars Gitarr plugg??

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Hej på er

Känns som att jag leder fråge tävlingen här på forumet......

Jag är ute efter en plug typ virtual guitarist, men jag vill kolla av vad det är som gäller, vad som är bra.
Hittade denna plugg är det något som är bra?
Kom gärna med andra tips.

http://www.bestservice.de/search.asp/en/564342a62p108p196p162

//Ante


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Är det nå fel på V-guitar ?
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Är det nå fel på V-guitar ?

Nej, det är det säkert inte. Jag har inte provat någon gitarr plug. Jag ville bara kolla vad som finns innan jag slår till. Sondera terrängen liksom:)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Gitarrpluggar som låter realistiskt är inte så lätt att hitta. Det beror helt och hållet på vilken typ av musik du tänker göra.
Jag har inte testat Best service variant, men jag har provat något annat instrument, typ blås och det låt okej.
Ett par alternativ kan ju vara Edirols super quartet som låter ganksa bra. Här får du dessutom piano, trummor och bas i paketet.
http://www.roland.com/products/en/_support/dld.cfm?ln=en&dsp=0&iCncd=517

Är du ute efter lite mer heavystuk så kan du ju kolla in Refx

http://www.refx.com/?lang=en&page=products/slayer2/summary

Låter någon av dem realistiskt?

Njaee. Gitarr liksom blåsinstrument, röster och en del andra är svåra att få riktigt bra. Det handlar väl mycket om att det är så organiska instrument. Köp en gitarr istället  :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou!

Sen finns det ju ett antal trådar här på KR som behandlar gitarrpluggar som t.ex:

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=7795.msg65218#msg65218

h.  johan


EDIT: ok, märker nu  att det antagligen är fråga om virtuala gitarrpluggar.....så jag får säga som Egghuvudet, skaffa en gitarr :rolleyes:
« Senast ändrad: 06.03.2008, 10:31:54 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil

 Köp en gitarr istället  :)


Jag har en gitarr men jag är så jävla dålig på inspelnings teknik.....Låter bara skit hela tiden om ljudet....

hmmm....kanske får lära mig....

Var finns det en inspelningguid för inspelningsteknik av gitarr?:)


Utloggad tsmalmbe

En SM57, en MD441 eller en Audix D2. Placering kring konen valfri, helst bör du ha en adjutant (fru med hörselskydd duger) som flyttar mickarna kring konen eller i rummet. Överdriv inte disten på stärkaren, för det blir gröt. Käör mickarna genom en preamp - den får gärna vara lite skitig (har själv dedikerat en billig 2-kanalers ART TPS för detta). Vill du ha ett tight sound så kör du kompressor vid inspelningen, själv har jag valt en relativt billig och ytterst enkel ART Pro Levellar. Komprimera inte för mycket, dödskomprimeringen gör du i mixen. Men komprimera såpass mycket att du får passlig touch för ditt spelande, och bra nivå. Lider du surr och durr skall du lägga in en Hush i din inspelningskedja, de bästa heter RSP (Rocktron) före kompressorn. Efter kompressorn drar du ljudet in i ditt ljudkort. Kom ihåg att inspelningskedjan endast möjliggör saker som t.ex att få ett bra sound eller att få ditt goda sound ännu bättre. Låter stärkaren skit eller saknar gitarren strängar, så åtgärdar du det först.

Du kommer att använda mera timmar att pyssla med din virtualgitarrist och din angst över att det ändå inte låter tillräckligt bra, än du behöver för att bemästra inspelningen.

Eller så lånar du en gitarrist härifrån?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
En SM57, en MD441 eller en Audix D2. Placering kring konen valfri, helst bör du ha en adjutant (fru med hörselskydd duger) som flyttar mickarna kring konen eller i rummet. Överdriv inte disten på stärkaren, för det blir gröt. Käör mickarna genom en preamp - den får gärna vara lite skitig (har själv dedikerat en billig 2-kanalers ART TPS för detta). Vill du ha ett tight sound så kör du kompressor vid inspelningen, själv har jag valt en relativt billig och ytterst enkel ART Pro Levellar. Komprimera inte för mycket, dödskomprimeringen gör du i mixen. Men komprimera såpass mycket att du får passlig touch för ditt spelande, och bra nivå. Lider du surr och durr skall du lägga in en Hush i din inspelningskedja, de bästa heter RSP (Rocktron) före kompressorn. Efter kompressorn drar du ljudet in i ditt ljudkort. Kom ihåg att inspelningskedjan endast möjliggör saker som t.ex att få ett bra sound eller att få ditt goda sound ännu bättre. Låter stärkaren skit eller saknar gitarren strängar, så åtgärdar du det först.

Du kommer att använda mera timmar att pyssla med din virtualgitarrist och din angst över att det ändå inte låter tillräckligt bra, än du behöver för att bemästra inspelningen.

Eller så lånar du en gitarrist härifrån?


Ja, jag tackar. Kan du höra om jag skulle skicka dig ljud prov på när jag spelar in min ackegura vad jag gör fel? Det kanske är svårt iofs...