Forum > Demolåtar

MaxB - The Hacienda

<< < (6/9) > >>

MaxB:

--- Citat från: jay thomas skrivet 11.02.2008, 14:10:36 ---Bra låt!  :)
Gillar dubbleringen, snyggt! Dock är jag för ovanlighetens skull osäker på mellotronstråkarna i första hälften av låten. För min del känns de inte helt hemma i detta. Själv skulle jag antingen testa med ett par andra stråkar eller pads. Tänkte även föreslå mellotronkör men det har du ju använt i andra delar.

--- Slut citat ---

Jay Thomas, du bad om stråkar och pads och nu finns de där i den ordning du föreslog.
I första svängen med ||: F G Am :|| finns stråkar från Juno1 och sen kommer pads från Juno1.
Är det bara jag som hör drag av Mark Knopfler i den passagen?  B)

Det har framförts önskemål på att mjuka upp soundet. Därför har jag i början nylongitarr både på komp och melodispel. Har också tagit bort visst vasst ljud i högre frekvenserna.

mahan:
Oukki MaxB!

Utan att ha läst tidigare inlägg då..........
Attans härligt ackelir i början, och toppsound även på dom. Snyggt mixade åxå, jättesmaskig ljudbild. "Flygplanssoundet" e lite hmmm..... lite borttappat i det annars snygga unplugged introt, och så vid 1:00 kommer, eller ska vi säga smäller trummorna in, kunde ligga längre bak istället för att ta över kommandot. Senast nu försvinner den sköna opluggade feelingsen över det hela. Vid 2:32 stiger in i en mera tyngre värld, men oppsan va basen låter usel o ostämd, kanske meningen, men för mig drar det ner pointsen aningen. Kompgurorna kunde skitas ner lite mer, skulle sitta bättre til solot. Breaket vid 3:55 e snyggt men basen låter uj uj så falsk...
Sen har vi inklippet vid 4:39 som haltar till ordentligt, fixa det lite smidigare med nivåerna så funkar det. Så kommer vi till outrot småningom.. ou no...inte fade out...
I slutmixen kunde användas en kompressor eller limiter för att jämna ut nivåerna.

Och istället för en fade out så kunde du plocka in delar av intron till en ordentlig outro, blev lixåx väntande på dom snygga ackegrejerna i slutet.

Okei, verkar kanske vidrigt detta kommenterande, men gillar låtideén såpass mycket att jag tog fram stora sågen, för denna låt är värd att göras bättre, you can do it! :)
Kort sagt,
- trummorna sticker ut överallt o tar över, ner med volymen eller använd kompressor o kolla sounden, du hade nån som kunde fixa dom pånytt eller...
- basen låter usel, soundet suger o så kunde den spelas lite tajtare
- nivåskillnader i mixen
- fade out

+ snygg låtidé
+ jäkla snyggt ackespel och sound
+ definitivt grönt ljus att jobba vidare med
+ och sång o stämmor kunde krydda upp lite extra

....sade den stora Obbnäs sågen..... ;)

h.   johan

MaxB:
Härliga kommentarer mahan!!!
Jag ska som jag sagt bearbeta den här mycket mer och kommer definitivt att ta med flera eller nästan alla dina synpunkter i sammanhanget. Skitskönt att du ger den responsen!

Flygplanssoundet kan jag tänka mig att ta bort - hör nog inte hemma på "The Hacienda". Det kommer från tidigare varianten "Military" innan kontrollrummet fick mig att ändra inriktning.

Trummor kommer läggas av levande trummis så dessa ska bytas ut helt.

Hmmm ostämd bas - ska kanske inte stämma den på gehör, då jag lägger om basen mer tajt.
Men du skulle hört hur nylonsträngade hela tiden stämde ner sig på grund av nya strängar... ;)

Menar du att skita ner kompgurorna på sista delen då elgitarren spelar ett solo? De som är med är de försa slaskkompgitarrerna så de ska bytas ut. Ja, kanske jag ska skita ner dem samtidigt. Den ena är ju tråkig även om den andra jobbar lite mer med riff. Ska göras om!

Breaket ska ha med "militärtrummorna" jag nämt tidigare. Basen - hmm ja just det - ska stämmas.

Inklippet ska inte vara inklipp. Min ide innehåller en tyst sektion så när som på "militärtrummorna" innan allt fläskar igång igen. Jag har tänkt mig ett längre tyst parti.

Utrot no fade - nej nej.  Din idé att återkomma med introgitarrljuden är klockren! Tack!!!

MaxB:
Igår tog jag bort "Fat Synth", i början av introt.
1:05-1:45 Har tagit bort en del trummor och lagt en mer vaken (stålsträngad) sologitarr på partiet.
2:29-4:47 Jag har bytt ut de taffliga elkompgitarrerna mot några lekfullare akustiska komp(isar). Deras energi gillar jag.
Sologitarr saknas än så länge på detta parti.
3:55-4:16 ska ha liknande riff på gitarren, som i det senare partiet 4:38-4:47.
4:38-4:47 Här har det tillkommit ett trevligt akustiskt gitarr riff-tugg som är lite Jethro Tull-inspirerat. Det är i dessa luckor som jag tänkt mig militärtrummor.
Basen är ännu inte stämd. Den ska läggas om på hela låten och slutet ska göras om så att det blir en återgång till introts ljudbild. Levande trummor ska ersätta loopar där de finns i nuläget.

[REDIGERAD]Länken bortagen[REDIGERAD]

jay thomas:
Gillar verkligen stämningen i låten!  :)

Börjar bli riktigt bra nu. Bara en mandolin som fattas...  ;) Eller sprk, cshhsxz blandhar sdj som vi säger på bulgariska.. (åbz internt)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion